OH 58 Kiowa...in belgië..

Hey Didier,

alles is zo natuurgetrouw mogelijk op schaal nagebouwd.

Is dit ook zo voor de rotorbladen en de staartrotor?

Of moet je daar nemen wat er te krijgen is, of wat kan samengaan met de mechaniek?

Het is gelukt!
Ik ben vanmiddag op ons veldje gaan vliegen, en deze keer wél iemand in de buurt die bekwaam is om foto's te maken.. Thx Jannis :-)

full

full

full

Het vliegen ging weer geweldig, toegegeven, er stond weinig wind, maar dit vliegt zoo rustig en stabiel..heerlijk :-)

Wat de vraag ivm rotorkop en bladen betreft,
Het is idd voor het merendeel onder ons "behelpen" met de in de handel verkrijgbare rotorsystemen.. Er bestaan er redelijk wat, dus voor de meeste toestellen kun je wel iets passend vinden, rijst natuurlijk de vraag wat goed vliegt en wat niet..Daar kun je best kijken bij de mensen die deze systemen vliegen, om zo een goed idee te krijgen van hoe het gaat. Ook komt het prijskaartje ook om de hoek kijken, dit kan gaan van schappelijk tot belachelijk duur...het is maar wat je zelf wil...

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
Thx manneke;-)

Verder nog even melden dat er ook vandaag is gevlogen met de kiowa...Er stond redelijk wat wind, dus wilde ik weten hoe dat ging, en ik moet zeggen verrassend goed :-)
Uiteraard moet er wat meer gestuurd worden, maar dat zie je bijna niet aan het vliegbeeld, strak en stabiel.. I love it!!

Greets,

Didier

Er moesten nog 2 flinke verluchtingsgaten worden gemaakt, deze zijn redelijk complex, gezien de schuine rand en details die er rond staan..
Uitzagen, en met plasticard de rand erinlijmen, daarna de binnenzijde afsnijden en gelijk met de rand maken, klinkt simpel maar viel ferm tegen...
full

full

Dan verder de rand afwerken, eerst de vorm uittekenen en snijden uit plasticard
full

Vervolgens stukje per stukje op de juiste positie lijmen

full

full

full

En als laatste de rivetten erop, foto's bekijken, goed tellen en boren maar...

full

Zo, en dit alles 2 keer......

groeten,

Didier

Keer op keer is het genieten van je monnikenwerk Didier.
Al die details zijn een lust voor het oog.
Uren denken en zoeken achter een haalbare werkmethode om je ideeën vorm te geven. Da's modelbouwcreativiteit van topniveau.
Je werk toont dat je geniet van het bouwen en dat is 'the real spirit'.
Blijven genieten Didier! Wij genieten mee...

Heligroeten,

Nick

...En we genieten weer verder...

Nieuwe foto's toonden een scala aan slotjes en strips op de bovenzijde van het doghouse, achter de rotoras. Stripjes plasticard snijden, de positie uittekenen, wat niet evident is, en het zaakje vastlijmen..weer een klus geklaard...

full

We gaan dapper door ;-)

Didier

Hoe langer je met een project bezig bent en hoe meer documentatie je vindt, des te meer details je ontdekt... en zo blijven we dapper bezig...

Heligroeten,

Nick

Omdat ik mij wat verveelde is aan het rondklikken op het forum en kwam ik hier terecht...WAUW wat een ontzettend mooi project!!!! Chapeau!!
Ga zo door en heel veel bouwplezier!

Greets,

Marco

Thx voor de positieve comments mannen, altijd fijn...
De laatste week wat minder tijd kunnen besteden aan de kiowa, maar toch nog wat kunnen doen..
Het beacon op het doghouse was aan de beurt. Op foto's waren weer verschillende types te zien, ik heb voor de meest" simpele" versie gekozen. Liever een simpel exemplaar dat je goed kunt nabouwen dan iets complex dat nergens op lijkt..

De basis ervan is gemaakt van het dopje van en flesje zap...dit had de juiste verhouding en vorm. Beetje schuurwerk, wat details van plasticard, enkele rivetjes, en het komt goed

full

Daarna de positie bepalen, inlijmen, en afwerken met plasticard en rivetjes..

full

Vervolgens wilde ik mijn verlichting bestellen bij rclightning, waar ik ook die van mijn ecureuil heb gehaald. Helaas krijg ik na een week nog steeds geen antwoord op mijn mail, dus dat zou wel eens een flink probleem kunnen worden..

we zien wel..

Didier

Het staarteinde was nog steeds niet voorzien van een deftig eindstuk,dit had ik al deels gemaakt vorig jaar, maar nu aangepast en demontabel bevestigd.
Wat plamuur om het netter te maken..
full

En het past, zit vast met 1 imbusje,uitsparing voor de staartrotoraansturing, enkele rivetten, en voorbereiding voor verlichting zijn klaar.
full

Nu kan dit weer aan de kant in afwachting van antwoord van rclightning....

groeten,

didier

Nog even een update voor de helibouwdag...

De slotjes op de staart moesten nog gebeuren, deze zijn een flink stuk groter dan deze op de romp, dus wat extra detail kon wel..
full

4 delen in totaal, de plasticard strip, en 3 rivetten...vooral de gaatjes waren niet evident om goed te positioneren.
Dan alles op de staart lijmen, dit is het resultaat..boven verwachting eigenlijk :-)
full

full

en nu op naar de bouwdag!

Groeten,

Didier

Na al dat moois op de bouwdag is de drive om te bouwen uiteraard enkel groter geworden..
Geruime tijd geleden was ik begonnen met de opbouw van de pedestal waar de IR jammer opkomt, dit was de stand toen..
full

Nu zijn we verder gegaan met snijden van meerdere onderdelen,en puzzelen..
full

Zo wordt dit tussendeel dan..
full

Als we dan beide samenvoegen geeft het dit beeld..
full

Nu verder met de rest van de opbouw, en de IR jammer zelf..

groeten,

Didier

Wooooowww ...

Knap werk Didier , ik ben zeer zeer zeer zeer benieuwd hoe je de IR Jammer gaat maken .

Ik blijf het volgen .... ;-)

Grtz
Ron

Rivetten!

Ook hier ontsnappen we er niet aan.. De gehele opbouw voor de IR jammer staat er vol van.. dus het bekende verhaal..aftekenen, boren, plakken..
Zover zijn we al

full

Tussendoor al begonnen met de eerste ontwerpen voor de IR jammer

full

full

Wordt uiteraard vervolgd ;-)

greets,

Didier

Interessante bouwmethode Didier.
Je brengt mij op ideeën voor de vormgeving van mijn eigen disco-ball...

Heligroeten,

Nick

IR jammer...

Het is gelukt!

Na wat testjes hebben we de jammer in mekaar gekregen...
Deze is dus laag per laag opgebouwd, de tussenliggende plaatjes eerst van een kleurtje voorzien, dan aan de binnenzijde van de facetten een passend rond schijfje gelijmd om ze op hun plaats te houden. Vervolgens het geheel aan de binnenzijde van 5 min epoxy voorzien en dan op het plaatje gepositioneerd. De epoxy loop dan door de zwaartekracht aan de binnenzijde naar beneden, en zo krijg je een gelijmd geheel zonder kans op lijmvlekken aan de buitenzijde...
Resultaat..

full

Ook kon ik het niet laten de bovenkant te detailleren, plasticard en rivetjes doen hun werk..

full

Genoeg voor deze keer....

greets,

Didier

Back