Nine eagle pro v1

Ik ga sowieso niet gelijk voor een CP. Zou financieel wel kunnen maar ik wil sowieso een extra indoor heli. Als de Solo Pro kapot is wil ik wel door kunnen vliegen in afwachting van onderdelen. Dus een FP erbij dat sowieso. Maar dat ik wel voor een CP ga is natuurlijk duidelijk. Maar even geduld. First things first ;)
 
Aileron is toch de rudder stick? Die gebruik ik er ook ook bij, volgens mij om wat tegen te sturen? weet het ook niet echt. Als ik alleen op de staart ga sturen gaat het mij nog wat te snel en gaat de heli uitzichzelf versnellen en verplaatsen. Met de rudder stick kan ik dat bij corrigeren.
Vanmorgen dit nog geoefend en gaat mij weer iets beter af.

Ik moet er nog wel om denken dat als ik even vol speed vooruit vlieg en ik stop de heli gaat deze door de turbulentie, weerstand???? weer achteruit... rekening mee houden. Wel leuk om deze verschijnselen op te merken en mee te spelen.;)

Bij zender in mode 2 heb je de volgende indeling. Linker stick op en neer is gas, linker stick rechts en links is rudder oftewel "yaw" dus de heli draait om zijn as. Op de rechter stick op en neer is naar voren en naar achteren oftewel "elevator" en de rechter stick links/rechts is roll of "aileron". Voor een soepele bocht gebruik je een combinatie van elevator naar voren, rudder en een beetje aileron naar dezelfde kant als rudder, zodat de heli een beetje beter in de bocht gaat "leunen". Naar rechts is dat minder nodig omdat de heli vanzelf al naar rechts overhelt, naar links heb je iets meer aileron nodig.

Het iets terug swingen na een stop heeft te maken met de zelfcorrigerende rotorkop. Bij naar voren gaan wordt je wat tegengewerkt door de flybar, omdat deze 45 graden verschoven is. Je zou kunnen zeggen dat de flybar de heli weer wil dwingen om in stabiele hover te gaan, tegen de stuurcommando's van de swashplate in. Zodra je de stick loslaat verdwijnt het stuurcommando van de swashplate, en krijgt de flybar "ineens zijn zin" waardoor de heli wat naar achteren wordt getrokken. Je kan dit ondervangen door de elevator stick meer geleidelijk te laten terugkomen, en niet ineens abrupt naar het midden te zetten.
 
En wordt je dan een beetje te enthousiast en dat doe je het in je.........:D

Het moet echter te doen zijn, trainingskruis, het hoveren leren en stap voor stap opbouwen

Zeker, stap voor stap er naar toe werken. Er komt veel mee bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. Zo heb ik veel geleerd met de aanschaf van een CX3 en de Spektrum DX6i. Niet zozeer qua vliegkunsten, wel van vliegtechniek. Niet meer lagere school maar middelbare school met een losse 6 kanaals reciever en transmitter:) Al die knopjes hebben een functie, en je kan een simpele mCX zelfs al helemaal naar wens afstellen. De volgende stap wordt waarschijnlijk dan de mCP, maar misschien ook een grotere CP.

Een zeer gevarieerde hobby! Om nog maar te zwijgen over het knutselen eraan, dat vind ik ook leuk om te doen.
 
Bij zender in mode 2 heb je de volgende indeling. Linker stick op en neer is gas, linker stick rechts en links is rudder oftewel "yaw" dus de heli draait om zijn as. Op de rechter stick op en neer is naar voren en naar achteren oftewel "elevator" en de rechter stick links/rechts is roll of "aileron". Voor een soepele bocht gebruik je een combinatie van elevator naar voren, rudder en een beetje aileron naar dezelfde kant als rudder, zodat de heli een beetje beter in de bocht gaat "leunen". Naar rechts is dat minder nodig omdat de heli vanzelf al naar rechts overhelt, naar links heb je iets meer aileron nodig.

Het iets terug swingen na een stop heeft te maken met de zelfcorrigerende rotorkop. Bij naar voren gaan wordt je wat tegengewerkt door de flybar, omdat deze 45 graden verschoven is. Je zou kunnen zeggen dat de flybar de heli weer wil dwingen om in stabiele hover te gaan, tegen de stuurcommando's van de swashplate in. Zodra je de stick loslaat verdwijnt het stuurcommando van de swashplate, en krijgt de flybar "ineens zijn zin" waardoor de heli wat naar achteren wordt getrokken. Je kan dit ondervangen door de elevator stick meer geleidelijk te laten terugkomen, en niet ineens abrupt naar het midden te zetten.

Zo... dit is even een stroom van info die ik even op mij in moet laten werken. zoals je het omschrijft is het wel logisch, theoretisch gezien.
Even alle belijngijke info hieruit ga ik archiveren, opslaan en gebruiken.
Het is wel handig om te weten welke stick precies doet. Weet het o dit moment ook wel, welliswaar onbewust doordat ik ermee oefen maar als ik exact weet welke stick precies wat doet zal het wellicht makkelijker zijn om een goed combi te maken.
 
Zeker, stap voor stap er naar toe werken. Er komt veel mee bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. Zo heb ik veel geleerd met de aanschaf van een CX3 en de Spektrum DX6i. Niet zozeer qua vliegkunsten, wel van vliegtechniek. Niet meer lagere school maar middelbare school met een losse 6 kanaals reciever en transmitter:) Al die knopjes hebben een functie, en je kan een simpele mCX zelfs al helemaal naar wens afstellen. De volgende stap wordt waarschijnlijk dan de mCP, maar misschien ook een grotere CP.

Een zeer gevarieerde hobby! Om nog maar te zwijgen over het knutselen eraan, dat vind ik ook leuk om te doen.

Dat er meer bij komt dan ik had verwacht is geheel duidelijk. Aan het begin dacht ik gelijk met een grote cp te kunnen vliegen, gelukkig niet gedaan.
Spectrum DX6i is een mooie zender. De DX8i heeft volgens mij ook nog een geheugenkaart waardoor je alle instellingen van het internet af kan halen en op kan slaan zonder dat je zelf alles in hoeft te stellen.

Dan zou ik toch liever de mcpx willen, of dat verstandig is laat ik in het midden.;) Wil zelf ook naar een grote cp alleen dat heeft tijd nodig en eerst maar eens een ander model aanschaffen om mee te leren.:D
 
Ik ga sowieso niet gelijk voor een CP. Zou financieel wel kunnen maar ik wil sowieso een extra indoor heli. Als de Solo Pro kapot is wil ik wel door kunnen vliegen in afwachting van onderdelen. Dus een FP erbij dat sowieso. Maar dat ik wel voor een CP ga is natuurlijk duidelijk. Maar even geduld. First things first ;)

Een extra indoorheli zou ik ook nog willen hebben. Kun je ten alle tijde vliegen wanneer het je maar uitkomt:yes:Maar welke dat zal worden is voor mij nog niet duidelijk. Heel veel info is er wel te vinden en zie je soms door het bos de bomen niet meer;)
Indoor vliegen is leuker dan ik had verwacht, wellicht als ik de indoorheli helemaal onder de knie heb dat ik erop uit ben gekeken, al zou ik dat betwijfelen.
 
Een extra indoorheli zou ik ook nog willen hebben. Kun je ten alle tijde vliegen wanneer het je maar uitkomt:yes:Maar welke dat zal worden is voor mij nog niet duidelijk. Heel veel info is er wel te vinden en zie je soms door het bos de bomen niet meer;)
Indoor vliegen is leuker dan ik had verwacht, wellicht als ik de indoorheli helemaal onder de knie heb dat ik erop uit ben gekeken, al zou ik dat betwijfelen.

Met het Nederlandse weer in gedachten, zal je waarschijnlijk wel een indoor heli willen houden. Altijd kunnen vliegen is wel een groot pluspunt.
 
Met het Nederlandse weer in gedachten, zal je waarschijnlijk wel een indoor heli willen houden. Altijd kunnen vliegen is wel een groot pluspunt.

Precies. En een CP is daarvoor gewoon wat minder geschikt denk ik.. Toerental van de rotor is stuk hoger dus de kans dat je het interieur beschadigd is aanwezig..
 
