Oceanic

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Armira, 25 aug 2022.

  1. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Goeden avond
    Foto van de oceanic en vroeg me af waarvoor dit gedeelte van de mast is ,kan niet goed zien op de fotos wat het is IMG_20221104_192027.jpeg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rien, Het lijkt me een mast(je) met zijtakken waaraan een aantal lampen. Waar die exact toe dienen geen idee. Waarschijnlijk heb je ook de foto uit deze link gebruikt, maar kan daarop net niet de kleuren onderscheiden. In de tweede link ook nog wat plaatjes o.a. van de voormast. Daarop zie je dat aan elke ra van dat kleine mastje 4 lampen hangen. Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/oceanic-van-bugsier-1-50.86162/page-12

    http://www.seatowage.de/oceanic/mast_vorne.jpg

    http://www.seatowage.de/oceanic/

    https://www.shipspotting.com/photos...e=begins&page=7&viewType=normal&sortBy=newest
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2022
  3. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Idd zag ook zoiets maar weet niet waarvoor ze dienen ???
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Klopt, Klaas.
    Het zijn een soort ra's.
    Daarop worden de special signal lichten gemonteerd.
     
  6. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alle drie linken niet Rien? Het zou kunnen dat je computer die van seatowage weigert. Die site is niet beveiligd. Bij mij opent alles normaal. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
  8. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig dat je daar wat info krijgt. Erg concreet is het niet. En mijn kennis schiet tekort om het duidelijker te omschrijven. Het lijkt me dat het kleine mastje met ra's rondom niet overal zichtbaar is. Het rood wit rood dat ik aangaf als voorbeeld zit boven in de mast. Hopelijk is er nog iemand die het weet te omschrijven. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  10. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Mast van de oceanic geheel nieuw gemaakt
    Alles werk ook radars draaien
    Nu nog het voorste deel met extra lampen maken IMG_20221110_183739.jpeg IMG_20221110_183720.jpeg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi hoor Rien! Pas maar op dat ze niet topzwaar wordt.:) Hoe ga je dat allemaal schakelen? Gr. Klaas.
     
  12. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Ja alles werkt al ga weer met shift Register en arduino werken zodat ik ook weer alles via telefoon kan bedienen
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de info en succes ermee! Gr. Klaas.
     
  14. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Nog bezig met lampen in voormast lampen in onderste ra gaan niet echt werken dus gewoon voor de sier
    Maar intussen in de achter mast bekabeling aangelegd en van koppelingen blusmonitoren gemaakt met buizen komt later een pomp in de machinekamer te staan
    Nu nog 3 werklampen 1 grote schijnwerper en heklicht maken IMG_20221113_202609.jpeg IMG_20221113_202515.jpeg IMG_20221113_202448.jpeg
     
  15. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    k-k vindt dit leuk.
  16. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Ik zag dat de achter mast er op een oude foto er uitziet (zoals op foto 1) en dus ook zoals alle modellen zijn nagebouwd
    Alle andere fotos van de oceanic heeft hij een heel andere mast (foto 2/3)
    Wat zou de reden hiervan geweest zijn of is het niet dezelfde oceanic ?
    Alle modellen hebben ook twee laadbomen voor de stuurhut en achterop staan heb deze nog niet op fotos vinden achterop staat wel gewone kraan
    Zie foto 4
    Wat klopt er nu wel en wat niet ???? 4YhFL-ma56nruj2tiqndmh3pqtjrfl.jpeg hP60C-puqgu7qd5pb4na4v33jw2s3v.jpeg qVFOn-uwxijckxgwqcqth5ljvlxezb.jpeg IMG_20221115_072103.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien iets in die kasten gebouwd om rookgassen na te behandelen of extra dempers. Als ik het goed heb is ze al vrij snel voorzien van nieuwe motoren. Aanvankelijk lag ze in Kaapstad op station. Op het laatst werd ze ook op de Noordzee, bij de Duitse Waddeneilanden, ingezet. Op de Noordzee had je strengere eisen v.w.b. uitstoot van zwavel. Maar heb nergens iets over het aanpassen van de rookkanalen kunnen vinden. Wel las ik bij de gegevens over haar opvolger Nordic dat die koeling op de rookgassen had. Dat om het ontsteken van gassen te voorkomen. Gr. Klaas.
    https://www.yumpu.com/de/document/read/52239285/nordic-schiff
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2022
  18. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Heb de vraag ook op Facebook gesteld kreeg dit antwoord wilde het toch even delen

    Toen deze boten gebouwd waren waren ze al op sommige punten achterhaald de laad bomen waren al in een vroeg stadium verdwenen en werd er met een hydraulische kraan gewerkt ,die later ook weer vervangen is voor een sterkere,ook na het in de vaart komen van de smit rotterdam en londen in half 70 ,zijn de hoofd motoren nog wat sterker gemaakt bij een groot survey,de olie industrie was zeer lucratief op dat moment en er moest ook aan veiligheid gedacht worden ,die dingen boven op de schoorsteen,achtermast zijn vonken vangers,het gaf ook wat stabiliteit verandering en er zouden wat drinkwatertanks op geofferd zijn voor waterballast,ik heb dit van een stuurman die er lang op gevaren heeft,en mij dit vertelde jaren geleden toen ik er na vroeg, ik vond het machtige boten dus hadden ze mijn belangstelling zij liepen als een duivel met de losse bootalsof iedereen stillag als die voorbij kwam,in stormweer moesten ze drastisch minderen om de boel heel te houden
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Rien. Leuk dat het toch nog boven water komt. En mooi dat er met de huidige middelen zoals internet wereldwijd kan worden gecommuniceerd. Succes verder met de restauratie/afbouw en bedankt voor het delen van deze kennis. Gr. Klaas.
     
  20. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Net kraan voor achterdek gemaakt draaien met stappenmotor op en neer met Servo en dc motor voor draadlier IMG_20221206_212555.jpeg IMG_20221206_212815.jpeg
     
    Bootjebouwer 2 en k-k vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina