Ombouw Marblehead naar RC

leuk al die reacties.temeer om de getallen eens in het openbaar te krijgen.
Ik vraag me toch af wat voor kunstje er gebruikt worden om een "ronde" romp te maken zoals in de video van Brad G en de "Crazy Tube" van Stollery
Wie weet het geheim ?

Carbon versus Glas: ik begrijp dat als je carbon beschadigt dat dan een deel van de sterkte weg is. Als je Carbon fiets valt schijn je ook eigenlijk een nieuw frame te moeten kopen.???
 
Laatst bewerkt:
Carbon beschadiging
Kan zijn dat deel van de sterkte weg is, naar na reparatie is het volgens mij weer OK. Ik heb het dan over de romp, die aan de binnenzijde met een lapje carbon kan worden versterkt. Heb een paar carbon rompen zo gerepareerd, ook een die heel ernstig beschadigd was.

Ik heb eens op mijn carbon kiel gestaan, die daardoor kapot ging. Was half doormidden.
Was in Portugal en had geen reserve kiel bij me. Bantock heeft mijn kiel toen gerepareerd door de kiel te richten en aan de buitenkant lapjes koolstof te plakken over de crack. Heb het kampioenschap kunnen uitvaren, maar thuis direkt een nieuwe kielvin besteld.
Dus wel te repareren, maar eigenlijk onbruikbaar.
Zou mi met houten of glas kiel hetzelfde zijn geweest.

Omdat kevlar zo slecht te herstellen is gebruikt Bantock dit materiaal helemaal niet meer.

Ik durf wel te stellen dat een carbon romp na beschadiging vrijwel altijd te repareren is.

Voor carbon mastbuis is dat al weer veel moeilijker. Maar kapotte stuk er uitzagen en nieuwe buis met verloopbusjes monteren gaat heel goed.
De meeste carbon buis gaat aan de wal kapot. Of bij montage (splijten) of door er op te staan of tussen de autodeur te doen ( is mij overkomen).

Carbon kielen en roeren zijn na ernstige beschadiging wel te repareren, naar niet meer bruikbaar voor racen.

Btw. Her carbon frame van een fiets is mi niet te vergelijken met onze toepassingen in de modelbouw.
 
Even aan het werk geweest met de gewichten, zie hieronder.
Wat opvalt is:
1
In het algemeen: alle extra's geven ook extra gewicht. Je moet dus elk postje goed bekijken of er niet wat afkan of door ander materiaal te grbuiken het lichter kan. Mijn RC behuizing is vrij zwaar omdat ik gebruik heb gemaakt van wat ik nog had liggen. Zo is ook mij 2* 18650 LION's wel erg zwaar. Geeft wel 2800 mAh, maar dat zou best minder kunnen.
2
Tuig van Tom K is wel erg ligt. Als ik van zijn 220 gr, het gewicht van mij Mylar zeilen (109gr) afhaal hou ik 111 gr over voor de mast, giek en fokkeboom (of wat hij ook heeft). Dit is niet erg waarschijnlijk. Welke mast diameters gebruikt je ?
3
mijn rompgewicht is wel erg hoog ivm de huidige carbon rompjes. Bedenk wel dat het oppervlak veel meer is dan de huidige smalle M's
4
het lood gewicht verschilt niet veel tussen de 3 varianten Mijn schip steekt aanmerkelijk minder diep dan de huidige generatie. Toch heb ik niet het idee dat hij meer overhelt (?). Hij is wel breder, ca 23 cm op de waterlijn vergeleken met ca 15 cm met de huidige M's, maar ik denk dat zo'n lange vin er ook voor zorgt dat de door de vin geleverde dwarskracht lager ligt en dus meer helling veroorzaakt.
overzicht gewichten.jpg
 
Ik ben even over aan het wegen gegaan mijn romp met Bat 6 v 1000 ma 1005 gr ik denk dat het verschil zit in het binnen werk wat het romp gewicht betreft ik heb alleen een soort U plaat er in zitten waar de winch en servo op staan en het dek is afgeplakt met plak zeildoek het raamwerk wat de rompen nu hebben is later gekomen bij de opvolger van de Rok Prime Number
Ik weet ook niet wat en hoe het fok bevestiging zit in het voorschip dat is veranderd volgens mij ik heb een buisje naar de onderzijde van de romp en er zit een pennetje in waar een touwtje is vast gebonden
Mijn Romp is ook gebouwd bij SailSect maar was een van de laatste die zijn gebouwd
EN Nu komt het ik ben mijn A swing tuig op een andere manier gaan wegen en komt nu op 310 gr een 90 gr meer ik heb hem nu staande gemeten wat het zeildoek betreft het is een Mylar folie wat +/- 60 gr weegt het wordt niet meer gemaakt dat weet ik want ik bestelde een aantal M maar kon niet meer geleverd worden
Mijn A conventioneel 325 gr met 0.50 mm B 340 gr maar dat is van een ander materiaal gemaakt een kunststof folie voorlijk hoogte A 2050 mm B 1850 mm
Wat de Kiel vin en ballast betreft zitten deze aan elkaar dat is het standard bulb die SailSect heeft geleverd dat was standaard Bantock vond het in die tijd dat dit het beste gewicht was hij gaf een raad bij minder wind een korter kiel vin te zeilen hij gaf toen op met een lengte onder de romp zonder lood 510 mm 490 mm 470 mm onder de romp vandaan gemeten ik zeil met 470 mm tot het lood die heeft een diameter van 43 mm en een lengte van 380 mm in de bulb zit een messing staaf
Wim zijn kiel vin is dunner maar langer de max lengte onder de romp ik denk dat dit 600 mm is met bulp mee gerekend is
Ik ben even gaan zoeken naar de Tek die ik bij de romp heb mee gekregen

Strad & Rok totaal Desplacement 4.9 kg op de Tek staan zoveel veranderingen op voor de Rok no 7 dat een aantal datum's zijn door gestreept
De romp Rok heeft een diepgang van +/_ 50 mm dat is van het voorschip gemeten zonder de stootbumper 15 mm
In de Rok zit een V in het onderwaterschip deze begint op 540 van het voorschip tot 880 mm het diepste punt op 670 mm van het voorschip
De kiel vin zit 680 mm tot 790 mm van het voorschip
Romp is aan dek 200 mm breed op de waterlijn +/- 140 mm breed op 720 mm van het voorschip
De romp ligt 10 mm vrij van het water aan de voorzijde achter ligt het voorschip vrij van het water
Alles is gemeten zonder de stoot bumper van 15 mm
Als ik de gewicht opgaven van Sail Sect zie van 4.9 kg en ik zit met de 90 gr van er bij gerekend 5010 gr een 100 gr te zwaar

Gr Tom
 
Heb net een onbewerkte, hagelnieuwe, Bantock kielvin gewogen: 276 gram.
Er gaat wat carbon af door pasmaken en er komt de onder-en bovenbout nog bij. Dan spuit ik mijn kielen/ roeren altijd wit; dus ook wat verf.
Denk dat de door mij opgegeven 280 gram voor pasgemaakte vin met beslag en verf redelijk klopt.
 
Joost
Je vroeg hoe de afgeronde dek randen aan de romp worden gemaakt bij positief bouwwijze. Ik schreef al dat dat lastig was door de zwaarte kracht..
Enn betere methode is een vaccuum zak om de romp + laminaat te doen.

Dus eerst lamineren, dan peel ply, dan vacuum zak aan de vaccuum pomp.
Dan nog is het niet eenvoudig, maar geeft wellicht het best haalbare resultaat.
Nooit zelf geprobeerd. Ik geef een oplossing door die ik gehoord heb.

Ik denk dat ik klemmende schuimblokken zou maken tussen de bouwplank en het dek. Die blokken ondersteunen het laminaat tijdens het uitharden.
Als je dan ordinair bruin inpaktape aan de bovenkant van de schuimblokken plakt, krijg je het eenvoudig los.
Dit tape hecht niet aan epoxy is mijn ervaring.

Ook hier: zou eerst proberen, alvorens een hele boot te bederven.
 
Wim en Tom, dankjewel voor de informatie.

Tom,
Tuig gewicht ligt nu beter in lijn met de rest. maar jouw vin lijkt nog erg licht, zie ook de opmerking van Wim (#165) hierboven. Dat zou betekenen dat het lood minder is? heb jij vin en lood gewogen ?
Is het gewicht van jouw romp, incl RC en roer dus 1005 gr ipv 1000 die ik opgenomen had?

Wim,
Ook dank voor je advies over het maken van een romp met afrondingen.

Mogenlijk dat ik tzt maar eens bij jullie langs moet gaan ?

Groet, Joost vs
 
Tom Koornhof heeft wat fotos ter beschikking gesteld met het verzoek een selectie op het forum te zetten.
Schip is een sailsetc ROK
Groet Joost vs
DSC00009.jpg
 

Bijlagen

  • DSC00013.jpg
    DSC00013.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 20
  • DSC00018.jpg
    DSC00018.jpg
    109,1 KB · Weergaven: 363
  • DSC00023.jpg
    DSC00023.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 331
  • DSC00019.jpg
    DSC00019.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 320
  • RC binnen zijde.jpg
    RC binnen zijde.jpg
    94,3 KB · Weergaven: 324
  • DSC00013.jpg
    DSC00013.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 337
prachtig zeilweer vanddag. Mooi om Vleermuis na de conversie een proeftocht te geven.
Nu met een carbon mast, dit keer zonder zijstagen. De mast buigt wel zichtbaar een beetje door.
Tevens met het nieuwe profiel van zowel de vin als het roer. Nu een mooi "vleugel" profiel. 40 jaar geleden was daar nog niet zoveel bekend over profielen voor relatief lage snelheden. Grappig is dat door de windturbines en drones er sindsdien veel onderzoek naar geweest is.
Ik kreeg de indruk dat hij nu wat makkelijker stuurde en beter reageerde.
Helaas was ik vergeten om een provisorisch knoopje even echt vast te maken waardoor het grootzeil op een gegeven moment los was. Toen liep ik dus vast (op de Krabbeplas)
Kortom, leerzaam en voor herhaling vatbaar.
IMG_2301 cropped.jpg
IMG_2371 cropped.jpg

Kortom, leerzaam en voor herhaling vatbaar.
 
Gefeliciteerd met de maiden na de verbouwing.
In ieder geval zie ik mooie zeilen:-)

Kan de mastbuiging niet goed zien, maar zie het grootzeil vrij open staan op de bovenste foto. Kan door te veel mastbuiging komen.
Het ziet eruit als een A tuig? Bantock adviseert voor voorlijklengtes boven 1800/ 1850 mm wel zijstagen te gebruiken.
Zie ook redelijk wat wind. Bovengrens van dit tuig?

Je zou eens samen moeten varen met een andere M.
Een paar mensen uit Aalsmeer willen wat bijeenkomsten organiseren voor beginners en gevorderden om te helpen met trimmen etc. Dus niet om wedstrijd te zeilen. Wat voor jou?

In ieder geval goed om te zien dat ze varen kan. Is ze redelijk waterdicht?
Ligt ze goed op het roer?
 
ziet er goed uit joost had ik dit geweten was ik die kant op gekomen in plaats hvh.hoe heb je haar terug gehaald na dat vast lopen.en hoe diep steekt jou schip nu?? daar ik de plas ook wel ken,heb je bij dat steigertje gestaan.?vgr tonsr
 
Haha,
Er gaat altijd wel wat fout bij een proeftocht. In mijn geval was ik de zijstagen vergeten.Dus zonder gedaan, zou moeten kunnen met de Carbon mast die ingeklemd zit. Dat lukte ook, maar het is inderdaad lastig om de goede spanning te verkrijgen. Ik had ook nog een probleem met de neerhouder.
Er stond ook wel aardig wat wind, ergens tussen 6-8 m/s denk ik. De Krabbeplas is ook niet echt geschikt om even wat aan te passen aan je tuig. Dat gaat bij de Alexander roeibaar veel makkelijker.

