Ocean Wave Tugboat 1:50

Hallo Dennis,
Klein advies, maak de doorvoeren voor de schroefassen niet te groot. Wacht daar me tot je de juiste schroefassen hebt.

Das goed Sjoerd,
Ik maak de tekening van de assen verder af op basis van de plaats van de straalbuizen en aan de andere kant in de romp tot en met de hoogte van de aandrijflijn. Verder moeten we a.d.h. daarvan maar verder ontwikkelen.

Groet Dennis
 
OK duidelijk Klaas
Maar welk effect heeft het rode draadje weghalen?

Een BEC verlaagd de spanning van je accu naar de spanning die je ontvanger nodig heeft
Het rode draadje geeft de spanning door aan de ontvanger.
Als je er twee aansluit, en de spanningen zijn niet helemaal gelijk, dan zou de ene BEC de andere gaan voeden, en dat kan helemaal fout aflopen.

Groeten

Arie
 
Dus volgens mij zit alles erop en eraan!
Later zal tijdens de inbouw met een 12V accu een spanningsregelaar naar 7.2V de spanning naar de ESC's voorzien.

Een spanningsregelaar die dat moet doen, moet 4,8 volt weg stoken bij flink wat amperes.
Ga je niet gewoon op 12V varen?

Groeten

Arie
 
Een spanningsregelaar die dat moet doen, moet 4,8 volt weg stoken bij flink wat amperes.
Ga je niet gewoon op 12V varen?

Groeten

Arie

Dank voor je uitleg Arie.
De specs van de ESC geeft aan 7.2V! Dus moet ik met een regelaar ertussen aan de slag.
Ander alternatief is de regelaars wisselen met mn andere schepen. Daar zitten wel 12V ESC,s in......dacht ik (ga straks ff kijken), terwijl zij met 7.2V gevoed worden!
Groet Dennis
 
In beide schepen, de MMC887 NS CP en de World Diamond zitten in elk 1 ESC die beide motoren aandrijven. Esc,s werkend tussen 6 en 12V. Die gaan dus ff gewisseld worden en deze gaan in de Wave.
Dus om op jou vraag terug te komen: "Ga je dan niet op 12V varen" kan ik nu 19:38h, ja zeggen :beer::banana::thumbsup:

Groet Dennis




upload_2016-1-25_19-25-57.png
 
Tunnelvisie,

Afgelopen dagen flink in de weer geweest met het bouwen van de straalbuizen. Eerst een uurtje wezen shoppen bij de Hornb*ch om daar een arcenaal aan verschillende buisdiameters in te kopen. Verschillende pvc moffen en doorvoeren in 2en gezaagd en zo kwam ik uit op 3 buizen die varieerden van 70 tot 80 mm.
Waarom 3 verschillende zul je denken? Dat zal ik uitleggen. De het onderschip loopt ter hoogte van de buizen naar diverse kanten schuin weg. Voor mij gaf dit weer eens een vraagstuk van de moeilijkheidsgraad 8 om in een keer de juiste maat te kiezen. Volgens tekening zouden de schroeven 3.9mm straal zijn. Betekent voor de buis minimaal 80mm diameter. De buitendiameter van de buis was bepalend voor de maatvoering van de bouw. Door de verschillende buizen te passen bleek uiteindelijk de grootste buis de beste. Deze is 86mm en paste tijdens metingen niet, maar in praktijk perfect onder de romp.

IMG_20160130_115513.jpg


Na het opbouwen van de draaibank (lees, ff de boormachine inspannen) heb ik een klembus gemaakt om de buis onder spanning in de draaibank te kunnen plaatsen. Hiervoor 2 plaatjes triplex romd gemaakt met een circel fohm ertussen. Door het aandraaien van de centrale bout perst het fohm naar buiten en klemt de buis vast aan de mal. Al draaiend het ik de straalbuis gemodelleerd?

IMG_20160130_134807.jpg


Hieronder is de buis gemaakt en de sokkel waarmee de buis aan de romp is bevestigd.
En dit is het resultaat!

IMG_20160131_134435.jpg


Om later, wanneer de schroeven en assen klaar zijn, heb ik alvast een mal gemaakt.

IMG_20160131_110952.jpg


De straalbuissokkels heb ik doorgevoerd door de romp. Later wanneer de assen en schroeven er zijn kan er worden uitgelijnd. Wanneer alle delen dan goed gelijnd zijn giet ik met epoxy de sokkels in de romp vast.

IMG_20160131_201736.jpg


Hier nog met lijmklemmen de sokkels vast geklemd. Door middel van shims stel ik later de sokkels in lijn af.

IMG_20160131_201854.jpg


Affijn, een weekendje tunnelvisie achter de rug!

Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Dennis, Lijkt het zo of hebben de straalbuizen van binnen van voor tot achter dezelfde diameter? In principe hebben ze de vorm van een beker en zijn aan de voorkant wijder dan aan de achterkant. Ter hoogte van de schroef zijn ze cilindrisch. Naar voren toe lopen ze steeds wijder uit. De buitenkant is ook taps. Van voor naar achter loopt de diameter af. Je kunt dat wel uit een kunststof mof draaien, maar dan heb je een dikwandige nodig. Anders zou je van kunststof plaat ringen kunnen zagen, die op elkaar lijmen en later weer afdraaien. Doe je dat niet dan krijgen je schroeven te weinig water te pakken. Het lijkt van binnen een beetje op een venturi, waarbij het achterste gedeelte vanaf de schroeven cilindrisch is. Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Google maar eens op Kortstraalbuis. Gr. Klaas.
 
Dennis, Lijkt het zo of hebben de straalbuizen van binnen van voor tot achter dezelfde diameter? In principe hebben ze de vorm van een beker en zijn aan de voorkant wijder dan aan de achterkant. Ter hoogte van de schroef zijn ze cilindrisch. Naar voren toe lopen ze steeds wijder uit. De buitenkant is ook taps. Van voor naar achter loopt de diameter af. Je kunt dat wel uit een kunststof mof draaien, maar dan heb je een dikwandige nodig. Anders zou je van kunststof plaat ringen kunnen zagen, die op elkaar lijmen en later weer afdraaien. Doe je dat niet dan krijgen je schroeven te weinig water te pakken. Het lijkt van binnen een beetje op een venturi, waarbij het achterste gedeelte vanaf de schroeven cilindrisch is. Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Google maar eens op Kortstraalbuis. Gr. Klaas.

Klaas, ik heb er wel iets vorm in gemaakt maar dat is op de foto nauwelijks te zien. Een afgedraaide ring aan de achterzijde is nog wel een optie op de venturi-werking te verbeteren. Dit heeft tegelijkertijd geen invloed op de groote van de schroeven omdat de ringen er dan voor zijn geplaatst. Dank voor de advies, ga ik mee verder!
Aan de voorzijde maak ik de buitendiameter niet kleiner. De ring word dan te dun en dan ben ik bang voor vervorming wanneer de schroeven draaien.

Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Dennis, Je kunt de buitendiameter naar achteren best wat dunner maken. Als er achter 2 mm materiaal blijft staan is dat voldoende. Er komt door de schroeven geen druk op. Is alleen maar om het water in de gewenste richting te sturen en te voorkomen dat het water naar buiten van de bladen wegslipt. Hooguit bij stoten zou er schade kunnen ontstaan. Maar dat kun je voorlopig op je gemak bekijken. Gr. Klaas.
 
Hallo Dennis,
In deze moet ik Klaas absoluut gelijk geven. Is niet alleen praktisch beter ( Venturiewerking) maar ook optisch een veel beter gezicht. Je steekt zoveel tijd in je creaties, is bijna zonde om dit detail niet mee te nemen.
 
Hoi Klaas en Sjoerd,
Absoluut eens met jullie opmerkingen wat betreft de tunnels!
Ben even op onderzoek uit geweest en een voorbeeld gevonden op i-net, groot genoeg om van dichtbij te kunnen zien hoe het nu echt zit ;).

Ik ga aan de slag met binnenringen om die vervolgens in te lijmen zodat de dikte van de buis voldoende word om er een venturi van te maken. Wellicht moet ik een concessie doen in de maatvoering van de schroef zelf. Maar zoals door jullie eigenlijk al gezegd, optisch moet het goed smoelen.
Ik houd me nog wel even voor, dat "aan het einde van de tunnel altijd licht schijnt"!

