Nogmaals: welke zender

Je werkte toch met een losse variosensor? De activeringscode voor de in de ontvanger ingebouwde vario heb je, wel besteld maar nog niet ontvangen.

De vario in de zender heeft niets van doen met de variosensor. Of dat een losse of een ingebouwde is. De sensor levert de gegevens, stijgen- dalen en hoogte. In de zender wordt dit signaal rekening houdend met de instellingen in het varioscherm omgezet in toontjes.

Kijk, links staat de Spatz, rechts de kleine Skylark.

upload_2022-3-23_23-5-57.png

Rechts: ontvanger met losse vario, die doet het nu.

Links de RX 7A, doet het niet.

Daar hebben we het nu al en paar uur over . . .

jan.

Bijlagen

• upload_2022-3-23_23-5-40.png
    upload_2022-3-23_23-5-40.png
    419,6 KB · Weergaven: 76
Model, Device Explorer, REX7A, Info ga, dan staat er bij Installed modules, voor zowel Vario als Airspeed correction, allebei een x .

Dat is volgens mij de crux.

Waarom activeert Jeti 'm niet?

Morgen maar eens bellen . . .

jan.

Bijlagen

• upload_2022-3-23_23-7-53.png
    upload_2022-3-23_23-7-53.png
    331,2 KB · Weergaven: 78
Je moet wel met Jeti studio die Vario in je assist ontvanger activeren
Dus je ontvanger met pc verbinden net zoals je hem kan updaten .

Gevonden!
Zet de schakelaar in de vario aan positie. Breng de blauwe cursorlijn met de draaiknop 1 positie naar beneden. Die staat nu op de lijn waarin de schakelaar wordt toegewezen. Druk nu op de draaischakelaar. De switch wordt geselecteerd. Druk nog een keer op de draaischakelaar. Het kruisje achter Enabled is geselecteerd. Draai aan de draaiknop tot het kruisje een vinkje wordt. Druk op de draaitoets om de keuze te bevestigen.
Nu werk het!

Ik wilde gisteravond in de euforie de pret niet bederven, maar het is me gelukt om iets onhandigs te doen, waardoor het instelscherm er nu zo uit ziet.

upload_2022-3-24_8-40-52.png

En ik kan het wel wijzigen, maar niet in Vario m/s.

upload_2022-3-24_8-55-11.png

Als ik op de regel EX Parameter klik, komt er dit:

upload_2022-3-24_8-43-9.png

Iemand?

jan.

Laatst bewerkt:
Je leest niet... Het staat in de handleiding en in een eerder bericht heb ik al geschreven wat je hier moet selecteren.

Bij EX parameter het vario signaal van de vario selecteren. Daarna kan je de andere zaken, zoals de gevoeligheid van de vario toon instellen.
.

Bij EX parameter het vario signaal van de vario selecteren.

Ja.

Maar die (dat, het vario signaal) komt in het rijtje niet voor:

upload_2022-3-24_8-43-9-png.487166

Of kijk ik er weer eens langsheen?

jan.

Wat heb je voor "doms" gedaan? De variosensor verwijderd? Dan de ontvanger met de vario opnieuw inlezen door te rukken op de knop "Auto" zoals te zien is in dit bericht:

Sorry, is inderdaad lastig te volgen, mijn fout.

(1)
Tot nu toe hadden we het over een R9 EX, in de WestWings Slylark, en daar hangt een losse vario aan.

Dat is tot nu toe niet gelukt, om die aan de praat te krijgen.

(2)
Zaterdag op het sleeptreffen wil ik (ook) met de L-Spatz 55 vliegen, en daar zit die REX 7A in.

Die moet ik dus eerst nog registreren etc.

Maar nu iets geheel anders.

(1)
Ik heb nu weer de Skylark, R9 EX met losse vario als model geactiveerd in de zender, en de ontvanger van de Skylark staat aan.

Als ik nu doe wat je zegt, dan zie ik dit.

Bekijk bijlage 487131

Betekent dat nu dat 'ie de vario (eindelijk) wel ziet?

En dat ik die kan gaan instellen?

(Ik keek de hele tijd in het Timers/Sensors menu naar 'Vario' . . . )

:hammer:

jan.

Dan de vario opnieuw inlezen. Menu, Timers/sensors, Sensors/Logging Setup. Als de vario daar niet is te zien, dan op de Auto toets drukken en met ingeschakelde onvanger de sensor opnieuw inlezen. Dat kan even duren. Dat heb je al een keer eerder gedaan.

Als het een losse sensor is, zit die in de EXT poort van de ontvanger en zit de connector er niet verkeerd om in?

Heb nooit een vario in een Assist ontvanger gekocht en geactiveert. Kan over dat activatie proces niets uit eigen ervaring zeggen. Die 40 euro vind ik iets te duur. Voor 20 tot 25 euro bouw ik zelf een GPS met vario en hoogtemeting. Daar heb ik er inmiddels een stuk of zes van.

Vindt het in deze discussie lastig dat ik niet altijd weet of het om een losse vario gaat of om een REX Assist met ingebouwde en geactiveerde sensor. Zie schermafbeeldinden met een Mario en nu schermafbeeldingen van een Assist ontvanger waarvan de variosensor niet zichtbaar is. Is die vario wel geactiveerd? Activeren van de vario module in de zender betekent niet dat de ingebouwde vario in de Assist ook werkt. Die functie moet voor elke Assist ontvanger apart bij Jeti worden gekocht.

Laatst bewerkt:
Back