Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Het gaat de goeie kant op in ieder geval Arvid :)

En de rechterzijde voorzien van de zwarte bies, de linkerzijde komt morgen :roll:
nomad50.jpg

nomad51.jpg
 
Laatst bewerkt:
haai

Ik ben er zeer trots op dat ik mede eigenaar ben van dit schitterend wordend Vliegtuig. :yes:
Je ben goed bezig heel goed zelfs.
Dat rood op de neus staat zeer strak zelfs maar hebben de vliegers nu geen last van de weerspiegeling. :lol:
Het is straks alleen nog in de blanke lak spuiten en vliegen maar (ben een beetje voorbarig). :?
Ik ben wel benieuwd hoe dit beest vliegt.

Groetsels Onno
 
Hee Medeeigenaar :P

Deze kist wordt zeker mooi.
Wat de weerspiegeling betreft heb je gelijk, ik had het afgeplakt en rood gerold voor ik er erg in had maar ik ga het waarschijnlijk wel zwart maken, ik ben namenlijk ook niet geheel tevreden over de "rode strakheid" op de neus.

Ben momenteel bezig met het aanbrengen van "panel lines" op de buitneste vleugels, als die erop zitten hoeven alleen de registratie en de site promotie hier nog op, lakken, en dan zijn de buiten vleugels klaar.

De romp is op dat zwarte gedeelte na dan ook bijna klaar, even dan nog de "panel lines" en registratie aanbrenegn en voila.

Het grootste werk zit nog in het vleugelmiddenstuk.
Ik hoop dat deze week af te hebben zodat ik zaterdag op het werk even kan proefdraaien en proeftaxien 8)

En dan de week erop de Maiden?????
Ik ben ook zeer benieuwd naar de vliegeigenschappen maar we gaan het meemaken.
 
De linkerrompzijde ook voorzien van een zwarte bies, de romp is op wat kleine "touch up" plekjes na, klaar :)
nomad53.jpg

Ik denk dat ik het rood voor de cockpit ramen zo laat, dat staat wat beter dan zwart vindt ik zelf en dan zeggen we maar dat het mat gelakt is zodat de piloten geen verblinding krijgen door de zon :wink: (althans ik denk dat ik het zo laat, nog even over peinzen :? ).
Binnenkort ook het landingsgestel maar eens een kleurtje geven.

En de servo`s vanmiddag ingebouwd in de romp:
nomad52.jpg

Er komt voor de stuurhulzen nog een ondersteuning in het rechtspant.
De ontvangerschakelaar komt ook in deze servoplaat te zitten, de ontvanger komt eronder te liggen en de ontvanger akku wordt daar geplaatst waar hij het beste uitkomt om het zwaartepunt goed te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
vanochtend even een begin gemaakt met de gas- en rolroeraansturing.

Ik was in eerste instantie van plan om de gasaansturing door 2 servo`s te laten plaatsvinden, dus in elke motorgondel een servo voor de motor maar na het verwijderen van de oude stuurkabels en plaatsen van de rode Sullivan kabels loopt het systeem eigenlijk zo licht dat ik dus toch de centrale gas aansturing ga toepassen.

Scheelt weer inbouw van 1 servo`s en het trekken van gasservosnoer.

Zo zag het eruit (heb even nog geen recente foto :oops: ):
nomad12.jpg

De rechterservo (is vervangen door een "moderne" servo) bediendt het gas, de draaiing wordt in de motorgondels weer dmv een hevel omgezet in een heen en weer gaande beweging.

De linker centrale rolroer servo is ook verwijderd en de rolroeren gaan aangestuurd worden door in elke motorgondel een servo te plaatsen die het rolroer bedient.
 
Laatst bewerkt:
Daar is ie dan, een foto van de huidige gasservo montage (moet nog aangesloten worden :wink: ):
nomad54.jpg

De rolroerservosnoeren zijn ook gemonteerd.

En beide motoren klaar voor montage (maar eerst de rolroerservo`s monteren, tankluiken maken en schilderen :roll: ):
60SR12.jpg


kompleet klaar komend weekend :roll:
Ben bang van niet :(

Maar ik ga het wel proberen :p
 
Laatst bewerkt:
Ga je nog wat aan geluiddemping doen of laat je het in eerste instantie zo?
 
In eerste instantie laat ik het zo.
Met mijn OSmax 90 FSR heb ik ook altijd net onder de grens gezeten en die heeft ook een demper van niks.
Ik kijk het dus even aan en anders gaan we stappen ondernemen (schotten aanbrengen of extra dempertje, 3 blads prop erop, etc).


Gisterenavond zeer lang bezig geweest met iets te verzinnen voor de rolroerservo`s, ondanks dat ik ruimte in overvloed heb in de motorgondels zou ik hier niet gemakkelijk een servo in krijgen gemonteerd omdat je eigenlijk net nergens bij kan :(

Wat dat betreft kun je dit bij het nieuw bouwen van zo`n kist al vroeg inbouwen maar nu is er niet echt bij te komen.

Dus komt de servo maar achterop de motorgondel:
nomad55.jpg


en wordt dan mooi weggewerkt met een vloeistuk:
nomad56.jpg


Ook alvast een begin gemaakt met de tankluiken:
nomad57.jpg


Stukje bij beetje komen we er wel :yes:
 
Laatst bewerkt:
Mooi toestel, en heel mooi hersteld. Knap hoe je oude kiste een tweede jeugd geeft.
maar
Met mijn OSmax 90 FSR heb ik ook altijd net onder de grens gezeten en die heeft ook een demper van niks.
Als je met een 90FSR met origenele demper onder de grens zit, dan hebben jullie volgens mij zo goed als geen grens. Dat maakt toch ongelooflijk veel lawaai.
 
Valt best mee :wink:

Check de filmpjes van de Duett 2 maar eens op onze site dan kun je het een beetje horen :roll:
 
als jullie praten over het laten lopen van motortjes in de bankschroef / workmate zonder een borging... brrrr, lopen me de rilllingen over de rug. één keer een hand gezien van iemand die dacht dat hij de lopende motor kon vastpakken omdat hij uit de workmate trilde..... 'k was blij dat ik het niet was
 
Ik begrijp hier of daar je angst wel, En dat is ook de reden dat ik een motor niet volgas zal gaan proefdraaien in de bankschroef.
Maar even proefstarten zal geen probleem zijn.


Weer terug naar het model :)

Ben je net lekker bezig ga je met de zaag door de vleugel :evil:
nomad58.jpg

Gelukkig is het maar een kleine schade en was de vleugel nog niet geschilderd, maar toch :(
De schade is alweer gerepareerd en moet weer luchtwaardig zijn :D

Zo zit de rechter rolroerservo:
nomad59.jpg
 
Laatst bewerkt:
Berto zei:
Het gaat om een semi-schaal model van een GAF Nomad 22.

En zo staat het model er nu bij:
nomad1.jpg

nomad4.jpg




Grt,
Berto.

Berto

Mijn oog valt nu pas op dit draadje, en de eerlijkheid gebied mij te
zeggen dat deze kist toch meer op een twin otter "lijkt" dan de nomad.
In een ver verleden heb ik hieruit nog parachute gesprongen, zodoende
komt het profiel mij bekent voor, ook uit de skyvan e.d. ik heb zelfs nog
uit een caribbou gesprongen, prachtige kisten allemaal.
Wat jullie met deze kist doen is echt liefdewerk, zal een prachtig
vliegbeeld geven, en dan dat geluid hé van die twee verbrenners, ik heb
diverse twins gehad en mijn huidige twin naar electro omgebouwd,(de
P38) ik heb ook een DeHaviland mosquito gehad met 2x 4takten van
7,8cc, en ook een Britten Norman Islander met 2x 2takten van 6,8cc.
Ben zeer benieuwd naar de maiden.
Ik blijf het volgen.

Groet Ger Kovacs.
 
Hee Ger,

Welke kist het precies is weet niemand, hij heeft van meerdere modellen wat weg maar het dichts komt hij nog bij de GAF Nomad, de Twin Otter en een Dornier.
Daar het beestje toch een naampje moet hebben, hebben Onno en ik besloten om voor de eerste kist te gaan en dus is het Nomad geworden.


Deze kist is de schuld van Onno :evil: hij kwam hem tegen op marktplaats en liet hem mij zien en als hij dat doet dan wilt ie hem eigenlijk wel hebben en dan probeert ie mij lekker te maken en dat lukt met zulk soort kisten vaak wel :wink:

Dus hebben we de gezamenlijk BosModelAir spaarpot leeggemaakt en deze kist maar gekocht :)

Nieuw bouwen is het mooiste wat er is maar een afgeschreven kist in "korte" tijd weer geheel opbouwen heeft ook wle wat vooral als het een model is wat je niet vaak ziet.


