Nogmaals: welke zender

Ondertussen ook gelukt; zip file staat op de SD-kaart.

Maar wat hier gebeurt lukt mij nog niet.

Morgen verder; eerst ontvanger-accu opladen.

jan.
Dit gaat over het activeren van de ingebouwde vario in een Jeti assist ( gyro) ontvanger , niet over een los vario moduul waar jij mee bezig bent.
Jij wil alleen de vario functie in je zender activeren , dat doe je met Jeti studio

Hier de video over het activeren van je functies >>

De vario is een EX sensor Die is niet zichtbaar in de Device Explorer. Daar zijn alleen EX-Bus devices zichtbaar.

Als je in de zender naar "menu", "timers/sensors", "sensors/logging setup" gaat, moet de vario zichtbaar zijn. Zo niet dan op "auto" drukken en even wachten. Dan wordt de sensor opnieuw ingelezen.

De ontvanger heeft nog een oude softwareversie. Die moet je updaten naar v3.26. Gebruik altijd de nieuwste software om problemen te voorkomen.

Wat de vario in de ontvanger activeren betreft, volg exact alle stappen die in de video zijn beschreven. Elk ander "knoppengedruk" is zinloos...

Lees in bovenstaand bericht dat het niet gaat over het activeren van een vario in een ontvanger. In dat geval is het plaatsen van de bin file (niet de map met de binfile) in de root van de SD kaart in de zender voldoende. Daarna zender aan-en-uitzetten en de vario functie is geactiveerd. Om dit te controleren ga naar "menu", "timers/sensors" en het menu item "Vario" moet zichtbaar zijn. In de handleiding van de zender kan je vinden hoe dit in te stellen zodat je de vario-toontjes hoort.

Laatst bewerkt:
Heren, dank voor alle hulp, maar het begint me zo langzamerhand behoorlijk te duizelen.

Heb eea. net geprobeerd met een andere ontvanger:

upload_2022-3-23_12-41-10.png

Ook nog niet goed dus . . .

Kijk ik op Jeti shop bij de desbetreffede ontvanger:

upload_2022-3-23_12-43-32.png

Moet hier ook weer voor betaald worden?

Dacht dat de vario er al gratis en functionerend en wel in zat . . .

Ik ga nu (straks) eerst de bovenstaande posts rustig analyseren.

WAT een drama; dacht dat het allemaal zo maar klaar zou zijn . . .

jan.

Bijlagen

• upload_2022-3-23_12-43-34.png
    upload_2022-3-23_12-43-34.png
    27,6 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
Wat betreft het niet ontvangen van zip files.
Met zip files wordt er erg veel rotzooi verstuurd daarom worden er door de providers vaak filters gebruikt die mailtjes met zipfiles erin als spam behandelen. Zie ik op dit moment veel gebeuren. Ik had ook eens iets besteld nooit een mailtje gekregen. Dan maar zelf downloaden is het devies.

Succes Aad.

Heren, dank voor alle hulp, maar het begint me zo langzamerhand behoorlijk te duizelen.

Heb eea. net geprobeerd met een andere ontvanger:

Bekijk bijlage 487094

Ook nog niet goed dus . . .

Kijk ik op Jweti shop bij de desbetreffede ontvanger:

Bekijk bijlage 487095

Moet hier ook weer voor betaald worden?

Dacht dat de vario er al gratis en, fuinctionerend in zat . . .

Ik ga nu (straks) eerst de bovenstaande posts rustig analyseren.

WAT een drama; dacht dat het allemaal zo maar klaar zou zijn . . .

jan.

Als je een Assist ontvanger hebt (met Gyro) dan kan je optioneel de vario ( in de ontvanger ) tegen kosten activeren , heb je een standaard ontvanger dan uiteraard niet .
Het is niet moeilijk om je vragen te beantwoorden , wel wordt het moeilijk als je 2 dingen door elkaar haalt ( extern vario moduul , intern vario of vario aktivatie) .
Wel fijn dat het nu werkt , het is even een tijdje leren hoe en wat met elke zender , maar na een tijdje ga ook jij dit aanleren en is Jeti toch een van de meest duidelijke zenders om te programmeren
En een drama is iets heel anders . . . . . . Succes

