Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
We hebben allemaal zo onze prioriteiten, excuses enerzijds en beoordelingen van een ander daarover zijn vooral persoonlijk.
Laten we het topic vooral gebruiken om samen tot een zo goed mogelijk concept te komen voor zo veel mogelijk rijders.
Ik vind wel dat als je 3 of meer wedstrijden open kunt rijden je jezelf ook gewoon kan melden voor het NK, de kosten zullen je niet de nek breken en het komt de klasse en een ieder ten goede.
En voor allen, in groningen worden de spannenste wedstrijden gereden, er is altijd koffie en eten, zowel op zaterdag als op zondag en het hotel daar behoort tot de besten van het land.
Tatjana zou zeggen......
KOM OP NOU.!!
Dat Groningen te ver is is denk ik niet de reden, maar het is inmiddels meer een offroad baan dan een onroad baan met de huidige staat van het asfalt.
Het is gewoon een verwaarloosd circuit, je kan niet verwachten dat rijders daar graag naartoe gaan.
Ik zou zeggen Groningen eruit, Mach erin!.![]()
Verder als ik vanuit mijn kant naar NK kijk is het niveau gewoon te groot voor iemand die zomaar eens mee wil doen om eens te proberen hoe het is.
Ik vind dat de Nomacklasse als tussenklasse gewoon erg wordt gemist.
Voor mezelf sprekend rij ik al jaren met zo'n KWC setup kwa motor.
Nu train ik en rij clubwedstrijden met die nomac motorcombi en dat bevalt mij prima.
Ook ik wil weleens wat anders proberen maar ik ben pithulp geweest bij de 3 uren van de Mach en eens goed naar alles gekeken maar echt lekker rijden lijkt het me niet je bent meer bezig dat je niet in de weg rijdt dan dat jezelf aan het rijden bent.
Ik heb dat zelf een keer meegemaakt bij de laatste nomacklasse wedstrijd bij de Raco 2 seizoenen terug toen ik eens mee deed.
Meerdere konden kampioen worden en het laatste wat ik wilde was iemand in de weg rijden en ik was meer daarmee bezig dan met mijn eigen race.
Ik snap waarom de klasses samengevoegd zijn maar het zal waarschijnlijk ook rijders tegenhouden die denken een finaleplaats is toch niet haalbaar en om nou naar bv Groningen te rijden voor 3 maal 5 minuten en een halve finale dat is het mij niet waard.
Gr.Jos
En voor allen, in groningen worden de spannenste wedstrijden gereden, er is altijd koffie en eten, zowel op zaterdag als op zondag en het hotel daar behoort tot de besten van het land.
Tatjana zou zeggen......
KOM OP NOU.!!
Het is wel weer een uitdaging, ik vind het net een soort van schaatsen met de auto over die hobbels. Van mij mag Groningen er lekker bij blijven en de Mach er gewoon bij, we kunnen toch prima 6 wedstrijden rijden ipv. 5Dat Groningen te ver is is denk ik niet de reden, maar het is inmiddels meer een offroad baan dan een onroad baan met de huidige staat van het asfalt.
Het is gewoon een verwaarloosd circuit, je kan niet verwachten dat rijders daar graag naartoe gaan.
Ik zou zeggen Groningen eruit, Mach erin!.![]()
Ik snap heel goed wat je bedoelt en wil ook niet oordelen verder over andermans beweegredenen alleen denk ik des te meer open je het maakt des temeer er geen Nomaclicentie meer nemen.
Bij de KWC hebben we altijd al zo'n open inschrijfstructuur gehad maar nu nog na al die jaren zijn er altijd weer van die rijders die echt het allerlaatste moment kiezen om in te schrijven of als de inschrijving al dicht is toch ineens mee willen doen.
Onze groep werd te klein om nog een baan afgehuurd te krijgen vooral omdat we nooit zekerheid hadden door het open inschrijven hoeveel er zouden komen.
