Ocean Wave Tugboat 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 22 jul 2015.

  1. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Chrispijn,
    Mijn beide vorige schepen zijn van houtbouw waarbij goed verpakt idd geen drup water is binnen gekomen! De Wave heeft ook niet gelekt vanwege houtbouw, echter een verkeerde verlijming van messing naar pvc. Die lekkage heeft de houtbouw doen uitzetten. Houtbouw is wat mij betreft daarom niet meer mijn bouwvorm omdat het bij lekkage gelijk drastische gevolgen heeft.

    Groet Dennis.
     
  2. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Gewoon steeds het hout volledig en goed afwerken met waterproof vernis/verf of hars,heb je nooit geen problemen.
    Altijd met hout gebouwd en nooit geen last van ondervonden,en ben nu echt niet zo voorzichtig met een rc-bootje. :)

    :thumbsup:
     
  3. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Voor wat betreft de kunstof rompbouw, mallen en plug.......ik ken toevallig een goede dorpsgenoot die ook modelbouw beoefend ;););). Hij instrueert, coached en helpt mij bij de voorbereidingen .
    De wierbakken, ankerkluis, het hekrolhuis en boegschroefopeningen zijn in volle gang om glad en vlak gemaakt te worden. T'is barstens druk op de werf:D.

    Verder is alle info natuurlijk van harte welkom:worship:!
    Groet Dennis
     
    AHoogendijk en MikeMohawk vinden dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hey, Dennis,
    ik lees net van je tegenslag en de volop in voorbereiding zijnde oplossing voor je probleem.
    Ik wen je alvast succes met de voor jou nieuwe manier van rompen maken, gezien je gedrevenheid gaat dit zeker een succes worden.
    vgr Marc
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Van Romp een stap terug naar Plug!

    Inmiddels een paar weken verder heb ik één en ander voorbereidt om van romp over te gaan naar een plug. Alle ingebouwde onderdelen m.b.t. besturing en aandrijving zijn geheel gedemonteerd. Enige deel wat is blijven zitten is de motorbracket. Deze zat zo vast en moeilijk toegankelijk om los te krijgen, dat ik gekozen heb deze nieuw te bouwen. De romp moet immers onbeschadigd blijven.
    Na de delen uitgebouwd, ben ik begonnen de "gapende gaten" van de schroefassen en de boegschroef te dichten.

    IMAG0094.jpg

    De plug moet ter voorbereiding strakjes spiegeltje glad zijn. Dit gaf me meteen de gelegenheid nog wat cosmetische aanpassingen te maken. Zo was het achterdeel van de onderzijde van de romp nog niet helemaal naar wens. Verder moeten alle uitstekende delen zo worden afgewerkt dat straks de mal niet wordt opgesloten door naar binnen toe tapse delen. Ook dit is inmiddels voor elkaar.

    IMAG0096.jpg
    IMAG0114.jpg
    Daarna heb ik de nieuwe bouwplank aangebracht. Hiervoor heb ik geplastificeerd hardboardplaat gebruikt en ondersteunt met latten. Met deze beplating heb ik mooi de zeeg in vorm kunnen houden voor als later de mal word gemaakt. Inmiddels is de bouwplank t.o.v. de plug volledig afgedicht met plamuur. Van de week ga ik de laatste hand leggen aan het glad schuren en gaan we de mal bouwen!

    IMAG0133.jpg

    IMAG0134.jpg

    Tot zover mijn up-date,
    Groet Dennis
     
    MikeMohawk en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Goeie voortgang Dennis. Zover ziet het er perfect uit. Succes met het maken van de mal.
     
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Het is een stap terug maar je zal er later de vruchten van plukken , geen problemen meer !!!
    Ziet er trouwens heel goed uit .
    Groetjes
    Ronny
     
  8. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Strak Dennis. Ga je veel plezier van hebben, wordt een prachtige plug.
     
  9. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Thanks mannen!
    Binnenkort meer info en foto,s

    Groet Dennis.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    iedereen heeft het wel over een stap terug , maar als ik zo je werk bekijk doe je een grote stap voorwaarts.
    succes met het maken van de mal.
    vgr Marc
     
  11. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Zeker waar Marc, deze stap een voorwaartse te noemen! Het is immers voor mij een techniek die nieuw is.

    De afgelopen week ben bezig geweest de bouwplank te bouwen op de dekniveau's van de Ocean Wave. Is al met al een flink bouwwerk geworden om de romp strak op te zeeg en het achterdek te maken. De plank is gemaakt van geplastificeerd hardboard om zodoende de vorm van de zeeg mooi te kunnen volgen. Door de betrekkelijk dunne plaat heb ik deze moeten verstevigen tegen doorbuiging bij het optillen. Het totaal van romp en plank zijn hiermee een complete bouwtafel geworden.
    Daarna kon het afplamuren beginnen tussen de plank en romp. De epoxy of polyester mal mag nergens achter blijven "haken" wanneer deze is uitgehard.