Onno en ik hebben toch al geregeld de menig dat we met wat "anders" willen vliegen dan de "standaard" weekend modellen en dan is een twin zeker wat anders.
Met de Twin Ace kunnen we al goed overweg dus werd het tijd voor wat groters en dan was dit een mooie aanbieding.

Het vliegklaar gewicht zal ergens rond de 9 kg uitkomen en dit is dan ook direct onze zwaarste kist tot nu toe.

En dit alles is eigenlijk een opstap naar de P-38 Lightning (jouw wel bekend 8) ) die we ooit eens willen bouwen in schaal 1:7 zodat die mooi past bij onze andere Warbirds maar de P-38 zal pas gebouwd worden na onze liggende projekten (en er ligt nog genoeg op stapel, check onze site maar eens 8O ).

Er zit alleen nog wel wat werk in dus de planning om tijdens mijn zaterdag dienst de motoren af te stellen en even te taxieen zit er niet in :(
Maar misschien de 11 een amiden en danders eind van deze maand wanneer ook de Corsair van Arvid zijn maiden krijgt.

En zoals gewoonlijk zal de maiden gefilmd worden en hier gepost ongeacht de afloop :roll:


Even wat anders, kom jij ook naar de Schaalmeeting Delta Oss 20 mei :?:


Zo maar vanochtend weer even aan het knutselen geweest en begonnen met de rechter tankdeksel:
nomad61.jpg


En we moeten het voorwiel nog even vervangen:
nomad62.jpg


Ik hoop dat vandaag de tanks binnen komen en dan vanavond maar weer eens lekker verde met deze kist.

Grt,
Berto.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jongens :D

Gewoon een erg gaaf project deze kist,hoop wel dat je de
motoren goed betrouwbaar krijgt voordat je een maiden
waagt. Heb er geen ervaring mee maar men zegt dat als
bij een tweemotorig model er één motor kapt je dan vet
in de problemen kunt komen. Dat wil je niet met zo'n mooie
kist. Wacht met spanning de resultaten af.
Nog even het volgende , begrijp dat je enige simprop servo's
over hebt. Vlieg zelf nog met een oude SIMPROP Sam-FM en
heb evt wel interesse. Om hoeveel servo's gaat het en wat
vraag je er evt voor ???

Gr Yetvart
 
Hee Yetvart,

Dank, het is zeker een gaaf projekt.
Wat betreft de motoren die zullen we beide wel betrouwbaar krijgen daar ben ik niet zo bang voor.
Dus die maiden gaat helemaal lukken :)

Motoruitval op een twin is niet leuk maar hoeft niet het einde van de kist te betekenen, het is wel zo dat de ene twin op 1 motor beter vliegt dan de andere.
Maar met twin vliegen hebben we wel wat ervaring kijk op onze site maar eens naar de Twin Ace (of hier: Twin Ace)

We zullen eens kijken wat deze doet maar ik verwacht een mooi vliegbeeld.
(van de kist dan van de piloot weet je het maar nooit :roll: ).

Grt,
Berto.
 
En we zijn weer redelijk op weg.

De rechter tank deksel in model geschuurd:
nomad63.jpg


En de linker tank deksel bevestigd met 4 M3 schroefjes:
nomad64.jpg


Het schilderen lijkt weer te kunnen beginnen 8)
 
Laatst bewerkt:
En hier de extra ondersteuning in de romp voo de stuurkabels:
nomad65.jpg
 
Laatst bewerkt:
Berto zei:
Hee Ger,

Welke kist het precies is weet niemand, hij heeft van meerdere modellen wat weg maar het dichts komt hij nog bij de GAF Nomad, de Twin Otter en een Dornier.
Daar het beestje toch een naampje moet hebben, hebben Onno en ik besloten om voor de eerste kist te gaan en dus is het Nomad geworden.
.

hij heeft inderdaad veel weg van alle drie de kisten. de staart lijkt het meest op de dornier 228 terwijl de neus het meeste weg heeft van de twinotter en de Gaf nomad.

als je toch voor de Nomad gaat mis je eigenlijk nog de spats en struts van de Nomad en de twinotter.

al met al een hele mooie en grote kist.... dat beloofd wat


groet,

vinze
 
Back
Top