Oceanic

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Armira, 25 aug 2022.

  1. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Zo ziet het er nu uit ,[​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Is het mogelijk om van het binnenwerk van een kroonsteentje en dit roerheveltje een L-vormig heveltje te maken op 2 niveaus? Dan maak je er nog 3 van die messing dingen bij. 2 voor de buitenste roeren en eentje voor het middenroer. Kunnen wat korter zijn. Zo als het nu zit met de hevel geklemd tussen moertjes is niet bedrijfszeker. Het schroefje in het kroonsteentje geeft meer grip. Hiernder een voorbeeld met een alu hevel gelijmd op het binnenwerk van een kroonsteentje. Gr. Klaas.

    coaster machinekamer 20160106_185036_zpsoeuu47kq.jpg
     
  3. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Ja wilde ook nog veranderen dit is hoe het zat in het model
     
  4. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
  5. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Link werkt hier niet.

    Mvg ronald
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Ronaldp vindt dit leuk.
  7. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    12v 3500 toeren
     
  8. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Inmiddels roeren en straalbuis gemaakt en nieuwe roerkoningen geplaatst voor buitenste roeren met vetsmering
    Nu een gaan uitdenken hoe ik de drie roeren ga bedienen met Servo
    Ze zitten in rechte lijn dus maar eens kijken of het lukt d.m.v een juk
    IMG_20220926_130620.jpeg IMG_20220926_130553.jpeg IMG_20220926_130746.jpeg
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Het beste resultaat (althans naar mijn idee) heb je met aan het BB roer een L-vormig roerheveltje met één been naar buiten en één naar achteren. Van de roerhevel aan BB een trekstang naar de rechte hevel op het middenroer. En van die hevel weer een trekstang naar het heveltje op het SB roer. Wel zorgen dat de gaten in de heveltjes even ver uit het draaipunt van de roerkoning zitten. Heveltje op het middenroer heeft dus twee gaatjes voor de trekstangen. Op die manier zitten trekstangen en hevels elkaar niet in de weg. En als de uitlijning niet helemaal 100% is loopt het niet klem of gaat het wringen. Kijk maar of je het zo kwijtraakt. Heel verhaal en daarom een schetsje erbij. Daarronder een plaatje zoals ik het in mijn Smit Finland heb gemaakt. De servo zit met tweezijdig plakband op een soort stoeltje.Gr. Klaas.
    20220926_134408.jpg


    20180422_102925.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2022
    Gerrit-Jan en Armira vinden dit leuk.
  10. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Lijkt mij de beste oplossing
    ga ik proberen
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mocht je in plaats van trekstangen strippen willen gebruiken kan dat ook. Dan gaat het wel op hetzelfde aangrijpingspunt. Wel twee strippen gebruiken dan. Maar het lukt je wel! Gr. Klaas.
     
  12. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Lipo's zijn relatief licht en hebben een grote capaciteit. Die jij aangeeft is 5 Ah en daarop zou je een paar uur op moeten kunnen varen. Wel iets minder dan 12 Volt, maar denk niet dat je daar veel van merkt. Zelf ben ik niet zo'n fan van Lipo's en heb in 3 van mijn schepen Nimh accu's liggen. Heb je al gekeken of je twee 12 V 2,5 Ah accu's kwijt kunt, of 2 x 6 Volt. Of anders 2 x deze Nimh. Gr. Klaas.
    https://www.batterijenhuis.nl/ultra...vRjMK5IRJ4Kc0GAYFVbGf5pwsvS9EbbxoC2OEQAvD_BwE
    https://www.batterijenhuis.nl/ultracell-loodaccu-6v-4-5ah
    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...D=41337&indexName=hbk_live_products_analytics
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2022
  14. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Vandaag nieuwe roeren en straalbuizen maar eens eerste laag verf gegeven ziet er gelijk heel anders uit IMG_20220928_210153.jpeg
     
    k-k vindt dit leuk.
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    K-K heb inmiddels jouw systeem op roeren toegepast moet enkel nog servo aansluiten
    IMG_20220928_212613.jpeg
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Loopt zo te zien lekker soepel Rien. Probeer de trekstangen zo haaks mogelijk om te zetten. Anders kruipen bij wat hogere belasting de trekstangen in de gaten van de hevels en gaat het alsnog wringen. Gr. Klaas.
     
    Armira vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik werd al genoemd door meesterbouwer Klaas.
    Af hier stuurhuis voor 'gevorderden'... 't was wat werk.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...tauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-14

    De gebruikte stang is met een Z-bend tang in vorm gezet.
    Da's een tang om en haakje voor een servoarm te buigen.
    Maar je kunt de buiging ook direct doseren.
    De mate buiging bepaalt ook de sporing van de roeren. Uitspoor of toespoor... of neutraal.
    De roeren heb ik ook zelf gebouwd naar fotoimpressies en eigen gemaakte tekening.
    Allemaal te vinden in de lange draad. Die ik binnenkort weer oppak.

    Succes met de bouw.

    Gr Bas
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet overdrijven hè Bas! Het best voel ik me thuis bij simpele en goedkope constructies. Haaks ombuigen van staaldraad met een tangetje valt niet mee. De eerste omzetting gaat goed in de bankschroef, maar de tweede krijg je minder grip op. Dus heb ik me maar beholpen met een stukje koperdraad. Veel kracht komt er toch niet op en met een "ongelukje" buigt het stangetje. Bas, jouw draad had ik aangehaald voor de constructie als de roerkoningen niet in één lijn zouden liggen. Maar gelukkig bleef het voor Rien simpel. Nu ik toch aan het typen ben nog een kleine opmerking. De roertjes zouden wat dunner kunnen met een druppelvormig profiel. Dat komt de langsstroming van het water ten goede. Het is wel geen speedboot, maar zal ongetwijfeld betere resultaten geven. Succes verder en leuk dat je binnenkort weer verder gaat met Theodoor Bas. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je creativiteit Klaas! En 3D kijk op de zaken!
    Feilloos.

    Zelfbouw roeren, ter inspiratie. Welliswaar digitaal getekend.
    Maar kan ook zonder dat. Bouwpricipes.
    Materialen die ik gebruikt heb, kunnen ook ander zijn.
    Polystyreenplaat bijvoorbeeld.
    Wel goede lijmpjes gebruikt. UHU Endfest en uitgehard in een elektrisch aanrechtoventje op 50 a 60 graad, waardoor bloedsnel werken mogelijk werd.
    Als 'as' RVS gebruikt. Veel van het materiaal dat ik gebruik is uit eigen voorraad
    of als metaal afval weg gezet.

    Het mooie van deze bouw is een goede symmetrie in het profiel.
    Vergeet niet, alles wordt uit de mouw geschud, op het moment van bouwen.
    Alles is improvisatie 'on the fly'.

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...tauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-11
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2022
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bas, dat lukt aardig. Net als Rien ben ik een aantal jaren binnenschipper geweest en dan leer je wel te roeien met de riemen, die je hebt. Meestal grijp ik iets dat voorhanden is. Voor Arnafjord en Smit Finland een stukje raamlamel met een dikte van 0,7 mm. Dubbel vouwen, RVS asje erin en zo schuiven dat je een mooi profiel hebt. Asje opruwen, eventueel fixeren met een drupje CA-lijm en later roertje vol smeren met epoxylijm. Er liggen nog wat asjes uit CD of DVD spelers. Roerhevel(s) van een stukje alu met binnenstukje van een kroonsteentje. Voor een Wiesel het roertje gemaakt van een stukje alu. Het is even wat werk, maar het kost bijna niets. Voor het schetsen gebruik ik een stukje ruitjespapier. Ach, zolang je er maar plezier aan beleeft en als het maar werkt. En als het niet naar mijn zin is, dan in de herkansing. En die CD en DVD spelers hebben al menig sterk magneetje opgeleverd..Heb je de motoren al Rien? Succes verder! Gr. Klaas.

    20151121_104130_2015 achterdek.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina