jan brilman
Forum veteraan
De no-fly zone widget geeft voice alarm als je buiten de zone vliegt.
Dat is natuurlijk wel erg handig (standaard meeleveren).
Eenmaal coördinaten ingeven van het vlieggebied (hoogterestrictie?) en klaar.
jan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De no-fly zone widget geeft voice alarm als je buiten de zone vliegt.
Even een opsomming van een aantal functies die met Lua zijn gerealiseerd.
Na de landing de melding "touch down"
Even een opsomming van een aantal functies die met Lua zijn gerealiseerd. Geen van alle zijn dringend noodzakelijk, maar wel leuk.
Functies worden ondersteund door spraaksynthese. Kijken op een display tijdens het vliegen is niet aan te raden.
Bij het inschakelen van de zender wordt de naam van het actieve model gemeld.
Als er contact is met de ontvanger, dan wordt dit gemeld en de displayverlichting gaat naar een hoger niveau.
Als een lipo wordt aangesloten die niet volledig is geladen, dan volgt een waarschuwing.
Bij het bereiken van een ontlading van de Lipo van 40 en 80 procent wordt een waarschuwing gegeven.
Dë spanning van de Lipo wordt bewaakt. Bij onder spanning een waarschuwing.
De kwaliteit van de radiolink wordt bewaakt. Komt die onder een ingestelde waarde, dan een waarschuwing.
De ontvanger spanning wordt bewaakt. Is die te laag, dan een melding.
Als het toestel start zonder het loggen van de vluchtgegevens in te schakelen, dan een waarschuwing.
Het in- en uitschakelen van de motor wordt gemeld.
Het onder- of overschrijden van de hoogte wordt gemeld in instelbare veelvouden. Bv. 50 meter, 100 meter, 150 meter.
Idem voor de afstand tussen vlieger en toestel.
Idem voor de afgelegde route.
Als de motor wordt ingeschakeld zonder gelockte gps een waarschuwing.
Als de gps lockt een melding.
Als de maximale toegestane vlieghoogte wordt overschreden een waarschuwing.
Bij E-zwevers een hoogtemelding en een melding van de verbruikte capaciteit als de motor wordt uitgeschakeld.
Bij gewone motormodellen periodieke meldingen over de verbruikte capaciteit. Bv 500 mAh, 1000 mAh, 1500 mAh.
De laatste 20 meter hoogte voor de landing wordt met intervallen van 5 meter afgeteld.
Na de landing een opsomming van maximale waarden van vluchtgegevens, zoals maximale hoogte, maximale afstand, maximale stroomsterkte, maximaal afgelegde afstand maximale snelheid en nog wel wat meer. Ook te zien op het display.
Dan natuurlijk de positie van het toestel op een google Earth kaart.
Ben vast nog het een en ander vergeten. Maar het valt bijna allemaal in de categorie leuk, maar niet nodig. Echter als het kan, waarom dan niet. Ik beleef er veel plezier aan.
In mijn meeste modellen zit een GPS met vario en barografische hoogtemeting en een Unisens-E van SM-Modellbau.
@ GJ,
Er zijn heel veel dingen die je niet nodig hebt , maar als je ze eenmaal hebt is het wel enorm leuk om mee bezig te zijn.
Lua is gewoon leuk om heel veel info op een duidelijke manier zichtbaar te maken en omdat het er toch al op zit waarom zou je het niet gebruiken ?
Je kan natuurlijk op alles kritiek hebben wat jij persoonlijk niet nodig vind (GJVO) en maar "doordrammen" tot je je gelijk krijgt , maar alles is en blijft een kwestie van smaak
en het blijft toch leuk als er weer is wat nieuws te ontdekken is ,zoniet dan had je net zo goed nog op een ouwe analoge zender kunnen blijven "klooien"als je dat allemaal niet nodig vind
( maar dan wel de allesweter uithangen op het Frsky x20 forum ) , beetje tegenstrijdig in de vele commentaren die je geeft .
Het vervelende is dat ik bijna niks meer durf te plaatsen als het over Jeti gaat , er komt altijd commentaar (negatief) . Maar ik ben er net als meerdere mensen erg happy mee.
@Phaedra> Wat voor sensor gebruik je voor die celspanning?
Op mijn horus kreeg ik meteen een widget die dat deed met de f-weetikveel sensor van frsky.
Waarom heb je daar een LUA app voor nodig? Andere sensor?
Dat is natuurlijk wel erg handig (standaard meeleveren).
Eenmaal coördinaten ingeven van het vlieggebied (hoogterestrictie?) en klaar.
jan.
Als Jeti onbekende ben ik even nieuwsgierig. Zijn voor al deze functie Lua scripts nodig? Zo ja, zitten deze ingebouwd of moet je deze los installeren? Vanuit OpenTX ben ik gewend dat de meeste van deze functies prima te maken zijn zonder Lua. Kwaliteit van de radio link zit vast in het OS zelf bv.
Los van of het met LUA of gewoon met de zender moet, globaal de helft van deze functies zou ik wel willen hebben.
Alleen, het nut van deze, dat snap ik niet.
Met een Lua programma doe je dat in twee minuten. Als je iets wilt wijzigen is een Lua programma ook veel gemakkelijker. Geldt meteen voor alle geïnstalleerde modellen. Individueel modelgeheugens aanpassen is veel omslachtiger.
1 ding klopt, FrSky is niet perse minder omdat het goedkoper is en Jeti is niet perse beter omdat het duurder is
Ach ja.
Wat misschien ook een overweging kan zijn, vooral als je zelf niet zo’n handige zenderprogrammeur bent, is wat er op de club waar je vliegt gevlogen wordt.
Dan zijn er in ieder geval andere mensen die je kunnen helpen met een model in de zender te programmeren.
Zie het nog wel eens met oudere vliegers fout gaan, of anders te zeggen oudere mede modelvliegers die het niet lukt om modellen goed in te stellen in de zender.
Even een opsomming van een aantal functies die met Lua zijn gerealiseerd. Geen van alle zijn dringend noodzakelijk, maar wel leuk.
Functies worden ondersteund door spraaksynthese. Kijken op een display tijdens het vliegen is niet aan te raden.
Bij het inschakelen van de zender wordt de naam van het actieve model gemeld.
Als er contact is met de ontvanger, dan wordt dit gemeld en de displayverlichting gaat naar een hoger niveau.
Als een lipo wordt aangesloten die niet volledig is geladen, dan volgt een waarschuwing.
Bij het bereiken van een ontlading van de Lipo van 40 en 80 procent wordt een waarschuwing gegeven.
Dë spanning van de Lipo wordt bewaakt. Bij onder spanning een waarschuwing.
De kwaliteit van de radiolink wordt bewaakt. Komt die onder een ingestelde waarde, dan een waarschuwing.
De ontvanger spanning wordt bewaakt. Is die te laag, dan een melding.
Als het toestel start zonder het loggen van de vluchtgegevens in te schakelen, dan een waarschuwing.
Het in- en uitschakelen van de motor wordt gemeld.
Het onder- of overschrijden van de hoogte wordt gemeld in instelbare veelvouden. Bv. 50 meter, 100 meter, 150 meter.
Idem voor de afstand tussen vlieger en toestel.
Idem voor de afgelegde route.
Als de motor wordt ingeschakeld zonder gelockte gps een waarschuwing.
Als de gps lockt een melding.
Als de maximale toegestane vlieghoogte wordt overschreden een waarschuwing.
Bij E-zwevers een hoogtemelding en een melding van de verbruikte capaciteit als de motor wordt uitgeschakeld.
Bij gewone motormodellen periodieke meldingen over de verbruikte capaciteit. Bv 500 mAh, 1000 mAh, 1500 mAh.
De laatste 20 meter hoogte voor de landing wordt met intervallen van 5 meter afgeteld.
Na de landing een opsomming van maximale waarden van vluchtgegevens, zoals maximale hoogte, maximale afstand, maximale stroomsterkte, maximaal afgelegde afstand maximale snelheid en nog wel wat meer. Ook te zien op het display.
Dan natuurlijk de positie van het toestel op een google Earth kaart.
Ben vast nog het een en ander vergeten. Maar het valt bijna allemaal in de categorie leuk, maar niet nodig. Echter als het kan, waarom dan niet. Ik beleef er veel plezier aan.
In mijn meeste modellen zit een GPS met vario en barografische hoogtemeting en een Unisens-E van SM-Modellbau.