Nieuwe wankel motor op de markt!

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door arjen27, 5 jan 2007.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De uitlaatpoort staat altijd open, de gasstroom is daardoor minder pulserend, dus minder geluid. Ooit gehoord met zo'n oud zwart Graupner resonantie-pijpje voor 3,5cc, klonk bijna als een stille turbine.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik dacht meer aan de brandstofkosten. Met LPG zou de motor meer vermogen kunnen leveren, betere koeling van de inlaatstroom door het verdampende LPG. Daardoor betere vulling van de 'cylinders'.
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Euh, Ron...
    Dat een motor is voorzien van een ontsteking en bougies, wil nog niet zeggen dat deze automatisch op benzine loopt!

    [​IMG]
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Da's waar maar in modelbouwland heb ik dat nog niet gezien.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij een op LPG motor is de verbranding op een hogere temperatuur.
    Niet alle motoren kunnen daar goed tegen. (verbrande uitlaatkleppen komen vaker voor dan dan bij regulier benzine verbruik)
    LPG is minder calorierijk dan benzine, en het verbruik ligt wat hoger. Alleen de prijs aan de pomp is stukken lager.
    De wankelmotoren draaien reeds vrij heet. LPG lijkt me onverstandig.
    (en dan voor een hobby auto...)

    Ooit heeft Citroen een try out gedaan met de GS op een tweeschijfs Wankel. De uitlaten moesten termisch geïsoleerd worden om brand te voorkomen bij parkeren. Omdat de GS de bekende veerbollen had, en dus door de knieën ging.
    Verder moest je niet dicht achter de uitlaat van een draaiende GS motor gaan staan omdat je broek in de fik kon vliegen of omdat dan de verf van je auto werd gestript. (nog geen kat ertussen)

    Het overgrote deel van de testauto's is gesloopt na de tests. Een paar zijn de dans ontsprongen.
    (Zo heb ik mijn ooit eens laten informeren door een DS specialist in Drachten, en die had er een staan)

    Dragsters, draaien die niet op een speciale mix? Methanol, nitro etc

    @Micropuller: Complimenten met je set-up. PRACHTIG!

    ______________________________________________________________

    Lancia Fulvia Sport 1600 HF
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2008
  6. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    @ de heer busking verbrande uitlaat kleppen bij een wankel????
    das nou een voordeel van wankels, geen inlaat/uitlaat kleppen die gesteld moeten worden oid dus kunnen ze ook niet verbranden.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ Rene W
    Ik doelde op een 4-takt... op gas, en gevolgschades.
    Wankels verbranden heter dan 4 takt ivb met warmte afvoer. (wat heet)
    Er zijn vast lieden die hun RX op gas laten draaien. (Google zelf hulp)
    De afdichtingen van de rotor, en de wand krijgen mogelijk wat meer op hun donder dan ze normaal al krijgen (bij gas). Minder gunstige afvoer van warmte, frictie door het principe. (via oliekoeling en waterkoeling af te voeren)
    Mazda heeft in het verleden een test gedaan met een waterstof aangedreven Wankel.
    Methanol verbrand koeler dan benzine, gas
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2008
  8. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    beetje off-topic maar toch. zoals ron v sommeren al suggereerde zou je denken dat een wankel motor op gas juist gekoeld zou worden door het verdampen van het lpg in de inlaatpoort.

    @jpjedi heb jij een os wankel p1, type 2 die nieuwste versie of een oudere zonder stationair sproeier.

    gr rene
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Koelen met gas? Via inlaat? Nogal niet! Off topic?... ach...

    Koeler gas of brandstofmengsel geeft een betere verdichting van het brandstofmengsel. Koeling van een motor is niet aan de orde.
    Nog bij rotatie, nog bij 2 of 4 takt.
    Overigens krijgen bij 4 takt altijd de uitlaatkleppen op hun donder... wegens de hoge temperatuur. Inlaat kleppen hebben die thermische belasting niet.

    Koeling en verhoging van compressie kan wel met water.
    (Dat water kan beter niet in je olie terecht komen wegens emulsievorming, sludge e.a.)
    Voor een tijdelijk hoger start vermogen (pk) werd water geïnjecteerd in vliegtuigmotoren.
     
  10. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Daar zijn ze nog steeds mee bezig, en zelfs in een vergevorderd stadium;).

    Welliswaar niet in een RX-7 maar in een RX-8 met verbeterde Renisis wankelmotor. De next generation zeg maar.....
     
  11. Ok...het schijnt een doodzonde te zijn om een 'gezonde' wankel open te schroeven....maar toch wil ik het doen: ik ben fotograaf, maak o.a. 'industriele foto's' en ik wil een foto van de O.S. wankel maken, maar dus van de rotor in het rotorhuis. Daarvoor moet ie open. Niet uit elkaar, maar wel voorkant eraf, zodat de rotor enzo zichtbaar wordt. Dan maak ik er een foto van, en schroef hem weer dicht. Ik ga dus niet de rotor eruithalen oid. En draai alles terug volgens de juiste 'torque'...

