Chow
Forum veteraan
De Honeybee of Belt zal wel niet zo makkelijk zijn, als je teveel oefent sla je strak de Walkera over en neem je alsnog het besluit om een 450 heli aan te schaffen![]()
Trainingskruis eronder en hoveren in de tuin

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De Honeybee of Belt zal wel niet zo makkelijk zijn, als je teveel oefent sla je strak de Walkera over en neem je alsnog het besluit om een 450 heli aan te schaffen![]()
Trainingskruis eronder en hoveren in de tuin![]()
Aileron is toch de rudder stick? Die gebruik ik er ook ook bij, volgens mij om wat tegen te sturen? weet het ook niet echt. Als ik alleen op de staart ga sturen gaat het mij nog wat te snel en gaat de heli uitzichzelf versnellen en verplaatsen. Met de rudder stick kan ik dat bij corrigeren.
Vanmorgen dit nog geoefend en gaat mij weer iets beter af.
Ik moet er nog wel om denken dat als ik even vol speed vooruit vlieg en ik stop de heli gaat deze door de turbulentie, weerstand???? weer achteruit... rekening mee houden. Wel leuk om deze verschijnselen op te merken en mee te spelen.![]()
En wordt je dan een beetje te enthousiast en dat doe je het in je.........
Het moet echter te doen zijn, trainingskruis, het hoveren leren en stap voor stap opbouwen
Bij zender in mode 2 heb je de volgende indeling. Linker stick op en neer is gas, linker stick rechts en links is rudder oftewel "yaw" dus de heli draait om zijn as. Op de rechter stick op en neer is naar voren en naar achteren oftewel "elevator" en de rechter stick links/rechts is roll of "aileron". Voor een soepele bocht gebruik je een combinatie van elevator naar voren, rudder en een beetje aileron naar dezelfde kant als rudder, zodat de heli een beetje beter in de bocht gaat "leunen". Naar rechts is dat minder nodig omdat de heli vanzelf al naar rechts overhelt, naar links heb je iets meer aileron nodig.
Het iets terug swingen na een stop heeft te maken met de zelfcorrigerende rotorkop. Bij naar voren gaan wordt je wat tegengewerkt door de flybar, omdat deze 45 graden verschoven is. Je zou kunnen zeggen dat de flybar de heli weer wil dwingen om in stabiele hover te gaan, tegen de stuurcommando's van de swashplate in. Zodra je de stick loslaat verdwijnt het stuurcommando van de swashplate, en krijgt de flybar "ineens zijn zin" waardoor de heli wat naar achteren wordt getrokken. Je kan dit ondervangen door de elevator stick meer geleidelijk te laten terugkomen, en niet ineens abrupt naar het midden te zetten.
Zeker, stap voor stap er naar toe werken. Er komt veel mee bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. Zo heb ik veel geleerd met de aanschaf van een CX3 en de Spektrum DX6i. Niet zozeer qua vliegkunsten, wel van vliegtechniek. Niet meer lagere school maar middelbare school met een losse 6 kanaals reciever en transmitterAl die knopjes hebben een functie, en je kan een simpele mCX zelfs al helemaal naar wens afstellen. De volgende stap wordt waarschijnlijk dan de mCP, maar misschien ook een grotere CP.
Een zeer gevarieerde hobby! Om nog maar te zwijgen over het knutselen eraan, dat vind ik ook leuk om te doen.
Ik ga sowieso niet gelijk voor een CP. Zou financieel wel kunnen maar ik wil sowieso een extra indoor heli. Als de Solo Pro kapot is wil ik wel door kunnen vliegen in afwachting van onderdelen. Dus een FP erbij dat sowieso. Maar dat ik wel voor een CP ga is natuurlijk duidelijk. Maar even geduld. First things first![]()
Een extra indoorheli zou ik ook nog willen hebben. Kun je ten alle tijde vliegen wanneer het je maar uitkomtMaar welke dat zal worden is voor mij nog niet duidelijk. Heel veel info is er wel te vinden en zie je soms door het bos de bomen niet meer
Indoor vliegen is leuker dan ik had verwacht, wellicht als ik de indoorheli helemaal onder de knie heb dat ik erop uit ben gekeken, al zou ik dat betwijfelen.
Met het Nederlandse weer in gedachten, zal je waarschijnlijk wel een indoor heli willen houden. Altijd kunnen vliegen is wel een groot pluspunt.
Precies. En een CP is daarvoor gewoon wat minder geschikt denk ik.. Toerental van de rotor is stuk hoger dus de kans dat je het interieur beschadigd is aanwezig..
Ik kan niet goed inschatten hoe dat met de mcpx zit.. Die zal ook schade berokkenen maar is wel erg klein.. Weet ook niet of daar een trainingskruisje onder kan..
Het scheelt of je een mcpx of een 700 op je hoofd krijgt. Maar vergis je niet.. Ook de mcpx wil je zeker niet op volle toeren tegen je aan krijgen..
Vraag me overigens af of een trainingskruis de boel niet gelijk te zwaar maakt bij zo'n klein helicoptertje..
Persoonlijk zou ik vliegen met de mcpx wanneer mijn gezin niet in de huiskamer zitten, dan kies ik voor de NE pro. Maar een mcpx of later de NE pro 180 lijkt mij persoonlijk meer een uitdaging bieden dan een andere indoorheli maar dat is persoonlijk en weet ik niet of ik een realistisch beeld heb.
Een trainingskruis van ijzerdraad moet lukken en schijn niet zwaar te zijn voor een krachtige mcpx.
Er zijn trainingskruisjes te koop voor de MSR dus wellicht passen die ook op de mCPX?
Ja denk het ook.. En anders komt er wel een passende op de markt..