upload_2016-2-1_20-22-22.png


Wordt vervolgt,
Groet Dennis
 
Tunnelvisie 2.0

Na de eerdere tips van Sjoerd en Klaas heb ik deze week in de gaten gekregen dat mijn ideeën, gedreven door enthousiastme soms wel eens te snel gaan. Dan wordt een project zoals de tunnelbouw al snel kwantiteit i.p.v. kwaliteit! Dus deze week de rem erop gezet en op zoek naar venturi's. De eerste vorm die ik vond was een taps toelopende spa fles uit de voorraadkast. Echter de dikte van het materiaal is zo dun dat het bij montage te snel zou vervormen en ik zo onronde tunnels zou krijgen.
Tijdens mijn "scrap" zoektocht belandde ik toch weer in de materiaalvoorraad in m'n schuur. In de afdeling elektra en aanverwanten trof ik bij toeval nog precies 2 plafonnairedoppen die je gebruikt bij het ophangen van verlichting. En ja hoor .........zie ik daar toch heel mooi taps lopende vormen in terug. Ff passen en meten, blijkt de diameter ook nog perfect te passen in de tunnels.

De beide ringen inclusief opvulling zijn vandaag reeds vervaardigd. Ook de buitenzijde van de tunnels heb ik wat meer gemodelleerd wat betreft de conische vorm.
Vanavond ga ik de ringen inlijmen met pvclijm. Omdat de buitenzijde nu taps toeloopt zullen beide tunnelsteunen ook wat passender gemaakt moeten worden. Later op de avond nog en update.

IMG_20160207_143406.jpg



IMG_20160207_152507.jpg


Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Dennis, Die zien er een stuk beter uit. Herinner me dat iemand er een paar plastic bekers eraan had opgeofferd. Het zijn trouwens geen tunnels, maar straalbuizen. Dhr Kort stond aan de wieg van deze dingen. Tunnels zie je veel bij binnenschepen, waarbij de schroefdiameter zo groot is dat de schroef bij leeg schip boven water komt. Voordeel is dat zodra de tunnel is volgezogen met water de schroef zijn stuwkracht kan leveren. Achteruit is minder, maar tegenwoordig zie je voorzieningen om het bovenste deel aan de achterkant af te sluiten. Maar gelukkig beschikt een schip over een paar ankers om te remmen. Maar bij of in een sluis streng verboden om te gebruiken. Gr. Klaas.
 
@klaas. Mooie uitleg Klaas. Echter het enige verschil in tunnels of straalbuizen zie ik dan dat de een boven water uit kan komen en de ander altijd onder het wateroppervlak ligt. De tunnel zorgt dan voor voldoende waterhoeveelheid, een straalbuis voor meer voortstuwingskracht??

Vanavond heb ik de losse ringen in de straalbuizen gelijmd. Ook de steunen gemodelleerd ten opzichte van de conische vorm van de buitenzijde van de straalbuizen.
IMG_20160207_143540.jpg


Aan de binnenzijde de scherpe rand van de witte ring afgedraaid en deze ligt nu nagenoeg gelijk aan de grijze buis.
IMG_20160207_201044.jpg


Hier de straalbuizen (los) gemonteerd in de romp.
Zonder al te veel concessie te doen aan de binnendiameter van de straalbuizen heb ik, tot waar de eiwitten ringen beginnen in de buis, nog steeds 80mm!
IMG_20160207_202851.jpg


IMG_20160207_202911.jpg


Met een lampje op de achtergrond hoopte ik de conische buitenkant zichtbaar te maken.
IMG_20160207_203621.jpg


Onderin de straalbuizen aan de achterzijde heb ik insparingen gemaakt om de onderste roersteunen in te bouwen. Dit is voor vandeweek de volgende fase voor de afbouw van de straalbuizen.

Tot zover!
Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al veel beter uit zo Dennis. Beter. Ga je de randen nog opvullen aan de binnenkant of laat je dat zo?

Jeremy, er zit inderdaad nog een glooiing van 1 mm diepte net voor de witte ring. Tzt werk ik het af met autoplamuur tijdens de afwerkfase. Aan de achterkant waar de 3 ringen in elkaar gelijmd zijn, maken ik vandeweek netjes. Eerst de lijm ff goed laten drogen.

Groet Dennis
 
Een straalbuis kan de stuwkracht van een schroef ongeveer 20% verbeteren omdat het water vanaf de schroefbladen naar buiten kan worden weggeslingerd. Alle water moet weg naar achteren. Wel wat kwetsbaar voor tussen rakend vuil. Denk eraan dat je zekeringen zet voor het geval dat er iets klem loopt. Gr. Klaas.
 
Back
Top