Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Verwijderd wegens een nuteloze bijdrage...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  2. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Raf,

    Zoals bekend heb ik heel wat vragen gesteld en ben ik ook overladen door jullie met antwoorden. Hierdoor al wat ideeën laten varen, maar er zijn ook weer ideeën bijgekomen.
    Het mooie is nu dat ik weet wat ik aan materiaal (buis) in mijn boot kwijt kan. De door jou aangegeven methode (behangpaper ed) is een tip die ik nuttig gebruik.
    Maar, ik heb nog niet alle onderdelen binnen en weet daardoor nog niet hoe het een beetje gaat passen allemaal.
    Jullie pakken misschien een servo, ontvanger of motor van de plank.
    Ik heb dat allemaal (nog) niet liggen.

    In mijn tijd als gereedschapmaker bij dat kunstofproducerende bedrijf, produceerde wij daar (jawel) buizen:D. Laat ik daar nu 6 jaar gewerkt hebben en van bloedslang tot bijna een meter in doorsnede aan buis dagelijks hebben zien produceren.
    Ik denk nog wel wat met die buizen te kunnen doen, vandaar de term "frommelen".
    Verwacht nu geen wonderen, maar als ik het niet probeer weet ik zeker dat iets niet lukt. Dit alles heeft niet direct betrekking op mijn te bouwen boot. Maar zeker wel indirect.
    Jullie hebben mij op zulke leuke ideeën gebracht, dat ik het de moeite vind om eea te testen.
    Jullie werken er al jaren mee, voor mij is het nieuw.
    Ik zie dingen en denk aan aanpassingen/verbeteringen.
    Tja, das eerst testen en kijken wat het doet voordat je dat in je boot "frommelt';)
    Deze boot geeft mij "nul" op fouten, dus kan ik niets verprutsen.
    Ik zal de komende weken wat met de buizen gaan proberen te doen, het moet simpel en doeltreffend zijn (teminste dat is de bedoeling/poging).

    Het is zeg maar net alsof ik weer met lego speel;)
    En die avatar, dat is mijn vriendin. Tja, daar speel ik ook graag mee.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    ik heb inderdaad meer dan gewoon wat materiaal liggen
    maardat gebruik ik niet om op een plannetje te passen
    daar gebruik ik houte blokjes voor
    je kan perfect de maten op internet vinden welke je inte bouwen componenten moeten hebben
    een houte blokje (balsa )op maar gemaakt kan daar perfect voor dienen
    het gewicht is op dit ogenblik belangrijk maar dat kan je boven het plan schrijven
    op de plaats van de motor schrijf je het gewicht van beide motoren
    waar je servo komt schrijfje dit ook op
    en zo verder tot waar je accu's komen

    door nu per sectie (je hebt er drie)het drijfvermogen van de buis uit te rekenen ga je weten waar je drijfvermogen te weinig hebt en waar te veel
    door nu te schuiven met componenten ga je reeds mooi in de buurt komen van je gebalanceerd drijfvermogen

    nog voor je 1 component gekocht hebt kan je dit dus reeds doen
    en weet je meteen ook of alles er in past
    zo kom je niet voor het probleem te staan dat de servo's er wel in passen maar dat de roerhorentjes er niet op passen want ze lopen tegen de wtc buis aan

    groetjes raf
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @SuPer,
    Peter de Lego komt toch weer boven drijven he ;-)

    "Het is zeg maar net alsof ik weer met lego speel
    En die avatar, dat is mijn vriendin. Tja, daar speel ik ook graag mee".

    ps weet je vriendin dat ze hier op het forum staat?
    Mogen we de andere kant ook zien?

    Je moet op 19 en 20 juni maar naar Mol in België komen.
    Daar kun je alles eens goed bekijken en neem je eigen spul ook mee.

    Hein
     
  5. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Raf,

    Jij denkt weer super mee met de dingen! Het mooie en vervelende van deze boot is de romp. Het mooi is dat de wtc heel veel ruimte om zich heen heeft. Hier kan heel wat vulling komen als de wtc te zwaar is. Het vervelende is dat je zo moet "frommelen";) met je wtc om die er knap in te krijgen.
    En dan moet alles nog werken ook en goed afsluiten.
    De wtc, daar ben ik nu mee bezig over hoe en wat te doen.
    Jullie hebben gelijk hoor dat deze boot een hele uitdaging is, maar ik heb mede door jullie het grootste plezier erin.
    Ik wil lekker experimenteren met de ideeën, zodat ik ook weet wat het in de praktijk doet. Wat dat betreft heb ik de "botengekte" aardig te pakken.

