Spring hier ook ff in dit verhaaltje en ja ik geef Bert zeker toch wat gelijk .
De schaalbouwers die hier die prachtige heli's aan het tot leven brengen zijn , dat zijn zeker nog echte modelbouwers , maar dit zijn er ook maar enkele he !
Echte modelbouwers zijn er niet meer zo veel , ik ben een 45 j geleden begonnen met modelbouw en vergeet nooit wat de secretaris van onze club uit zijn handen kon toveren en ! die gebruikte toen enkel en alleen hout van fruit en sigaren kistjes en plaat van conserven blikjes !
Als die een model af maakte ja die benaderde heel erg een echt vliegtuig uit die tijd , staan er trouwens nog van in het luchtvaart museum in Brussel .
En dat bedoelt Bert natuurlijk van niets eigelijk iets wondermoois maken .
Maar inderdaad de tijd heeft veel verandert en dit soms in slechte zin maar zeker ook in goede zin .
En als we hier die pracht heli's zien komen die inderdaad uit de handen van kerels die deze 2 werelden oud en nieuw weten te combineren .
Dus geloof me Bert echte modelbouwers zullen er blijven , maar ze lopen zeker niet dik meer , maar vroeger waren er ook meesters boven meesters he .
Grtjs blitske
Allereerst natuurlijk iedereen de beste wensen....
en oei, ik zie dat ik "over de tong ben gegaan"...
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen met het hele wel-of-niet-printen gedoe, is dat met dergelijke technieken je wel een prachtig model krijgt, maar het is geen afspiegeling van jezelf meer.
Mijn heli's zijn niet mooi, zeker niet van dichtbij, maar ze zijn van mij en ze zijn een perfecte afspiegeling van MIJN bouw-niveau.
Evenzo mijn vliegen: dat is een afspiegeling van MIJN niveau, goed of slecht, en NIET van een in een Beiers electronica-lab ontwikkeld stuk software.... (om een zijstraat te noemen). Ik vlieg liever slecht maar echt dan strak maar "geholpen"....
Ik heb juist zoveel bewondering voor de persoon achter het model. De plaatjes zeggen me niks.
Didier en Nick zitten op een dusdanig hoog niveau, dat ik namelijk ook gewoon naar foto's van het origineel kan kijken, dan zie ik hetzelfde
(en over die uitspraak moet je even nadenken...)
En vanuit DAT oogpunt, vind ik 3D printen zo jammer, want het model word meer een afspiegeling van de kwaliteit van je apparatuur of de ruimte van je budget, dan van je persoonlijke vaardigheden.
Ik kan intens genieten van een verre van perfectmodel waar een bouwer zichtbaar zijn ziel en zaligheid in gelegd heeft, en ik kan een 100% perfect model wat iemand vol trots "zelf gekocht" heeft, net zo makkelijk geen tweede blik waardig keuren.
Ik gun ieder zijn ding, maar toch... ik geef de voorkeur aan "eerlijk"...
Nu zal ik dit draadje hier verder niet meer over vervuilen
Groet, Bert