Ocean Wave Tugboat 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 22 jul 2015.

  1. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Heb je de surprise nog niet open gedaan ??
    Ben benieuwd naar die mooie romp !
    Groetjes
    Ronny
     
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hey Ronny,
    Nee nee, het is nog even wachten. Ik heb nu de fundatiestrip rondom de romp helemaal klaar om in te lijmen. Ook de oude file van de motorsteun is aangepast en word dit weekend gefreesd. Als die ook is ingelijmd gaat de surprise open. Ik denk nog een weekje wachten alles bij elkaar.

    Groet Dennis.
     
  3. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    De Ocean Wave is herboren!

    Het afgelopen weekeinde druk gewerkt aan de laatste werkzaamheden op de werkelijke romp te scheiden van de mal.
    De dekfundatie's zijn gemaakt van 10x10mm hoeklijn. Om de vorm van de zeeg en de ronde boegvorm te maken, heb ik om de 30mm een insnijding gemaakt. Hierdoor werd het profiel buigzaam en kon ik deze helemaal spanningsvrij monteren. Ingelijmd met epoxy en een matje.
    Ook is de fundatie voor de aandrijving gefreesd en ingelijmd in de romp en toen dat eenmaal gereed was, hebben we de surprise uitgepakt :banana::D:banana:

    IMG-20170821-WA0004.jpg

    Het is een plaatje van een romp geworden en ben zeer tevreden.
    Het was nog spannend of de veel besproken boeg van het onderwaterschip er goed uit zou komen. Ook dat detail is mooi uit de mal gekomen.

    FB_IMG_1503602313257.jpg

    Inmiddels ben ik begonnen met het monteren van de schroefassen en de motoren. Heerlijk en fantastisch werken met dit materiaal, hier nog wat foto's.

    IMAG0183.jpg

    FB_IMG_1503602295812.jpg

    Tot zover,
    Groet Dennis
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Toppie Dennis, alles wat je nu gaat doen, heb je al een keer gedaan. Geen vergissingen, geen verrassingen....... Heerlijk bouwen zo, zonder al die spanten er in.:friends:
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Das idd waar Sjoerd, een bijkomend voordeel is dat e.e.a. al geassembleerd is. Zo schiet het aardig op. Wel moet ik voor de schroeftunnels iets robusters bedenken, de oude zijn niet naar mijn zin in de OW2.0 . Maar das ff voor over een paar weken.
    Groet Dennis
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Proficiat,met de weder geboorte.
    Ze ziet er fantastisch uit.
    Succes met de weder samenstelling van het dek en het stuurhuis.
     
    kockmans vindt dit leuk.
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Prachtig resultaat , proficiat .
    Nu het gekende werk nog en de achterstand is weeral ingehaalt !!!
    Groetjes
    Ronny
     
    EricD en kockmans vinden dit leuk.
  8. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    netjes Dennis , ik ben weer lichtjes actief !!!
     
    kockmans vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goed te zien dat je weer boven water bent Erwin! Dennis is lijkt wel op vakantie. Heeft al 4 weken niets gepost. Gr. Klaas.
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Klaas , ik ben er weer maar bouwen zal nog even moeten wachten ik kan nog steeds veel niet ik heb na de ruggenmerg ontsteking er nog een tia erbij gehad en de scheiding natuurlijk.
    maar je kent me niet meer terug 42 kg lichter en een nieuwe liefde tegengekomen tijdens mijn herstel dus komt goed en ga weer bouwen maar of ik het zelfde nog kan afleveren is nog de vraag .ik heb nogal wat problemen er aan overgehouden ( hersenschade ) concentratie geheugen en de opslag moeite met lezen en dergelijke . typen moet telkens opnieuw door de fouten maar goed daar zijn de rode streepjes voor en de rechter muis knop. ;)
    ik train elke dag de spieren die geheel verdwenen waren en ik rij weer auto een hele grote waar lekker veel in kan !!
    groetjes !!!!!!!
     
  11. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hey Erwin, goed te vernemen dat je er weer een beetje bij bent! Doe rustig aan, je herstel is het belangrijkste!

    Hoi Klaas! Ja idd us het alweer een tijd geleden. Hier en daar wandel ik nog wel eens een draadje door echter op mijn werf is het niet zo druk geweest. Vakantietijd geweest en nu kneiterdruk overdag. Maar.... niet getreurd binnenkort komt er een update!

    Groetjes Dennis
     
  12. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo,
    Zoals beloofd de laatste ontwikkelingen van de afgelopen weken.

    Allereerst ben ik begonnen met de bouw van de schroeftunnels. Met het epoxyvirus onder de leden, leek het me een leuke proef om de tunnels uit epoxy te gieten. Met een paar yoghurtbekers, die bij toeval een goede diameter én tapslopende vorm hadden, ben ik aan de slag gegaan. Op zich mooi gelukt, echter worden deze niet gemonteerd.
    De definitieve tunnels worden uit messing bus gedraaid. Meer body, steviger en minder kans op vervorming. Wel even leuk geweest om ze te gieten. Leerprocesje dus .

    IMG-20170917-WA0013.jpeg

    Inmiddels gestart met de bouw van biede dekken. Het 1e dek waarop de hut en kajuitopbouw worden opgebouwd is geheel klaar. In de binnekant van de romp had ik eerder een hoeklijn geplaatst ter fundatie voor de dekken. In het dek zijn de montagegaten verzonken zodat de M3 boutjes later netjes weg geplamuurd kunnen worden.

