Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Daar heb je gelijk in ik drukte me verkeerd uit.
    Ik was ook zeker geen toppiloot
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je dat nieuwe toestel kan invliegen en afstellen zonder brokken te maken dan ben je ervaren test piloot :thumbsup:
     
    Hans V vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je dat niet kan dan zou je een hele goede bouwer moeten zijn...

    Ik ga morgen naar een club waar de grote Ogar van Schulz vliegt.
    Hopelijk is het weer een beetje redelijk want het begint hier nu lekker te waaien en donker te worden.
    Ik zou bijna naar de helling gaan want er staat een strak windje, maar zal je altijd zien, wordt ik door de bliksem geraakt en komt er geen nieuwe Ogar romp.
    Volgende week is het koeler, dan ga ik weer schuren en verder afwerken.

    GJ
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is dat een groter formaat?
    Ik vind het een lekker eigenwijs model.
    Lijkt me best leuk om met een cc of 40 boxer mee rond te vliegen.
    Al ben je dat misschien weer snel zat.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Laatst bewerkt: 26 jun 2020
    Bertus en serge pot vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oempfh!

    Maar WÉL een heel goeie kandidaat voor die prachtige Boxer die ik nog heb liggen...

    Maar ik weet werkelijk niet of ik dat geld er voor over heb, en het vervoer is nu al een probleem, laat staan met dat ding...
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb destijds de totaalprijs gekregen, 4500 euro.
    En dan heeft ie gewoon beplankte vleugels.
    Voor 3500 Euro heb ik toen maar een ETA 1:4 van Erich Schatz besteld, die was wel vol gfk en goedkoper.

    GJ
     
  8. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Huibert (René;)), ziet er weer mooi uit, leuk dat je ons op de hoogte houd van de ontwikkelingen... stonden die ribben op de tekening..?

    Gr.Peter
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Nee helaas niet. Met veel frobelen heb ik de dichtstbij zijnde eerste en laatste rib gecopieerd. Deze zijn daarna overgezet op triplex en hiertussen zijn toen de benodigde balsa ribben gemaakt. De foto's van die triplex en daaruit gemaakte balsa ribben staan in post 152
     
    Peter À vindt dit leuk.
  10. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    mooimooimooi, ik word er bijna zenuwachtig van als ik aan de remaiden denk..:eek:
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? ik heb het je toch voorgedaan? :D :D :D
     
    Huibert, Hans V, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteren waaide het te hard, dat vinden Duitsers al snel maar vandaag de grote Ogar zien vliegen.
    1 voordeel, hij past niet in mijn auto dus hoef ik er ook niet aan te denken om hem te kopen.
    Volgens de eigenaar is hij 16 kilo.
    Er staat een 26cc MVVS op met een e-starter.
    Hij stijgt vanaf gras binnen een meter of 30 op, en stijgt ook onder een flinke hoek.
    Op hoogte zette hij de motor uit en het ding pakt gewoon thermiek, hij steeg volgens de vario in no time van 150 naar 200 meter.
    Profiel is een HQ, hij heeft hem gekocht met een Eppler 203 vleugelpaar en naderhand een HQ set laten bouwen omdat de Eppler te snel vloog in zijn beleving.
    Vleugelpaar is ook door Schulz modellbau gemaakt en niet zoals ik dacht van schuim/abachi maar van schuim/berkentriplex 0,8mm.
    De vleugel heeft ie laten spuiten bij de autospuiter en alles ziet er geweldig uit (foto's volgen).
    De cabine sluit echt mooi aan aan de voorkant, mooier dan bij de Robbe en dat wil ik ook zo maken.
    De remkleppen of beter Störklappen zitten onder en bovenop de vleugel en werken enorm, het ding zakt echt zichtbaar en land als een eitje op het geveerde landinggestel.
    Bij het helpen afbreken van het model schrok ik van de dikte van de vleugelbuis, iets van 4-5 cm rond en iets van een meter lang.
    De vleugels zijn ook zwaar, ik gok iets van 3 kilo per stuk.
    Ik ben helaas vergeten te kijken wat er nou voor prop op zat, niet aan gedacht.
    Maar al met al vliegt deze Ogar erg goed en ik heb ideetjes opgedaan voor de verbouwing van de Robbe.

    GJ
     
    Hans V en Peter À vinden dit leuk.
  13. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Goed om te horen GertJan... en een trekhaak onder je auto voor een gesloten aanhanger misstaat niet hoor..:koud:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Net even een whatsappje gestuurd om te vragen wat de propmaat is.
    15x11.
    En een trekhaak op een Alfa?
    Neeeeee.. en voor het geld dat dat kost kan je een leuk modelvliegtuig kopen.
    In Duitsland moet alles TUV gekeurd zijn en ook op het kentekenbewijs ingeschreven worden, hier kost een trekhaak al gauw 800 euro.
    Ik heb hem laten chiptunen, mag officieel ook niet maar dat kunnen ze niet zien mits ze hem op een rollenbank zetten.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zag ik ook op de video's die ik van dat ding gezien heb.
    Met dergelijke sink-rates heeft het inderdaad zin om met die kleppen te spelen, want je ziet dan echt wat er gebeurt.
    Ook al waren het maar een 33 16klepper en een 146, maar mijn Alfa's hadden toch echt een trekhaak... Mijn heli's transporteren vond ik toch nét even iets belangrijker...
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Terug bij de vleugel rep. zoals eerder gemeld zat er als omlenk hevel een haakse servo hevel in de gebroken vleugel. Op de tekening stond een ietsje ander model ;) hierom de goede vleugelhelft open gesneden om te gluren wat er daar gebruikt was, slecht te zien op de foto maar net genoeg.
    Hierop dus besloten om een nieuwe hevel te maken, hiervoor is een stukje printplaat gebruikt. Hierop een kopietje van de originele hevel geplakt en dit uitgezaagd bij het scharnierpunt dubbel stukje printplaat er tegenaan gelijmd en daar dan weer een stukje buis als lager in geplaatst.
    En dan krijg je dit
     
    Peter À en Hans V vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt mij in ieder geval een stuk beter werken.
    Ik weet van de mijne, dat de kist van een forse hoeveelheid mechanisch differentiaal tussen de rolroeren, en dat dit middels dit soort hevels "ingebouwd" is.
    Een haaks heveltje in een vleugel en een differentiaal-hevel in de andere, lijkt mij hele rare eigenschappen opleveren...
     
    Peter À vindt dit leuk.
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Daar was ook al bang voor en gezien de rest van het werk zonde om het op zo iets te laten valken.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  19. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Goedemorgen, huibert, je maakt er iets goeds van.. :Dvolgens mij heb ik in de doos onderdelen die hevel gezien.. waarom die oranje erin is gezet..? Er heeft zich nog een Ogar bezitter gemeld, heeft hem nog in de doos.. hoop dat hij deze ,orginele versie, gaat bouwen... het wordt druk volgens jaar.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen is het weer momenteel knap frustrerend...
     

Deel Deze Pagina