OH 58 Kiowa...in belgië..

Toch proberen om elke dag iets te doen Didier, dan blijf je in het ritme.
Eens je stilvalt is't soms keimoeilijk om jezelf opnieuw aan die bouwtafel te krijgen, ma eens je er dan weer aangeraakt is't fun...

Heligroeten,

Nick

Het werk aan de scharnierpunten loopt stilletjes ten einde, nog enkele kleine details uit plasticard gemaakt, en op de juiste positie gelijmd.

full

Het geheel..

full

full

Next up : rivetten...ik heb al wat experimentjes gedaan, dus dat zou niet zo moeilijk moeten worden.. hoop ik ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Rivetten plaatsen is't volgende op de lijst..
Een tijdje geleden al wat experimentjes gedaan, en voor de stabilo's zijn het dus de plakrivetten van Vario geworden, gewoon omdat ze van vorm het beste overeen komen.
Ze behandelen is een andere zaak, de melkwitte drager maakt het tamelijk moeilijk om te zien waar je ze precies plaatst..toch tamelijk belangrijk..
Daarom hetvolgende gedaan:
Rivetjes uitsnijden en op een stukje plakband positioneren, op deze manier heb je je handen vrij..
full

Voorzichtig de drager lospeuteren, goed opletten dat de rivetjes blijven zitten..
full

zo dus..
full

Vervolgens scotch tape erover, en de rivetten voorzichtig lostrekken
full

En plaatsen op de gewenste positie..
full

Dit is de onderzijde, na vele uurkes peuteren en plakken :-)
full

En de bovenzijde, still in progress..
full

We gaan verder...

Prima gemaakt Didier ,

Ik zie het wel , ... de twee steunen die tegenelkaar opkomen als de stabilo's opengeklapt zijn ( bovenkant ) , deze zie je niet aan de onderkant ..
Maar het is soms moeilijk te zien ... en met zo vele draadjes van heli's , je zou er tuureluut van worden ... ;-)

TOP .... :cool:

Grtz

Ronny

Wat me nog rest te doen aan de stabilo's is het afwerken van de tippen. Hier komen enkele bolle ( vario) rivetten op, en uiteraad de navigatielichten. Deze laatste ga ik eerst moeten maken, daar die de positie van de rivetten bepalen, kwestie van alles weer een goede "look" te geven.
De navigatielichten zullen gemaakt worden van de druppelvorm die ik op jet power bij optotronix heb gekocht.
Komende dagen worden deze delen afgewerkt en van houder voor led's voorzien, nog effe brainstormen over deze uitdaging..alvast een fotoke van de "lenzen", ééntje heb ik al voorzichtig uitgesneden en vlak geschuurd..

full

Hei Didier ,

Mooi , hier ga ik eens zien wat en hoe je dat gaat doen ...
Heb je trouwens al verlichting ... ik zie al enkele gaten geboord ... vandaar mijn vraag ...
En welke verlichting ga je gebruiken ? 1W of ????
En op welke Voltage ????
En de binnenkant van de druppels hoe ga je die inkleuren , of gewoon van buiten spuiten ...
Je ziet ik ben heel nieuwsgierig , ik moet dat ook allemaal gaan maken de komende dagen ... vandaar ...

Grtz
Ronny

Hey hey, de gaten die je al ziet zijn gewoon details die ook op de real one staan, meer niet.
Gat voor de led's moet nog komen, de led's worden gevoed door een 9v batterij of eventueel 2 of 3s lipo, dat moet ik nog bekijken. Wattage heb ik geen idee van.. Ben van plan de lensjes aan de buitenzijde te spuiten, dat geeft het mooiste resultaat. Heb dat ooit aan de binnenzijde gedaan, en na geruime tijd begon de verf te lossen, wat niet praktisch was.. Aan de buitenzijde kun je nog wat herstellen, binnen niet meer..
Je leest het ter zijner tijde wel, mijn pc moet straks weg, dus het kan wel even duren..

greetz!

Ook hier een kleine mijlpaal.. we hebben de 200 bouwuren gehaald :-)

Stillekes met de navigatielichten verder gegaan, allereerst een testlensje op een doorschijnend stukje plasticard gelijmd, gatje erin en led erdoor..

full

Op zich een bevredigend resultaat..we kunnen verder..
Om de led's op de juiste positie te laten zitten heb ik eerst in de doorschijnende plastic een kort buisje gelijmd waar de led precies inpast. Op deze manier kan'ie later vastgelijmd worden, en het geheel gemakkelijk op de stabilo worden gezet.
Fotoke met de onderdelen..

full

Vlak plaatje en lensjes samenlijmen, en na wat schuurwerk is't resultaat prima

full

Volgende stap zal het positioneren op de zijkant van de stabilo zijn + afwerking van deze laatste.. daarna kunnen de positielichtjes worden gespoten in hun respectievelijke kleur..

Hei Didier ,

Mooi alweer , jij gaat dus voor de iets zachtere LED's ...
Daar ik niets ken , geen ervaring heb met dit soort van verlichting ga ik mij volledig laten inspireren door wat ik te zien krijg en wat ze me coachen ...

Maar , proficiat met je 200 ste bouwuur ...
en zie je , zo komt het verre einde toch stilletjes aan in zicht ...

Grtz

Ronny

hmm, het einde is nog bijlange niet in zicht..maar 't is een begin hé :-)

Met de led's zelf ga ik nog wat experimenteren, ze schijnen fel, maar te zeer in 1 richting, nl als je er recht inkijkt. Ik weet eventueel wel een oplossing daarvoor, heb dat bij mijn A 10 ook gedaan,en't werkt goed..later daarover meer. Ook het voltage gaat aan tests onderworpen worden, het resultaat zie je wel verschijnen..

Dim je verlichting niet al te veel Didier, integendeel... je mag zelfs overdrijven met de helderheid want je gaat later puur op je positielichten vliegen.
Zoals ik hier al meerdere keren heb verteld maken militaire kleuren zoals olive drap, khaki enz. je machine voor een groene achtergrond ECHT compleet onzichtbaar.

Heligroeten,

Nick

Dim je verlichting niet al te veel Didier, integendeel... je mag zelfs overdrijven met de helderheid want je gaat later puur op je positielichten vliegen.
Zoals ik hier al meerdere keren heb verteld maken militaire kleuren zoals olive drap, khaki enz. je machine voor een groene achtergrond ECHT compleet onzichtbaar.

Heligroeten,

Nick

Daarvoor dienen de militaire kleuren ook hé :-)
Ik zal ze zeker niet gaan dimmen, maar wat ook niet mooi is zijn té felle lichten, dat geeft een "speelgoedachtig" effect, en dat willen we toch vermijden hé..
Het feit dat de lichtjes in een donkere achtergrond komen ( ons khaki/ olive drab) laat ze sowieso al feller uitkomen...
De scale look primeert bij mij over de zichtbaarheid tijdens het vliegen, als ik'm niet goed meer zie vlieg ik gewoon wat dichterbij.. :-)

Groeten,

Didier

Met de lenskapjes in positie kunnen de laatste rivetten op de zijkant van de stabilo's worden gezet. Lenskapjes zitten er nog los op, want moeten later nog worden gespoten uiteraard..

full

full

Ook de stabilo's zullen dan van een dun laagje grondverf worden voorzien..
Wordt dus vervolgd ;-)

Draadje alweer meer dan 10.000 keer bekeken,da's ook weer ne kleine mijlpaal :)
Thx allen voor de interesse!

Didier

Dikke felicitaties Didier, blijkbaar is de interesse in Amerikaanse militaire hefschroeven groot.
We gaan door...

Heligroeten,

Nick

Back