Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Over losse draadjes meschien vast lijmen maar dat moeten de electro mensen maar zeggen weet niet of je zomaar kan lijmen. Ik zal hem iig zo niet gaan gebruiken kans op kapot lopen lijkt me snel zo
 
Maar zou dat veel zin hebben dan? Er zitten immers ook maar 4 gaten in het motorfront! Plus het feit dat de as dan niet lang genoeg is wat betekent dat ik dunner mpx moet gebruiken..

a3y8y6at.jpg
 
dan heb je ook nog een keer dat het metaal van de motor kan koelen en er lucht om de motor heen kan voor de koeling

ik bedoelde dan steun aan buiten zijde en rest dan weer uitvlakken met balsa of zo

hen je alles aan buiten zeide vlak met verzonken schroeven
 
maar nu ik je foto nog eens bekijk mag je mee nemer ook wel gedeeltelijk in het hout als je het bevestegings kruisje aan de achter kant zal doen. dan is je spinner straks vlak.
 
Voor de koeling van de motor is het nodig het kruis te gebruiken (zit er niet voor niks bij) en een gat er in te maken dat ongeveer zo groot is als de motor . ;)

En 6 mm multiplex is sterk genoeg.

Mvg Johan
 
Hmmmmm okee, ik ga nog eens wat proberen.. Be prepared :-) Ohja.. Moet dat kruis dan aan voor of achterkant?

Even bij dezen: zeer bedankt voor alle input, zonder jullie hulp was dit project nu al een mislukking..
 
Hmm, ik kan het schot nog plaatsen waar ik wil, dus ik zorg er sowieso voor dat de spinner netjes aansluit aan de romp.
 
Volgende optie/test. Nu op 9mm MPX, dunner heb ik niet, of het gaat naar 2,5mm :)

7eny7ada.jpg


azy6apa4.jpg


Qua koeling lijkt me dit onderdaad beter. Verder wil ik onder de motor ook nog een luchthapper bouwen zodat er een behoorlijke airflow langs de motor komt.
 
Zo zou ik het ook doen , misschien andere boutjes nemen die met de kop gelijk met het hout zijn (en stopmoeren).

Zo dwing je de koellucht door de motor te gaan.

Mvg Johan
 
Zo zou ik het ook doen , misschien andere boutjes nemen die met de kop gelijk met het hout zijn (en stopmoeren).

Zo dwing je de koellucht door de motor te gaan.

Mvg Johan

Andere boutjes tzt sowieso! Alleen kijken waar ik dat kan krijgen, was net al ff snel langs de formido en gamma gefiets, die hebben niets..

Ik zal geen lucht happer aan onder zeide doen eerder iet wat het er uit zuigt

Ohja, das beter, een soort venturi maken, onderdruk in de romp creëren! Goeie!
 
Voor de motor aan het kruis heb ik de juiste, die waren meegeleverd. Verder heb ik voor de motorophanging M4 boutjes nodig. Lengte 9mm multiplex + 4mm kruis + een plaatje voor de drukverdeling 1mm + de dikte van de moer. Ik denk dus een minimale lengte van 20mm. Langer kan altijd! Ik moet morgen nog even in Deventer zijn, dan probeer ik daarna direct naar jou te rijden.

Alleen ff kijken hoe een tandartsbehandeling die ik vandaag moest ondergaan uitpakt, als de boel gaat ontsteken gaat morgen niet lukken.. Ellende..
 
Hmm, bij sommige opmerkingen hier frons ik toch m'n wenkbrouwen.

Hoezo zou de motor met dat kruis beter koelen dan zonder? Dat kruis zit achter het hout geschroef, dat doet helemaal niks voor 'extra' koeling.
Sterker nog, de eerste oplossing met de motor direct tegen het hout lijkt me de beste. Het kruis lijkt me een deel van de koelgaten af te dekken, dus de koeling te verminderen.

Ik zou zelfs die sleufgaten aan de voorkant van de motor (het deel wat je tegen het hout schroeft) dichttapen, zodat de lucht DOOR de motor heenmoet, ipv meteen aan de voorkant weg te stromen.

Ik zie je wel spreken over een spinner. De beste koeling zul je krijgen door geen spinner te gebruiken, een spinner zal je koelgaten alleen maar afdekken. Alternatief kun je spinner open maken, zodat de lucht erdoorheen vloeit..
Zo:
http://aerobertics.be/images/products/mar013.jpg
of zo:
http://www.mejzlik.eu/img/Spinners_etc/.thumbs/3,2 cone with cooling_w800_h532_e1_q100.jpg

Motorspant: 9mm is wel extreem dik en onnodig zwaar. Waarom niet 2x2.5mm voor een dikte van 5?
Doe je er eventueel nog een 2 strookjes van 2cm breed a 2.5mm dik bij op als lokale versteviging net boven en onder de motor, meer dan sterk genoeg.

Hoop niet dat ik je in verwarring breng, maar hoop dat je er wel de logica van inziet,
Gerben
 
Hey Gerben!

Ik heb nog niets beslist hoor! Ik begrijp je verhaal ook, echter lijkt het er een beetje op neer te komen dat vele mensen vele meningen hebben, met elk hun eigen voors en tegens. Voor montage/achtermontage, dik schot/dun schot, passende koelgaten/groot koelgat, wel kruis/geen kruis...

Achja, volgens mij kun je het niet heel erg fout doen.. Ik laat het allemaal bezinken, en alle info is welkom! Uiteindelijk zal ik zelf een afweging moeten maken ;)
 
Ik snap het niet helemaal. Je wilt toch koeling? Zeker voor het slepen, je vraag dan wat extra van de motor. Ik zou de motor voor het schot zetten. (zoals mijn foto) Je kan niet genoeg koeling hebben zou ik denken. Nog een voordeel is dat je het schot geen extra gaten heeft, waardoor deze sterker blijft.

De oplossing van Arjan is ook een goede, zo kan je nog je accu kwijt.
 
Een motor gewoon op een schot schroeven geeft hem de schlechtste koeling .

Het kan heel goed werken bij veel mensen als de motor niet heet word doordat er een maatje kleinere prop op zit of er met minder cellen gevlogen word .

Ga je een motor belasten en word deze dan heet , dan moet de koellucht door de motor .
Alles wat er buitenom gebeurt koelt niet de wikkelingen waar de hitte ontstaat .:wink:

Ik heb ook een 2m J3 piper gehat die alleen de orginale gaatjes voor hat .
Niks om een motor te koelen.
Maar daar werd de motor maar 40 graden bij volgas .:o

Volgende winter staan bij mij ook weer een paar BL op het program , dan is er 1 op elektro bij . (GFK kappen liggen al hier)
Ik ga dan de motor aan de GFK kap monteren waar dan 1 gat in komt ter grote van de motor .
En om de motor komt nog een huls die er voor zorgt dat de koellucht alleen door de motor kan of direkt langs de buitenmantel .;)

Mvg Johan
 
Back
Top