Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 5 jan 2013.

  1. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Het begint bij mij allemaal aardig op een biglift te lijken:)
    tot op heden past alles nog perfect, heb enkel plek voor de sleepkoppeling servo aangepast daar er een nogal grote Hitec in komt.
    [[​IMG][/URL]
     
  2. EJB57

    EJB57

    Lid geworden:
    27 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vriezenveen
    Op dit forum zie ik professionele bouwers. Wat mij zou interesseren met welke lijm jullie deze mooie modellen bouwen. Vroeger hadden wij een lijm van UHU. Maar deze was met name voor balsa hout. Deze modellen worden met muliplex hout gebouwd. Ik meende dat ik witte houtlijm zag staan...
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Aarschot.
    Gebruik nog enkel witte houdlijm en 5 of 30 min. epoxy.
    Heb nog wel een tube UHU liggen, maar die is zowat uitgedroogd.

    Johan.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Witte houtlijm. Sterk, gemakkelijk te gebruiken, vriendelijk voor de vingers en goedkoop!
     
  5. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    975
    Locatie:
    Haarlem
    Ook witte houtlijm, en 5 minuten epoxy.
     
  6. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Alem
    SuperCub vindt dit leuk.
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    1.999
    Locatie:
    Ede
    Dan liever gelijk in 3.20m, een metertje meer :D
     
  8. Lototos

    Lototos

    Lid geworden:
    15 jun 2012
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Germany
    ich konstruiere einen Big'ed-Lift mit 3,30 Meter
     
  9. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mooi topic jaap en het blijf een mooie tijdloze vogel !
     
  10. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    welke setup raden jullie aan voor een big lift gewicht tussen 4,5 en 5,5 kg voor wat rustig rondvliegen en bv een amigo huckepakken geen sleepvluchten ! zelf dacht ik aan een setup voor 5s a 6s lipo
     
  11. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    19
    een Turnigy G-110 295 KV en 8 cellen 5000 mah en een 17x8 prop.
    een weergaloze combi.
    je kan rustig rondtuffen , maar ook heel veel slepen tot 4 mtr
    ik vlieg hem zelf met 9 cellen, maar is eigenlijk overdreven
    m vr gr
    peter
     
  12. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Dat trieplex van gamma is populieren prut spul 1 dun (0,5 mm) laagje hout daar tussen rommel en weer een dun laagje (0,5 mm)hout soms gaten opgevuld met plamuur je moet gewoon berken trieplex hebben is mischien iets zwaarder maar 10 X zo sterk 1 plaat van 1,53 bij 1,53 meter kost maar 12 euro's daar haal ik 2 Big lift uit
    http://redeagles.coffeecup.com/index.html
    zie de bouw van een red lift (big lift)
    Slecht raad is soms duur :yes: gerard
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.983
    Locatie:
    Raalte
    Wat een onzin. Ja het is troep, maar de constructie maakt het sterk. De originele BigLift is trouwens van Balsa
     
    redbaron, Justus en serge pot vinden dit leuk.
  14. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Eens!
    Ik bouw al ruim 30 jaar met dit triplex (meer dan 40 vliegtuigen) en er is nog nooit een vliegtuig kapot gegaan door materiaalfalen. Wel door stuurfouten:hammer:

    Natuurlijk kijk ik wel alle platen na op plamuurplekken, slechte verlijming en rechtheid. De onderdelen slim inplannen voorkomt zwakke plekken op cruciale punten.

    En de stelregel dat een lichter vliegtuig minder zwaar belast wordt bij een klap gaat ook echt op!
     
    redbaron vindt dit leuk.
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    854
    Ik ben bezig met een big lift uit te tekenen.
    Net zoals Japie vind ik het leuk om het te tekenen in CAD en daarna op de frees te kijken of alles er ook zo uit komt als je bedacht hebt.

    De vleugels wil ik alleen niet van spanten bouw doen. Maar schuimvleugels maken.
    Normaal beplank ik met 1,5mm balsa. Maar dit zijn best lappen van vleugels. Wat denken jullie? 1,5mm is dan nog steeds voldoende, of doe er 2mm balsa op?
     
  16. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Veendam
    2 mm balsa en 2 maal een ligger van 10x10 er in lijmen
     
  17. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Woerden
    Klopt. Prutspul maar perfect voor dit werk.
     
    flymax vindt dit leuk.
  18. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Woerden
    Oh ja. Ik ga binnenkort weer een 2 meter sleepkist bouwen van 3mm Gamma populierentriplex, Bouwmaat Roofmate of Gamma piepschuim vleugels met PU lijm. Een echte bouwmarktkist voor weinig. Wordt een soort van Telemaster 240 maar dan met NACA 2415 ipv ClarkY profiel, zoals die wordt aangeboden in Duitsland. Vliegt makkelijker dan Biglift. Het enig waar je op moet letten is dat je de achterkant zo licht mogelijk bouwt.
    De rompdelen vanaf achterlijst vleugel flinke gaten maken. Je gaat het toch weer bespannen met oracover oid. Stabilo, hoogteroer, kiel met rudder wel weer van balsa latten maken (8 mm). Lekkere motor voorop en vliegen maar.

    Hier kan je de eerste versie zien:




     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
  19. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    998
    Locatie:
    REO
    Hi Redbaron,

    Klinkt naar een leuk project. Heb je meer info? Wat voor motorisering kies je? Ik ken het profiel niet (weet ook niet veel van profielen) wat maakt dat dat profiel beter vliegt?
    Bouw je behalve rolroeren ook kleppen in?

    Kortom veel vragen.

    Ik zou iets vergelijkbaars willen bouwen rond de twee meter (evt tot 2, 2 m) met electro aandrijving (6 cellen lipo), rolroeren en kleppen. Behalve om mee te slepen ook bedoeld om mee te vliegen (spelen) a la FunCub.

    groet,

    Erik
     
  20. patrickw

    patrickw

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Deventer
    Wat is het verschil tussen de V2 big lift
    En de V3 big lift ???
     

Deel Deze Pagina