Ocean Wave Tugboat 1:50

ziet er prachtig uit Dennis, wel een heel ander formaat als je andere scheepjes die op de plank staan.
Wel jammer dat het nu net wat kouder word want met de epoxy ga je toch best buiten staan.
Misschien kan je deze winter reeds verder werken aan de stuurhut en het lamineren van de romp houden voor de lente.
Maar met jou ervaring kom je er wel uit.
vgr Marc
Dennis .
Op de eerste drie tekeningen ziet u de opstelling op dek van de ketting geleidingsrol en op de foto het anker ,
je ziet duidelijk de twee ribben die het draaien van het anker verhinderen bij het binnen halen in de kluis deze
ribben zijn ook aan de andere kant van het anker voorzien .
groetjes
Arthur

Dankje Arthur,
Ik geloof dat ik snap hoe het anker wordt geleid in de kluis. Zoals ik het begrijp kan het anker op verdraaing van de ketting van 180* op 2 manieren de kluis in getrokken worden.
De tekeningen zal tijdens de bouw van de kluis ter hand nemen als voorbeeld.

Marc,
De Ocean Wave is idd een ander formaat. Ik hoop dat ze straks nog tussen de planken past wanneer de mast erop zit. Zo niet, dan moet ik een loods bouwen in de tuin :D:D.
Wat de epoxy betreft zal die bewerking echt wel pas van het voor jaar zijn. De romp heeft nog genoeg werk. De aandrijving, straalbuizen en roeren zijn al lichtelijk in ontwikkeling (lees dat ik er over aan het brainwaven ben hoe ik het wil hebben) en kan alvast "los" worden ingebouwd. Ook de waterafdichting onder het achterdek, het dek zelf en het voordek....................affijn nog genoeg te doen voordat de epoxy aan de beurt is.
Alles op zijn tijd en vooral in goede volgorde.

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend heb ik niet zo heel veel tijd gehad om te bouwen op de werf. Wel ben ik op zoek geweest naar het type schroef dat is gemonteerd. Het is een 4blads met verstelbare schroefbladen. En dat x2 waarvan 1 lunks en 1 rechtsdraaiend. Hoe precies de roeren eruit zien heb ik nog niet duidelijk op fotos kunnen zien.
Ohja, op Ali*xpress nog wat boodschppen gedaan. Verlengkabels voor servo's, waterpompjes, coolfans voor m'n motoren, roerhevels, dremelaccesoires, servo's, speedcontrollers, en een cameramount met servo's en al om op de ontvanger aan te koppelen. Affijn een boodschappenkar vol voor leuk geld, natuurlijk ff afwachten of ik er mee uit de voeten kan.

Vandaag de ankerkluis geplaatst en het laatste deel van de huid op zijn plaats gebracht.
Ook zijn aan stb en bb de boxen geplaatst. Verder hier en daar de huid nog wat gemodelleerd. 1spant was iets te smal uitgezaagd waardoor een glooing naar binnen was ontstaan. De huid heb ik netjes los kunnen krijgen door de romp op zijn kant op een handdoek te leggen. Daarna 2 stukjes triplex met de kopse kanten langs het spant gezet en er een klappie tegenaan gegeven. De huid schrikt dan los van het spant zonder te scheuren of anderszinds. Spantruimte een mm opgevuld en de huid ligt nu overal retestrak!

IMG_20160117_212128.jpg

IMG_20160117_212147.jpg

IMG_20160117_212254.jpg

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Wat een vette sleper zeg. In deze rompvorm heb ik ze nog niet gezien ben benieuwd hoe hij als model gaat worden het ziet er in ieder geval al goed uit zo.:thumbsup:
Groet,Roger

Hallo collega's
Vandaag mocht ik een dagje vrijaf en gaf me de gelegenheid om weer ff op de werf te banjeren.
Op mijn werk kwam ik een paar bestikkerde styreenplaatjes tegen die rijp voor de vuilcontainer waren. Haha, ook daar hebben ze al aardig in de smiezen dat dat bruikbaar materiaal is voor Kockkie!
Dus mee naar huis en vandaag het achterdek op maat en het voordek ook maar gelijk beet gepakt. Wat een buitengewoon fijn materiaal om mee te werken, echt toppie.
Met de contouren van de dekken maar het haar weer een beetje tot het model wat het moet gaan worden. Duidelijk zichtbaar, door de uitsparing voor de overkapping van de sleepwinch, worden nu ook de schuin naar buiten komende dekdelen. Ook dit detail was mede de keus om de Wave te bouwen.
Om een goede plaatsing van het bovendek te krijgen heb ik de kopse kanten van de spanten nog wat afgevlakt. Mede hiermee komt dit de zeeg ten goede. Het dek word later gelijmd aan de romp wanneer mij helder is hoe groot de toegang kan worden onder de kajuitopbouw.

