Old logging truck

Gisteren het eerste filmpje gemaakt van de lombard steam log hauler (MET SLEDE!) in de sneeuw

20210208_182311.jpeg

Op dit film moment wachte ik al heel lang Pieter!
Is ook uniek, je zult op internet geen 2e filmpje vinden waar een Lombard steam log hauler als schaalmodel op stoom, in de sneeuw rijd. Met de slede zoals op het filmpje is het echt een primeurtje.

Zag dit ook al voorbij komen, en vroeg me af of die in de sneeuw wel door de bocht kan? Of stuur je (ook) met de tracks misschien?

Op dit film moment wachte ik al heel lang Pieter!
Is ook uniek, je zult op internet geen 2e filmpje vinden waar een Lombard steam log hauler als schaalmodel op stoom, in de sneeuw rijd. Met de slede zoals op het filmpje is het echt een primeurtje.

Hallo Henk,

Echt een uniek gaaf filmpje in de sneeuw.

Heb je Lombard zelf gebouwd ?
Zo ja, is er ook een bouwverslag van ?

Ja ik had gezien dat het bij sec. 6 heel kort effect had, maar even later weer helemaal niet. Lijkt me ook wel moeilijk met de tracks die rechtuit willen.

Deze heeft m,n stoommaat gebouwd er is ook als film een bouwverslag van.
Zal deze er nog opzetten. Hier alvast wat informatie over de Lombard steam log hauler.

De stoomlocomotief Lombard is belangrijk als het eerste succesvolle rupsvoertuig en werd in 1901 gepatenteerd door Alvin Lombard uit Waterville, Maine. Deze in Maine gebouwde machines liepen voorop voor alle moderne rupsvoertuigen. De stoom van 19 ton Lombard verbrandde aanvankelijk hout en reed over bevroren wegen met ongeveer 5 mijl per uur. Het sleepte meerdere sleden met boomstammen met ladingen tot 300 ton. Ze vervingen het werk van ongeveer 50 paarden. Lombard bouwde 83 van deze door stoom aangedreven houtvervoerders in zijn fabriek in Waterville voordat hij overschakelde op benzine. Het is bekend dat er nog maar zes Lombard-houtvervoerders met stoom over zijn, waarvan er drie in werkende staat zijn. Lombard gaf zijn octrooi in licentie aan de Phoenix Company in Eau Claire, Wisconsin, die extra Phoenix-stoommachines bouwde. Er zijn nog maar weinig van deze historische machines over.

Hallo Henk,

Mooie filmpjes.

Wat een mooi stukje modelbouw stoomtechniek.
Echt heel degelijk en veilig gebouwd.
Want ja stoom vraagt toch wel een stukje veiligheid.
Heel gedetailleerd gebouwd, het ziet er heel realistisch uit, Top hoor !
Mooi bouwverslag.

SMILEY APPLAUS KLEIN.gif SMILEY APPLAUS KLEIN.gif SMILEY APPLAUS KLEIN.gif
Ik denk dat dit een uniek model is van de echte 1:1 Lombard.

De Lombard werkt en rijdt goed, ook met de boomstammen erachter.
Wat me wel opvalt is dat de stuuruitslag beperkt is, hierdoor is het lastig om een parcours af te leggen.
Is dit ook zo bij de echte 1:1 Lombard, zo'n beperkte stuuruitslag ?

Blijft een mooi stukje historie van de logging steam industrie.
De orginele slede's om de boomstammen te vervoeren ontbreken nog. De langejan op het filmpje is leuk.... maaar.. niet orgineel, op mijn wensen lijstje staat ook nog op de originele slede's te maken om het orginele beeld 1:1 te laten zien.
big%20rendering.jpeg
20210208_160215.jpeg

Back