Oceanic van Bugsier 1:50

de kift

Ik begrijp dat zo'n mooie capstan jullie pijn doet, houdt moed, misschien leren jullie het ook nog wel een keer!
En Tom, ik leer je nog wel eens het verschil tussen een ankerwinch en een kettingstopper.
Ik ga weer even verder met de koningin van het Noorden!
grt
Hawser

Oceanic & de rest

img1194v.jpg

Ik ben tussen door even met een ander projectje bezig, een "Moran" tug uit de jaren '50. Moran is in New York wat Smit voor R'dam is. Het zijn stoere boten, deze romp komt uit Amerika en is schaal 1 : 50. Ook hier is dek en bolders & beting van plexiglas gemaakt. Er komt een torque 700 in.

img1197y.jpg

Ik heb het schroef en straalbuis gedeelte gespoten om eens te kijken hoe het er uit ziet, morgen nog wat foto's maar het is redelijk strak (al zeg ik het zelf)

img1202y.jpg

Het voordek van de Oceanic is er als eerste dek in gelijmd en ook gespoten om te kijken of de gladgeslepen verschansing strak genoeg was, op sommige plekken is er wel 2 mm weggeschuur van de polyester romp.
De "Moran" tug boven op de Oceanic, zelfde schaal. Ik ga binnenkort weer verder met de Oceanic en maakt mijn broer de "Moran" tug af.
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Hawser, ik geloof dat ik het al is een keer gezegd heb maar dat is mooi strak werken met Perspex!
Het lijkt mij alleen heel duur bouwen, laatst een stofkap gemaakt van perspex 80X60X27cm.
maar die alleen al kwam op 79Euro aan matriaal.

Persplex

Hoi Brandaris,
Je hebt gelijk, het is niet goedkoop maar als je van 1 ronde staaf zoveel bolders en een beting kan maken, versus kopen of het van een ander materiaal maken dan hout, dan valt het wel erg mee. De dekken zijn relatief duur, vooral bij zo'n lange bak als de Oceanic maar dan heb je met een 6 mm dik dek wel de sterkte en de strakheid die je zoek. Met zo'n klein model als die "Moran" boot vallen de kosten echt mee en je kan ook erg veel doen met het rest materiaal..er wordt weinig weggegooid. Verder probeer ik zoveel mogelijk het gebruik van hout te vermijden.
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Moran tug New York uit de jaren 50-tig (er even tussen door)

img1801a.jpg

Voordek van de sleepboot, geen winches, zelfs geen anker winch

img1803kv.jpg

Achterdek met het buiswerk voor de kettingen van de kwadrant, alleen een beting dus allemaal handwerk, verdere details komen nog.

img1806lz.jpg

Het model 1:50 met alles verticaal gericht als de stoere boot achteruit is getrimd (zoals in werkelijkheid)

img1811g.jpg

Typisch roer werk uit die tijd

Het is leuk tussen door even van een 1.80 m model een 70cm modelletje te doen. Mijn broer doet de rest..even hem op gang geholpen.
Ik vind de jaren 50-60 tig boten altijd leuk om te bouwen, zit nog al wat karakter in maar qua manoevreren natuurlijk nu achterlijk.

Nu weer verder met de Oceanic

grt
hawser

Rembanden capstan

img2474y.jpg

Een foto van de capstan remband voor dat hij gemonteerd wordt. Er komt nog een kopere binnenlaag in aangezien deze remband om de werkend capstan zit, zo wordt evt slijtage van het ABS plastic voorkomen.

img2473e.jpg

Dit is de plaats waar de remband komt te zitten, "het losse eind" van de band moet nog worden vastgezet.

img2472n.jpg

Foto van de andere kant, er moet nog een horizontale spindel komen om de rem aan te zetten. De twee stokken moeten nog voorzien worden van bedieningskastjes voor de capstan.

Ik noem dit knutsel werk "therapeutisch gedoe" maar ik weet dat juist deze details het model mede maken. Nu nog nummer twee!
Vervolgens heb ik op het voordek nog een therapeutisch werkje en dat zijn de twee ketting stoppers, dan is het eerste dek klaar!
grt
Hawser

mvg - Hawser

Laatst bewerkt:
Leer moment

Hoi Leen,
Ik hoop er nog veel van te hebben, onder anderen met het spuiten en werken met fosfor brons en bijbehorende solderen. Dit is nog veel plastic maar met thinner lijmen ziet het er toch goed uit. (maar is wel kwetsbaarder)
Wordt vervolgd.
grt
A3n

Het nadeel van zo'n groot schip is dat het lijkt dat je nooit vooruitgang hebt.
Nu werk ik de dekken van voor naar achter helemaal af, dan rond je toch iets af.

img4495d.jpg

Voordek met nieuwe panama kluis door de boeg en alle andere details.
Het is allemaal nog niet vastgelijmd. De witte doppen moeten nog op de bolders worden geplakt.

img4497h.jpg

Details van de capstan en de kettingstoppers.

img4501m.jpg

Voorwand onder het voordek in de primer.

Er wordt dus nogsteeds voorgang gemaakt
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Ik was het zat

Ik was het zat, er moest weer iets gebeuren. De zomer gebruikt om de verschansing te schuren en te plamuren en nu moest het achterdek er maar eens in!
img2880e.jpg

Aangezien de verschansing nauwer is dan het dek kon ik niet alles van de voren insmeren.
img2881e.jpg

Vandaar de spuit, na het inbrengen van het achterdek dit hoog gehouden en vervolgens met de spuit de stabitit er tussen/onder gespoten. Het helder perplex liet zien waar de lijm zat (of niet)
img2882q.jpg

Op aanraden heb ik toch het inspectie luik aan de achterkant grooter gemaakt voor toekomstige inspecties. Ik plak dit af, wordt mee gespoten en wordt alleen als noodgeval geopenend
img2884os.jpg

Deze wand zit net onder het bakdek en aangezien het moeilijk te bereiken is al voorzien van alles incl stickers.
img2888q.jpg

Hier kan je goed zien of de stabitit alle plekken heeft bereikt, hier dus nog niet want alles is nog niet samen gedrukt.

Ik ga ook het andere dek er in lijmen, het is stom misschien maar onder het motto: alles wat je daar na maakt kan je later ook weer bereiken als iets niet werkt!

grt
Hawser

Laatst bewerkt:
strak hoor

Adriaan,

ziet er strak uit, makkelijk he dat persplex,goed bewerkbaar en je kan nu mooi zien waar de lijm wel / niet zit, schuur jij het eerst nog ruw op de te lijmen vlakken ??? Verder valt me op dat de spuigaten boven het dek zitten, hoort dat ?? nu moet er eerst een laag water aan dek staan voordat het eraf loopt....

Voor de rest KEEP UP THE GOOD WORK !!

Groeten Tom B

Spuigaten

Hoi Tom,
Schijn bedriegt, het dek ligt niet zo laag als je de denk maar wel lager dan de spuitgaten. Dit is ook in het echt, net zo als bij de Holland IV omdat in die tijd er nog een rand/versteviging zat net boven het dek. Bij de Holland was het een klinknagelrij, hier een een gelast extra rand. De spuigaten dienen om heel veel water te lozen maar er zijn een paar loospijpen die vanaf dek niveau schuin naar buiten (via de zijkant) het andere (weinige) buiswater loost.
Grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Schot

Hoi Adam,
Gisteravond het schot er in gelijmd, een drama, iets paste toch niet goed. Vanochtend het er weer uitgehaald, nu renoveren en opnieuw proberen
grt Hawser

Laatst bewerkt:
De kont

img4723o.jpg

Ik ben aan de kont begonnen na het achterdek er in te hebben gelijmd. Je ziet hier de towing pins en verdikkkingen op de verschansing.
Je ziet ook al de fundaties van de "groene blokken" die als ketting catcher werkt. Daarom heen komt een trossenrek

img4717h.jpg

Schot onder het voordek, bijna geheel afgemaakt, is nog niet vastgelijmd, patrijspoort ramen moeten er nog in.

IMG_4721.JPG

Verder details van het achterdek bij de kont waar het begin van frame voor de houten planken van het trossen rek ook te zien is, U-profiel van ABS. Er ligt ook een van de kettingcatchers klaar.
Bij de Oceanic is alles dubbel ivm de twee grote sleeplieren. Je ziet ok het wegneembaar stuk dek bij de kont. Er zal toch wat zaagwerk aan de pas komen als dit er echt uit moet vrees ik.

Grt Hawser

Laatst bewerkt:
Back