Nieuwe wankel motor op de markt!

Het zijn toch hoogtoeren motoren? Of is mijn gedachte helemaal fout :oops: En dat lijkt me weer veel herrie opleveren ...
De uitlaatpoort staat altijd open, de gasstroom is daardoor minder pulserend, dus minder geluid. Ooit gehoord met zo'n oud zwart Graupner resonantie-pijpje voor 3,5cc, klonk bijna als een stille turbine.
 
Nee, natuurlijk ga je geen LPG in een dergelijke auto inbouwen, da's waaanzin! Dit is een LICHTE sportauto, met een ommenabij perfecte gewichtsverdeling...daar een LPG-tank inhangen is een doodzonde. ...
Ik dacht meer aan de brandstofkosten. Met LPG zou de motor meer vermogen kunnen leveren, betere koeling van de inlaatstroom door het verdampende LPG. Daardoor betere vulling van de 'cylinders'.
 
Ongetwijfeld. Maar dan zal hij nog heter worden, want hij loopt dan op benzine.
Euh, Ron...
Dat een motor is voorzien van een ontsteking en bougies, wil nog niet zeggen dat deze automatisch op benzine loopt!

dragster.jpg
 
Bij een op LPG motor is de verbranding op een hogere temperatuur.
Niet alle motoren kunnen daar goed tegen. (verbrande uitlaatkleppen komen vaker voor dan dan bij regulier benzine verbruik)
LPG is minder calorierijk dan benzine, en het verbruik ligt wat hoger. Alleen de prijs aan de pomp is stukken lager.
De wankelmotoren draaien reeds vrij heet. LPG lijkt me onverstandig.
(en dan voor een hobby auto...)

Ooit heeft Citroen een try out gedaan met de GS op een tweeschijfs Wankel. De uitlaten moesten termisch geïsoleerd worden om brand te voorkomen bij parkeren. Omdat de GS de bekende veerbollen had, en dus door de knieën ging.
Verder moest je niet dicht achter de uitlaat van een draaiende GS motor gaan staan omdat je broek in de fik kon vliegen of omdat dan de verf van je auto werd gestript. (nog geen kat ertussen)

Het overgrote deel van de testauto's is gesloopt na de tests. Een paar zijn de dans ontsprongen.
(Zo heb ik mijn ooit eens laten informeren door een DS specialist in Drachten, en die had er een staan)

Dragsters, draaien die niet op een speciale mix? Methanol, nitro etc

@Micropuller: Complimenten met je set-up. PRACHTIG!

______________________________________________________________

Lancia Fulvia Sport 1600 HF
 
Laatst bewerkt:
@ de heer busking verbrande uitlaat kleppen bij een wankel????
das nou een voordeel van wankels, geen inlaat/uitlaat kleppen die gesteld moeten worden oid dus kunnen ze ook niet verbranden.
 
@ Rene W
Ik doelde op een 4-takt... op gas, en gevolgschades.
Wankels verbranden heter dan 4 takt ivb met warmte afvoer. (wat heet)
Er zijn vast lieden die hun RX op gas laten draaien. (Google zelf hulp)
De afdichtingen van de rotor, en de wand krijgen mogelijk wat meer op hun donder dan ze normaal al krijgen (bij gas). Minder gunstige afvoer van warmte, frictie door het principe. (via oliekoeling en waterkoeling af te voeren)
Mazda heeft in het verleden een test gedaan met een waterstof aangedreven Wankel.
Methanol verbrand koeler dan benzine, gas
 
Laatst bewerkt:
beetje off-topic maar toch. zoals ron v sommeren al suggereerde zou je denken dat een wankel motor op gas juist gekoeld zou worden door het verdampen van het lpg in de inlaatpoort.

@jpjedi heb jij een os wankel p1, type 2 die nieuwste versie of een oudere zonder stationair sproeier.

gr rene
 
Koelen met gas? Via inlaat? Nogal niet! Off topic?... ach...

Koeler gas of brandstofmengsel geeft een betere verdichting van het brandstofmengsel. Koeling van een motor is niet aan de orde.
Nog bij rotatie, nog bij 2 of 4 takt.
Overigens krijgen bij 4 takt altijd de uitlaatkleppen op hun donder... wegens de hoge temperatuur. Inlaat kleppen hebben die thermische belasting niet.

Koeling en verhoging van compressie kan wel met water.
(Dat water kan beter niet in je olie terecht komen wegens emulsievorming, sludge e.a.)
Voor een tijdelijk hoger start vermogen (pk) werd water geïnjecteerd in vliegtuigmotoren.
 
Mazda heeft in het verleden een test gedaan met een waterstof aangedreven Wankel.
Methanol verbrand koeler dan benzine, gas

Daar zijn ze nog steeds mee bezig, en zelfs in een vergevorderd stadium;).

Welliswaar niet in een RX-7 maar in een RX-8 met verbeterde Renisis wankelmotor. De next generation zeg maar.....
 
Ok...het schijnt een doodzonde te zijn om een 'gezonde' wankel open te schroeven....maar toch wil ik het doen: ik ben fotograaf, maak o.a. 'industriele foto's' en ik wil een foto van de O.S. wankel maken, maar dus van de rotor in het rotorhuis. Daarvoor moet ie open. Niet uit elkaar, maar wel voorkant eraf, zodat de rotor enzo zichtbaar wordt. Dan maak ik er een foto van, en schroef hem weer dicht. Ik ga dus niet de rotor eruithalen oid. En draai alles terug volgens de juiste 'torque'...

Vraag: is dat moeilijk? Sloop ik mijn motor daarmee? Of is het een makkie?

Oja, voor mijn foto's, check: Untitled Page
 
Kun je rustig doen. Ik was de eerste keer ook wat zenuwachtig, dacht dat de lamellen die langs de wand lopen er wel eens uit konden springen. Viel allemaal heel erg mee. Gewoon het voordeksel losschroeven, krukas tegenhouden en het deksel er voorzichtig afhalen.
 
Cool, ik laat wel zien als het klaar is, die foto.....
 
Ok...het schijnt een doodzonde te zijn om een 'gezonde' wankel open te schroeven....maar toch wil ik het doen ...
Waarom verbaast mij dit niet ;) ;) ?

Als er iets uit kan springen, demonteren in transparant plastic (diepvries)zakje. Bijvoorbeeld ook bij de verwijderen en plaatsen van G-clips van zuigerpennen, anders ben je jaaaaren aan het zoeken. Krasjes plaatsen om e.e.a. in goede oriëntatie weer terug te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Openmaken was idd een fluitje van een cent....en DAMN: wat is het intrigerend om te zien hoe die rotor ronddraait....echt héél mooi!
 
Ik krijg nog steeds hoofdpijn bij het begrijpen van die beweging

Daar zijn pilletjes voor ;)

Het grote nadeel van wat oudere wankelmotoren is dat ze redelijk snel verzuipen. Ik rij in principe alleen in de lente/zomermaanden met de RX-7 en die staat dus gemiddeld een half jaar stil. Wel laat ik hem af en toe draaien en zo ook deze week. Als de accu niet voldoende vermogen heeft en de rotors niet met voldoende snelheid kan rond slingeren zal hij in de kortste tijd verzuipen, wat mij dus ook gebeurde:mad:. Bijna elk jaar hetzelfde.....Toch zit er een vrij nieuwe 75 amp. accu in, maar ook die heeft dus moeite met deze lage temperaturen blijkbaar. Eenmaal verzopen is het een hele procedure om hem weer aan de praat te krijgen met diverse setjes bougies, brandstofpomp aan/uit enz. Daar begin ik maar weer aan als het wat warmer is.....niet nu in elk geval:mrgreen:.

Ik heb dus hier in de woonkamer zo'n stuk wankelmotor als display staan en ik ga in zoverre met je mee Ron dat het me dus ook altijd heeft geïntigreerd hoe dat nu in godsnaam kan werken want in eerste instantie denk je bij jezelf "dat kan nooit passen", maar dat doet het wel;).

Foto-UMFZJHEB.jpg


Marc
 
Zie je wel, die RX-7-wankel heeft 2 bougies per rotor....

Daar zal vast een goeie reden achter zitten...zie discussie: dat ontstekingsprobleem is dus niet alléén een issue bij de kleine 5cc wankel, maar ook bij diens grote mazda-broer.

Ik ga daarom maar eens experimenteren met 'bijgloeien'.....vraag: waarom slechts bij lage toerentallen bijgloeien, en niet gewoon bij alle toerentallen? Maat dat veel verschil voor de levensduur van zo'n glowplug ofzo?

@ micropuller: héél mooi gemaakt trouwens, die uitlaten! Echt prachtig om te zien. En om te horen waarschijnlijk.
 
vraag: waarom slechts bij lage toerentallen bijgloeien, en niet gewoon bij alle toerentallen? Maat dat veel verschil voor de levensduur van zo'n glowplug ofzo?

Iedere keer dat de motor ontsteekt wordt de gloeiplug "opgewarmd" Bij lagere toerentallen gebeurt dit minder vaak, dus meer kans dat de plug dooft (zeker als de motor vrij vet staat en de plug dus iedere keer een plens koude brandstof over zich heen krijgt)

Het electrisch opwarmen van een plug is inderdaad niet goed voor de levensduur, dus continue bijgloeien is niet goed (en dus ook niet nodig)
 
Ok...maar vanuit vliegtuigoogpunt zou dan eerder kiezen voor een kortere levensduur van de plug....en continue bijgloeien. Daarmee bespaar je ook een hoop geklooi met schakelaartjes enzo....en dus gewicht. En dus heilig! :mrgreen:

Hoe zit jouw setup trouwens in elkaar, qua verbinding? Zitten die contragewichten er bij jou nog tussen? Of heb je beide rotors tegen elkaar uitgebalanceerd?

Wat mij trouwens interressant lijkt: Zo'n tweerotorige wankelmotor in een vliegtuig!

En nog iets, en da's misschien een apart topic waard, maar ik zou het héél vet vinden om een 1/8 4wd buggy aan te drijven met een wankel. Ik heb namelijk ergens nog een Protech Ultrex waarvan de motor kapot is....daar zou ik nou heel graag die wankelmotor inbouwen....ik heb er al een beetje mee lopen puzzelen.....en het lijkt allemaal wel redelijk te gaan passen...de as van beide motoren zijn hetzelfde, en qua aandrijving past het ook allemaal nét... Wat vind je daarvan, RX-7?! Dat moet voor jou ongeveer de ultieme natte droom zijn, toch? -Zo'n mini RX-7 met vierwielaandrijving!? :mrgreen:
 
Back
Top