NK Seizoen 2013 !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gaat er niet om wat er gereden wordt op het circuit, maar over de layout.
De electro circuits zijn ontworpen voor 1/10, de brandstof circuits voor 1/8.

Met een 13.5 motor op een 1/8 circuit is niet zo spannend.....

Mja... en toch is de ETS met hun series vaak genoeg bij de MACH langs geweest als ook de vrijdagavonden bij de MACH druk bezocht zijn, het zal toch wel een aantrekkingskracht hebben. Ook wanneer de Pro-10 naar de Baanbrekers mag komen er ineens een zooi Duitsers staan te popelen. Ik denk toch dat dit een persoonlijke mening blijft van vooral de rijders die op de dedicated electro circuits rijden.

Misschien moet je naast een FDR liemiet per circuit ook aan een motorlimiet per circuit gaan denken...

Misschien moet je naast een FDR liemiet per circuit ook aan een motorlimiet per circuit gaan denken...

Lijkt me een goed plan, maar dan moet het motoren reglement open gegooid worden. Zo kan iedereen met een koffer van minimaal 20 stuks 13,5T motoren en 20 stuks 10,5T motoren aan komen, want de ene motor gaat net wat harder op circuit A, dan de andere motor op circuit B. Lijkt me super, zeker voor de mensen die lekker met hun (relatief) goedkope ETS setje dit jaar wat NK's hebben kunnen mee pikken. Was jij niet de gene Roelof die pretendeerde dat een 'stock klasse' (whats in the name) ook écht stock moest zijn?

;-)

Groet Robert

Ik heb Roy B een tijdje terug met boosted 13.5T zien rijden op de MACH, en dat maakt het een stuk leuker is mijn mening. Top was 80-85 per uur.
Je hoeft meteen:
- niet elke race een nieuwe lipo te rijden
- niet meerdere stock setjes te kopen om combinaties uit te testen om uit te vinden welke motor/regelaar combi waar het beste resultaat geeft.
- 2x per jaar nieuwe keramische lagers rondom in je auto te kopen.

En de verwijten van vals spelen zullen stukken minder zijn.
Maar ik zal het als brandstofboer wel weer niet helemaal snappen.... :rolleyes:

Ja, rijders zullen motoren uitfikken door teveel timing te geven, maar hey, het is racen!, Op NK niveau!

Waarom niet alleen een keuze tussen 13.5 en 10.5 (zoals eerder opgemerkt), zijn immers de meest gebruikte stock klasses

Ik heb Roy B een tijdje terug met boosted 13.5T zien rijden op de MACH, en dat maakt het een stuk leuker is mijn mening. Top was 80-85 per uur.
Je hoeft meteen:
- niet elke race een nieuwe lipo te rijden
- niet meerdere stock setjes te kopen om combinaties uit te testen om uit te vinden welke motor/regelaar combi waar het beste resultaat geeft.
- 2x per jaar nieuwe keramische lagers rondom in je auto te kopen.

En de verwijten van vals spelen zullen stukken minder zijn.
Maar ik zal het als brandstofboer wel weer niet helemaal snappen.... :rolleyes:

Ja, rijders zullen motoren uitfikken door teveel timing te geven, maar hey, het is racen!, Op NK niveau!

Sorry Martin, maar misschien moet je eerst even een NK Elektro TC mee gaan rijden, voor je allerlei aannames en beweringen doet.

Ik zelf heb aan het begin van het seizoen 1 nieuwe lipo gekocht en naast al een gebruikte lipo het hele seizoen mee gedaan. Lagers heb ik de goedkoopste 1 dollar lagers in mijn auto. Volgens mij heeft Rob bijv. ongeveer het zelfde gedaan dit jaar.

Daarnaast heb ik 1 motor die al 3 (of inmiddels al 4?) jaar oud is, vol met krassen en deuken zit, waar de 13,5T gravering af gesleten is, naast een wat nieuwere motor. Met de ene train ik (om valse beschuldigingen uit de weg te gaan) met de andere rijd ik de wedstrijden. Ik heb één regelaar...

Boosted in het NK, bin there done that, is destijds volmondig afgeschaft omdat alles kapot ging, van topper tot beginner. Gewoonweg omdat mensen geen zin hebben om iedere races 6 nieuwe motoren te moeten steken om hard te gaan.

Waarom kunnen we het niet eens één jaar onveranderd laten, zodat we niet weer diep in de buidel hoeven te tasten?

Groet Robert

Waarom kunnen we het niet eens één jaar onveranderd laten, zodat we niet weer diep in de buidel hoeven te tasten?

Groet Robert

Een beetje rare vraag als nu weer eens de discussie (notabene door electrorijders) is opgestart over de saaiheid van het rijden op de grotere "brandstof" circuits en voorheen er een grote discussie was over de grote verschillen in deze eenheidsklasse.

Ook een beetje rare vraag omdat dit hier een forum is waar mensen met elkaar in discussie mogen gaan over welk modelbouw gerelateerd onderwerp dan ook. Er is helemaal niets mis met gedachtenwisselingen, ook niet met mensen uit een andere hoek die er vaak een andere kijk op hebben.

Been there...Done that:rolleyes:
Dit dan wel in de Pro10, maar je word er niet vrolijk van als je op dat moment net ffies op een top 3 finish zit:(

Mvg Roy

Een beetje rare vraag als nu weer eens de discussie (notabene door electrorijders) is opgestart over de saaiheid van het rijden op de grotere "brandstof" circuits en voorheen er een grote discussie was over de grote verschillen in deze eenheidsklasse.

Ook een beetje rare vraag omdat dit hier een forum is waar mensen met elkaar in discussie mogen gaan over welk modelbouw gerelateerd onderwerp dan ook. Er is helemaal niets mis met gedachtenwisselingen, ook niet met mensen uit een andere hoek die er vaak een andere kijk op hebben.

Sorry, ik zal er voortaan even mijn mening voor zetten ;-)

Hehehehehe, Net als bij de brandstof kunnen veel mensen hun gedachtes laten gaan maar zal niet veel de sectievergaderingen gaan zien...

De clubwedstrijden met de brandstof zijn goed georganiseerd en lachen en gezellig , dus weet niet waarom het als een electroclub beschreven wordt , het is een modelautoclub .

Mvgr Randy

Yep, en de MACH kan op dit moment amper een brandstofwedstrijd organiseren en mag denk ik nu ook wel als een electroclub omschreven worden.

Joh, ik vind het best, ik ga niet met TC stock rijden, val ik in slaap van man!. :mrgreen: Leuk op een kleine baan, zoals HFCC, maar op Rucphen of de MACH..... Daarom ben ik Pro10 gaan rijden.

Wel weet ik dat er elk jaar weer de grootste discussies zijn in deze klasse, en vooral op het gebied van vermeend "valsspelen".
Dit kun je een heel eind voorkomen door boosted te gaan rijden, let op dat is MIJN MENING. ;)

@Tazman Roy, been there done that, aan de leiding liggen en problemen krijgen, maar nogmaals, dat hoort er toch bij!...
Wellicht zie ik het anders, maar goed.

De clubwedstrijden met de brandstof zijn goed georganiseerd en lachen en gezellig , dus weet niet waarom het als een electroclub beschreven wordt , het is een modelautoclub .

Mvgr Randy

Yep Randy, heb je helemaal gelijk in.
Volgend jaar gaan we weer hard rijden waarschijnlijk, dus wordt alleen maar beter weer!
De MACH heeft ook nu het voordeel in dit "gedwongen" geval dat er redelijk met 1/8 electro word geexpirimenteerd, en dat gaat volgend jaar een hele sprong voorwaarts maken! (als je ziet waar o.a. ik mee bezig ben :p)

Ik zelf heb aan het begin van het seizoen 1 nieuwe lipo gekocht en naast al een gebruikte lipo het hele seizoen mee gedaan. Lagers heb ik de goedkoopste 1 dollar lagers in mijn auto. Volgens mij heeft Rob bijv. ongeveer het zelfde gedaan dit jaar.

