Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    SB/BB en heklicht. Snorkel was juist bedacht om onder water op de diesels te kunnen varen om o.a. de accu's bij te laden zonder de boot aan de oppervlakte te brengen waardoor de kans op detectie vele malen groter was. Van oorsprong een Nederlandse uitvinding die in het begin van de oorlog door de Duitsers is buitgemaakt en pas later in de oorlog verder is uitgewerkt omdat men er in het begin het nut er niet van in zag. Dus daar wil je echt geen licht op voeren ;)
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  2. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Was een toplicht toendertijd nog niet verplicht?
     
  3. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    In oorlogstijd voeren de boten bij voorkeur zonder licht, omdat ze niet gezien wilden worden, van beide kanten uit.
    Of dan ook alle lichten er vast op zaten, ik kan me voorstellen dat er indien noodzakelijk er een los toplicht gemonteerd kon worden, scheelt weer kans op detectie door een schitterend glaasje.
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Voor het toplicht werd meestal een lamp voor de periscoop gehangen in de boot. Buiten scheen het licht dan door de periscoop naar buiten. Maar wat al gezegd is, alleen in veilig water en bij het binnenlopen van een haven. In oorlogstijd midden op zee licht voeren was niet zo handig ...
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    eigenlijk is de oplossing wat een toplicht betreft heel eenvoudig

    even na denken als een duikboot kapitein

    een losse lamp met een kabel die naar binnen moet door het geopende luik geeft problemen als je snel wil onder duiken
    lamp omlaag halen door het luik mieteren en dan zelf er achter aan

    kost dus tijd en die heb je niet

    hoe ze het wel deden

    binnen aan de periscoop werdt er een lamp geschoven daar waar het kijkgat was
    de periscoop werdt een stukje omhoog gevaren en ziedaar je toplicht

    inderdaad moeten ook oorlogschepen de verplichte navigatie verlichting hebben
    het is perslot van rekening niet altijd oorlog LOL

    maar ik denk dat ze die schakelaar de knop er vanaf hebben gehaalt dat deze zeker niet kon worden opgezet

    maar nogmaals je hebt niet het gewicht op over schot voor een stekker en de drie led's plus de draden

    alles boven de waterlijn doet je boot onstabieler worden zelfs deze micro led's en bedrading

    groetjes raf


    hahaha shit lex was me voor LOL
     
  6. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Dat toplicht via de periscoop vind ik een geweldig idee. Te simpel voor woorden. Net als het idee van de snorkel, waar Jonkje het al over had (Hollandse vinding).
    Achterop het dek heb ik nog een lamp zitten, ergens ter hoogte van waar de schroefassen de romp uitkomen.
    Ik kom nu uit op 4 lampen op het dek en 1 in de periscoop.

    Ondertussen al volop aan het denken hoe een RRCABS te bouwen en in dit model te krijgen.
    Maar eerst eens alle gaten in de romp krijgen.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    4 lampen ?????

    BB ,SB ,heck
    onder dat bultje op het achter dek tussen de twee uithouders voor de antenne draden en eentje in de periscoop

    waar vind jij nog een lamp op het dek ????

    voor op de toren zit er een putje dat is de misthoorn en het tweede is de aan sluiting van de voorste antenne draad
    verdere openingen zijn er om de munitie die gebruikt werdt voor het voorste kanon door te geven
    er was ook minutie binnen in de drukromp opgeborgen en na dat ze de minutie onder het dek hadden opgebruikt moest die dus van binnen komen

    deze werdt dan door luikjes doorgegeven via de toren

    maar een 4 de lamp op het dek zou ik niet weten waar

    groetjes raf
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Nou, dat valt wel mee denk. Grammetje of twee per SMD led met bedrading. Het er in frummelen en werkend krijgen is weer een anders verhaal!
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    er gaat maar een 100 gr balast in en dan telt elke gram
    de gato is tegenover deze boot een enorm verschil
    daar deze over een echt grote wtc kan beschikken
    deze is zelfs groter dan die ik in de kriek heb zitten (dacht een cm of 10)

    de aansluit stekker gaat zwaarder zijn dan de ledjes te samen denk ik

    groetjes raf
     
  10. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Raf,
    bb en sb licht en toplicht is mij duidelijk nu, het heklicht (nr 182 achterop de toren)

    Onderdeel 46 volgens de bouwtekening is toch echt een lamp, lijkt mij. Dat maken er dan 5 in totaal.

    Heb op een ander forum een foto gevonden om aan te geven wat ik bedoel.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    ik ben nu niet thuis maar zal straks eens zien naar onderdeel 46
    SB
    BB
    Heck
    toplicht is samen 4
    straks een kijken in mijn boek en naar nummer 46

    groetjes raf
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @SuPer,

    Peter denk je echt dat de Duitsers nog zo nauw keken bij de bouw van de boten.
    In 41 en later werd niet zo precies gekeken.
    En een duikboot had geen navigatie verlichting nodig want dan werden ze te snel opgemerkt door de "vijand".
    De boten zijn allemaal anders, en dat is eigenlijk ook wel makkelijk.
    Niemand kan dan zeuren dat je boot niet goed gedetailleerd is.
    Jij hebt dus toevallig net een ander nummer.
    Ik ken nog één persoon die op een 7 gevaren heeft en twee die op een 21 geoefend hebben aan het eind van de oorlog.
    Als er 10 op de werf lagen en de eerste ging weg dan was nummer 10 al weer heel anders dan nummer 1.
    De ervaringen van de praktijk werden vaak doorgevoerd.
    En men wist dat de meeste boten toch niet meer terug kwamen.
    Van de 100 kwamen er maar 8 terug.

    Hein
     
  13. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Hein,

    Het enige wat ik weet is dat het (Eerste) verdrag van Geneve stamt uit 1864 en dat een ieder zich daar aan heeft te houden, oorlog of geen oorlog. Dit betreft oorlogslachtoffers. Ik kan mij voorstellen dat elk schip ook maritiem de juiste verlichting moet kunnen voeren. Al weet ik niet het internationale verdrag daarvoor. Dat een oorlog niet eerlijk verloopt is ook niet onlogisch. Er zijn vele oorlogsmisdaden bekend.
    Er zitten dus een aantal verplichte lampen elk schip, hedendaags is dat bb, sb, heklicht en toplicht (type schip als dit uiteraard). Hoe dat in de jaren 40 was weet ik niet, vandaar de vraag over het toplicht, of dat toen ook al "verplicht" was.
    Tijdens "acties" ga je natuurlijk niet je lampen aanhouden zodat de vijand je naar de bodem kan jagen.
    De verlichting is dus eigenlijk net zo standaard als een roer of schroef aan een schip, ongeacht het model;).
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2010
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @SuPer,

    Peter,
    het verdrag van Geneve stamt uit 1864, dat is lang geleden he.
    Er is ook een passagiers schip in 40-45 getorpedeerd.
    Drenkelingen doodgeschoten of aan hun lot overgelaten.
    En dat was op zee.
    Als men daar al niet naar kijkt dan al helemaal niet naar verlichting.
    En degene die verlichting aan had in de oorlogsjaren was dus echt levens moe!

    En nogmaals.
    Elk schip was anders gebouwd op kleine details!
    En maak de boot maar eerst een varend en ga dan op deze kleinigheden letten.
    Dat is al moeilijk genoeg om hem dicht en varend te krijgen.

    Hein
     
  15. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Hein

    Volgens mij was dat schip dat door de duitsers getorpedeerd werd de Lusitania
    En dat was vlak voor de Engelse kust.
    groet Fred
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Fred,
    jij mag door naar de volgende ronde.
    Men wist trouwens dat het een passagiers schip was.
    En de duikboot zal echt niet zijn navigatie verlichting aan hebben gehad.
    En het verdrag van Geneve?
    Dat was ver van de kust.

    hein
     
  17. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Hein

    Tja
    Ik heb hier ook een boek liggen over de Lusitania.
    Het gebeurde op 15 Mei 1915 en werd door de U-20 tot zinken gebracht.
    Het aantal doden was 1195 en was voor de kust van Ierland
    groet Fred
     
  18. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Hein

    Nog even het boek is van Robert D ballard
    Heb hier ook nog van De Bismarck , Titanic ,Guadalcanal, Graveyards of the pacific,en Op het spoor van verdwenen Onderzeeboten .
    Groet fred
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    De Lusitania verbleekt bij de tragedie met de Wilhelm Gustloff. Die overschaduwd zelfs Titanic en is daarmee de grootste scheepsramp in history. Alleen wel een die veel mensen onbekend is ;)
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Fred,
    in 40-45 is zo iets gebeurt.
    Drenkelingen doodgeschoten of aan hun lot overgelaten.
    En dat is vaker dan een maal gebeurt.

    Hein
     

Deel Deze Pagina