    IMAG0135.jpg

    Inmiddels is de romp gespoten met filler om haar van de laatste cosmetische natschuurbeurt te laten genieten :D.
    Met een beetje geluk gaan we volgende week de mal bouwen :yes:.

    Groet Dennis
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Kost best wel veel tijd Dennis, maar het gevoel als je mal straks gereed is en je er een nieuwe romp uithaalt is super. Als ik dit zo zie heb je de grootste hindernis al genomen. Top.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit ziet er reeds super uit ,
     
    kockmans vindt dit leuk.
  14. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Zeker Sjoerd, het is best nog wel ff wat werk. Maargoed er komt straks een mooie romp te voorschijn die me een hoop ruimte biedt om verder door te bouwen. Mooie nieuwe boegschroef bijvoorbeeld .

    Groet Dennis
     
  15. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    En misschien wie weet , kan je nog enkele rompen meer maken en verkopen , zo haal je de prijs van je materialen er weer uit !!!!!
    Er zijn altijd modelbouwers die vertrekken vanaf een gekochte romp om te bouwen , voor hen is het maken van de romp met die geuren en schuren er net te veel aan !!!!
    Groetjes
    Ronny
     
    kockmans vindt dit leuk.
  16. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Inmiddels een paar werfdagen verder kan ik melden dat de mal gereed is!
    Het afgelopen weekend hebben mijn dorpsgenoot en ik de mal gemaakt. Voor mij een nieuwe techniek zoals al eerder vertelt en moet toegeven dat het leuk en gaaf werk is. Natuurlijk moet de plug als eerste in goede vorm zijn om een goede mal te krijgen. Nou ik mag wel zeggen dat die goed gelukt is.

    Ik ben begonnen om halverwege de romp een schot te zetten. Zo bouwen we de mal uit 2 delen om hem later makkelijker los te krijgen van de plug. Met de boeg zijn we begonnen met het waxen van de plug zodat het gelcoat toplaag niet aanhecht aan de plug. Daarna een laag gelcoat op de plug en vevolgens met 3 verschillende dikten polyestermatten de mal opgebouwd.

    IMAG0138.jpg

    IMAG0139.jpg

    Na een nachtje drogen zijn we zondag met het achterschip verder gegaan. Het schot gedemonteerd en de gehele cyclus opnieuw.

    IMAG0147.jpg

    Afgelopen dinsdagavond is de plug verwijderd uit de inmiddels ontstane mal. De houtbouw Ocean Wave romp was een solide bouwwerk, bleek wel. Met wat hak en breekwerk is de plug uiteindelijk uit de mal gekomen. De mooie vorm van de boeg en de rest van het linnenspel van de gehele romp zien er goed uit in de mal!

    IMAG0149.jpg

    Een ding is zeker, ben nu bootloos geworden want de originele romp van de Wave is nu R.I.P.!
    Maar.............een nieuwe uitdaging is in aantocht. Binnenkort word een nieuwe romp geboren en heb ik ook voor dit schip weer een mooi (bij) verhaal!

    Word vervolgd,
    Groet Dennis
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
    MikeMohawk, Tug.NL en AHoogendijk vinden dit leuk.
  17. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ziet er goed uit en slim gezien om in twee delen te werken .
    Groetjes
    Ronny
     
    kockmans vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Overuren voor de werf Dennis! Maar het resultaat mag er zijn. Helemaal bootloos ben je niet met nog een Nordkap op de werf. Daar moet met een beetje goede wil op korte termijn een vaarbaar geheel van te maken zijn. Niet geheel compleet natuurlijk, maar wel zo dat je die af en toe even uit kunt laten. Anders sta je te lang droog en dat is niet goed voor de vaarkunsten. Maar met een beetje mazzel ga je de winter in met een heel andere romp voor de Ocean Wave en kun je je daar weer op uitleven. Succes verder met de bouw van deze imposante boot. Gr. Klaas.
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Ja Klaas, overuren zijn er al dik gemaakt! En een bijkomstige zaligheid is de ruimte op de werf zelf. Wat betreft de Nordkap zal zij binnen een paar weken het ruime sop wel kunnen kiezen, dus mn vaarueren kan ik nog wel bijschrijven dit jaar. Of de Ocean Wave technisch vaarklaar word dat denk ik niet, alhoewel de componenten natuurlijk al op de plank liggen. Door de grotere beschikbare ruimte in de romp zal energie unit wel anders worden uitgevoerd en ga ik proberen een grotere accu te plaatsen met meer capaciteit. De motorbracket heb ik niet kunnen sparen uit de r.i.p. romp. Echter het ontwerp is opgeslagen, dus ook dat deel is weer snel te bouwen.
    Maargoed, alles op het gemak en niet te overhaast. Eerst nog ff bouwen waar alles in moet:D.

    Groet Dennis
     
  20. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dankje Ronny,
    Mede door de puntige "neuskap" bemoeilijkte de mal uit 1 deel te maken. Door de vorm zou ze blijven hangen op de vorm van de boeg.

    Groet Dennis.
     

Deel Deze Pagina