Gr.Jos
Verder als ik vanuit mijn kant naar NK kijk is het niveau gewoon te groot voor iemand die zomaar eens mee wil doen om eens te proberen hoe het is.
Ik vind dat de Nomacklasse als tussenklasse gewoon erg wordt gemist.
Voor mezelf sprekend rij ik al jaren met zo'n KWC setup kwa motor.
Nu train ik en rij clubwedstrijden met die nomac motorcombi en dat bevalt mij prima.
Gr.Jos
Jos, inderdaad het NK is niet de plaats om zomaar eens mee te doen en dat moet het niet worden ook.
In geen enkele sport kun je met een "laag" niveau landelijk deelnemen, en volgens mij moet je dat ook niet willen, de drempel bij het RC racen is door beperkte interesse al laag genoeg.
Proberen doe je bij de vele clubwedstrijden die er zijn in het land, ze zijn tegenwoordig ook bijna allemaal open.
Verder kun je de KWC gaan rijden en inderdaad een Nomac cup kan er zijn bij voldoende deelnemers.
Rijtijd kan opgelost worden door halve finales langer te laten duren.
Verder is het zo dat ook de snellere rijders ergens vandaan zijn gekomen, alle rijders kunnen een dergelijke weg volgen om op een voldoende hoog niveau te komen.
Een mooi voorbeeld zijn de 2 mannen uit Lelystad die nog niet zo lang geleden ook in de weg reden maar heden ten dage toch lekker mee doen.
Tijdens de 3 uren was mijn persoonlijke constatering als rijder dat er inderdaad wat rijders onrustig over de baan gingen, het in de weg rijden was naar mijn mening even zo vaak een eigen keuze als dat het per ongeluk ging, het is maar hoe je er tegenaan kijkt of wil kijken.
Goed worden in het RC racen gaat je niet lukken door een keer mee te doen, er is toewijding voor nodig en veel training.
Neem als voorbeeld Julius Kolf maar eens, hij doet er altijd alles aan om te presteren, een toewijding die ik bij heel weinig rijders terug zie, met een deel van deze toewijding kan iedereen leuk meedoen in de huidige NK klasse, dat weet ik zeker.
Uiteindelijk kunnen we niet allemaal winnen en dat moet ook niet want dan is hetgeen waarom we racen helemaal weg.
En ik weet ook zeker dat als iemand zijn best doet hij ver genoeg kan komen.
En neem van mij aan, een beker winnen geeft 100 keer meer voldoening dan een beker in de schoot geworpen krijgen, stof tot nadenken misschien.........
maar als ik dan Pedro zie gaan op bv Gouda dit jaar denk ik jezus die gaat nog een stap harder.
Als ik voor mezelf mag spreken ben ik van het niveau van de 2 mannen uit Lelystad met hun kan ik prima racen en zover ik het meegemaakt heb ben ik wat sneller dan Marcel.
Toch vind ik het gat erg groot richting de top en ik vind dat wij nog eigenlijk in Nomacklasse thuis horen.
Wat je zegt over toewijding ben ik het helemaal mee eens en dit jaar reed ik op de Raco met nog 2 KWC deelnemers veel met Dave de Ruiter en Jan Willem Gons. Die hebben ons zoveel bijgebracht en dat is ook vaak wat je nodig hebt iemand die je helpt beter te worden.
Wat ik nog weleens vergeten vind dat rijden ook met talent te maken hebt. Er zijn er zoveel die goed voetballen en veel trainen maar Messi zullen ze nooit worden.
Dat zal met rc rijden net zo zijn en ik kijk met veel respect hoe jullie allemaal rijden maar als ik dan Pedro zie gaan op bv Gouda dit jaar denk ik jezus die gaat nog een stap harder.
Wat ik ook aangaf met hulp hebben van anderen ik denk dat de groep "mindere rijders"heel veel zal hebben aan de hulp van de betere rijders. Op het moment dat wij ook harder gaan en beter rijden zullen wij ook veel minder in de weg rijden voor jullie en zo een leuk rijdersveld hebben.
Gr.Jos
Tijd voor een nieuwe Racing school..??
Klopt zou leuk zijn maar voor mezelf sprekend ik rij lang genoeg wedstrijden dus echt beginner ben ik niet maar merk nu dat ik heel veel heb aan kleine tips die men mij nu geeft.
Zoals bv van zet je koppeling iets strakker gewoon van die detail dingen.
Wat ik wel heb gemerkt dat iedereen wel een eigen mening hierover heeft zo heeft 1 iemand je geholpen en dan kijkt een ander erna en zegt waarom doe je dat zo. Als je dan zegt dat zei hij dat ik het zo moet doen zegt die andere hij is gek dat moet je zo doen
Gr.Jos
Waar het om gaat is dat je ook nog eens een leuk weekend hebt....
Veel rijders rijden oeverloos rondjes met een auto die naar hun mening goed gaat, bang als ze zijn dat door experimenteren het een puinhoop dreigt te worden
Jos er zijn vele wegen die naar Rome leiden, instellingen van een auto en de aanverwanten daarvan kunnen vanuit diverse perspectieven en persoonlijke voorkeuren benaderd worden.
De "goede" rijders trekken hun eigen conclusie uit al de tips die ze krijgen en kiezen uiteindelijk hun eigen weg, daarnaast proberen ze ook de werking van de techniek te begrijpen en kijken niet alleen meer naar een bepaalde manier van instellen, het blijft bijleren en ervaring opdoen, voor de "mindere" maar ook voor de "goede" rijders.
Als rijder moet je vooral ook zelf wat willen uitproberen, door fouten te maken wordt je uiteindelijk beter en het is heel goed voor je ervaring.
Veel rijders rijden oeverloos rondjes met een auto die naar hun mening goed gaat, bang als ze zijn dat door experimenteren het een puinhoop dreigt te worden of in de ultieme poging hun persoonlijke ronderecord neer te zetten en zo indruk te maken op de anderen.
Ze vergeten dat een autorace niet heel vaak gewonnen wordt door het maken van een paar snelle ronden, daar is veel meer voor nodig, de 3 uren waren denk ik een goed voorbeeld.
Toewijding, interesse in de techniek, voorbereiding en tijd investeren zijn wel een paar sleutelwoorden hierin, een minder goede rijder zal met een goede voorbereiding en een zo optimaal mogelijke geprepareerde auto meestal veel verder komen dan de "snelle" rijder waarvan de auto een grote "zandbak" is, ook daar zijn voorbeelden genoeg van op te noemen. Geluk is een factor die zeker in de autosport niet altijd je naaste is, net als pech, dergelijke zaken dwing je uiteindelijk zelf af.
Al met al kun je wat mij betreft als "mindere" rijder in het huidige deelnemersveld zeker een finale halen op een NK en ik snap dan ook nog steeds niet goed waarom we niet allemaal naar de NK's toe gaan.........................................................................................
Ik was ook super verbaasd dat het team waar Julius in zat de finish niet haalde met drie auto's die je kan inzetten.
Als je al een leuke competitie op je club rijdt en er ook nog NK's bij wilt doen ben je 2 zondagen per maand kwijt en als je een gezin hebt is dat misschien ook teveel ...
Gr.Jos
Klopt ben ik het helemaal mee eens wat je zegt. Ik was ook super verbaasd dat het team waar Julius in zat de finish niet haalde met drie auto's die je kan inzetten.
Wat denk ik ook meespeelt waarom meerdere geen NK's meer rijden is dat de clubcompetities leuker zijn geworden door die nomac motorcombi.
Als je al een leuke competitie op je club rijdt en er ook nog NK's bij wilt doen ben je 2 zondagen per maand kwijt en als je een gezin hebt is dat misschien ook teveel om maar niet over de kosten te spreken bv kwa banden.
Gr.Jos
Sjees Ruud, wanneer komt je boek uit?
![]()