Ohio bouwverslag... Nieuwe WTC + nieuwe Techrek.

Bijna Roel,

Prinses Irenesluis te Wijk bij Duurstede. De Pr Bernhardsluis is identiek wat afmetingen betreft. Het ziet er hetzelfde uit.

Het is zaterdag en dan is het wat rustiger, vandaar dat we in de weekenden alleen zitten. Over de dienst is er aanbod genoeg, maar tussendoor kan ik nog wel wat knippen en plakken ;)

Wat dat binnenvaart schip betreft, ik heb er 2 gebouwd. Dat is dus mijn 2e passie...........
Ik zal ze wel mee nemen mits er bezwaar is. Ze hebben niets met duikboten te maken.....

Douglas
 
Laatst bewerkt:
Da's mooi, zitten ze van mijn centen en mijn tijd een beetje te hobbyen ;). En als wij de sluis oproepen dan is het altijd EEN MOMENTJE SCHIPPER :confused:. Nu weet ik wel waarom.
 
belastingen

Da's mooi, zitten ze van mijn centen en mijn tijd een beetje te hobbyen ;). En als wij de sluis oproepen dan is het altijd EEN MOMENTJE SCHIPPER :confused:. Nu weet ik wel waarom.


Zo dan weet je nu EINDELIJK waar je belastingcenten naar toe gaan Huub:rolleyes:
Naar de modelbouwers dus:confused:
mvg
Frederik:D
 
Hahahahahahaha,

Ik had het kunnen verwachten, het wereldje is klein hé.

Dan zijn alle sluismeesters modelbouwers? Volgens mij ben ik toch echt de enige in de regio, heb nog geen collega gehad die zei, jeeeeeeeeeeee wat leuk, dat is ook mijn hobby............

Of Huub heeft altijd pech:rolleyes:................ Goed, ik heb nu dus geluk, mijn WTC is voor 70% af, en betaald door Huub? Hahahahaha...

Het werk lijd er niet onder, ik hoor nog geen schipper klagen.
En Huub, wat zou jij doen in mijn positie?

Douglas
 
Hoi Douglas

Ik gun je het van harte. Ik zou het zelfde gedaan hebben. Ik weet dat je wel eens een dienst kan hebben, dat je geen ene moer te doen hebt. En als je wat te doen hebt dan vliegt de tijd een beetje.

En twouwens ik ken genoeg mensen, die jou collega's zijn, en de zelfde hobby hebben. Maar zitten allemaal rond Dordtrecht. En die doen ook allemaal het zelfde. Maar dan alleen maar als ze nachtdienst hebben.
 
Ter illustratie:

dvhdbv1.jpg


dvdhbv2.jpg


Den Bosch Maritiem 2007
 
Weer even een update.

Ga weer beginnen met het refitten van de WTC. Ben er nog niet tevreden over. Met name de positie van de motor is niet ok. Deze zit nu exact in het midden van de WTC, wat niet ten goede komt wbt het rollen.

De motor is prima, maar deze wil ik naar beneden brengen Met behulp van een getande overbrenging. Nu ben in niet echt bedreven in metaalbewerking, dus zoek ik een kant en klare oplossing.

Via conrad heb ik een motor gevonden (torpedo 850 ). En die is ook leverbaar met riemvertraging. laat ik die vertraging niet kunnen vinden op conrad.nl.

Het gaat om deze motor Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

En ik wil deze vertraging TORPEDO 800/850 SERIES BELT DRIVE REDUCTION UNITS

Ik maar denken dat conrad die ook in het programma had, maar die kan ik niet meer vinden.

voordeel is dat ik de motor naar beneden kan brengen ten voordeel van het zwaartepunt. De servo's komen weer boven de motor te zitten wat weer ruimte maakt voor de accu's een regelaar.

Iemand tips?

Douglas (die nog lang niet klaar is met zijn Ohio)
 
Zo, laat die tips maar zitten. heb er (weer) een andere motor in gemonteerd, en nu gaat ie echt als de BRANDWEER!!!!! (sneller dan de lafayette)

Deze motor is lichter van gewicht (325 gram minder), voorzien van een vertraging en is veel krachtiger dan de vorige motor. Het rollen is zo goed als over.

Gisteren even wezen testen, wat een verschil! Nu is het echt een golventrekker, niet normaal meer. Wel had ik problemen met de vaarregelaar, die vervangen gaat worden door een roqraft 100. Duiken gaat ook prima, zo ook het varen onder water.

Nu kan ik de aandacht meer richten op het trimwerk boven en onder water.....

