Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat komt doordat die van jou vliegklaar is! Voor de anderen is het prima weer...........om te bouwen;).
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.700
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier is het nog steeds vrij warm.
    Gisteren waaide het behoorlijk hard voor Duitsland, windkracht 7 zeiden ze, dus maar even een kist wat normaal een vliegende baksteen is van de helling gegooid en dat wilde niet meer naar beneden.

    GJ
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Juist dat andere leuke gedeelte. Vanavond kijken bij een kit van hunschok ask 23.
     
    Berrie en flymax vinden dit leuk.
  4. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Amersfoort
    Je hebt nog een paar dagen Brutus om de Ogar te laten vliegen...en de rest van je verzameling.
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb ik vanavond ook goed gebruik van gemaakt, maar ongeveer 10 luchtminuten, maar ook een beetje met het motortje gespeeld, en die heeft vanavond voor het eerst onder de volle motorkap gedraaid (met een electrokistje er voor om een beetje een idee van de effectiviteit van de koeling te krijgen).
    Dat valt nog niet tegen, dat kón wel eens vrij redelijk werken, al wordt de start er nogal spannend van, want dat is een kwestie van de bungee opspannen, de motor starten en zo snel mogelijk weg, teneinde voldoende "buffer" te hebben voor dat stukje vol gas tijdens en direct na de start...

    Vandaag wel voor het eerst mijn eigen bungee gebruikt, en daar kan ik kort over zijn, die pakt goed uit. Nu nog een startpedaal maken, zodat ik die Ogar ook in mijn eentje kan lanceren. Wel zo makkelijk...
    Dat het maar bij één vluchtje bleef, kwam omdat de starthelper een ogenschijnlijke breuk bij de Stabilo bevestiging opmerkte, en daar wil ik eerst het fijne van weten, voordat ik daar weer mee de lucht in ga.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh ja... vond ik ook nog wel het vermelden waard: Bij de landing van gisteravond lukte het me, om de Ogar tot aan de volledige stilstand op één wiel te houden.
    Mischien meer geluk dan wijsheid, maar wel toch best een beetje een opsteker! Dat is namelijk nog niet zo makkelijk, heb ik gemerkt... Alleen al het feit dat je door moet blijven sturen na touchdown, wat ik eigenlijk volledig niet gewend ben...
     
    Hans V en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.700
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hahaha, jij laat normaal gesproken meteen de zender uit je handen vallen als de wielen de grond raken?
    Dat is juist het mooie aan een zwever, helemaal als ie slanke buigzame vleugels heeft.
    Dan zie je de snelheid eruit gaan en de vleugels langzaam zakken en dan is het de kunst om de tips niet de grond te laten raken, geeft zoveel voldoening.
    1x bij een nieuwe 5 meter ASG29, ik stuurde hem zelf maar ik stond gewoon te genieten hoe ie binnenkwam, hangend in de vleugels en zo mooi aan de grond gezet en toen ie stilstond viel ie op 1 vleugel.
    Mooiste ervaring ooit.

    GJ
     
    Hans V, Berrie en DirkSchipper vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Natuurlijk niet :D maar het is gewoon een feit dat je vrijwel nooit HOEFT te sturen op rol, als je een motorkist aan de grond zet, en als dat dan toevallig toch een keer moet, heb je iets giga fout gedaan, en ben je meestal ook al te laat.
    Bij dit ding is dat "effe iets anders"...

    Op dit moment neem ik dat tijdens de landing nog niet bewust waar, maar op de video's is dat inderdaad mooi te zien.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.104
    Locatie:
    Utrecht
    'tis net een zwever! ;)
     
    Jonkje en Hans V vinden dit leuk.
  10. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Amersfoort
    Heb je dan een filmpje..:koud:
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.700
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alleen zal de Ogar geen zwiepende vleugels hebben, misschien wel de nieuwe versie met het dunne profiel.
    Ohh, ik zou haast weer zo'n ASG29 kopen, voor het gevoel..
    Was op een electrosleepmeeting in Berlicum, weet het nog exact.

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar die heb je allebei al gezien volgens mij...
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ja he? Gelukkig is het dat niet, zodat ik ook nog wat temperatuurtjes en toerentalletjes in de gaten te houden heb, en wat heb om naar te luisteren...

    Het knort zo mooi....

    Wel even een oepsie-momentje gisteren, want dat ding is natuulik fors groter dan wat ik tot nog toe gewend ben, dus het afstanden schatten is nog wat lastig, en gisteren stond er dus een baancommisaris van de naastgelegen racebaan op het veld om te protesteren dat er een toestel boven de in gebruik zijnde baan gevlogen had...
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.862
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe hoog zat je dan ? Of maakte je te veel lawaai :) ?
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Brutus of de ogar?;):D
     
    mitbrit, Hans V, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat weet ik niet, ik weet ook niet of het tijdens die landingsaanvlucht was... We mogen gewoon niet boven die baan komen als er gereden wordt, ongeacht de hoogte. Dat had ik blijkbaar verkeerd ingeschat.

    Maar ik weet niet eens zeker of ik het was, want de meneer kon mijn Ogar niet aanwijzen als de schuldige, en de enige andere kist die er in de lucht was, was een fors kleinere en beduidend anders uitziende laagdekker...

    Ik heb gewoon de "schuld" op me genomen, omdat ik mijzelf de meest waarschijnlijke dader achtte, en je in dit soort situaties liever gewoon open en eerlijk wilt zijn, in het belang van goede relatie met de buren.
     
