OH 58 Kiowa...in belgië..

Maidenvlucht...
Da's een goede vraag, als'ie klaar is zou ik zeggen :-)
Alhoewel..het zou kunnen dat ik hem in de ruwbouw dit jaar effe vliegklaar maak, kwestie van alles getest te hebben voor hij helemaal afgewerkt is. Dit om eventuele gebreken nog kunnen aan te passen alvorens het gehel af te werken, dat werkt gemakkelijker. Het mechaniek is niet zelfdragend, dus kan niet zonder de romp worden ingevlogen, anders had ik dat al lang gedaan. Met de Ecureuil ging dat wel, en da's toch een voordeel..
Als' ie dan mss 2013 helemaal klaar is zou dat leuk zijn..

greets,

Didier

We zijn weer even met een zijprojektje bezig, en dit wilde ik jullie toch niet onthouden...
Voor een vliegtuig wilde ik een cockpit bouwen, en een deel ervan ( achter de piloot) moest ik geheel zelf maken. Nu heb ik me wat laten meeslepen en gelijk paneellijntjes en wat verzonken klinknagels gemaakt, als test... Om het af te ronden ben ik aan de slag gegaan met de bekende "pre shading" techniek, en ik moet zeggen dat het er leuk uitziet..

full

weer wat bijgeleerd dus..nu kunnen we met de kiowa verder..

greets!

Laatst bewerkt door een moderator:
Met het staartstukje weg om met glasmat te worden overtrokken gaan we verder met de rest van de tail. De gehele staart is ingewikkeld in de zin dat beide zijden niet hetzelfde zijn wat betreft rivetten, paneellijnen, en luiken. Opletten is dus de boodschap..
We beginnen met de kappen op de bovenkant, deze geven bij de fullsize toegang tot de tailrotor aandrijfshaft.
De luiken bestaan uit 2 delen, het eerste beslaat bijna 3/4 van de staart, gezien van de romp naar achter,en plooit open naar links, gezien van de achterkant. Het laatste stukje plooit naar de rechterkant. We gaan ze uiteraard niet beweegbaar maken, maar de scharnieren en andere onderdelen wil ik er toch opzetten.
De uiteienden van deze kappen gaan we simuleren met onze bekende motip filler..afplakken en spuiten maar..

full

op de volgende foto is het begin van zo'n luik te zien, de rest ervan wordt afgelijd door scharnieren en andere onderdelen, onnodig deze dus verder te spuiten.
De plakband die er nog opzit wordt de rand van een paneellijn, da's hetvolgende..

full

Nu nog meer paneellijnen spuiten, en dan komen de scharnieren en klinknagels...

En de motip saga gaat gewoon verder..
De overkapping is gespoten, en een deel van de andere paneellijnen ook..

full

De paneellijnen zijn op de volgende foto klaar, en de verdere afwerking van de overkapping is begonnen. Aan deze zijde zie je een rand die met plastic strip is vervaardigd.

full

En dit is de andere kant, even ter herinnering; de overkappingen zijn niet hetzelfde aan beide zijden, vandaar hier de kortere strip..

full

Nu moet er als volgende scharnieren gemaakt worden...

Keep watching this space :-)

Hoi Didier,

Geweldige heli heb je daar, en hij is wel veel mooier wanneer je hem in het echt ziet dat lukt gewoon niet om dat goed in een foto te vangen.

En nog bedankt voor de tips and tricks die je vertelde op de Meeting in Holten.:D

Mvg,

Jan,

Hoi Didier,

Geweldige heli heb je daar, en hij is wel veel mooier wanneer je hem in het echt ziet dat lukt gewoon niet om dat goed in een foto te vangen.

En nog bedankt voor de tips and tricks die je vertelde op de Meeting in Holten.:D

Mvg,

Jan,

Klopt wat je zegt Jan, een foto geeft een goede impressie, maar het live zien is altijd beter hé..de afwezigen op de meeting hadden dus ongelijk :-)
En wat de tips betreft, graag gedaan uiteraard !

groeten,

Didier

Tussendoor effe een update..
Ik ben dus op zoek geweest naar een manier om de scharnieren van de overkapping op de staart te simuleren, en heb na flink wat gesurf op het net gewoon échte scharnieren gevonden, dit in miniformaat..
full

Dit is precies wat ik zocht, de gaatjes al voorgeboord :-)
Daarna op zoek naar de juiste maat "rivetten" om ze vast te zetten, in dit geval iets kleiner dan de Vario's.
Uteindelijk gevonden bij kopspeldjes, waar ik dus het merendeel vanafknip..simpel en effectief..
full

Volgende stap is alles op de heli aanbrengen..

greets,

Didier

Een enorm tijdopslorpende bezigheid, ma weerom een prachtige oplossing.
In Oost-Vlaanderen hebben we een naam voor die scharnieren: pianoscharnieren...
't Zal mooi staan op je machine.

Heligroeten,

Nick

..een kleine update...
De eerste pianoscharnier staat op z'n plaats, het is de korte versie aan de rechterkant van de staart.

full

Ging eigenlijk vrij vlot, met dunne secondenlijm op z'n plaats lijmen, en dan maar gaatjes boren en rivetten lijmen..

we gaan rustig verder ;-)

De pianoscharnieren staan erop, dus is het tijd om wee wat rivetgaatjes te boren..
Deze moeten dus in de met motip filller verhoogde paneellijnen komen.

full

Nog een foto onder een schuinere hoek genomen in de hoop dat de panelen wat duidelijker te zien zijn

full

..en nu maar rivetjes plakken.. :-)

greets!

Beste Didier,
we hebben elkaar begin dit jaar ontmoet in dat parochiezaaltje in de buurt van Brussel. ik had een geel/blauwe Ecureuil bij.
Momenteel ben ik aan een andere Ecureuil bezig voor iemand anders. ik moet er ook een Century mechaniek inbouwen zoals dat jij dat deed. De testvluchten met die mechaniek verlopen dramatisch. Heel de bovenbouw van die Century mechaniek staat zo zwak. Heel die Century mechaniek is eigenlijk een foute boel. Slechte ballinks enz...
We proberen testvluchtjes aan het maken voordat we de mechaniek gaan inbouwen. Er staat ook een 3 bladkop op. Probleem is dat de heli soms vanzelf opstijgt nog voor midstick. Lijkt alsof de pitchservo de krachten die vrijkomen niet kan houden. ik zou er graag eens met u overleggen. kunnen we elkaar ergens ontmoeten of elkaar eens bellen.
Ik zag je begin juni nog vliegen op de show van RC heliparts, maar toen ik je wilde spreken was je verdwenen, lol. Ook A. heeft geen oplossing voor dit probleem en begrijpt niet waar het vandaan komt.

Ik heb dringend hulp nodig. klant wordt ongeduldig. ik ben al 6 maanden aan dit project bezig.

ik hoop op uw reactie.
Groetjes,
Digo

helaas niet zoveel tijd om aan de kiowa te werken, maar toch een kleine update..
Nog steeds met de rivetten bezig, en daar bij de linker en rechterzijde de onderlinge afstand verschillend is, heb ik hiervoor een malletje gemaakt. Gewoon een plaatje met 1 rivet ingelijmd, en op de gewenste afstand een gaatje waar ik de volgende moet boren, steeds juist :-)

full

en het geheel begint al vorm te krijgen..

full

... tot de volgende...

Hei Didier ,

Mooi , goed bezig , en bezig blijven hé , als is het maar een uurtje per dag , ik doe dat ook ... ;-)

en voor de rest .... TOP TOP TOP TOP ;-)

Dit wordt een KIOWA op U tegen te zeggen ... oleeeeeeeeeeee

Grtz
Ron

De kaap van 20.000 bezoekers is genomen...dank aan allen die eens zijn komen kijken, we gaan ons best doen om kortelings nog eens een update te plaatsen..

groeten,

Didier

Back