    Vraag: is dat moeilijk? Sloop ik mijn motor daarmee? Of is het een makkie?

    Oja, voor mijn foto's, check: Untitled Page
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Kun je rustig doen. Ik was de eerste keer ook wat zenuwachtig, dacht dat de lamellen die langs de wand lopen er wel eens uit konden springen. Viel allemaal heel erg mee. Gewoon het voordeksel losschroeven, krukas tegenhouden en het deksel er voorzichtig afhalen.
     
  13. Cool, ik laat wel zien als het klaar is, die foto.....
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom verbaast mij dit niet ;) ;) ?

    Als er iets uit kan springen, demonteren in transparant plastic (diepvries)zakje. Bijvoorbeeld ook bij de verwijderen en plaatsen van G-clips van zuigerpennen, anders ben je jaaaaren aan het zoeken. Krasjes plaatsen om e.e.a. in goede oriëntatie weer terug te zetten.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2009
  15. Openmaken was idd een fluitje van een cent....en DAMN: wat is het intrigerend om te zien hoe die rotor ronddraait....echt héél mooi!
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Daar zijn pilletjes voor ;)

    Het grote nadeel van wat oudere wankelmotoren is dat ze redelijk snel verzuipen. Ik rij in principe alleen in de lente/zomermaanden met de RX-7 en die staat dus gemiddeld een half jaar stil. Wel laat ik hem af en toe draaien en zo ook deze week. Als de accu niet voldoende vermogen heeft en de rotors niet met voldoende snelheid kan rond slingeren zal hij in de kortste tijd verzuipen, wat mij dus ook gebeurde:mad:. Bijna elk jaar hetzelfde.....Toch zit er een vrij nieuwe 75 amp. accu in, maar ook die heeft dus moeite met deze lage temperaturen blijkbaar. Eenmaal verzopen is het een hele procedure om hem weer aan de praat te krijgen met diverse setjes bougies, brandstofpomp aan/uit enz. Daar begin ik maar weer aan als het wat warmer is.....niet nu in elk geval:D.

    Ik heb dus hier in de woonkamer zo'n stuk wankelmotor als display staan en ik ga in zoverre met je mee Ron dat het me dus ook altijd heeft geïntigreerd hoe dat nu in godsnaam kan werken want in eerste instantie denk je bij jezelf "dat kan nooit passen", maar dat doet het wel;).

    [​IMG]

    Marc
     
  18. Zie je wel, die RX-7-wankel heeft 2 bougies per rotor....

    Daar zal vast een goeie reden achter zitten...zie discussie: dat ontstekingsprobleem is dus niet alléén een issue bij de kleine 5cc wankel, maar ook bij diens grote mazda-broer.

    Ik ga daarom maar eens experimenteren met 'bijgloeien'.....vraag: waarom slechts bij lage toerentallen bijgloeien, en niet gewoon bij alle toerentallen? Maat dat veel verschil voor de levensduur van zo'n glowplug ofzo?

    @ micropuller: héél mooi gemaakt trouwens, die uitlaten! Echt prachtig om te zien. En om te horen waarschijnlijk.
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Iedere keer dat de motor ontsteekt wordt de gloeiplug "opgewarmd" Bij lagere toerentallen gebeurt dit minder vaak, dus meer kans dat de plug dooft (zeker als de motor vrij vet staat en de plug dus iedere keer een plens koude brandstof over zich heen krijgt)

    Het electrisch opwarmen van een plug is inderdaad niet goed voor de levensduur, dus continue bijgloeien is niet goed (en dus ook niet nodig)
     
  20. Ok...maar vanuit vliegtuigoogpunt zou dan eerder kiezen voor een kortere levensduur van de plug....en continue bijgloeien. Daarmee bespaar je ook een hoop geklooi met schakelaartjes enzo....en dus gewicht. En dus heilig! :D

    Hoe zit jouw setup trouwens in elkaar, qua verbinding? Zitten die contragewichten er bij jou nog tussen? Of heb je beide rotors tegen elkaar uitgebalanceerd?

    Wat mij trouwens interressant lijkt: Zo'n tweerotorige wankelmotor in een vliegtuig!

    En nog iets, en da's misschien een apart topic waard, maar ik zou het héél vet vinden om een 1/8 4wd buggy aan te drijven met een wankel. Ik heb namelijk ergens nog een Protech Ultrex waarvan de motor kapot is....daar zou ik nou heel graag die wankelmotor inbouwen....ik heb er al een beetje mee lopen puzzelen.....en het lijkt allemaal wel redelijk te gaan passen...de as van beide motoren zijn hetzelfde, en qua aandrijving past het ook allemaal nét... Wat vind je daarvan, RX-7?! Dat moet voor jou ongeveer de ultieme natte droom zijn, toch? -Zo'n mini RX-7 met vierwielaandrijving!? :D
     

Deel Deze Pagina