Daarnaast heb ik 1 motor die al 3 (of inmiddels al 4?) jaar oud is, vol met krassen en deuken zit, waar de 13,5T gravering af gesleten is, naast een wat nieuwere motor. Met de ene train ik (om valse beschuldigingen uit de weg te gaan) met de andere rijd ik de wedstrijden. Ik heb één regelaar...

Klopt. Heb welgeteld 1 nieuwe lipo aangeschaft eind vorig jaar. Zuinig op geweest en dit jaar NK's mee gereden. Motoren heb ik er idd welgeteld 2 van... 1 ouder type en een nieuwe type. En welgeteld 2 regelaars... That's it... Meer heb je kwa motoren/elektronica etc. niet nodig om voorin mee te rijden ;) !

Volgens mij was het heel zo stil niet rondom de brandstof dit jaar, jij smeert toch ook :mrgreen: :wink:

Klopt, maar in jaartallen van discussies, wint de Electro klasse dit nog hoor!...
Bij ons is die discussie volgend jaar waarschijnlijk weg, bij jullie ook? :wink:

Yep, ik smeer ook, tuurlijk!
Wel eens geprobeerd zonder te smeren met een Pro10, of 1/12, of bedoel je dat niet? :mrgreen:

Ik vind het overigens leuke banen om op te rijden voor komend seizoen ! Kwa uitdaging is Rucphen misschien de minst spannende. Maar ook daar kun je onderscheid maken met je set-up en rijkunsten heb ik gemerkt (toen het afgelopen NK daar op zaterdag droog was, in de regen was het een tombola (A) ).

Ik weet het, ik weet het:cool:
Was ook om de zelfde reden neer geploft als jij opgaf;)

mvg Roy

@Tazman Roy, been there done that, aan de leiding liggen en problemen krijgen, maar nogmaals, dat hoort er toch bij!...
Wellicht zie ik het anders, maar goed.

Meer heb je kwa motoren/elektronica etc. niet nodig om voorin mee te rijden ;) !

Rob, ik ben het wat dat betreft met je eens hoor, maar ik ben wel in staat het grotere plaatje te zien, en dus weet ik dat niet iedereen er zo over denkt, of laat ik het anders zeggen, niet iedereen heeft de skills, maar dat willen we natuurlijk niet toegeven, dus gaan we beschuldigen.....
Gewoon 10.5 Stock en 13.5 Boosted introduceren, en je hebt voor iedereen wat wils.

Mvgr Randy

Zo ernstig moet je het niet zien....
Even kijkend naar 2 brandstof klasses met in totaal een kleine 100 potentiele deelnemers (zo'n 80 licentiehouders en 20 open inschrijvers) loopt de MACH in het NK een kleine 1000 euro mis en mogen ze best wel een betere positie hebben om een NK electro toebedeeld te krijgen.
Dat was immers ook de reden dat de pure electro clubs voor vast een NK toebedeeld willen hebben omdat er geen andere (lees brandstof) inkomsten van de NOMAC zijn.

Klopt, maar in jaartallen van discussies, wint de Electro klasse dit nog hoor!...
Bij ons is die discussie volgend jaar waarschijnlijk weg, bij jullie ook? :wink:

Yep, ik smeer ook, tuurlijk!
Wel eens geprobeerd zonder te smeren met een Pro10, of 1/12, of bedoel je dat niet? :mrgreen:

Enig verschil dat smeren lastig tot zeer moeilijk detecteerbaar/aantoonbaar is en aangepaste motoren en regelaars wel degelijk met een kleine investering aan apparatuur en een betere controle.....
Inderdaad mag ik hopen dat de tijd van vals beschuldigen verleden tijd wordt maar neemt niet weg dat ondanks dit stukje negativiteit de opkomst nog steeds zeer goed is.

En als ik anderen moet geloven smeer ik ook :confused: :p

en dus weet ik dat niet iedereen er zo over denkt, of laat ik het anders zeggen, niet iedereen heeft de skills, maar dat willen we natuurlijk niet toegeven, dus gaan we beschuldigen.....

En daar zit denk ik hem nou net de (grootste) reden van de vele discussies en het aanwijzen naar anderen ;) !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back