OH 58 Kiowa...in belgië..

De stabilo's dus..
Het eerste dat dient te worden gecorrigeerd is de bevestiging aan de romp. De foto laat duidelijk een grote opening zien, eerst het plaatje wegzagen waarmee de stabilo normaal simpel aan de romp zou worden geschroefd..

full

nog eens passen..hmm, nog een kleine spatie te zien, dit komt natuurlijk door de hoek van de staart tov de stabilo.

full

..na wat voorzichtig schuren en meten..

full

Dit moesten we hebben, nu gaan we de detailfoto's van de echte eens bekijken, en overleggen welke details er moeten overgenomen worden op het model, het zijn er nogal wat heb ik de indruk...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hei Didier ,

Goe bezig , alles moet juist zijn , de minste speling wegwerken is niet zo simpel als het er uit ziet he ...

Ik ben zeer benieuwd naar de details op deze stukken ... ;-)

Grtz

Ronny

Bij nader onderzoek blijken de stabilo's een flinke uitdaging te worden. Deze zijn bij de echte namelijk opklapbaar gemaakt voor transport. Neen! ik ga ze niet opklapbaar maken, maar wel trachten het scharniermechanisme en bijhorende panelen op het model over te brengen.
Ben begonnen met een 1:1 schets te maken van wat ik er zoal op wil hebben. Dit alleen al kostte meerdere uren teken, meet en kijkwerk om tot een haalbaar resultaat te komen..
ik hoop dat het een beetje zichtbaar is op de foto:
full

Het eerste op de lijst is een uitsparing op het einde van de stabilo. Dit hebben we opgelost door een stukje plasticard erop te lijmen, reeds voorzien van de uitsparing ( te zien aan de trailing edge van de stabilo)
full

full

hierop komen later nog meer details, rivetten en navigatieverlichting, maar eerst wat schuren en plamuren..
Tot de volgende...

Machtig om je detailleerwerk te zien vorderen Didier.
Ook hier geniet ik van elke posting.

Heligroeten,

Nick

PS - vraagje: weet jij welke doping Stratus slikt om aan zo'n tempo te bouwen?

Hei Didier ,

Prachtig werk man , die kleine details , I LOVE IT ...
Dat geeft aan deze heli's net dat ietsje extra's ... ;-)

Goed bezig Didier ... doe zo voort , want we hebben tegen de zomer 2012-2013 ergens zo een KIOWA nodig om het gebeid te verkennen ...

@ Blue Bird en Santini air ..

De enigste pillen die ik neem , zijn TIJD PILLEN .... kun je hier gewoon kopen in elke apotheek ... ;-) dan krijg je 8 uren per dag extra om te bouwen ... ;-)

Maar Didier , ik ben benieuwd naar de uitwerking en het resultaat van de tekening ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Zo, de tijdpillen waren uitverkocht bij iedere apotheek, ra ra waar die naar toe zijn.. :)

Vandaar een mini update, de tailvin is terug, netjes overtrokken met een laagje epoxy en glasmat. Ik ben al aan de slag gegaan met spuitplamuur er gewone plamuur van vallejo voor de iets grotere oneffenheden te verwijderen..

full

resultaat begint er al goed uit te zien, als alles mooi effen is kunnen we ook hier met de details beginnen.

en we gaan verder..maar wanneer..

Ik zit daar voor niets tussen .... die pillen zijn hier ook uitverkocht .... dus ...
Maar aan wie .... ?????

AH , de tailvin ... mooi mooi .... ik ben eens benieuwd wat je daar gaat mee doen ..

Grtz

Ronny

Hey didier,

ik ben zo goed als ne complete leek met glasmatten en epoxi.
Binnenkort moet voor de Cobra enkele wapenPOD's bouwen.
Ben van plan om ze te bouwen in balsa en dan te overtrekken met epoxy en glasmat.

Kun je misschien ne keer kort uitleggen hoe je tewerk bent gegaan bij je tailvin.
Of heb je misschien foto's genomen van elke stap.
Thx bij voorbaat natuurlijk.

Heligroeten,

Nick

Nick,

Ik ga je moeten teleurstellen, ik heb het overtrekken niet zelf gedaan, daar ik er ook geen ervaring mee had. clubmakker prult daar wel eens mee, en heb het aan hem gegeven..Misschien is er bij jullie in de club ook wel iemand die dat kan doen? Ge kunt niet alles kennen hé ;-)

groeten!

En nu weer even terug naar de stabilo's..
Zoals eerder gemeld blijken deze er nogal gecompliceerd uit te zien. Vooral het aandeel verhoogde paneellijnen vroeg om wat denkwerk. Deze beslaan een groot deel van de stabilo, en lopen door aan de onderzijde, wat het gebruik van plasticard eigenlijk uitsloot.
Na wat testjes heb ik het volgende gedaan:
Geheel afplakken met tamelijk "dikke" tape, en daarna enkele lagen spuitplamuur erop zetten
Na het verwijderen van de plakband, en het netjes maken van de randjes blijft er dus een verhoogd paneel over
Afplakwerk:
full

En het resultaat..
full

Ook het stuk plasticard op de buitenzijde ( zie enkele posts geleden) is op deze manier afgewerkt.
Volgende stap zullen de scharnierpunten zijn, dit zal niet zo gemakkelijk worden vrees ik..

Na het succes met de verhoogde panelen, is het tijd om de scharnierpunten aan te pakken, hier ga ik nog menig uurke moeten over nadenken en experimenteren.
Alvast een foto van wat het een beetje zou moeten worden
full

Vooral de grillige "bult" aan de rechterzijde van de foto gaat voor problemen zorgen..Kwestie van iets simpel en overtuigend te maken.. we zien wel weer

Dapper aan de stabilo's begonnen, het eerste exemplaar al voorzien van een graveerlijn waar de stabilo plooit..
full

Daarna met plasticard een poging gedaan om de "bult" een beetje oirgineel te laten lijken

full

Het geheel nog een beetje naschuren en dan eens vergelijken met de foto's van de real one.. ik moet toegeven dat ik eigenlijk nog niet helemaal tevreden ben..we zien wel..

Hey Didier,

je vorderingen zijn telkens prachtig om te bekijken. Wijze oplossingen die je bedenkt.
Voor de dunne beplating over de scharnieren zou je bijvoorbeeld bladlood kunnen gebruiken. Dat vind je rond de hals van wijnflessen. Bij deze heb je dan ook een reden om er enkele te kraken... alles voor de hobby hé...

Heligroeten,

Nick

Aha!
Niet aan gedacht Nick, ben geen wijndrinker..vandaar.. :-)
Ga het eens bekijken, maar het woordje "lood" vind ik niet zo schitterend, het bevind zich allemaal ver achter het zwaartepunt van de heli hé..
Het vervolg lezen jullie nog wel, leuk dat er meegedacht wordt..

groeten!

Zelf hou ik ook niet van verbrast fruitsap, maar da zogenaamd lood wordt enorm veel gebruikt in de modelbouw. En het metaal is zo dun, dat het niks weegt.
Een andere mogelijkheid is magic sculb. Da's een soort twee komponenten plasticine die je kunt uitrollen tot een modeleerbare plaat.

Heligroeten,

Nick

Hei Didier ,

Goed bedacht weer van U .... :cool:
In die stabilo's zijn ook veel revetten te zien he ...
Het gaat goed komen ...
Ben benieuw hoe je de beplating gaat aanpakken ...

Grtz
Ronny

Na het geheel nog eens te hebben bekeken, en gelukkig nog wat bijkomende foto's ter documentatie te hebben gevonden, ben ik tot het (wijze?) besluit gekomen dat mijn creatie van de vorige post toch niet bijster geslaagd was.
Ik ga nu maar van wat dikker plasticard trachten het geheel de precieze vorm te geven, dit gaat veel tijd in beslag nemen, maar het is dan ook een detail dat flink opvalt.
We zijn begonnen met de juiste vorm uit te snijden..
full

nu is het een kwestie van voorzichtig de vorm erin schuren, en veel vergelijken met de foto's..
full

full

Na enkele pogingen, en verscheiden uren later...

full

Het begint er op te lijken, in ieder geval véél beter dan de vorige poging..
Volgende stap zal het imiteren van de scharnierpunten in dit deel zijn, maar da's voor later...

Hei Didier ,

Ja is vele beter zo .... goe bezig , ben eens benieuwd hoe je nu de scharnierpunten gaat aanpakken .... ik ben ook opnieuw moeten beginnen met de rocketlauncher .... je bent dus niet de enige ...

Have Fun ....

Grtz
Ronny

Back