Ik begrijp jan best wel....... als je hiermee bekent bent dan is het vrij logisch maar als dit nieuw is en er net in duikt dan krijg je zo immens veel termen, mogelijkheden te horen dat je het overzicht snel kwijtraakt.
ikzelf ben volgens mij ook niet de slimste met dit soort software en moet ook vaak lezen en nogmaals lezen, en tussendoor wat experimenteren en vragen voordat ik het door krijg
probleem bij mij is dat ik vaak te moeilijk denk, dat was hetzelfde als met de LUA apps, ik zag daar tegenop om aan te beginnen, en liep te kloten van hier tot gunder
op een gegeven moment heel simpel 1 mapje en 1 .lc of .lua bestandje in de apps folder gedropt en een jsn bestandje in de taalmap en het werkte al
piesss of keekkk dacht ik toen.... nee dus, de modelannouncer lua krijg ik niet erin, ik blijf een error krijgen :mad:
het kan flink frustrerend zijn en je moet met wat geduld gewoon wat experimenteren en zo ineens krijg je het voor elkaar.

voor de gps/vario sensor heb ik lang getwijfeld en een paar weken geleden het arduino spul besteld, op een of andere manier kreeg ik een pro mini bordje niet geprogrammeerd maar een R3 UNO fietste ik zo de nieuwe firmware op ..... heel vreemd, heb toen Nico even gevraagd of hij me wilde helpen.... en na wat proberen uiteindelijk het spul naar hem opgestuurd en hij had het zo voor elkaar.... Top Gozert die Meneer Nico :thumbsup:

zo ben ik een paar avonden bezig geweest om de grafische apps werkend te krijgen, en ik ben er bnog niet maar het lukt nu aardig om onderstaande app werkend te krijgen ;)

probeer ik daarentegen een mixer in een FRSKY Tandem in te stellen dan blijkt dat al een enorm complex gebeuren te zijn, zelfs de mannen die FRSKY hoog hebben zitten kregen het niet voor elkaar, met de Jeti was dit goed te doen.... dus ondanks dat het wat complex kan zijn is het wel goed om te weten dat het nog veel erger kan :hammer:
Bekijk bijlage 487103

Het is een fraai kleurboek geworden :-)

Wat is nu het probleem met de ontvanger? Welk type is het en wat wil je er mee?

Laatst bewerkt:
Misschien is er geen probleem

Een RX 7A, en wat ik ermee wil is vliegen met vario.

Ik denk:
- eerst registreren
- dan voor wederom goud geld de vario-functie kopen
- en dan instellen

Dit, zeg maar . . .

upload_2022-3-23_17-58-1.png

jan.

Je hebt toch een losse vario? Die werkt prima op deze ontvanger. Activeren van de in de ontvanger ingebouwde vario sensor is dan niet nodig. Wel de losse vario sensor aansluiten op de EXT poort van de ontvanger.

Zoals omschreven in mijn post nummer 303 kan je controleren of de vario update van de zender is geslaagd. Op de zender moet het menupunt " vario" zichtbaar zijn. In dezelfde post kan je lezen wat je moet doen om te controleren of de zender de vario sensor ziet.

Hoe je de vario toon kan activeren, staat in de handleiding.

Sorry, is inderdaad lastig te volgen, mijn fout.

(1)
Tot nu toe hadden we het over een R9 EX, in de WestWings Slylark, en daar hangt een losse vario aan.

Dat is tot nu toe niet gelukt, om die aan de praat te krijgen.

(2)
Zaterdag op het sleeptreffen wil ik (ook) met de L-Spatz 55 vliegen, en daar zit die REX 7A in.

Die moet ik dus eerst nog registreren etc.

Maar nu iets geheel anders.

(1)
Ik heb nu weer de Skylark, R9 EX met losse vario als model geactiveerd in de zender, en de ontvanger van de Skylark staat aan.

Als ik nu doe wat je zegt, dan zie ik dit.

upload_2022-3-23_19-11-19.png

Betekent dat nu dat 'ie de vario (eindelijk) wel ziet?

En dat ik die kan gaan instellen?

(Ik keek de hele tijd in het Timers/Sensors menu naar 'Vario' . . . )

:hammer:

jan.

wat misschien ook werkt is een gratis LUA appje installeren, daar zit ook een Vario in, de app werkt perfect met een assist ontvanger, of de vario het met de app ook doet durf ik niet te zeggen

Ik wilde het eigenlijk, voor ik de boel op de 'normale' manier aan de praat heb, graag zo eenvoudig mogelijk houden . . .

jan.

Ja, dat is goed, je komt er wel....

De zender ziet de vario. Als je met de draaitoets de blauwe cursorlijn op vario zet, wordt ter indicatie de gemeten waarde getoond. Idem voor relatieve attitude.

Om de vario verder in te stellen ga dan naar het menupunt "Vario". Neem de handleiding er bij. Er moet het nodige worden ingesteld.

Met je R9 EX werkt dit op dezelfde manier. Wel even controleren met de Device Explorer of de EXT poort van de R9 EX is ingesteld als EXT, Jetiibox sensor.

Back