Nogmaals: welke zender

Was het niet de terratop die van die potmeters in de zender had zitten?
Er zijn maar twee soorten werktuigen.
Ze werken of ze werken niet.
En zolang ze werken, hou ze dan in ere.
Daarom vlieg ik nog altijd met oud spul.
Meer in het bijzonder MC toestanden van Graupner.
Nog nooit storing gehad met dat gerief.
Dus, houden zo.
er komt een moment dat ook jij eraan gat geloven :D
was hier precies eender met de graupner MC-19 ook nooit storing, met de 2,4 ghz module van Jeti erin ook nie..... en toch anderhalf jaar geleden (na een tijd sparen) een DC16 gekocht en tijdens de terugreis nog even denkend dat het eigenlijk wel overkill is, ..... maar dan gaat er toch wel een wereld voor je open en geen seconde spijt :D

Updaten gaat via de Jeti Studio. Sluit de zender aan op een USB poort, start de Jeti Studio, selecteer Tools en dan Transmitter Wizard. Jeti studio vertelt je dan of er updates zijn

Ik zie geen Tools, laat staan een Transmitter Wizard . . .

Ik zie dit.

upload_2022-2-21_14-39-19.png

Overigens lees ik daar wel

JETI Studio is a cross-platform program for the visualization and analysis of telemetry data received from sensors.

Is dat inderdaad het enige waar Jeti Studio over gaat?

Dan laat ik dat even links liggen . . .

de laatste update is v5.06.

Ja, maar die is voor de DS14, ik heb de 12 . . .

Overigens wordt er bij het registreren van een ontvanger gevraagd naar het registration number.

Waar vind ik die?

jan.

Laatst bewerkt:
Die transmitter wizard zit in Jeti Studio, niet in de zender. Op je computer doen dus.
En firmware bij Jeti is altijd voor alle modellen, dus ook voor jou DS12.

Mijn oude DC16 eerste generatie draait ook op 5.06.

Jeti Studio kan je hier downloaden: https://www.jetimodel.com/support/ Het is bedoeld voor visualisatie van sensorgegevens en het updaten van zenders, ontvangers, sensoren en dergelijke. Zie onderstaande afbeelding.

Neem aan dat je het registreren van de zender bedoeld. Het serienummer staat op de zenderbehuizing. In de handleiding staat omschreven waar het precies te vinden is:

3. After clicking on the „Register new product“ button you will be redirected to a form where you enter a product type (DS-14), followed by the „serial number” (SN: xxxxxxxxx) (to be found on the back of the transmitter behind the screen) and then enter the „16 digit registration code” (xxxxxxxx-xxxx-xxxx) (see the menu „System -> Installed Modules” highlighted by the frame). After registering your transmitter, you can select individual function modules that you want to activate.

Studio.jpg

Laatst bewerkt:
upload_2022-2-21_15-51-47.png

Gaat allemaal nog niet erg soepel . . . :)

Ik ga dit even bekijken.

Of het lukt niet omdat ik geen software mag installeren op dit notebook (van m'n (nog) werkgever . . . )

jan.

Laatst bewerkt:
Geen idee wat deze foutmelding betekent. Zie wel dat je het installatieprogramma ten minste 2 maal heb gedownload van de Jeti site. Dat is te zien aan de filenaam Jeti-Studio-V1.1.4_Win32(1).exe. Er staat (1) in de filenaam. Is het mogelijk dat de installatie van de eerste download nog actief is?

de eerste keer loop je even te kutten, daarna gaat het als vanzelf, :D
als je Jeti studio hebt geinstalleerd maak dan even een thema. door alle velden te verschuiven en verplaatsen zodat het voor jouw lekker overzichtelijk word
en sla dan het thema op anders kan je de volgende keer weer alles instellen en daar word je snel zat van..... ik vond het eerst maar waardeloos.... maar bleek gewoon een gebrek aan computer inzicht te zijn......... ik heb gewoon een te laag computer-Nerd gehalte :D

zo vind ik het het meest overzichtelijk om de log over de hele breedte weer te geven, zodra ik straks mn sensoren klaar heb dan zet ik er nog zon venster onder/boven door op het rode vakje (menu) te klikken en dan "add window vertically" en dan krijg je net zon venster er boven of onder..
t is niet zo moeilijk, het is alleen even aankloten en wat vloeken (bij mij dan) in het begin :thumbsup:

upload_2022-2-21_16-52-15.png

redbull-calmato-png.481742

Alles is goed!

Schakel de zender en Rex Assist in.
Druk op de Menu toets.
Selecteer Model en druk op de draaiknop.
Scrol naar beneden en selecteer Device Explorer en druk op de draaiknop
Selecteer de Rex Assist en druk op de draaiknop
Wacht even.
Selecteer Info en druk op de draaiknop.
Het serienummer van de ontvanger en het versienummer van de geïnstalleerde software wordt getoond. De laatste versie is 1.20.

Laatst bewerkt:
Tussendoor even wat anders.

Is er een vaste conventie mbt. welke schakelaars, cq. schakelaar aan welke zijde, je voor bepaalde functies gebruikt?

Ik zie bv. links tweestandenschakelaar SB; dat lijkt me een goede kandidaat voor de ontkoppelhaak, maar rechts zit de wat kleinere SF.

Kan ook?

Of kiest iedereen wat 'ie zelf fijn vindt?

jan.

Normaal gesproken kiest ieder wat hij fijn vindt. Alle schakelaars zijn altijd in de programmering vrij toewijsbaar.