    Maar eerst nog de zender kopen met de juiste ontvanger!
    AAAA (jawel het zijn er 4) batterijen heb ik ook nog in huis, maar daarvan zie ik het nut op dit moment nog niet zo. Die hebben weinig toegevoegde waarde lijkt mij.

    Ik zal eens gaan tekenen en de gewichtsverdeling daarop zetten zoals je aangeeft. Dan zal de kans op succes weer toenemen.

    Bedankt maar weer!
     
  6. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Hein,

    Ik heb geen geheimen voor mijn vriendin.
    En je mag het met deze afbeelding doen.

    Ga nu mede op jou advies voor de robbe FC 16 kijken, bedankt voor de
    info!
     
  7. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Zo, hier heb ik even boodschappen gedaan, de FC 18 is het geworden.

    Ze hadden ook nog een leuk ontvangertje erbij gedaan (was op voorraad) de carson C-6. Dit is een 6 kanaals FM ontvanger 40Mhz, failsafe functie, 12 gram, afm.46.5x21.5x12mm en heeft een universele servo aansluiting.

    Het was wel even schrikken toen ik de doos opende. De schuifregelaar zaten niet op de zender terwijl ze toch echt afgebeeld op de doos staan. Verder kijkend zag ik ze los meegeleverd bij de onderdelen zitten. Pffff....
    Ik vond ze juist zo grappig en zag de bui al hangen.

    Ik zal eens een tijdje gaan knutselen, heb al dagen de boot niet meer aangeraakt.

    België zal ik overslaan, wie weet een andere meeting.
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Peter,
    let wel op met je failsave.
    Als je een 2 kanaal schakelaar, duiktankregeling, van Norbert hebt zit daar failsave in.
    Dus niet die van de zender gebruiken dan krijg je "Fail".
    En de FC-18 is een top zender.
    Gebruik hem zelf ook al ong 10 jaar.

    Hein
     
  9. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Hein,


    Allereerst even een dikke correcte van mijn kant. Het is een FC-16 ipv FC-18, excuses daarvoor.
    Heb nog geen idee hoe de failsafe in zijn werking gaat ( heb wel een idee, maar heb mij er nog niet in verdiept). Ook de FC-16 is een best complex ding die wat studie vereist.
    Het lullige is nu dat ik nog nergens accu's voor heb. Kan eigenlijk dus nog niets met de set.
    Maar hij staat op de plank!;)
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo
    een F16 zonder accu's ?????

    en je hebt niet genoeg aan 4 AAA je moet er minstens 6 hebben om de pomp een beetje fatsoelijk te laten werken
    bij deze 4 AAA kan je geen 2 AAA's toevoegen want dan fuck je het helke pack op tijdens het laden en varen

    dus 6 nieuwe AAA's kopen en daar een packet van solderen

    dat de accu's niet belangrijk zijn zal me een moer geven
    zonder kom je geen cm vooruit LOL
    maar houd er tijdens het tekenen wel rekeing mee dat ze hellemaal onderin moeten komen wat de balans aan gaat

    drijfvermogen tussen de twee rompen in is reeds over geschreven ook dat je hier een stabilistaie probleem mee kan oplossen

    conrad printje en een bc715 ùet twee weerstanden en drie relais waarvan 1 micro print relais zijn voldoende om de tank te sturen
    een bts kan er niet in er is geen plaats
    koop twee regelaars van norbert of als je 1 motor gaat gebruiken koop er eentje
    deze zijn zeer te vertrouwen en heel dun
    je kan ze zelfs hier en daar tussen wriemelen

