Ocean Wave Tugboat 1:50

Hallo collega bouwers,
De afgelopen weken is het wat stilletjes geweest omtrent het volgen van draadjes en het bouwen aan de Wave. Inmiddels ben ik afgelopen week aan de slag gegaan met het bouwen van de roeren. Ik ben begonnen met de roerkoningen.
In het roer (x2) heb ik de as voorzien van 2 dwarspijpjes om te zorgen dat de koning straks niet in het roerblad kan verdraaien. Daarna aan de slag met het roerblad. Deze heb ik gemaakt van 2 plaatjes styreen. Met de dremel aan de binnenkant een groef gefreesd waar de roerkoning in opgesloten is. Vervolgens de twee helften op elkaar gelijmd met 2 componenten lijm en de roeren in model gemaakt.
Het model roer lijkt me van een standaard type. Dit is ook wat ik op originele foto's tegen kom van de Wave. Bij de afbouw en de detaillering maak ik er wel verder wat moois van zoals de anodes en wat lasnaden bijvoorbeeld.
Tussen de roer buis, in ieder geval de buis waarin de roerkoning draait, en het roerblad is een afdichting gemaakt door middel van een rubber keering om het klotsende water tegen te houden.
Vanavond ga ik met wat plamuur de straalbuizen glad maken en met polyester de roer hakken verlijmen.

Tot zover mijn update vandaag!
Groet Dennis

IMG_20160221_115417.jpg

IMG_20160221_115455.jpg

IMG_20160221_160226.jpg

IMG_20160221_160313.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie strakke roertjes Dennis! Die gaan het heus wel doen. De boot op zich is maar kort, dus ik zou ze niet teveel uitslag geven. Maar misschien kan je dat in de zender programmeren. Tijdens de vaart en slepen weinig uitslag en bij het manoeuvreren wat meer. Als je tijdens het manoeuvreren kort moet draaien gebruik je toch je schroeven. Zorg dat je de houten vulstukken bij de straalbuizen goed impregneert. Zou jammer zijn als die water opnemen en de buizen van de romp wegduwen. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

Dankje Klaas!

Er komt ook een boegschroef in, sturen en manoeuvreren zal denk ik wel goed komen. De buizen zijn geschroefd gemonteerd aan de opvulblokken. Wanneer ik op een later tijdstip de uitlijning van de schroefassen in orde heb, giet ik t.h.v de steunblokken en roerkoningen de romp tussen de 2 spanten de epoxy. De blokken zitten dan uitgelijnd vast aan de romp. Daarna demonteer ik de buizen weer en zet ik de buitenzijde van de romp met de blokken in één keer in de epoxy om een goede afdichting te krijgen. Duurt nog ff, voor die tijd nog de boegschroef erin en het voorste dek op zijn plaats.
't Wordt tijd voor een actieplan in goede volgorde wat dat betreft:banana::D.

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
In de bouwvolgorde zit ook een stukje van de uitdaging Dennis. Ongetwijfeld zal je nog wel eens iets moeten bedenken voor een modificatie. Het loopt niet altijd zoals je het voor ogen hebt. Maar daar ontkom je niet aan. Hoofdzaak is dat je een schip krijgt dat naar je zin is. Gr. Klaas.

Vanavond het tape verwijdert. Aan de zijde op de foto is te zien dat het laatste stukje huid nog geplaatst moet worden. Vanochtend vroeg bedacht ik me dat aan stb nog een anker is gemonteerd. Betekent een ankerkluis plaatsen in dit gedeelte. Op afbeeldingen op i-net is de kluis nauwelijks te zien omdat de gehele romp gitzwart is. 1 foto heb ik gevonden en daar zal ik het mee moeten doen.
Ook is nu in de boeg het driehoekig gevormde deel dat de romp door het water snijd te zien. Dit deel was de hersenkraker eerder in het verslag. In de romptekenig van Pim kwam dit deel er niet echt uit en heb dit zelf opgelost door een soort "neuskap" maken en die over de bestaande huiddelen geplakt.
Om de kap te maken ben ik begonnen met 2 kartonnen driehoeken en deze net zo lang verknipt totdat eze pasten over de romp met de gewenste lijn en vorm. Ik hield van de driehoeken nog 2 halve manen over.
De mallen uiteindelijk gebruikt voor het triplex.

Bekijk bijlage 195452

Groet Dennis.

Hai Dennis,

Je rompje ziet er goed uit. Alhoewel ik niet helemaal zie wat je met bovenstaand verhaal bedoeld, mijn plan is daar wel degelijk duidelijk in :(. Toch denk ik dat je de boeg boven de waterlijn een stuk ronder mag maken.
Kijk maar op de bijgevoegde foto, scherp op de waterlijn (eindpunt knik) en rond bovenin. Bij jou is je stevenbalk over de hele hoogte nog behoorlijk scherp. Is een klein detail hoor en de keuze aan jou of je het oppikt. Let inderdaad wel goed op het impregneren van de houten delen. Ik heb houten straalbuis steunen zien scheuren en dat is zonde van al je werk!

Over dat ene anker, de schepen zijn geclassificeerd onder ABS en volgens de regels van dit bureau (equipment nummer 491) moet het anker min.1590 kg wegen. Het maakt voor klasse niet uit of dit er nou 2 of 1 zijn maar in principe worden er vaak 2 opgehangen om kleinere kluizen te kunnen maken en uit het oog van redundancy.
Crowley heeft er blijkbaar voor gekozen om minder geld uit te geven aan ankerlieren en stoppers en in geval dat het anker wordt verloren is er altijd nog een (kleiner) reserve anker aan boord. Dit wordt ook vereist door klasse. Dit anker hoeft echter niet in een kluis gemonteerd te zijn.

Verder geen commentaar, ga zo door!

gr.
Pim

Bijlagen

• bouw Bollinger2.jpg
    bouw Bollinger2.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 244
Hallo collega modelbouwer!
Na een paar weken weinig zelf gedaan te hebben, kan ik vandaag toch nieuws uitbrengen over de voortgang van de bouwwerkzaamheden.

In samenwerking met Sjoerd zijn we aan de slag gegaan met de schroeven en aandrijfassen. Ik heb voor hem eea op tekening gezet nav mijn wensen. Sjoerd heeft daar zijn suggesties en expertise op losgelaten en zo heeft hij, na wat mailverkeer heen en weer, een meer dan fantastisch stukje vakwerk gemaakt.

Op het moment dat de benodigde onderdelen en materialen onderweg waren, kreeg ik een berichtje van mijn buurman Elroy. Er zat een foto bij en vroeg mij of ik herkende wat wat de afbeelding voor moest stellen.
In eerste instantie dacht ik dat hij voor zichzelf aan het hobbyen was maar snel bleek dat de getekende schroefbladen in ontwikkeling voor mij bestemd waren!
IMG-20160313-WA0000.jpg

Een paar dagen later ben ik gaan kijken bij Elroy hoe deze tot "leven" kwamen op de freesbank! Leuk om het te zien en grappig om te weten dat de wereld heel klein is wat betreft samenwerking.

IMG_20160318_205934.jpg

Intussen stuurde Sjoerd een fotootje over de voortgang van de werkzaamheden. Ik kan jullie zeggen dat je dan zit te glunderen.

IMG-20160313-WA0001.jpg

En nadat de schroefbladen vanuit Dirksland na Julianadorp waren vervoerd zijn alle delen geassembleerd. Lagers, keerringen, afstandsbussen etc, etc, geheel compleet inclusief duidelijke tekst en uitleg over de do's and dont's. Wat een topservice!

P1040085.JPG

P1040084.JPG

Vandaag heb ik een start gemaakt met het aanpassen van de eerder geboorde as doorvoer door de spanten. Elroy freest binnenkort 2 centreerringen en kan het uitlijnen van het stukje vakwerk beginnen.

@sjoerd: Nogmaals mijn complimenten voor jou! :worship: :friends: :worship:

Laatst bewerkt:
vanaf nu geen enkele reden meer om niet verder te bouwen, als je zulk stukje vakwerk krijgt aangeleverd komt de zin om verder te bouwen met 200/uur aangevlogen :yes:

vanaf nu geen enkele reden meer om niet verder te bouwen, als je zulk stukje vakwerk krijgt aangeleverd komt de zin om verder te bouwen met 200/uur aangevlogen :yes:

Dat is zeker en vast Marc!
Zo ook bij de verdere bouw zal de lat weer een stukje hoger liggen.

Groet Dennis

Kees, Zo mooi als op de foto's hierboven kan ik de schroeven niet maken, maar het torderen van messing schroefbladen is niet zo moeilijk. Ik zaag de schroefbladen in één stuk uit een stuk messing plaat van 1 mm dik. Daarbij laat ik een "dammetje"van 1 a 1,5 mm tussen naaf en blad staan. Zet het geheel op een stalen boutje tussen 2 messing moertjes klem en verdraai de bladen 45 graden. Dan vast solderen met zilver. Door de hoge temperatuur gloeit het messing lekker uit. Met een platte bektang pak ik de einden van de bladen vast en draai ze terug naar een graad of 10. Er ontstaat dan een mooie welving in het blad. Daarna verder afwerken en balanceren. Deze methode heeft zijn beperkingen en het is daarbij niet mogelijk om overlappende bladen te maken. Door netjes te werken en de naaf mooi vol te laten vloeien ontstaat er toch een acceptabel resultaat. Het 30 mm schroefje op de foto is bij gebrek aan beter op een paar stalen moertjes gesoldeerd. Gr. Klaas.

