Ocean Wave Tugboat 1:50

Dennis, Je zou de spant waar de motor aan komt te hangen wat kunnen versterken door er aan de achterkant een stuk triplex of multiplex op te lijmen. Dat voorkomt dat de motor (met schot) gaat vibreren, waardoor as en lager van de boegschroef extra worden belast. Verder niets dan lof. Succes verder! Gr. Klaas.

Dennis, Je zou de spant waar de motor aan komt te hangen wat kunnen versterken door er aan de achterkant een stuk triplex of multiplex op te lijmen. Dat voorkomt dat de motor (met schot) gaat vibreren, waardoor as en lager van de boegschroef extra worden belast. Verder niets dan lof. Succes verder! Gr. Klaas.

Hoi Klaas,
Dank voor je tip!

Ik heb het volgende gedaan om de motor strak en uitgelijnd netjes te plaatsen. De houten klosjes heb ik dubbel zo breed gemaakt en een bodemplaatje van 1mm triplex op de kop er tegen aan verlijmd en geschroefd. Op deze manier kan de motorbeugel met een rubber stripje als trillingsdempertje en borging tegen verdraaien netjes op de bodemplaat worden geplaatst.
Het uitstekende deel van het uit een stuk doorlopende kielbalk is naar mijn idee star genoeg.

Ik ben me bewust dat het proefdraaien in onbalaste toestand is. Voordat het voordek er vast op word geplaatst heb ik ongetwijfeld al wat uurtjes proefvaren erop zitten. Wellicht wanneer toch nog resonance aanwezig is, kan ik er altijd nog bij om e.e.a. op te vullen naar het dichtbijzijnde spant.

Overigens, alle rubber delen zijn verlijmd aan de beugel. Wanneer later onverhoopt de motor gedemonteerd moet worden vallen niet alle losse delen het ruim in:D. Alles komt dan mee met de beugel.

IMG_20160525_211459.jpg

Tot zover,
Groet Dennis

OK Dennis, Gewoon kijken, voelen en luisteren wat er gebeurt onder belasting. Ben net te laat terug van vakantie om in Middelharnis te komen kijken. Kom die dag terug uit het Zwarte Woud en dan is de dag weer lang zat. Gr. Klaas.

OK Dennis, Gewoon kijken, voelen en luisteren wat er gebeurt onder belasting. Ben net te laat terug van vakantie om in Middelharnis te komen kijken. Kom die dag terug uit het Zwarte Woud en dan is de dag weer lang zat. Gr. Klaas.

Das dan jammer maar geen man overboord Klaas! We zullen van de zomer wel eens iets afspreken, ben regelmatig in of rond Oostvoorne op zondag ff uitwaaien in het bos en toeren dan altijd door het dorp heen.
Groet Dennis

Bedankt voor je antwoord Dennis. We hebben wel contact als ik weer thuis ben. Gr. Klaas.

Stuurinrichting.

De afgelopen weken is het wat rustig geweest rondom de bouw van de Wave. Niettemin zijn er intussen wel een aantal vorderingen gemaakt. Allereerst heb ik de romp aan de binenzijde behandeld met een laagje epoxy. Eerst alle naden en kiertjes in de huid aan de buitenzijde afgeplakt met tape. Met deze behandeling is niet allen de binnenzijde klaar om afgebouwd te worden, ook de buitenzijde is nu dicht genoeg om verder strak te trekken en waterdicht te maken. Voordat ik hiermee verder ga, wil ik eerst met de aandrijving klaar zijn. Moet hiervoor nog ff wachten op de motorplaat. In de aankomende weken gaan we daarmee aan de slag met wat hulp!

Vervolgens heb ik de stuurinrichting in orde gemaakt. De blauwe lievers en de afstelbare stuurstang naar de servo zijn bestaande delen. De stuurstang tussen de roerlievers, het verlengplaatje op de servo en de servosteun heb ik zelf gemaakt. Alles werkt rc op dit moment met een losse opstelling van de ontvanger en een 7.2v batterij.
Vreemd genoeg wil de uitslag van de servo nog niet helemaal naar stb en bb gelijk zijn. Ook de servo komt vanaf stb niet geheel in de rechtuitstand terug. Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat de afstelbare stang niet helemaal evenwijdig ligt aan de stuurstang tussen de lievers!? Vandeweek los ik dat in ider geval op door een sleufgat te maken in de bovenplaat op de servo.
Heeft dus nog even wat finetuning nodig.

IMG_20160612_205916.jpg

IMG_20160612_205939.jpg

Vorig weekend hebben we met de vereniging op het havenhoofd van Middelharnis onze waterbak uitgezet. Heel veel bekijks gehad en bijna onvoorstelbaar hoeveel mensen er waren die wel iets met scheepvaart te maken hebben. Echt de moeite waard geweest!

Hieronder een paar plaatjes.

DSC_2341.jpg

P1060983.jpg

DSC_2334.JPG

Hier zit ik te bidden aan de kade :D:D:D. De Union Manta is met een vaartest bezig en stevend af op mijn vloot! Gelukkig kwam kwam ze alleen ff langzij kijken, dus verder zonder probleem.
P1060999.JPG

Tot zover weer,
groet Dennis

Laatst bewerkt:
Hallo Dennis,
Je zult er ongetwijfeld een goede reden voor hebben, maar waarom heb je de roerservo niet gewoon in het midden geplaatst? Dan vanaf de servo 2 stuurstangen naar de roeren. Op die manier wordt de servo gelijkmatiger "belast" . De ene kant duwt, de andere kant trekt en andersom natuurlijk. Op jouw maner heb je toch enige frictie op het geheel.

Hallo Dennis,
Je zult er ongetwijfeld een goede reden voor hebben, maar waarom heb je de roerservo niet gewoon in het midden geplaatst? Dan vanaf de servo 2 stuurstangen naar de roeren. Op die manier wordt de servo gelijkmatiger "belast" . De ene kant duwt, de andere kant trekt en andersom natuurlijk. Op jouw maner heb je toch enige frictie op het geheel.

Sjoerd,
De reden dat ik de servo aan een zijde heb geplaatst is puur om zoveel mogelijk ruimte te houden voor verdere onderdelen. Bijvoorbeeld de sharkpins. Deze gaan waarschijnlijk alleen mechanisch werken, maar heb hiervoor de ruimte hard nodig denk ik.
Ik heb vanavond het dwarsstukje op de stuurstang verstevigd met een driehoekplaat. Op deze wijze heb ik wat meer steun gegeven en kunnen de duw- en trekkrachten hun gang gaan. Ook de eerdergenoemde bovenplaat op de servo heb ik aangepast door een 2e gat te maken alwaar nu de stuurstang aan is bevestigd. Door deze aanpassingen is de roeruitslag naar stb en bb voor beiden gelijk geworden. De uitslag ligt nu op +/- 50° en lijkt me meer dan prima, zeker met behulp van de boegschroef erbij, wanneer er aangemeerd word.

Rest nog steeds het probleem dat de servo vanaf 1 kant niet geheel terugkomt in zijn 0-stand??? Iemand een idee?

Groet Dennis

Bij een losse servo hetzelfde beeld Dennis, of een zwaar punt in de overbrenging naar de roeren? Doet een (andere) losse servo hetzelfde? Zo ja, probeer dan eens op een ander kanaal of daar het verschijnsel ook optreedt. Servo van een ander merk dan de zender? Multiplex o.a. gebruikte vroeger een iets andere pulslengte, met een afwijkende middenstand bij servo's van een ander merk. Ik had een (goedkopere) zender waarbij op een van de kanalen de pulslengte afweek door een "scheef" staande potmeter in één van de kruisknuppels. Gaf als gevolg daarvan een van de ESC's geen vol vermogen. En ik maar denken dat het aan de regelaar dacht. Toen ik later een Futaba zender met Navy-stick kocht bleek er met de ESC niets aan de hand. Ach, al doende leert een mens, moeten we maar denken. Gr. Klaas.

Ik heb een aanstuurkastje om de servo aan te sturen te leen. De nulstand van de servo komt perfect uit met de nulstand op de aanstuurkast. Op mijn testzender (een oude 40Mhz vliegzender) heb ik de 4 switches eens stuk voor stuk omgezet. Op een gegeven moment deed hij vanaf de andere kant niet meer terugkomen in de nulstand.
Vandeweek zal ik de zender van de World Diamond er eens bij pakken. Als dat het niet is ga ik een andere servo plaatsen. Zou zonde zijn elke keer een laatste tikje tegen de knuppel te moeten geven om rechtuit te kunnen varen nietwaar!

Groet Dennis

Lijkt het er toch een beetje op dat het aan een van de potmeters in de zender zit. In een heel oude microprop zender begaven de plastic beugels van de kruisknuppels het en gingen los op de as van de potmeters zitten. Is er te zien of een borgboutje, waar de beugel mee op de potmeter geborgd wordt los zit? Met een beetje geluk kun je daar wel bij. Gr. Klaas.

Hallo allemaal,
Eindelijk weer even tijd voor een update over de afgelopen bouwuren

Allereerst is de afwijking in de aansturing naar de roeren is op fabelachtige wijze opgelost! Na diverse tests te hebben gedaan was op een gegeven moment de batterij leeg. Andere, volle erbij gepakt, aangesloten en..........de 0-stand zat erin! Voor mij niet meer te verklaren omdat zelfs de servo gecontroleerd en getest is geweest in een ander schip van een collegabouwer! Maargoed, soms moet je weer eens even in kabouters gaan geloven :D.

Aanstaande maandagavond gaan we eindelijk aan de slag met het overzetten van mijn motorsteunontwerp naar het freesprogramma. Dus binnenkort kan ik de aandrijflijn in orde gaan maken met de definitieve steun.

Omdat dat even geduldig afwachten is heb ik een mal gemaakt van het schuin weglopende boegvorm aan de boeg. Mijn plan is om dit te gaan maken uit 0.5mm dun messing plaat waarna de verschansing ook van messing aan elkaar kan worden gesoldeert. Ook het vaste voordek wordt dan messing plaat zodat het geheel gemaakte messing gedeelte als deksel op de romp kan worden gebouwd. Hier het voorproefje.

IMG_20160618_165730.jpg

IMG_20160618_165837.jpg

Ook ben met een stukje elektronica aan het werk geweest. Om vanaf de 12V accu een spanning van 7.2V te krijgen naar de vaartregelaars (3 stuks) en b.v verlichting en andere accesoires met andere spanning, heb ik 2 spanningsregelaars in een kastje ingebouwd. Zoals op de foto te zien dat de bouwschroef is aangesloten en werkend is via de zender.

IMG_20160624_205958.jpg

IMG_20160624_210144.jpg

Tot zover en word vervolgd!
Groet Dennis.

Das heel mooi Dennis , zelf gebouwd ? ik heb een nieuw schip gekocht alleen de romp wel varend daar zit ook zoiets ( oudere uitvoering ) in alleen daar klapt na een seconde of 10 de zekering uit , alleen naar stuurboord .
zwaarder zekeren durf ik niet te gaan er zit 5 amp in maar ben bang dat er wat uitbrand .
verder weer puik werk !!

Das heel mooi Dennis , zelf gebouwd ? ik heb een nieuw schip gekocht alleen de romp wel varend daar zit ook zoiets ( oudere uitvoering ) in alleen daar klapt na een seconde of 10 de zekering uit , alleen naar stuurboord .
zwaarder zekeren durf ik niet te gaan er zit 5 amp in maar ben bang dat er wat uitbrand .
verder weer puik werk !!

Hoi Erwin,
Inderdaad heb ik dit zelf gemaakt, behalve de printplaten dan. Die heb ik voor een prikkie uit China laten overvliegen:D. Alles opgebouwd in een doosje van wattenstaafjes op een dubbele bodem van 3mm plexiglas. Bedrading eronder en de printplaten en on/off schakelaars erop!

Had je nog iets aan de info over de banden?
Groet Dennis

Hoi Erwin,
Inderdaad heb ik dit zelf gemaakt, behalve de printplaten dan. Die heb ik voor een prikkie uit China laten overvliegen:D. Alles opgebouwd in een doosje van wattenstaafjes op een dubbele bodem van 3mm plexiglas. Bedrading eronder en de printplaten en on/off schakelaars erop!

Had je nog iets aan de info over de banden?
Groet Dennis
Mailbox van de website had vertraging ik kijk dagelijks vandaag pas ontvangen ??? terwijl je de mail de 15e had verzonden .
Dan word het een andere oplossing bouwen geen probleem printplaatjes en solderen groot probleem!!
Je vraag is beantwoord , ik heb er pas een aantal gekocht bedankt voor het meedenken.

Hallo Erwin,
Goed bezig. De oplossing om de 12V batterij ook geschikt te maken voor een lager voltage heb je perfect opgelost. Inderdaad is de Chinese leverancier bij uitstek geschikt voor dergelijke trucjes. Maak er zelf ook dankbaar gebruik van. Ziet er netjes uit. Zit momenteel in dezelfde bouwfase. Alles aansluiten zodat er na 1,5 jaar een eerste proefvaart in het zicht komt.

Back