Douglas
 
Hoi Douglas,

mag ik vragen welke motor jij er nu in heb,misschien is het nog wat voor mij in mijn akula.

gr harrie
 
Zo, laat die tips maar zitten. heb er (weer) een andere motor in gemonteerd, en nu gaat ie echt als de BRANDWEER!!!!! (sneller dan de lafayette)

Deze motor is lichter van gewicht (325 gram minder), voorzien van een vertraging en is veel krachtiger dan de vorige motor. Het rollen is zo goed als over.

Gisteren even wezen testen, wat een verschil! Nu is het echt een golventrekker, niet normaal meer. Wel had ik problemen met de vaarregelaar, die vervangen gaat worden door een roqraft 100. Duiken gaat ook prima, zo ook het varen onder water.

Nu kan ik de aandacht meer richten op het trimwerk boven en onder water.....

Douglas

De truuk zit hem in de vertragingsbak. Die onderzeebootschroeven zijn ontworpen op een laag toerental. Door het monteren van de vertragingsbak kan de motor zijn vermogen kwijt. Ik had zelf jaren geleden een testje gedaan in een emmer met en zonder vertragingsbak. Zonder bak begon het water in de emmer een beetje mee te draaien en met vertragingsbak spoot het water me om de oren :twisted:


Ik ben benieuwd hoe die het uiteindelijk doet!!
 
Douglas,

Ik wil mijn U177 van een andere motor gaan voorzien (en de Engell vertragingsbak er meteen uit te gooien). Mag ik weten wat voor motor jij nu heb toegepast?


M.v.g.

Mathijs
 
@ Mathijs,

ik heb de Robbe 67 EF II gemonteerd. Met een vertraging van 3:1. Ik had nog de oude planeteraire overbrenging van graupner, en daar de Robbe motor opgeschroefd. Deze maakt nog wel wat geluid, maar dit is zéér acceptabel.

Nu weet ik niet hoe lang die vertraging het uit houd. Maar deze https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=1784.25 vertraging van Graupner ga ik bestellen zodat ik een geruisloze overbrenging krijg.

Dit in combinatie met de Robbe 67 EF II heb je meer vermogen dan je eigelijk kan wensen. De 67 EF mag eigenlijk max 9,6 volt hebben. Ik tuf lekker rond op 12 volt.

Het is een mix geworden van 2 fabrikanten, en dat is een uitstekende combinatie!!!

Die onderzeebootschroeven zijn ontworpen op een laag toerental.

Martijn, daar ben ik het niet echt mee eens. De vorige motor draaide 3500 rpm, en daar kwam ie redelijk mee vooruit. Met de nieuwe setup kom ik op 5000 rpm . En dan bedoel ik wel het schroeftoerental. Nu is het wel zo dat de 67 EF een behoorlijk koppel heeft, en met vertraging word dat nog een flink vergroot op de schroef! De motor hoeft hierdoor minder hard te werken, wat weer ten goede komt voor het verbruik......

Maar jouw verhaal met de emmer klopt als een bus.

Kort samen gevat, met deze combi gaat ie echt als de brandweer......

Douglas
 
Hoi Douglas,

Dit in combinatie met de Robbe 67 EF II heb je meer vermogen dan je eigelijk kan wensen. De 67 EF mag eigenlijk max 9,6 volt hebben. Ik tuf lekker rond op 12 volt.

Die heeft power zat op 12 volt. Maar waarschijjnlijk ook een redelijk fors stroomverbruik. Het is in principe namelijk een speedbootmotor die flink toeren loopt. En kijk eens hoe heet hij wordt. In een speedboot van mij uit een grijs verleden had zo'n EF toch echt waterkoeling nodig op 12 volt!
 
Lex,

Ik ken die motor al sinds dat ik met modelbouw begon. Ik voer er altijd mee op 12 volt. Met een vertraging hoeft deze motor niet echt te werken en zal dan ook minder warm worden. In mijn geval zal ie handwarm worden.

Op een speedboot zal deze wel heet worden, zeker als ie recht op de schroef staat! Ten minste, daar ga ik van uit. Als ik het goed heb heeft ( of had) Roel deze in zijn happy Hunter zitten. Hij kan hier beslist meer over vertellen.

Deze motor word ook verkocht kompleet met vertraging en schroefas. Daarom denk ik dat het met de belasting wel zal meevallen. Ik zal morgen eens proberen om de accu leeg te varen. Dan kan ik vertellen of ie met vertraging stroom vreet of niet.....

Btw, de Ohio vaart nu sneller dan mijn torpedo's. Ik kan ze afvuren, en er rondjes om heenvaren.....

Douglas
 
Back
Top