    IMG-20170930-WA0000.jpeg

    Ook het achterdek is gemonteerd en gebout. Vandeweek ga ik het dek verder afwerken t.z. vlakschuren langs de romp.
    Beide dekken zijn gemaakt uit onbewerkte printplaat van 3mm dik. De bovenzjjde is geheel voorzien van een lagje koper, wat de mogelijkheid bied de opbouw zoals verschansing en spanten van koperplaat te maken en te solderen op het dek. Uiteraard komt in het bovendek een opening om in de romp te kunnen komen.

    IMAG0280.jpg

    Tot zover de vorderingen van de Ocean.

    Ook heb ik in de tussentijd een zender op de kop weten te tikken. Een Graupner mc22 inclusief yeti hardware. Met de zender is het zowel op 40ghz als 2.4ghz mogelijk te gaan varen. Voor de Ocean heb ik inmiddels een yeti 7kanaals ontvanger. Voor mijn andere schepen ga ik op zoek naar ontvangers met minder kanalen. Liefst ook 2.4ghz, alleen das nog ff sparen!

    IMG-20170810-WA0003.jpg

    Tot zover mijn update voor nu,
    Groetjes Dennis
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2017
    MikeMohawk en Freek-Johan vinden dit leuk.
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo allemaal,
    Allereerst de beste wensen voor 2018!

    Inmiddels zijn er veel vorderingen met de bouw van de Ocean Wave. De komende dagen zal ik deze per onderwerp gaan plaatsen.
    Vandaag betreft het de bouw van de boegschroef. Hét onderdeel waarop de houtbouwversie is gaan lekken! Met die wetenschap ben ik aan de slag gegaan.

    Voor de boegschroef heb ik de bestaande gebruikt. De schroef bestaat uit een 4cm lange tunnel die vervolgens verlengd is dmv pvc buis. Om enigzinds op schaal de juiste diameter te krijgen, heb ik de binnendiameter verkleind door een 2e pvc buis in de andere te plaatsen. Om deze goed met elkaar te bevestigen heb ik deze ingegoten met polyesterhars (zie de witte ring).
    Om de gehele constructie 150% waterdicht te maken heb ik thv de aandrijfas een mof aangebracht en opgevuld met een acrylaatkit.

    IMAG0305.jpg
    IMAG0307.jpg
    Hierna zijn de openingen in de romp uitgemeten en gemaakt. De boegschroef op zijn definitieve plaats gebracht en deze weer ingegoten met polyester.

    IMG-20171203-WA0000-1.jpeg

    IMG-20171203-WA0002.jpeg

    IMG-20171203-WA0004.jpeg

    IMG-20171203-WA0009.jpeg

    IMG-20171203-WA0013.jpeg

    Nadat alles was uitgehard, heeft de boeg 2 dagen in een waterbak gestaan ter controle op lekkage. Resultaat......kurkdroog!

    Binnenkort en verdere update!
    Groet Dennis
     
    Tug.NL, Marc w, Freek-Johan en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Tof om je vervolg opnieuw te mogen gaan lezen.
    Veel bouw plezier in 2018 en dat je gemaakte wensen en die van je familie mogen vervuld geraken.
    vgr Marc
     
    kockmans vindt dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi werk, Dennis!
    En... Je hebt in ieder geval garantie op je boegschroef, zo te zien! :)
     
  16. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Ja Roel, daar heb je helemaal gelijk in!
     
  17. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    De montage van de roeren

    Ik heb gekozen de eerder gemonteerde roeren opnieuw te gebruiken. De roerkoningen zijn echter wel aangepast. De oude versie bestond uit niet meer dan de roeras die vrij draaide in een messing buis.
    Voor de nieuwe versie heb in 2 stuurstangbussen van een rc auto gebruikt. De binnendiameter van de bussen waren de perfecte maat om de roerstangen door te voeren. Toch heb ik gekozen de roerstangen te lageren.
    De bussen zijn aan de boven en onderkant uitgeboord tot 5,9mm en heb hier de lagertjes in aangebracht. Om de lagerstegen binnendringend water te bescher en heb ik tussen het roer en de koning een busje met een zadeltje gemaakt (op de foto het zilver gekleurde deel). Tussen het zadeltje en de koning is een rubber ring gemonteerd.

    De roerhakken zijn opnieuw gemaakt omdat er ook andere schroeftunnels worden geplaatst. De hak is geschroefd aan de tunnel en word later met polyestherplamuur definitief gemonteerd.

    IMG-20171030-WA0000.jpeg

    Hieronder is te zien hoe de roerkoningen net uit het onderschip uit komen. In de romp komen de koningen boven de waterlijn uit.

    IMG-20171222-WA0008.jpeg

    Ook de aandrijving van de roeren zijn aangepast. In de oude versie werden de roeren door een (lange) tandriemconstructie met 1 servo bediend. Tijdens vaardagen wilde het gebeuren dat een roer een tand versprong. Nu is per roer een tandriem en en servo toegepast waardoor een betere constructie is gemaakt en het overslaan op de vertanding niet meer gebeurd!

    Hieronder een filmpje van de bediening van de roeren. In de romp moet de servofundatie nog worden vastgezet!



    Groet Dennis
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Leuke constructie. Mag ik vragen waarom je kiest voor tandriemen/wielen i.p.v. stuurstangen?
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Jeremy,
    De constructie is robuuster naar mijn idee. De kracht op de roerbladen bij stuuruitslag is best groot door de stuwende werking van de schroeven.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Waarom gebruik je buiten de bouten ook nog polyesterplamuur om de roerhakken aan de straalbuizen te bevestigen? Ik zou het bij bouten laten. Is in geval van.. veel gemakkelijker te demonteren. Hopelijk hoeft de Ocean Wave niet te vaak in dok, maar zelf vind ik het wel genakkleijk om een roer te kunnen trekken voor onderhoud aan een schroefas. Wordt een robuust schip! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina