nieuweling en de Fairmount Alpine

• Topicstarter Topicstarter Arjan.1975
  • Startdatum Startdatum
Heel erg gaaf..... mijn god wat wordt die groot...... Succes verder Arjan, zal dit zekers blijven volgen....

Wat wordt eigenlijk de diameter van je boegschroef, en je hebt nu wel ruimte voor een hekschroef denk ik zo????

Mvg Edwin.

Heeey hallootjes edwin.. De buitendiameter van de buis is op dit moment 5 cm doorsnede.. Ik heb hier op het forum van iemand een zelfgebouwde boegschroef gezien en had het idee om dit ook zelf te gaan maken.. Ideën zijn van harte welkom.

ik heb op de schaal 2 mm verlies, maar dat vangt straks het hout weer op. Het is echt een flinkerd aan het worden.. Ik vergat er alleen bij te zeggen dat op de foto's die ik gepost had, de spanten nog niet bewerkt waren. Dus zoals ze nu staat heeft het middenspant wel alle openingen er in.

Jij hebt toch ook een werkend anker? Niet stiekum een idee voor die van mij en dan 2x zo groot?

Gr
Arjan

Dank allemaal voor de super leuke reacties :D Dat geeft toch een lekker gevoel als iemand je werk leuk vind ;)

@ edwin.. Ik wil idd ook voor een hekschroef gaan en op dit formaat moet dat haalbaar zijn... Alleen nog even uitpuzzelen ;)

Je zou voor je hekschroef het zelfde kunnen doen als ik,
2 conische tandwielen 10mm en kopere buis 12mm en een bochtje 12mm
en je komt al een heel eind...

Foto-EM6WKNTC.jpg

Dat ziet er super uit vincent!

De hekschroef moet idd erg compact qua aandrijving blijven en dit is een hele mooie oplossing! Hier ga ik op verder puzzelen :D Brengt me ook op een subliem idee om zo mijn boegschroef te maken en dan inplaats van een bochtje een T stuk te gebruiken

Je bedoeld voor de boegschroef zo:
Foto-6HWWDQXT.jpg

Linker is hekschroef en die andere 2 zijn mijn boegschroeven voor mijn ITC Bluster...
Maar voor het gemak heb je een draaibankje nodig...

Ja precies! Zoals je de rechter hebt gemaakt is ideaal.. Je kan nu mooi aan 2 kanten een schroef plaatsen. Ik kan bij een collega gebruik maken van een draaibank, dus geen probleem. Dat gaat een leuk poject worden :D

Super bedankt voor je mooie idee kerel ;)

Gr
Arjan

Dan zal dat zekers wel gaan lukken.. :D

Maar denk niet dat je 2 schroeven nodig hebt voor 1 boegschroef,
1:1 hebben ook maar 1 schroef (al zou ik niet weten waarom dat zo is)

Welke diameter buis heb jij aangehouden? 10mm, 12mm, of 15mm ?

Weer wat updates.

Nog een foto van het boegschroef plateau.

Foto-ACJFDJ4E.jpg

Ik heb ook een dek gemaakt op de spanten waar later de accu's en dergelijke allemaal op gemonteerd kunnen worden.

Foto-YVKQXDDV.jpg

Foto-P3RUPMQB.jpg

En dan nog een paar kiekjes hoe ze er nu bij staat en het grote verschil tussen de 2

Foto-I4ZWIHEU.jpg

(alles mooi strak in lijn)
Foto-MF68HCOD.jpg

Foto-VAFAPTAX.jpg

Nu weer bezig met de kleine.. Volgende fase is nu de schroefashouders en losse delen in het boegspant waar later weer de ankerkluizen in gemonteerd worden. Delen van het achtersteven waar de rol tussen komt.

Daarna komen we in een slag dunner hout waar bijna al de rest van gemaakt zal worden.

Dus morgen nog een paar copieën maken en dan komen we langzaam dichterbij het bekleden van de romp.

gr
Arjan

Je hebt nu een dek gemaakt op je spanten, voor de accu's e.d. maar waarom zet je die dingen niet tussen de spanten ?
Daardoor krijg je een veel lager zwaartepunt. :)

Het binnendek kun je er uithalen. Op het moment dat ik aan accu's toe ben, haal ik uit het binnendek rechthoeken waar de accu's mooi strak in passen. Het zwaartepunt blijft dus laag, maar alle bekabeling en ontvanger en regelaar en pomp kan ik dan mooi op het dek vast zetten met klemmetjes. Ik wil zowel de buiten als binnenkant alles mooi afgewerkt hebben.

Gr
Arjan

Hallo Arjan,

Leuk project waar je aan begonnen bent.
Even over je dek voor de accu`s e.d.. Maak je het zo dat je het er nog uit kan halen om starks, als de latten er om heen zitten, er nog bij te kunnen met epoxy of wat dan ook?
Als dat dekje er perse in moet waarom niet van kunstof? Plexiglas of zo?
Kan je er ook nog in kijken voor eventuele lekkage`s e.d.

Succes verders.

Het dek kan er nog uit om alles in de epoxy of hars te zetten.
Ik gebruik juist geen plexie, omdat er vast en zeker toch gewicht toegevoegd moet worden en een houtendekje is al iets zwaarder dan plexie. Ook makkelijk met evt wat er op te schroeven. Plexie moet je weer voorboren en word na verloop van tijd keihard.. Als je het dan aanraakt springen de stukken om de oren ;)

De op schaal 1/75 is echt een baby in vergelijking, erg cool, blijf het zeggen.

En heb idd een werkende ankerlier, maar 1tje op jouw schaal????? Dat wordt wel een serieuze bedoeling.....

Mvg Edwin

Hm dan maar daar later ook eens iets op verzinnen. Ik maak in iedergeval wel al de doorvoer buizen voor de ketting.

Nou... Heb weer wat hout gehaald en her en der wat kleine delen voor in de boeg aan het maken en de kielverdikking bij het achter steven.

Heb ook al het voordek gezaagd. De gaatjes (4kant) maak ik er later in.
Edwin weet wel hoeveel gaatjes dat zijn.. hahaahha en dan als het achterdek klaar is nog meer 4kante gaatjes lollll. Dat word dromen over 4kantjes :P

Zodra de dekjes er los op liggen maak ik weer wat foto's. Het is best een gaaf gezicht,want door die dekjes alleen al zie je meteen SCHIP

Gr
Arjan

Back