    groetjes raf
     
  11. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Tja Raf,

    Een zender zonder accu's.
    Maar die zullen er spoedig komen.
    Ik zit op 2 adressen en heb hier wat liggen en daar wat liggen, maar ben nog niet compleet nu.
    Wat ik bedoelde met die AAAA batterijen is: dat er kleinere batterijen zijn dan de AAA batterijen. 4x een A dus.
    Dacht dat er wel iemand blij zou zijn als die nog een beetje ruimte had maar net te weinig voor een AAA batterij. Vond het de vermelding wel waard.
    Voor mij zijn de batterijen nog niet zo belangrijk omdat ik eerst eens iets moet hebben om mee te kunnen varen;) Staat hier nog wat werk te verrichten.
    De batterijen komen idd zo laag mogelijk ivm de balans, heb ik drijfvermogen nodig dan plaats ik dat zo hoog mogelijk onder het wateroppervlak.
    Voorlopig eerst maar eens frummelen en dan zullen de details die jij nu al aangeeft ook aan bod komen (ben nog aan het kruipen hier;))

    Bedankt zover!
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Even over die aaaa accu's, ik heb wat zitten googelen maar kom niet hoger als 300 mAh. Da's veeeel te weinig! Ik zou toch voor aaa's gaan, die heb je al in 1400 mAh. En die hoef je niet als één pakket aan elkaar te solderen zodat je ze in de nog overblijvende ruimte weg kunt frommelen. Wel eens aan lipo gedacht trouwens? Klein, licht, en veel capaciteit.
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb ook de VII van Revell, de wulfpack.
    En ik heb de set van Norbert Bruggen gekocht en deels in elkaar gezet.
    Het concept van Norbert is best goed.
    1 electromotor in het WTC en de aandrijving van de 2 schroefassen er buiten.
    2 miniservo`s achter de motor voor duiken en richting.
    Dan zit het achterste deel van het WTC zo goed als vol.

    blijft het voorste deel over.
    dit zijn 2 buizen, verschillend van diameter, middels een verloopring lijm je deze aan elkaar.
    In het allervoorste deel komen de akku`s (9x AAA cell geloof ik, kan ook 12 stuks zijn) en de ontvanger en de 2 regelaars.
    1 voor de aandrijfmotor, 1 voor de duikpomp.
    Daarmee zit het voorste deel van het wtc ook vol.

    In het middelste deel moet dus nog een duiktank van 150 - 200ml en een pomp.
    Norbert levert een slangenpomp van 220ml/minuut, dit is een vrij forse pomp qua uitwenige maten, hij past precies in het WTC.
    Nu komt het probleem, er blijft nu te weinig ruimte over om een duiktank van 150/200ml in te bouwen.
    Norbert gebruikt een ballon, ik heb dat ook geprobeerd, en ja het werkt.
    Maar de pomp moet zo hard werken om het laatste beetje water om te duiken in de ballon te krijgen (ballon moet zich vormen naar de overgebleven vorm in het WTC) dat je stroom verbruik enorm stijgt, met als resultaat dat je akku`s sneller leeg raken van het de ballon vol/leeg pompen dan van het varen zelf.

    De slangenpomp is het probleem, deze neemt te veel ruimte in in het WTC.
    Ik ben nu nog steeds aan het puzzelen om het er in te krijgen....... maar het past eigenlijk net niet.

    Ik zelf denk er nu over om een formaat red bull blikje als duiktank te gaan gebruiken, hier past met gemak 200ml in, zonodig kort ik het blikje in zo veel als nodig is (er moet circa 2,5cm van zo`n blikje af).
    En dan de ontluchting via de toren naar buiten laten lopen.
    De boot dusdanig uit trimmen dat bij een volle tank (spuit water uit ontluchting) de bovenkant v/d toren nog net boven water is.
    Of middels een holle periscoopbuis, deze steekt wat hoger boven de toren uit.
    Dan middels dynamisch duiken de boot onder laten gaan.
    Allen moet ik nog een erg klein tandwiel pompje vinden, want de slangenpomp van Norbert is te groot, deze neemt te veel ruimte in.

    Dus veel succes met je ombouw, ik hoop dat het lukt, maar probeer er geen beweegbare periscopen in te zetten, het past gewoon niet.
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @John33,

    gebruik in plaats van een blikje van Red Bull een patroon waar bv silikonen kit in heeft gezeten.
    Die zijn wat dikker van materiaal en sterker.
    Of een dunne plexiglazen buis.