Precies. En een CP is daarvoor gewoon wat minder geschikt denk ik.. Toerental van de rotor is stuk hoger dus de kans dat je het interieur beschadigd is aanwezig..

Van wat ik heb vernomen is dat de blades dwars door het televisiebeeld raast... van een cp in de huiskamer. Toch maar houden op een kleine heli voor indoor:rolleyes:
 
Ik kan niet goed inschatten hoe dat met de mcpx zit.. Die zal ook schade berokkenen maar is wel erg klein.. Weet ook niet of daar een trainingskruisje onder kan..
 
Ik kan niet goed inschatten hoe dat met de mcpx zit.. Die zal ook schade berokkenen maar is wel erg klein.. Weet ook niet of daar een trainingskruisje onder kan..

Ik heb wel eens iemand gezien die zelf een trainingskruisje heeft gemaakt.
Aan de uiteinden balletjes piepschuim genomen voor een ev harde landing.

Volgens mij is het zo'n kleine heli dat deze weinig schade zal berokkenen, of ik verkijk mij weer:rolleyes:

Wel een goed idee zit ik mezelf net te bedenken. Toch gaan voor de mxpx of de pro 180 3d en zelf een trainingskruis eraan vastmaken en dan zeker nog niet 3d gaan vliegen:D

Nu maar eens tafeldekken en eten......
 
Het scheelt of je een mcpx of een 700 op je hoofd krijgt. Maar vergis je niet.. Ook de mcpx wil je zeker niet op volle toeren tegen je aan krijgen..

Vraag me overigens af of een trainingskruis de boel niet gelijk te zwaar maakt bij zo'n klein helicoptertje..
 
Het scheelt of je een mcpx of een 700 op je hoofd krijgt. Maar vergis je niet.. Ook de mcpx wil je zeker niet op volle toeren tegen je aan krijgen..

Vraag me overigens af of een trainingskruis de boel niet gelijk te zwaar maakt bij zo'n klein helicoptertje..

Persoonlijk zou ik vliegen met de mcpx wanneer mijn gezin niet in de huiskamer zitten, dan kies ik voor de NE pro. Maar een mcpx of later de NE pro 180 lijkt mij persoonlijk meer een uitdaging bieden dan een andere indoorheli maar dat is persoonlijk en weet ik niet of ik een realistisch beeld heb.

Een trainingskruis van ijzerdraad moet lukken en schijn niet zwaar te zijn voor een krachtige mcpx.
 
Zit nu weer met een ander klein probleempje.
Doordat ik de pro beter onder controle houdt valt mij meer op.
De zijwaartse beweging naar links vliegt de heli sneller dan de zijwaarte beweging naar rechts en vooruit nog steeds sneller dan achteruit.
De EPA mode en submode heb ik gehad. Het oogje van het staafje met schroefdraad van de servo heb ik reeds keer gedraaid door deze langer of korter te maken. Het valt mij tevens op dat de staart in de submode bij het hoveren een beetje trilt.

Wou net weer even 2 lipo's leegvliegen maar ben bezig geweest om alles weer af te stellen:(
Anders maandag maar even langs de modelshop.
 
Persoonlijk zou ik vliegen met de mcpx wanneer mijn gezin niet in de huiskamer zitten, dan kies ik voor de NE pro. Maar een mcpx of later de NE pro 180 lijkt mij persoonlijk meer een uitdaging bieden dan een andere indoorheli maar dat is persoonlijk en weet ik niet of ik een realistisch beeld heb.

Een trainingskruis van ijzerdraad moet lukken en schijn niet zwaar te zijn voor een krachtige mcpx.

Er zijn trainingskruisjes te koop voor de MSR dus wellicht passen die ook op de mCPX?
 
Ja denk het ook.. En anders komt er wel een passende op de markt..

De mCP X is bedoeld om wat crashes te kunnen hebben, en zal met een trainingskruis snel log worden. Het is nog steeds een lichte CP, de lichtste op dit moment. Gewoon rustig aan doen, eventueel eerst wat simmen om te wennen aan CP, en stapje voor stapje. Bij een Solo Pro kun je ook geen trainingskruis eronder hangen, dan zit je al snel op vol gas om nog in de lucht te blijven...
 
Back
Top