Wat betreft het achterdek heb ik van die supermagneten besteld. Ik ga proberen of met de kracht van het magnetisme en een foamafdichting (waterdichte), in de gehele breedte een toegangsluik kan maken. Eerst ff een paar dagen de magneten afwachten.

IMG_20160122_161356.jpg

IMG_20160122_161448.jpg

IMG_20160122_161503.jpg

Het volgende waar ik mee aan de slag ga is het uittekenen en plaats bepalen van de schroefassen, tunnels en roeren.

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Met een lengte breedte verhouding van 3:1 is dit een heel ander schip dan dat van Tazz 19. Die is ongeveer 5,5:1. Zal een heel ander vaargedrag gaan geven. Denk dat de Ocean Wave moeilijk recht te houden is, maar daar is ze ook niet voor gemaakt. Het wordt een indrukwekkend schip met een hoop trekkracht. En vandaag de dag hoeven ze niet meer met het handje te sturen. De echte dan! Maar met de tegenwoordige zenders kun je gemakkelijk de servo-uitslag beperken en variëren tussen varen en manoeuvreren. Gr. Klaas.

Ah. Dan had ik de schaal van Diamond verkeerd. Het geeft nu wel veel meer ruimte om je spullen en bedrading straks weg te werken gok ik.

Ah. Dan had ik de schaal van Diamond verkeerd. Het geeft nu wel veel meer ruimte om je spullen en bedrading straks weg te werken gok ik.
Dat is waar Roelof. Ondanks dat mijn spanten nog best breed zijn gezaagd heb ik tussen elk spant zo'n 60mm tussenruimte. Ook hiertussen zal nog wel het een en ander tussen gemonteerd worden. Op de kielbalk zullen een rij accu's komen als ballast, deze nemen ongemerkt ook veel ruimte in. Maargoed, altijd meer plek als in de Diamond.

Groet Dennis

Gisterochtend kwam met de eerste post een van de bestelde onderdelen binnen namenlijk een set snelheidsregelaars. Vandaag was het fantastisch weer om binnen te blijven en heb ff een proefopstelling gemaakt om te kijken of het overzeese spulletje een beetje werkt naar behoren. Het is geen hi-tec materiaal, echter voor mij en op dit moment doet het wat het moet doen en dat is nu voldoende. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt, netjes bedraad met siliconenkabel, de juiste accustekkers, ledje, koelblokje en zelfs een behuizing om de on/off schakelaar! En dat voor een paar euries.

IMG_20160124_150123.jpg

De proefopstelling om te kijken hoe het werkt en of het werkt. de 2 accu 7.2V worden in de Wave een 12V accu.

IMG_20160124_145802.jpg

Verder ben ik vandaag aan het werk gegaan met betrekking tot de uitlijning van de schroefassen, de straalbuizen en de roeren. Hiervoor heb ik met behulp van de tekening de plaatsen van een en ander bepaald en uitgetekend op de romp.

IMG_20160124_165250.jpg

Het is wel duidelijk dat mijn doorvoer aan bb en stb niet helemaal gelijk zijn. Tja dat was wel even snikken maar helaas. Om inmiddels duidelijke oorzaak is dit ontstaan aan het begin van de bouw van de spanten. Ik heb bij het printen van het spantenplan de lijnen netjes gevolgd en de asgaten per spant ook netjes geboord. Echter de symmetrie wordt door menig bouwer behaald door het halve spant met de hartlijn te plakken op de plank, uit te tekenen en om te klappen op de hartlijn en weer uit tekenen. En wat doe ik met mijn bijdeh........... Ik dacht slim te zijn het gehele spant te printen. Nou uithuilen en mijn lering getrokken heb ik inmiddels gedaan, dus weer vooruit kijken nietwaar! Voorzichtig een nieuwe aandrijfgang boren komt van de week in orde.

IMG_20160124_165935.jpg

Hieronder een stel dummy schroefassen en 80mm tunnels om te bepalen wat de lengte van de assen moet worden. Voor de assen heb ik oude antennes genomen. Binnen in de romp moet ik nu bepalen waar de motoren gaan komen. Dit is o.a. afhankelijk van de lengte van de tandriemen en diameter van de tandwielen. Ook hiervoor heb ik een set gevonden van ver overzee, derhalve bij dit set de hartafstand van de tandwielen 100mm is. Dit is in de romp echt een te grote afstand en helemaal niet nodig. Dus nog even verder zoeken. Ga de Engelse site nog eens bezoeken waar ik vorige week ook even op heb gekeken.

IMG_20160124_165909.jpg

Voor mijn gevoel zit ik nogal onvakkundig te modderen. Toch denk ik dat het resultaat van de uitlijning en uiteindelijke plaatsen wel goed komt!
Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Dennis, Wat voor motoren en regelaars ga je gebruiken? Zie dat je op (maar) 7,2 Volt gaat varen. Trekt dat geen hoog amperage? Zie dat je schroeven een behoorlijke spoed hebben. En hebben je ESC's een BEC? Gr. Klaas.

Dennis, Wat voor motoren en regelaars ga je gebruiken? Zie dat je op (maar) 7,2 Volt gaat varen. Trekt dat geen hoog amperage? Zie dat je schroeven een behoorlijke spoed hebben. En hebben je ESC's een BEC? Gr. Klaas.

Klaas. Deze proefopstelling is louter om ff te kijken of de 12V/7000omw.min en de bestelde regelaars ook werken. De schroeven zijn niet bestemd voor de Wave. Wat betreft het amperage, dit heb ik nog niet gemeten. Voor de schroeven en de assen maak ik een technische tekening en ga met Sjoerd aan de slag om deze te bouwen.

ESC's en BEC, ik heb geen idee wat ,waar en hoe :hammer::frustie::hammer:. Help!!

Groet Dennis

Klaas. Deze proefopstelling is louter om ff te kijken of de 12V/7000omw.min en de bestelde regelaars ook werken. De schroeven zijn niet bestemd voor de Wave. Wat betreft het amperage, dit heb ik nog niet gemeten. Voor de schroeven en de assen maak ik een technische tekening en ga met Sjoerd aan de slag om deze te bouwen.

ESC's en BEC, ik heb geen idee wat ,waar en hoe :hammer::frustie::hammer:. Help!!

Groet Dennis

Ik heb even ge"googeld".
  • ESC staat voor Electronic Speed Control. Een stukje printplaat met wat chips die ervoor zorgen dat de motoren in toeren geregeld kunnen worden.
  • BEC staat voor Battery Elimination Circuit. Een stukje printplaat met wat chips die ervoor zorgt dat je geen extra accu nodig hebt. In de meeste ESC's zit een BEC die voor 5v zorgt.

Op mijn ESC de typebeschrijving staat:
  • 4.8-7.2V 320A Nickel NiMH Brushed ESC.
  • The BEC output 5.6V / 2A
Dus volgens mij zit alles erop en eraan!
Later zal tijdens de inbouw met een 12V accu een spanningsregelaar naar 7.2V de spanning naar de ESC's voorzien.

Groet Dennis

Excuses Dennis, ESC= electronic speed controller, oftewel motorregelaar
BEC=battery eliminating circuit en dat is een voorziening die de ontvangeraccu overbodig maakt.
In zo'n geval levert de motorregelaar de spanning voor ontvanger en servo's.
Gebruik je 2 regelaars met ESC, dan moet je van de ene regelaar het rode draadje naar de ontvanger los halen.
Ook met proefdraaien even erg in hebben! Gr. Klaas.

Excuses Dennis, ESC= electronic speed controller, oftewel motorregelaar
BEC=battery eliminating circuit en dat is een voorziening die de ontvangeraccu overbodig maakt.
In zo'n geval levert de motorregelaar de spanning voor ontvanger en servo's.
Gebruik je 2 regelaars met ESC, dan moet je van de ene regelaar het rode draadje naar de ontvanger los halen.
Ook met proefdraaien even erg in hebben! Gr. Klaas.

OK duidelijk Klaas
Maar welk effect heeft het rode draadje weghalen?

Als je twee ESC's stroom aan de ontvanger gaat laten leveren zou het fout kunnen gaan. Misschien dat het bij 2 identieke regelaars goed gaat, maar men adviseert om eentje los te koppelen. Je kunt eenvoudig het borglipje aan het pennetje indrukken en dan het draadje terug trekken. Daarna heb ik het omgebogen en geïsoleerd met plakband. Doorknippen vind ikzelf te rigoureus. Gr. Klaas.

De schroeven zijn niet bestemd voor de Wave. Wat betreft het amperage, dit heb ik nog niet gemeten. Voor de schroeven en de assen maak ik een technische tekening en ga met Sjoerd aan de slag om deze te bouwen.
Groet Dennis

Hallo Dennis,
Klein advies, maak de doorvoeren voor de schroefassen niet te groot. Wacht daar me tot je de juiste schroefassen hebt.

Als je twee ESC's stroom aan de ontvanger gaat laten leveren zou het fout kunnen gaan. Misschien dat het bij 2 identieke regelaars goed gaat, maar men adviseert om eentje los te koppelen. Je kunt eenvoudig het borglipje aan het pennetje indrukken en dan het draadje terug trekken. Daarna heb ik het omgebogen en geïsoleerd met plakband. Doorknippen vind ikzelf te rigoureus. Gr. Klaas.

Ok nu snap ik'm!
Heb inmiddels alle elektronica netjes opgeruimd omdat inbouw voorlopig niet aan de orde is. Wel maak ik een notitie en stop dat erbij voor t.z.t.

Thanks voor je info Klaas!

Groet Dennis

Back