    Hans V en serge pot vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.862
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als een toestel zo ver is dat je het niet kan herkennen kan je ook niet zeker zijn dat het boven de baan vloog.
    Paar jaar geleden reed een vrouw met haar fiets de gracht in omdat ze naar boven aan het kijken was ipl van vooruit , klaagde de club aan omdat ze schrok van toestel dat boven haar hoofd vloog terwijl er geen kist in de buurt was .
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die baangrens ligt mischien honderd meter van het veld, en dus een kleine 200 meter van de pilotenpositie.
    Ik kan gerust boven die baan gezeten hebben zonder het te weten, en die baancommissaris houdt zijn ogen hoofdzakelijk op de rijders, want dat is zijn taak.

    Maar omdat ik die Ogar wegens niet super-effectieve remkleppen/verstoorders (of wat dan ook) en nog lang geen vol vertrouwen in de motor, EN minder dan 45 minuten effectieve vliegtijd met het ding, vrij ruim binnen wil vliegen, kan het gewoon heel goed dat zeker als ik laag zat, dat iemand al snel denkt dat ik boven die baan zat.
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.715
    Locatie:
    IJsselstein
    Afgelopen dagen weer lekker aan de vleugel kunnen werken waardoor deze helft nu klaar is :) Om zover te komen is nadat de onderste beplanking aangebracht is eerst de nieuwe hevel aangebracht, deze is zowel aan de onder als wel de bovenste ligger gelagerd om een zo spelingsvrije aansturing te krijgen. Hierna was de bovenste beplanking aan de beurt, heel belangrijk is nu om de vleugel zo te fixeren dat er geen ongewenste tordering ingebouwd wordt. Dit was toch wel het spannendste moment maar bij goed nakijken ben ik er wel gerust op dat het dik in orde is dus kon er geschuurd worden zodat hij klaar is om gefolied te worden.
    Hier kun je zien dat voor het beplanken de hevel goed haaks is afgesteld.


    Tadaa geschuurd en wel en klaar voor nog vele mooie vluchten, laatste klusje is nu bij de andere helft een klein stukje neuslijst netjes maken dan kunnen deze helften weer verenigd worden met de romp
     
    Peter À, brutus, Rick NL en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.242
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Super! als Peter dan even gang maakt, kan hij hem deze week nog maidenen, en met wat geluk kan ik dáár dan weer bij zijn....

    Ondertussen heb ik vandaag weer drie leuke vluchtjes met ongeveer 30 minuten totale vliegtijd weten te scoren (zonder bijtanken, maar geen idee wat er nog in de tank zat aan het eind van de avond), en een hoop geleerd over het vliegen met deze ouwe dame.
    O.a. het gekke fenomeen dat nu ik wat meer vliegtijd verzamel, en de kist langzaamaan beter ga kennen, die remkleppen/verstoorders opeens behoorlijk effectief blijken, als je je snelheid maar niet te hoog hebt. Dan begint de kist opeens te zakken als een baksteen en "veert bijna omhoog" als je ze weer indraait.
    Ik was serieus ernstig verbaasd hoe effectief ze dan zijn, sterker nog, het verraste me een beetje en ik heb twee van de drie vluchten de verstoorders in de nadering in moeten draaien om niet vóór de baan tussen het aardappelloof van de buur-boer te belanden...

    Ik heb ondertussen zoals al eerder gemeld een eigen bungee, waar ik nog even mee moet experimenteren, want ik heb twee keer de reklengte ingekort, maar alle drie de starts gingen voor het mooie nog wat te wild, ik zag een van beide vleugels in de start wat naar achter komen.

    Wat wel super is, ik heb gisteren "effe snel" een release-pedaaltje in elkaar geknutseld, en dat werkt voorbeeldig, ik kan de dikke dame nu geheel zelfstandig en zonder hulp van anderen starten.
    IMG-20200710-WA0002[1].jpeg

    Werkt niet alleen perfect, maar ook erg makkelijk: het vanglijntje kan losgemaakt worden zodat je zonder gedoe op je gemakje het uitklink-pennetje kunt resetten, en dan trek je het lijntje rond het kielvlak en haak je het andere eind in op de vaste haak.

    Daarnaast, vanavond alle drie de vluchten met de volledige motorkap er op rondgevlogen, en daar kan nog iets aan gefinetuned worden maar in principe koelt het eerder beter dan slechter. Ik denk dat ik de doorstroming nog iets kan verbeteren, maar het werkt gewoon goed. Vol gas draaien kan ik maar heel kort, (10~15 seconden) maar meer is ook absoluut niet nodig, want alleen noodzakelijk bij een doorstart, en in die 10 seconden zit je zomaar op 25 meter, en dat is hoog genoeg om de hoogste bomenrij te omzeilen.
    De motor begint ook steeds beter te lopen, er zit steeds minder (en minder donkere) olie op het kielvlak, en hij perst er ondertussen 450 Watt (0,6 pk) uit, en daarmee wil de Ogar al heel behoorlijk klimmen. Dat is bij 9800 toeren statisch.
    Kruisvlucht ligt bij 6000 toeren, en bij 7000 toeren (wat qua temperatuur nog goed te doen is met ongeveer 125 graden) klimt ze rustig maar gestaag.

    Het sturen blijft voor mij veel aandacht vragen, enerzijds gewoon omdat er speling op de aillerons zit, anderzijds omdat ik het nog niet zo gewend ben, maar gaat wel steeds beter. Het vliegt dus niet echt "ontspannen" maar tot nog toe vind ik het wel leuk, al is op 100 meter rondjes draaien domweg niet mijn ding, en low passes weer niet het favoriete onderdeel zijn van de dikke dame (vanwege de temperatuurbeperkingen).
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2020
    AHoogendijk, Peter À, Justus en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina