OH 58 Kiowa...in belgië..

Hey Didier,

alles is zo natuurgetrouw mogelijk op schaal nagebouwd.

Is dit ook zo voor de rotorbladen en de staartrotor?

Of moet je daar nemen wat er te krijgen is, of wat kan samengaan met de mechaniek?
 
Het is gelukt!
Ik ben vanmiddag op ons veldje gaan vliegen, en deze keer wél iemand in de buurt die bekwaam is om foto's te maken.. Thx Jannis :-)

full


full


full


Het vliegen ging weer geweldig, toegegeven, er stond weinig wind, maar dit vliegt zoo rustig en stabiel..heerlijk :-)

Wat de vraag ivm rotorkop en bladen betreft,
Het is idd voor het merendeel onder ons "behelpen" met de in de handel verkrijgbare rotorsystemen.. Er bestaan er redelijk wat, dus voor de meeste toestellen kun je wel iets passend vinden, rijst natuurlijk de vraag wat goed vliegt en wat niet..Daar kun je best kijken bij de mensen die deze systemen vliegen, om zo een goed idee te krijgen van hoe het gaat. Ook komt het prijskaartje ook om de hoek kijken, dit kan gaan van schappelijk tot belachelijk duur...het is maar wat je zelf wil...

groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thx manneke;-)

Verder nog even melden dat er ook vandaag is gevlogen met de kiowa...Er stond redelijk wat wind, dus wilde ik weten hoe dat ging, en ik moet zeggen verrassend goed :-)
Uiteraard moet er wat meer gestuurd worden, maar dat zie je bijna niet aan het vliegbeeld, strak en stabiel.. I love it!!

Greets,

Didier
 
Er moesten nog 2 flinke verluchtingsgaten worden gemaakt, deze zijn redelijk complex, gezien de schuine rand en details die er rond staan..
Uitzagen, en met plasticard de rand erinlijmen, daarna de binnenzijde afsnijden en gelijk met de rand maken, klinkt simpel maar viel ferm tegen...
full


full


Dan verder de rand afwerken, eerst de vorm uittekenen en snijden uit plasticard
full


Vervolgens stukje per stukje op de juiste positie lijmen

full


full


full


En als laatste de rivetten erop, foto's bekijken, goed tellen en boren maar...

full


Zo, en dit alles 2 keer......

groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Keer op keer is het genieten van je monnikenwerk Didier.
Al die details zijn een lust voor het oog.
Uren denken en zoeken achter een haalbare werkmethode om je ideeën vorm te geven. Da's modelbouwcreativiteit van topniveau.
Je werk toont dat je geniet van het bouwen en dat is 'the real spirit'.
Blijven genieten Didier! Wij genieten mee...

Heligroeten,

Nick
 
...En we genieten weer verder...

Nieuwe foto's toonden een scala aan slotjes en strips op de bovenzijde van het doghouse, achter de rotoras. Stripjes plasticard snijden, de positie uittekenen, wat niet evident is, en het zaakje vastlijmen..weer een klus geklaard...

full


We gaan dapper door ;-)

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe langer je met een project bezig bent en hoe meer documentatie je vindt, des te meer details je ontdekt... en zo blijven we dapper bezig...

Heligroeten,

Nick
 
Omdat ik mij wat verveelde is aan het rondklikken op het forum en kwam ik hier terecht...WAUW wat een ontzettend mooi project!!!! Chapeau!!
Ga zo door en heel veel bouwplezier!

Greets,

Marco
 
Thx voor de positieve comments mannen, altijd fijn...
De laatste week wat minder tijd kunnen besteden aan de kiowa, maar toch nog wat kunnen doen..
Het beacon op het doghouse was aan de beurt. Op foto's waren weer verschillende types te zien, ik heb voor de meest" simpele" versie gekozen. Liever een simpel exemplaar dat je goed kunt nabouwen dan iets complex dat nergens op lijkt..

De basis ervan is gemaakt van het dopje van en flesje zap...dit had de juiste verhouding en vorm. Beetje schuurwerk, wat details van plasticard, enkele rivetjes, en het komt goed

full


Daarna de positie bepalen, inlijmen, en afwerken met plasticard en rivetjes..

full


Vervolgens wilde ik mijn verlichting bestellen bij rclightning, waar ik ook die van mijn ecureuil heb gehaald. Helaas krijg ik na een week nog steeds geen antwoord op mijn mail, dus dat zou wel eens een flink probleem kunnen worden..

we zien wel..

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het staarteinde was nog steeds niet voorzien van een deftig eindstuk,dit had ik al deels gemaakt vorig jaar, maar nu aangepast en demontabel bevestigd.
Wat plamuur om het netter te maken..
full


En het past, zit vast met 1 imbusje,uitsparing voor de staartrotoraansturing, enkele rivetten, en voorbereiding voor verlichting zijn klaar.
full


Nu kan dit weer aan de kant in afwachting van antwoord van rclightning....

groeten,

didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even een update voor de helibouwdag...

De slotjes op de staart moesten nog gebeuren, deze zijn een flink stuk groter dan deze op de romp, dus wat extra detail kon wel..
full


4 delen in totaal, de plasticard strip, en 3 rivetten...vooral de gaatjes waren niet evident om goed te positioneren.
Dan alles op de staart lijmen, dit is het resultaat..boven verwachting eigenlijk :-)
full

full


en nu op naar de bouwdag!

Groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na al dat moois op de bouwdag is de drive om te bouwen uiteraard enkel groter geworden..
Geruime tijd geleden was ik begonnen met de opbouw van de pedestal waar de IR jammer opkomt, dit was de stand toen..
full


Nu zijn we verder gegaan met snijden van meerdere onderdelen,en puzzelen..
full


Zo wordt dit tussendeel dan..
full


Als we dan beide samenvoegen geeft het dit beeld..
full


Nu verder met de rest van de opbouw, en de IR jammer zelf..

groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wooooowww ...

Knap werk Didier , ik ben zeer zeer zeer zeer benieuwd hoe je de IR Jammer gaat maken .

Ik blijf het volgen .... ;-)

Grtz
Ron
 
Rivetten!

Ook hier ontsnappen we er niet aan.. De gehele opbouw voor de IR jammer staat er vol van.. dus het bekende verhaal..aftekenen, boren, plakken..
Zover zijn we al

full


Tussendoor al begonnen met de eerste ontwerpen voor de IR jammer

full


full


Wordt uiteraard vervolgd ;-)

greets,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Interessante bouwmethode Didier.
Je brengt mij op ideeën voor de vormgeving van mijn eigen disco-ball...

Heligroeten,

Nick
 
IR jammer...

Het is gelukt!

Na wat testjes hebben we de jammer in mekaar gekregen...
Deze is dus laag per laag opgebouwd, de tussenliggende plaatjes eerst van een kleurtje voorzien, dan aan de binnenzijde van de facetten een passend rond schijfje gelijmd om ze op hun plaats te houden. Vervolgens het geheel aan de binnenzijde van 5 min epoxy voorzien en dan op het plaatje gepositioneerd. De epoxy loop dan door de zwaartekracht aan de binnenzijde naar beneden, en zo krijg je een gelijmd geheel zonder kans op lijmvlekken aan de buitenzijde...
Resultaat..

full


Ook kon ik het niet laten de bovenkant te detailleren, plasticard en rivetjes doen hun werk..

full


Genoeg voor deze keer....

greets,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top