Nou . . .

Loopt nog niet helemaal op rolletjes. :(

Ik snap ondertussen wel ongeveer hoe het gaat, maar . . .

Ik dacht, ik begin met de Skylark.

Naam geven, netjes volgens het boekje de dingen gedaan.

(Raar: hij vraagt naar allerlei dingen bij modeltype AERO, maar niet of er een ontkoppelhaak in zit. Maar voor 'Gear' gekozen.)

Anyway, op zeker moment kwam ik in . . . ja, wat precies?

Dit.

upload_2022-2-22_20-38-8.png

Als ik Auto kies gaat 'ie raar doen, piepen, ik mag me niet bewegen (Autotrim), en als ik Back kies kom ik in

upload_2022-2-22_20-39-10.png

Zender uit en weer aan, en ik kies voor de Skylark: kom ik weer in het trim-scherm terecht.

Esc. doet niks.

Word er nog niet echt blij van.

Model wissen en opnieuw beginnen gaat (nog) niet.

Iemand een idee?

jan.

Laatst bewerkt:
Dat is het scherm dat de instelling van de trim weergeeft. Dat verschijnt als je op een trimtoets drukt, of als je de draaischijf indrukt.

Normaal druk je eerst op de menu toets, selecteer een regel en druk je dan op de draaischijf. Het is een soort enter toets waarmee je een opdracht afsluit. Als je geen opdracht selecteert verschijnt dus het trimscherm. Je doet dus iets verkeerd.

Op het laatste scherm is te zien dat het modelgeheugen van de Skylark is geselecteerd. Dat is te zien aan de naam in het venster links onder. Het aanmaken van het modelgeheugens voor de Skylark is dus geslaagd.

Dit scherm verschijnt als het modelgeheugens wordt geselecteerd. Als je nu op de draaischijf drukt verschijnt het trimscherm. Allemaal zoals het hoort te gaan.

Wil je meer instellen in het modelgeheugens Skylark, druk dan eerst op Menu, selecteer door draaien aan de draaischijf een regel, druk op de draaischijf en je komt in het geselecteerde menupunt of een vervolg selectiescherm.

Dit is allemaal terug te vinden in de handleiding. Geef je het advies om eerst de handleiding te bestuderen voordat je aan het programmeren slaat. Neem de zender er bij en voer de beschreven handelingen in de handleiding uit op de zender. Zo leer je het systeem kennen en loop je later bij het programmeren van een modelgeheugens niet tegen allerlei problemen aan.

Laatst bewerkt:
Waar het (denk ik) fout is gegaan is dat ik vergeten ben zender en model te binden.

upload_2022-2-22_21-36-36.png

'You will come back here after binding the receiver' . . . :hammer:

Dus nu moet ik hier de ontvanger uit proberen te krijgen, stekkers aan de goede uitgangen steken, en binden . . .

upload_2022-2-22_21-42-8.png

Nee!!!

Eerst alle servo's er af, dan binden, dan overal de servoweg op 0 zetten, en dan pas . . .

Toestand.

Wel erg fijn dat jij (N.P.S.) consequent met raad terzijde staat. :thumbsup:

jan.

Nee, binden kan ook achteraf. Het model Skylark is aangemaakt en actief. Dat bewijst het scherm met het venster links onder waar de naam Skylark in staat.
Om de binden is het niet nodig de servostekkers te verwijderen. Je moet alleen een bind plug in de EXT poort van de ontvanger plaatsen. Dat mag indien nodig via een verlengkabel.

Nee, binden kan ook achteraf.
Nou . . .
Ik zit in een loop. Als ik de zender start kan ik maar een (1) ding doen: de3D knop indrukken, en dan kom ik in dat vermaledijde trimmenu terecht.
Back: kom ik in het startscherm. En dan kan ik maar een (1) ding doen . . . enzoverder enzovoort.

Het model Skylark is aangemaakt en actief. Dat bewijst het scherm met het venster links onder waar de naam Skylark in staat.
Ik dacht: ik ben slim, ik maak een nieuw model aan, en verwijder dat model waar het fout is gegaan.
Maar dat wil niet: als ik dat doe, is het eerste model verdwenen, en vervangen door het volgende, maar daar gaat het vervolgens ook fout, (als je niet bind (hoop ik)).

Om de binden is het niet nodig de servostekkers te verwijderen. Je moet alleen een bind plug in de EXT poort van de ontvanger plaatsen. Dat mag indien nodig via een verlengkabel.
Zie je waar de ontvanger ligt?

upload_2022-2-22_22-8-20.png

Daar, onder de sevo's.
Pruts daar maar eens een stekkertje in . . .

Als we dan toch bezig zijn: de stuurkabels ook maar eens vervangen.

jan.

Dat je na het aanzetten van de zender en het drukken op de draaischijf in het trimscherm komt is volkomen normaal. Zo kan je voor de start, indien gewenst, de trimposities controleren. Met de Esc toets verlaat je het trimscherm. Doe je niets, dan verlaat je na een korte tijd automatisch het trimscherm.

Druk na het aanzetten van de zender maar eens op Menu. Dat heb ik twee berichten terug ook al geschreven. Er gaat dan een wereld voor je open.

Een actief modelgeheugen kan je niet verwijderen. Staat in de handleiding. Maak gewoon een nieuw modelgeheugens aan selecteer dat en verwijder dan het eerst aangemaakte modelgeheugen. Maar naar mijn idee is dat niet nodig. Het model Skylark is aangemaakt en actief.

Laatst bewerkt:
Back