20160328_091831%2030%20mm%20schroef_zps15fxyvxg.jpg

Laatst bewerkt:
Tja Kees, die vraag speel ik door naar Sjoerd!
Hallo Kees,
Het torderen van de schroefbladen is redelijk simpel. Het kan zeker ook zo als Klaas omschrijft maar ik doe het als volgt. Omdat ik oa in het bezit ben van een freesbank en een verdeel apparaat heb ik een tooltje gemaakt, bestaande uit een stuk messingstaf van 2 cm lengte en een diameter van 20 mm. Hierin een gleuf op de kopse kant gemaakt van 1,5 mm ( dikte van het schroefblad). deze zet ik vast in de klauwplaat die op het verdeel apparaat gemonteerd is. Vervolgens klem ik het schroefblad met de smalle kant ( het deel wat op de hub wordt gesoldeerd) in een schroefklem die ook op de freestafel staat. Ik zorg ervoor dat wanneer de verdeeltafel op "0" staat de gleuf van het tooltje verticaal t.o.v. de freestafel staat. Vervolgens draai ik verdeeltafel naar bijv. 27graden. Voor linkse schroeven draai ik linksom, voor rechtse schroeven draai ik rechtsom. Op deze manier kan ik ze allemaal exact gelijk maken. Eigenlijk een heel verhaal voor een klusje van niks:):bye:
Groet
Sjoerd

Hallo Dennis,

Nou, aan je enthousiasme zal het niet liggen. Uiteraard vind ik het leuk dat je het zo bekend maakt. Heb het graag gedaan, mede omdat ik het zelf leuk werk vind om te doen. Om de informatie nog even compleet te maken, ook Pim heeft hier weer een aandeel in gehad. Hij heeft o.a. de tekening voor de schroefbladen verzorgt die Elroy zo mooi heeft gefreesd. Samenwerking zorgt weer voor een mooi product. Succes er mee.

Groet
Sjoerd

Hallo Dennis,

Nou, aan je enthousiasme zal het niet liggen. Uiteraard vind ik het leuk dat je het zo bekend maakt. Heb het graag gedaan, mede omdat ik het zelf leuk werk vind om te doen. Om de informatie nog even compleet te maken, ook Pim heeft hier weer een aandeel in gehad. Hij heeft o.a. de tekening voor de schroefbladen verzorgt die Elroy zo mooi heeft gefreesd. Samenwerking zorgt weer voor een mooi product. Succes er mee.

Groet
Sjoerd

Pim, ook aan jou de eer natuurlijk!

Sjoerd, mooie thrusters ook. Vanmiddag even bij Elroy wezen kijken.
Met een van zijn oude ga ik aan de slag in de Wave!

Inmiddels ligt een van de schroefassen bijna vlak in de romp. Ben in de spanten halfronde sleuven aan het dremelen. Vandeweek afmaken en de 2e as inbouwen. Dan volgt ook weer een update met foto's.

Morgen gaat de Wave even mee naar m'n werk in Harderwijk. Collega's zijn zo langzamerhand ook benieuwd geraakt waarom ik aan het einde van de dag als een speer naar huis toe wil :D :weetnie: :D!

Groet Dennis

Dennis wat een mooie samenwerking Sjoerd en Pim ken ik natuurlijk niet Elroy wel.
schitterende schroeven !!! en assen , dat wordt weer een prachtig mooi model .
Een goede freesmachine kost een hoop geld ,mooi dat je dat met collega bouwers kunt doen complimenten aan allemaal.

Afgelopen week in de avonduurtjes aan de slag geweest om de assen "droog" te plaatsen in de romp. Hiervoor moesten in de spanten de eerder geboorde doorvoeren vergroot worden van 8mm naar 14mm met wat bewegingsruimte om de assen later uit te kunnen lijnen.
Voor de doorvoer van 8mm heb ik een boor met een verleng-as van ongeveer 60cm gebruikt. Om nu deze boorgaten te verruimen heb ik opgelost door sleuven in de spanten te maken. Met behulp van de dremel en een schuurrolletje ging dit vrij gemakkelijk. Om de doorvoer door de romp te verstevigen gebruik ik 2x electriciteitsbuis en laat ik in de romp doorlopen tot aan het eerste spant welke ik dan tegekom.

Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan het maken van wat bewegingsruimte van de assen. Elroy maakt nog 2 centreerringen voor de finish uitlijning.

Tot nu toe ziet het er dus zo uit.

IMG_20160402_195345.jpg

IMG_20160402_195408.jpg

IMG_20160402_195318.jpg

Morgen misschien met de andere boten ff varen en daarna weer naar de werf!

Ps: of de schroeven op de juiste plek zitten heb ik niet naar gekeken :(. Volgens mij wel, maar dat is toeval.
Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Back