Overigens is mijn tuig ("A") een Bantock tuig. Ik dacht zo laat hij het maar eens doen dan kan ik het mogenlijk zelf de volgende keer voor een lager tuig.

Waterdichtgheid ik OK, als je tenminste alle gaatjes van te voren dichtmaakt, ook daar moet de werf nog even wat corrigeren ! Het is nog niet echt helder of de balancering van het tuig goed is. Daar was het wat te vlagerig voor.

Ik wil inderdaad wel eens met wat anderen varen. Niet in wedstrijdverband. Dus Wim, ik zou wel mee willen doen. Enerzijds om zelf wat te leren, maar mogenlijk dat ik ook wat kan bijdragen.

Gaan we dan ook een ontwerp- en bouw bijeenkomst houden ? Ik zag op een zweedse site van die mooie ronde rompen, hoe doen ze dat toch ?

Ton, mijn schip steekt ca 47 cm. Bij de Krabbeplas is een stijger waar je die diepte kwijt kan, maar meer naar de kant is het ondieper. Als we de Yellow Boomerang erin moeten zettten zal dat zeker met 2 personen moeten. Kan wel. Maar voor een proefvaart lijkt me jouw Kralingen plekje beter omdat je daar overal bij kan. Bij de Krabbeplas kan je een probleem krijgen als je boot het riet opzoekt.
Volgende keer neem ik een bezem mee omdat de vogels het een en ander achterlaten :) Desondanks wordt je broek toch wel vies. Vandaag was het ook wel erg drassig op de wal.
 
Wim,
kan je mij nog helpen met hetvolgende. Ik begrijp dat de swingrigs met de volle masthoogte ongestaagd zijn. Ik dacht dus dat dat voor mijn klassieke tuig ook zou kunnen. Maar jij stekt dat ik voor het A tuig wel zijstagen meot hebben (volgend GB) . Of heeft een swingrig een dikkere mast ?
Begrijp ik het verkeerd ?
 
Op mijn Starkers vaar ik mijn A swing ongestaag net als alle andere M tuigen.
Voor deze boot heb ik echter ook grotere tuigen, zodat de boot als 10rater kan zeilen.
Ook deze beide tuigen vaar ik ongestaagd.
Mastopbouw is bij mijn tuigen iedere keer op dezelfde wijze gedaan.

Mij 10R heeft bij volle lengte wel zijstagen, (voorlijklengte Gz >2.00 meter),
daaronder vaar ik ze zonder.
Mijn 10R heeft er wel een kilo meer lood onder hangen dan mijn M.
 
Joost
In principe zijn het dezelfde masten.
De mast van het swing krijgt wel een hele hoop spanning. Staat daarom behoorlijk krom. Het grootzeil is dan ook met een grote voorbocht gesneden.
Mijn vorige M had ook een normaal A tuig, met zijstagen.
Voor mijn 10 rater ( alles normale tuigen) vroeg ik Bantock wat hij adviseerde tav verstaging. Toen gaf hij me het antwoord boven 180/ 185 zelf met verstaging te varen. Natuurlijk zijn er zeilers die anders kiezen. Er zijn er ook die op een swing zijstagen zetten op uithouders aan de mast of als diamant verstaging.
 
Ik begrijp het niet meer. Ongestaagd wil ook zeggen dat de mast meer dwarsuit buigt dan met zijstagen. De top waait dus meer naar lij waardoor het achterlijk wat meer openstaat lijkt me zo. Het dus niet alleen om de kromming in langsrichting, hoewel dat direct invloed heeft op de bolling van het zeil. Bij een klassiek tuig houd je wel de bovenkant vast via het fokkestag terwijl de onderkant ingeklemd zit in de romp, met een "aanduw" instelling om de langskromming aan te passen.
Ok, ongestaagd werkt ook , maar ik moet extra opletten op de spanning in de neerhouder van het grootzeil.
Dank voor de aanvullingen en suggesties,
 
Joost
Zou het tijd worden om eens een moderne M te zien? Met swing en met conventioneel en met de juiste mastbuizen natuurlijk.
Dan wordt het vanzelf duidelijk.
 
Back
Top