    Hein
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jhon

    en dat kleinere slange pompje van norbert dat is toch een heel stuk kleiner dan die hij er normaal in heeft zitten
    hij gaat dan wel iets langzamer duiken

    groetjes raf
     
  16. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste John,

    Eigenlijk ben ik heel erg blij met je bericht.
    Ik wil namelijk zelf de wtc samenstellen. Met alle tips en hulp die ik hier op het forum heb gekregen ben ik een stuk wijzer geworden.
    Het geheel is totaal anders dan wat jij hebt.
    Ik moet alleen geduld hebben tot ik alle onderdelen heb.
    Dan kan ik gaan samenstellen en testen.
    Het moet een combintatie van diverse (werkende) voorbeelden worden.
    Absoluut genoeg capaciteit, relatief eenvoudig te plaatsen en een groot genoeg volume om te duiken.
    Echter kan ik nog niets zeggen totdat ik het getest heb. Voor het zelfde geld is het helemaal niets, bijvoorbeeld omdat bepaalde pompjes niet krachtig genoeg zijn of omdat er nog andere problemen ontstaan.
    Als blijkt dat het goed werkt is het een vrij eenvoudig samenstel waar heel wat liefhebbers van dit model mee zouden kunnen werken.
    Wie weet heb ik straks de hulp van Raf (die heeft echt van alle zaken kennis) nodig om de puntjes op de "i" te zetten.

    Lex,

    Ik heb idd van Lipo gehoord. Schijnt dat als deze minder dan 3 volt krijgen ze gaan zwellen ??? Kapot gaan dus.
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Nu weet ik dat je het goed bedoelt, en Raf is een beste man... Maar je moet toch niet zoveel veren in zijn r**t douwen hoor... Dat loop een beetje moeilijk kan ik je vertellen...;)

    Enne, er zijn hier wel meer mensen die van alle zaken kennis hebben... Zelf Raf doet hier (soms) ideeen op...

    Het mooiste is toch wel dat we deze kennis delen én verbeteren... (als dat kan) En soms komen er compleet nieuwe uitvindingen en/of verbeteringen boven water drijven...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik moet douglas 100% gelijk geven
    het loopt zeker moeilijk met die veren en ik doe hier ook nog steeds ideen op en leer ook nog steeds bij
    er zijn hier meer dan voldoende mensen die meer weten dan ik en kunnen dan ikzelf
    dat zie je terug aan het water als ze met hun mooi gebouwde modellen daar aan komen
    soms komen er mensen met ideen en oplossingen waar je het niet had verwacht
    zo heb ik nog een aantal projecten die stil liggen omdat ik tegende grenzen van mijn kennis /kunnen aan loop
    ze gaan ooit af geraken maar daar moet ikzelf of iemand anders met een oplossing voor het probleem vinden
    soms is een kleine hint reeds voldoende om het gestelde probleem op te lossen
    zeg maar de lont in het kruitvat en dan sla je jezelf voor de kop van hoe heb ik dat niet zelf kunnen weten

    groetjes raf
     
  19. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Ik zal wat minder posten vanaf nu en wat meer de feitjes melden tav mijn project.

    Het blijft lastig om goed te doen op het forum, of ik reageer niet voldoende op de tips of mijn antwoorden zijn te overdreven.
    Ik heb hier al van alles naar mijn hoofd gekregen ondertussen: stronteigenwijs en "faker" om wat voorbeelden te geven.


    Zal ik er dan een mooie torpedo in duwen?

    Ik zal wel van "Die heeft echt van alle zaken kennis"

    "Die heeft aardig wat kennis in huis"

    Ik blijf bij mijn woorden, al neemt dat niet weg dat ik een ieder ander op het forum ook zeer dankbaar ben.

    Raf heeft in mijn ogen de meeste moeite gedaan om te helpen en is zeer uitgebreid op kleine dingetjes ingegaan. Hierdoor heeft hij een streepje voor in vergelijking met de anderen bij mij. Iedereen heeft mij hier wel geholpen. Maar zeer uitgebreide info met foto's en verwijzingen ter ondersteuning zodat ik duidelijk zie wat er bedoeld wordt. Tja, de torpedo is toch echt voor Raf;)
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Oei, oei, oei. oei, oei, oei

    Wat moet je hier nu over schrijven??

    Hein
     

Deel Deze Pagina