OH 58 Kiowa...in belgië..

Ik heb het gezien Ronny, het kan niet altijd van de eerste keer goed gaan hé..Als het dan uiteindelijk lukt is de voldoening een stuk groter..De aanhouder...ge weet wel.. :-)
Intussen al een testje gedaan voor de scharnierpunten, en het viel niet tegen..maar daarover later meer.

greetz!

De scharnierpunten imiteren bleek dus een tijdrovende klus te worden. Allereerst eens wat getest op scrap plasticard, na een uur of drie (!!) proberen kwamen we tot het volgende resutaat

full

Dit bleek de goede methode te zijn, dus de eerder gemaakte onderdelen werden afgetekend

full

En voorzichtig uitgeboord en vervolgens in vorm gevijld..het eerste onderdeel kostte me een slordige 5 uur om goed te krijgen..pfff..

full

Resultaat is dik in orde, de tweede kostte "slechts" een 3 tal uurkes..

full

Het was ook opletten geblazen, want er is een linker en rechterkant..

full

Volgende stap zal het monteren op de stabilo's zijn, en deze van de verdere details voorzien..neen, 't is nog bijlange niet gedaan :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ja ja ja .... :-) :-) :-) :-)

Chic gedaan , perfect getest , perfect uitgevoerd op de eerder gemaakte delen ...

Ik heb het een paar keer bekeken , en het is niet te doen goed gedaan ...
Van NIETS , IETS maken dat IETS in de prullenbak gooien en weer IETS nieuws maken ... das de kunst hier ..

Man man ... TOP ..... :cool:
De HELILAT wordt ten huize Didier heel hoog gelegd ... en da zien we graag he ...

This is Scale Building ..

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Thx voor de complimentjes mannen, dat geeft nog meer zin om verder te gaan :-)

Daarstraks even wat testjes gedaan met rivet mogenlijkheden, de vario rivetjes om te boren kennen we al langer, en hebben we gebruikt op het MMS een hele tijd geleden.
Op de stabilo's zijn deze dus wat moeilijker te gebruiken.
Daarom de volgende testjes gedaan:
1: lijm met spuit en injectienaald
2: Vario kleefrivetten, voor een vlakke rivet, en geen bolle
3: Lijm zoals bij 2, maar met grotere naalddiameter
full

3 valt dus af, de vorm blijft er gewoon niet in.. 1 en 2 zijn best goed, zeker met wat oefening krijg je een prima resultaat, dat weet ik van mijn vorige heli's..
Laat jullie commentaar maar horen..

Hei Didier ,

Hmmmmm , mijn revet voorkeur gaat naar die van VARIO ...
Ik vindt de lijmmethode goed , maar ik verkies de VARIO revetten , ze zijn mooi gelijk , bol en je kan ze afkorten .... OK , het is moeilijker op de stabilo's , maar das geen probleem hoor , ik heb er zo een 500 tal in die van mij gelijmd en da ging iets moeilijker ja maar ze zitten er in ...
Dus ik zeg VARIO Revetten .... die met de steeltjes he ...

Mijn gedacht .... :cool:

Grtz

Ronny

Ik ben absoluut geen schaalbouwer van jullie niveau, maar ik zou toch ver weg blijven van die kleefrevetten.

Ik heb er een paar duizend van op mijn Cobra geplakt, en je moet er met je neus bovenop staan om überhaupt te zien dat ze er op zitten. Beetje jammer van het werk, als je er niets van ziet.

Vond ook het aanbrengen een lastige zaak: je kunt ze pas aanbrengen nadat de romp schoon, geschuurd en min of meer spuitklaar is.
Doordat je dan nog een paar dagen bezig bent met revetteren, is de romp dus weer vettig van het vele aanraken. Bij het aansluitende ontvetten kwamen bij mij weer en aantal revetten los (veel gedoe om ze weer op hun plek te krijgen) en eenmaal gespoten, zag je ze nauwelijks zitten....

Beetje jammer is ook dat ze op een vaste afstand van elkaar zitten, wat natuurlijk niet altijd realistisch overkomt.

Ik denk dat het mooi zou zijn als iemand een doseersysteempje bedacht om mooi gelijkmatige lijmrevetten aan te brengen....

Groet, Bert

Er zit idd een grond van waarheid in wat je zegt, maar het maakt niet uit welke rivetmethode je gebruikt, ge moet soms flink kijken om ze te zien, dat klopt..Het is wel zo dat ze zeker niet groter mogen zijn, anders komt de verhouding met het echte model in gedrang. Zelf heb ik steeds een combinatie van vario boor rivetten en de lijmmethode met succes toegepast.. Vooral met lijm kun je na wat oefening vrij snel tot een mooi resultaat komen.
Om op mijn dilemma voor de stabilo's terug te komen, het zullen op dit onderdeel de kleefrivetten worden, daar bij het origineel de rivetten niet bol zijn, maar eerder vlak. Ik heb om mezelf te overtuigen een stukje gedaan, en daarna meteen van grondverf voorzien om een duidelijker beeld te krijgen
full

full

Ik moet zeggen dat ik verrast was van het goede resultaat, eigenlijk net wat het moest zijn. Het feit dat de rivetten 4 of 5 mm van mekaar zitten op de drager, al naar gelang de manier je ze uitknipt, kwam in dit geval precies uit :-)
Voor de rest zijn ze een nachtmerrie om juist te plaatsen, maar daarover later weer meer..
Nu verder met de details...

Voor de rest zijn ze een nachtmerrie om juist te plaatsen, maar daarover later weer meer..
Nu verder met de details...

Ik had ook behoorlijke problemen om ze te plaatsen, trok in het begin vaak bijna de helft van de revetten weer met de dragerfolie weg...., of bij het verwijderen van de beschermlaag bleven de revetten hierop zitten in plaats van op de drager folie

Ik heb de volgende methode toegepast: Een strook van het basisvel knippen, en op een harde gladde ondergrond leggen. Nu hier met een fiks kogellager een paar keer overheen rollen, flink aandrukken. De revetten lossen nu van het beschermpapier en hechten zich aan de drager folie.

Dragerfolie op het model leggen, en ook weer met het kogellager stevig er over heen rollen. De revetten hechten zich nu aan het model.

Nu de drager folie verwijderen door het een zo scherp mogelijke knik te laten maken: dus als je aan de linkerkant begint, het tipje van de dragerfolie omvouwen, en voorzichtig naar rechts weg trekken, zodanig dat de folie evenwijdig aan het model oppervlak blijft, maar 180 graden omgevouwen. Nu blijven de revetten eigenlijk altijd wel goed op het model zitten. Na weghalen van de dragerfolie nogmaals met het kogellager er over heen rollen om de revetten goed aan te drukken.

Bij mij zag het er na aanbrengen van de revetten en de primer precies eender uit als bij jou. Na spuiten van de kleur en de blanke lak bleef daar teleurstellend weinig van over. Maar het kan goed zijn dat ik gewoon teveel verwachtte....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hei Didier ,

Als je naar de foto kijkt dan is dit inderdaad de juiste revet .. das al goed ..
Maar ga je er matte vernis lak opspuiten , of ga je dat niet doen .. want dat zou ik ook eens testen ( zoals Bert ) het hierboven al aankaart ..
Ik zou het gewoon eens testen op een proefstukje , het is gewoon om te zien wat er dan nog van de revet overblijft en als je daar tevreden mee zijt ...
Dan weet je ook dat je met een gerust hart verder kunt revetteren .... :zon:

Grtz

Ronny

Hey Didier,

tussen de heropgestartte Cobra-bouw-werkzaamheden door worden je creëerkunsten ook hier met bewondering gevolgd.

Het rivetteren van mij stabilo heb ik gedaan door van de Vario rivetten de kopjes af te snijden en enkel de kopjes op de stabilo te kleven.
Nu, die kleefrivetten zien er zeker niet slecht uit.

Heligroeten,

Nick

Flink wat reacties, leuk om te lezen!
@ Bert, het probleem bij mij is gewoon dat de drager niet doorzichtig is, ik kan de rivetten dus heel moeilijk op de gewenste plaats krijgen, en een mm erlangs is dus geen optie. Ik haal nu eerst voorzichtig de drager van Vario eraf, en plak er dan doorzichtige scotch tape over. Dan haal ik het geheel van het papier en kan ze door de doorzichtige tape op de gewenste positie zetten..beetje omslachtig, maar het werkt..

Om op de andere reacties te antwoorden;
Rivetbaantje nr2 op de testfoto heeft reeds meerder lagen grondverf, en zien er nog steeds goed uit. Ik ben ook niet van plan er een vernislaag op te zetten, daar het toch een electro heli is. Met de dunnere spuittechnieken van Blue bird en bijhorende verf zijn de lagen toch tamelijk dun, ik ben er dus gerust in..
En Nick, ik snap precies wat je bedoeld, maar de rivetten op de stabilo's zijn duidelijk plat, vandaar de plakrivetten, en niet de bollekes..

thx mannen !

Hebben ze dat gewijzigd dan? toen ik mijn Cobra "afmaakte" (durf het tegenover jullie meesters der schaalbouw geen "afwerking" meer noemen) was die drager folie lichtelijk doorzichtig en had ik geen problemen de revetten goed te positioneren.

Met het lossnijden van de enkele banen had ik wel eens wat problemen omdat de X-acto mesjes om een ofl andere reden heel snel bot werden en dan de dragerfolie ging rafelen of erger, inscheuren. Maar ik kon wel precies zien waar ik ze plaatste....

Hoe dan ook, zoals ze nu op het stabilo zitten ziet het er perfect uit.

Niks meer aan doen (behalve de kleur dan toch)

Groet, Bert

Blijkbaar zullen ze het "verbeterd" hebben denk ik.. :-) Nu is het mat witachtig, en bijna niet doorzichtig, althans niet genoeg om mij happy te krijgen. Ook moet je volgens de handleiding de drager met een haardroger lichtjes verwarmen als je de rivetten hebt geplaatst, op die manier lost enkel de drager en niet de drager + rivetten..
Ik zet er nog wel eens een fotoke van in een post hier..

greets !

Hey Bert,

Zoals gezegd een foto van de actuele vario plakrivetten..
Boven ligt de losgehaalde drager, die ziet er dus melkwit uit, en ge ziet er niks door..
onderaan de folie met rivetten, voorzien van een stripje scotch tape, dit werkt een stuk makkelijker..
full

Het blijft een tijdrovende bezigheid, maar't resultaat zal best ok zijn denk ik..

groeten,
Didier

Dat is blijkbaar toch iets anders geworden: bij mij was het meer een beetje zoals calqueerpapier, of die witte kantoor scotchtape (je weet wel, die witte tape die onzichtbaar is op fotocopieën): wit om tegenaan te kijken, maar zodra je het op een ondergrond legt, toch doorzichtig genoeg om goed te kunnen zien wat je doet.

Ik kon zonder potlood strepen op de romp te zetten namelijk nog steeds de paneellijnen etc goed zien, en de revetbanen "uit de hand" goed plaatsen.

Jammer, want als ik dit zo lees is het er niet makkelijker op geworden.

Maar dat geeft niet, je hebt er in ek geval een goed werkende en inventieve oplossing voor gevonden;)

Groet, Bert

Met al die dagen mooi weer is er niet veel meer gebouwd, toch een kleine update..
De tijdrovende scharnierpunten moeten nog op de stabilo's worden gemonteerd, maar bij passing bleek dat ik iets te ijverig was geweest als ik de breuklijn een tijdje geleden op een stabilo heb gegraveerd..Deze loopt namelijk niet geheel in dezelfde lijn over de leading edge..foto verklaart meer

full

Dichtplamuren en opnieuw een stukje graveren was dus de boodschap..nu klopt het wel..

full

En nog een fotoke uit een andere hoek gezien, we gaan verder met de rest van de details, en ter afsluiting de rivetten..vraag is alleen..wanneer?

full

Weer wreed schoon Didier. Zalig om naar te kijken en ervan te genieten.

Wanneer bouwen?
Alle dagen een beetje en zo zal je er plots zijn... zonder dat je het weet.
Zeker nie naar 't einde hunkeren, want dan lijkt een schaalbouw wel op de Himalaya waar je over moet...

Heligroeten,

Nick

Mooi gedaan Didier ,

en , rustig aan hé , het is SCALE BUILDING ....
Zoals Nick zegt , wanneer je tijd hebt , en zo geraakt hij ook af hoor ...

Grtz
Ronny

Oh.. rustig doen we het zeker.. :-)
Als het écht eens slecht weer wordt ( wat voor mij niet moet) zal ik automatisch wat meer bouwtijd hebben, ik ben écht niet gehaast, maar geraak er helaas niet toe élke dag iets te doen..
Maar we hebben wél fun! en dat telt !

Back