OH 58 Kiowa...in belgië..

Ik denk het niet Bert. Als ja al weet hoe lang je er over doet om een nette 3D tekening te maken. Laat staan die ook te printen is.
Dan de uren dat je machine aan staat om tot een print te komen. Het bijwerken en soms opnieuw printen.
3D printen is echt een vak apart. Natuurlijk lijkt het direct al af, maar er gaan zoveel handelingen vooraf.

Het is een mooi hulpmiddel voor de hobby.

@Didier: mooi om de heli elke keer een stapje dichterbij de eind finale te zien komen. Ik volg het al van af het begin.

Gr Rob.
PS: ik heb mijn eigen 3D printer maakt, geen kit. Ik weet de nukken van 3D printen.
 
Dat wéét ik, maar doet niks af aan het feit, dat IEDEREEN op die "start print-sequence" knop kan duwen, en niemand daarna kan zien wie die 3D-printable tekening gemaakt heeft. Niemand ziet hoe vaak je opnieuw hebt moeten printen...

De schaalmodelbouw gaat dan dood, omdat tamelijk relatief gezien, een enkeling die tekeningen maakt, en alleen de tekeningen die in één keer goed resultaat opleveren zijn verkoopbaar, dus iedereen opeens eenheidsworst met dezelfde onderdelen in elkaar gaat plakken.
Zoals het nu is, zie ik op een modelbouwbeurs een grote verscheidenheid aan modellen van diverse kwaliteitsniveaus.
In de toekomst worden dat allemaal modellen met geprintte onderdelen, de tekeningen daarvan afkomstig van een beperkt aantal mensen, en dus krijg je een vervlakking van de niveauverschillen.

Dat is toch niks anders dan dat de RTF schuimkitjes de gewone balsa kits nagenoeg totaal uitgeroeid hebben?

Het is gewoon wachten tot die "vooruitgang", die je toch niet tegenhoud, de traditionele vaardigheden kapot gemaakt heeft.

Dat je de "vooruitgang" niet tegenhoud, akkoord. Maar waarom moet ik er dan ook nog bewondering voor hebben dat alles wat me lief is er aan kapot gaat???

Groet, Bert
 
Daarom hou ik de tekeningen vaak tot mijn zelf. Alleen als er expliciet om wordt gevraagd dan geef ik mijn tekeningen af, 3D als 2D. Er staan alleen wat standaard tekeningen op Thinyvers, quad en 3D printer gerelateerd.
Ik ben met je eens dat je met een stuk ABS een onderdeel kan maken pas echte modelbouw is. Vaak teken je toch een onderdeel op een CAD programma of papier om zeker te zijn van de maten.
De echte kennis zit dan ook hier in. Het omzetten van een idee naar een vast object.

Gr. Rob
 
Er is naar mijn mening weinig mis met het maken van een CAD tekening....
Dat is voor mij hetzelfde als tekenen met potlood en puntenslijper, en dan overstappen naar tekenen met vulpotlood.

Het is de stap naar "druk op de knop en je tekening rolt er uit" waar ik moeite mee heb, want dat is de verneuker van gewone menselijke vaardigheden.

Groet, Bert
 
Artisanaal bouwen en 3D-printtechnologie zijn 2 aparte werkmethodes die elk hun eigen specifieke kennis en vaardigheid vragen. Net zoals Didier gebruik ik ze beiden. Maar het is een feit dat er steeds minder zijn die vele jaren tijd besteden aan het ambachtelijk ineenknutselen van 1 machine.
Recentelijk ben ik nog een kranige Duitse 70-tiger tegengekomen die zijn helirompen bouwt met spanten en balsa beplanking. In zijn ogen zijn Didier en ik met onze plastic card, glasvezelmatten en epoxy ook high tech bezig... 't Is maar om te zeggen dat alles evolueert en er steeds meer mogelijkheden bijkomen. Dit is goed, zolang we er maar positief en creatief mee omgaan.

Heligroeten,

Nick
 
Artisanaal bouwen en 3D-printtechnologie zijn 2 aparte werkmethodes die elk hun eigen specifieke kennis en vaardigheid vragen. Net zoals Didier gebruik ik ze beiden. Maar het is een feit dat er steeds minder zijn die vele jaren tijd besteden aan het ambachtelijk ineenknutselen van 1 machine.
Recentelijk ben ik nog een kranige Duitse 70-tiger tegengekomen die zijn helirompen bouwt met spanten en balsa beplanking. In zijn ogen zijn Didier en ik met onze plastic card, glasvezelmatten en epoxy ook high tech bezig... 't Is maar om te zeggen dat alles evolueert en er steeds meer mogelijkheden bijkomen. Dit is goed, zolang we er maar positief en creatief mee omgaan.

+1!
 
Ik denk dat dit weer een onderwerp is waar we eindeloos kunnen over verdergaan, maar ik snap Bert zijn standpunt wel... Velen zullen idd teruggrijpen naar de "klaargemaakte" prints, waar een ander dan vele uren teken en ontwikkelwerk heeft ingestoken...
Dat is helaas de "keerzijde" van deze nieuwe techniek. Ik probeer idd een mix van beide te gebruiken, ikzelf bekijk eerst of ik het detail in kwestie niet zelf kan vervaadigen, en als dat écht niet gaat, uit constructief of ander opzicht, dan ga ik de 3D weg.
Begrijpelijk is niet iedereen zo doortastend, of wil er de tijd niet insteken, en dan zul je dus een beetje het Bert verhaal krijgen...
Aan sommige prints is soms nog best wat schuurwerk om ze netjes te krijgen, en ze kunnen ook als basis dienen van een onderdeel dat je dan later zelf nog van extra detail voorziet, zoals bv de steunen van mijn rocket pods.
Veel hangt er ook vanaf of je een "populair" model maakt, waar er al vanalles van bestaat, of iets meer exotisch, waar je dus zelf gaat moeten spullen ontwerpen...ach, het blijft een mooie hobby :-)

groeten,

Didier
 
Spring hier ook ff in dit verhaaltje en ja ik geef Bert zeker toch wat gelijk .
De schaalbouwers die hier die prachtige heli's aan het tot leven brengen zijn , dat zijn zeker nog echte modelbouwers , maar dit zijn er ook maar enkele he !
Echte modelbouwers zijn er niet meer zo veel , ik ben een 45 j geleden begonnen met modelbouw en vergeet nooit wat de secretaris van onze club uit zijn handen kon toveren en ! die gebruikte toen enkel en alleen hout van fruit en sigaren kistjes en plaat van conserven blikjes !
Als die een model af maakte ja die benaderde heel erg een echt vliegtuig uit die tijd , staan er trouwens nog van in het luchtvaart museum in Brussel .
En dat bedoelt Bert natuurlijk van niets eigelijk iets wondermoois maken .
Maar inderdaad de tijd heeft veel verandert en dit soms in slechte zin maar zeker ook in goede zin .
En als we hier die pracht heli's zien komen die inderdaad uit de handen van kerels die deze 2 werelden oud en nieuw weten te combineren .
Dus geloof me Bert echte modelbouwers zullen er blijven , maar ze lopen zeker niet dik meer , maar vroeger waren er ook meesters boven meesters he .

Grtjs blitske
 
De huidige techniek in modelbouw heeft ook heel wat nieuwelingen de hobby leren ontdekken en dat is zeker een pluspunt voor onze hobby.
Misschien dat er sommigen kunnen doorgroeien naar het echte modelbouwwerk.

Ondertussen wijken we wel af van het kunstwerk dat Didier hier aan het opbouwen is.
 
En we gaan door in 2015!

De wire cutter wordt afgewerkt:

Enkele dunne stripjes plasticard worden in vorm geschuurd om netjes achter de cutter aan te sluiten op de romp.. tijdrovend..

full


Dan wordt het mes op de gehele voorruit aangebracht, deze moet netjes in de cutter overvloeien..tegelijk ook de romp nog van wat rivetjes voorzien..

full


Ten slotte wordt de cutter afgewerkt met aan één zijde rivetten,

full


En aan de ander zijde.. héél kleine moertjes..

full


En dit onderdeel is ook weer klaar :-)

Vakantie, dus we zijn begonnen aan het grote luik op de neus.
Ik twijfelde tussen ingraveren of ophogen met spuitplamuur, omdat ik er niet uitkwam heb ik maar beide gedaan, eens zien wat dat geeft ;-)

Dus eerst graveren:

full


vervolgens afplakken..

full


En na het spuiten krijgen we dit goede reusltaat:

full


Afwerken met rivetten en een dummy scharnier bovenaan...

full


Tot zover zijn we er klaar mee, er moet nog een kleinigheid opkomen, maar die heb ik even niet in huis...

Genoeg gepost voor de 1e dag van 2015...

Groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2015 is nog maar een paar uur oud en je vliegt er direct al goed in. That's the right spirit to start a new year...
Verder wens ik je alles toe wat je hartje beheerd en véél tijd en goesting om deze pracht build verder af te werken.

Heligroeten,

Nick
 
Spring hier ook ff in dit verhaaltje en ja ik geef Bert zeker toch wat gelijk .
De schaalbouwers die hier die prachtige heli's aan het tot leven brengen zijn , dat zijn zeker nog echte modelbouwers , maar dit zijn er ook maar enkele he !
Echte modelbouwers zijn er niet meer zo veel , ik ben een 45 j geleden begonnen met modelbouw en vergeet nooit wat de secretaris van onze club uit zijn handen kon toveren en ! die gebruikte toen enkel en alleen hout van fruit en sigaren kistjes en plaat van conserven blikjes !
Als die een model af maakte ja die benaderde heel erg een echt vliegtuig uit die tijd , staan er trouwens nog van in het luchtvaart museum in Brussel .
En dat bedoelt Bert natuurlijk van niets eigelijk iets wondermoois maken .
Maar inderdaad de tijd heeft veel verandert en dit soms in slechte zin maar zeker ook in goede zin .
En als we hier die pracht heli's zien komen die inderdaad uit de handen van kerels die deze 2 werelden oud en nieuw weten te combineren .
Dus geloof me Bert echte modelbouwers zullen er blijven , maar ze lopen zeker niet dik meer , maar vroeger waren er ook meesters boven meesters he .

Grtjs blitske

Allereerst natuurlijk iedereen de beste wensen....

en oei, ik zie dat ik "over de tong ben gegaan"...

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen met het hele wel-of-niet-printen gedoe, is dat met dergelijke technieken je wel een prachtig model krijgt, maar het is geen afspiegeling van jezelf meer.

Mijn heli's zijn niet mooi, zeker niet van dichtbij, maar ze zijn van mij en ze zijn een perfecte afspiegeling van MIJN bouw-niveau.
Evenzo mijn vliegen: dat is een afspiegeling van MIJN niveau, goed of slecht, en NIET van een in een Beiers electronica-lab ontwikkeld stuk software.... (om een zijstraat te noemen). Ik vlieg liever slecht maar echt dan strak maar "geholpen"....

Ik heb juist zoveel bewondering voor de persoon achter het model. De plaatjes zeggen me niks.
Didier en Nick zitten op een dusdanig hoog niveau, dat ik namelijk ook gewoon naar foto's van het origineel kan kijken, dan zie ik hetzelfde
(en over die uitspraak moet je even nadenken...)

En vanuit DAT oogpunt, vind ik 3D printen zo jammer, want het model word meer een afspiegeling van de kwaliteit van je apparatuur of de ruimte van je budget, dan van je persoonlijke vaardigheden.
Ik kan intens genieten van een verre van perfectmodel waar een bouwer zichtbaar zijn ziel en zaligheid in gelegd heeft, en ik kan een 100% perfect model wat iemand vol trots "zelf gekocht" heeft, net zo makkelijk geen tweede blik waardig keuren.

Ik gun ieder zijn ding, maar toch... ik geef de voorkeur aan "eerlijk"...

Nu zal ik dit draadje hier verder niet meer over vervuilen ;)

Groet, Bert
 
We gaan verder met de details op de neus...

Volgende delen waren voorzien bij de kit, deze zitten ook achteraan op de romp, waar ik toen één exemplaar heb moeten zelf vervaardigen wegens totaal onaanvaardbaar van vorm. Deze zijn gelukkig van goede kwalitieit.
Aanpassen en positioneren dus...

full


en nr 2 erop.. nog wat rivetjes op de juiste plaats, en klaar..

full


Next up was de pitot tube op de neus, deze was wat moeilijker, vooral omdat het een uitstekend onderdeel is dat zo is afgebroken bij transport..

Ik ga nu even omgekeerd te werk, dit is de foto van het resultaat, compleet met rivetjes er rond

full


Als we nu de heli gaan transporteren doen we het volgende:

full


Hoe hebben we dit gedaan?
Simpel,
Hier is de pitot tube, gemaakt van plastic tubes, mooi in vorm geschuurd

full


Achteraan is een M2 imbusje gelijmd...

het geheel schuift in een messing buisje met achterop een magneetje gelijmd...

full


Probleem opgelost, gedemonteerd in een seconde, en ziet er nog perfect scale uit ook..

Me happy :-)


Groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed gevonden Didier, nu alleen zien dat je je pilot tube niet kwijt geraakt tijdens het transport... Ik zou er ineens 2 maken... want later, als de Kiowa af is en je er tijdens een winterstop 5 maand niet meer naar omkijkt, en je hebt de tube 'ergens' héél goed opgeborgen, dan vind je deze aan het begin van een volgende vliegseizoen niet meer terug...
Misschien ergens onder de vloer een verborgen box maken om afneembare parts te stockeren.

Heligroeten,

Nick
 
Dat zal geen probleem zijn Nick, ook het MMS dat op de rotorkop staat, als de rocket pods moeten gedemonteerd worden voor transport. Voor dit alles ga ik wel een box oid maken om alles een fatsoenlijk plaatsje te geven.. ook de pitot tube...

groeten,

Didier
 
Details... we krijgen er niet genoeg van..

Rond de deuren ontbraken nog wat rivetjes..

full


nu dus niet meer :p

Dan maar weer met de plasticard aan de gang...

Zeer kleine onderdeeltjes, kruipt wat werk in, maar ooooo zo mooi en leuk..

full


voorbereiding op de romp

full


en uiteindelijk krijgen we dit...

full


Vervolgens kreeg ik de ingeving op eens iets helemaal anders te doen, geen details, maar de servo voor de bewegende MMS bovenop de rotor een plaats geven.
Dit ging tamelijk vlot, en na wat testwerk heb ik een klein filmpje ervan :

http://youtu.be/v5S1-6muA7w


enjoy!


Groeten,

Didier
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top