Ombouw Marblehead naar RC

Btw
Zag net een youtube filmpje van het maken van een positiefmal door Brad Gibson. Inclusief ronde dek/ romp overgangen.

Laatst bewerkt:
Wim,
Jouw uitnodiging heb ik goed onthouden. Maar jouw woonplaats ligt helaas niet om de hoek. Zodra de gelegenheid zich voordoet zoek ik contact met je.

En... dat filmpje ken ik. Moet ik nog eens goed bekijken.
Jammer dat hij de laatste stappen vergeet. Want nu heb je een romp van schuim met glasfiber erover heen. Is dat het dan ? Schuim laten zitten ? ??

Laatst bewerkt:
Ah..
Over deze positief mal maakt hij dan de echte boot.
De techniek is hetzelfde als bij het bekleden van het schuim. Dus een laminaat op basis van koolstof en epoxy.
Onvermeld blijft het gewicht van het koolstofweefsel.
Voor de mal gebruikt hij geen vaccum, wel peel ply. Of hij dat ook bij de romp doet weet ik niet.

Voor het goede begrip: glasweefsel voor de IOM, koolstof voor andere boten.

Wim,
samen aan de tafel zitten zou toch beter zijn.
Als je de romp zoals reeds bekleed met glas weer met carbon doet, dan zal je toch met 2 of meer delen moeten werken. Ik heb wat kontakt gehad met Roger Stollery. Hij maakt een naar buiten gerichte flens aan de onder en boven schaal op ca dekniveau. Hij lijmt dan de twee schalen aan elkaar na al het interne spul aangebracht te hebben. Stollery had het overigens over 2* 90 gr/vierkante meter carbon terwijl ik ook wel 1*200 en 1*90 zie. Scheelt nogal lijkt me.

Je ben wel een bofkont dat je Lionheart mocht bekijken! Ik ben wel meegeweest met twee America's cup boten, France 2 (of was het 3) en de Intrepid. Bij de Intrepid viel het mij op dat ondanks het kleine roertje hij zo makkelijk stuurde.

goede morgen
Er wordt ook wel eens een mal gemaakt uit 2 helften sb/bb binnen zijde romp maken alles dicht maken met flensen geen voor zijde en achterzijde alles open dan een soort ballon er in spanning op de ballon zetten later achter en voorzijde er in
voordeel mooi gladde buiten zijde romp de naad kan je verstreken als het nodig is

Dag Tom,
dank voor het meedenken.
Inmiddels ben ik erachter gekomen hoe Roger Stollery het doet. Een flens op dekhoogte die naar buiten steekt. Hij is overigens erg hulpvaardig.
Zelf zit ik ook te denken aan een SB en PS zijde met ruime gaten in het dek zodat je eerst beide helften kan "smeren" en dan tegen elkaar en met een strook in het midden vastzetten. Misschien de volgende combinatie wel een idee: (mogenlijk dat je dat al bedoelde?)
overal met flenzen werken op de hartlijn. maar daar waar de kiel en mastbox komt de flens weghalen en later via de (open) bovenkant alsnog een strook van binnen als verbinding maken. Immers daar wil je geen opstaande rand ivm de mast-vin box.

Kan je een flens in het midden goed aan elkaar plakken ? Flens ca 1.5 cm hoog zou dat genoeg zijn ? De flens voor kan je natuurlijk goed gebruiken als aanhechting van de fok. (tja ik heb al een mooi tuig zij het conventioneel !)

Er moeten van binnen natuurlijk wel nog het nodige aan structuur komen. Dus daar moet je ook bij kunnen.

Joost
Zoals je het nu beschrijft was heel gebruikelijk bij Bantock. Zelf heb ik ook zo een aantal boten gemaakt.
Maar de flens zit aan de maldelen, niet in de boot natuurlijk. De kielbalk is daardoor vlak en kan makkelijk aan elkaar worden gelamineerd
Stollery doet al sinds vele jaren (70-er jaren en mogelijk nog eerder) de deellijn horizontaal.
Bantock bouwde zijn laatste boten ook in een horizontaal gedeelde mal. Quark, Diamond etc.
Voordeel is dat dan de inrichting als kielkast, deksteunen etc al in de mal kan worden gemaakt. Horizontaal delen heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me heel wat werk door de pas flens van onder en bovenkant. Dat doet Bantock. Stollery doet het met een grote flens aan de onder en boven kant als ik het goed heb.
Hoeveel boten wil je bouwen? Als dat er 1 is, zou ik een positieve mal nemen. Veel minder werk.

Bij Stollery zou de flens van de romp zelf wat uitsteken, zo heeft hij het mij ge-emailed.

Pff.. maar als je geen flens in het carbon hebt, hoe zet je ps en sb dan vast aan elkaar ?? Zeker als je zo'n geheel ronde vorm hebt zonder los dek, dan is het lastig lamineren onder een gesloten dek? Ik dacht dus wel aan een flens aan de carbon hull.
Wim, toch maar een je bezoeken, lijkt me makkelijker praten.
Nu maar even laten rusten.

weer eens een vraag samenhangend met de intentie om een nieuwe M te maken.
Heeft iemand enig idee hoeveel een carbon vin weegt ?? Als ik voor massief ga dan zit aan de 250-300 gr , dat lijkt me wat veel.

Gisteren overigen leuk de Tour de Fossa gezeild! En op die manier ca 7.5 km gewandeld.

Groet Joost

Vandaag een bij een bekend forum lid carbon pijpen vergeleken voor wat betreft buigstijfheid. Ik had al eerder twee soorten pijp van de carbonwinkel vergeleken waar bij de gepultreerde(met de vezels in langsrichting) 2* zo stijf was als de pullwinded (met die schuine fibers).
Nu de gepultreerde van de carbonwinkel vergeleken met de pijpen van Bantock. Bantock bleek bijna 2* zo stijf te zijn als de gepultreerde van de carbon winkel ! Kortom de Carbon winkel is OK, maar voor mastjes nog niet.
Ik weet helaas geen gelijkwaardige alternatieven voor de Bantock pijpen.
Het zou EXCEL kunnen zijn -is Fins- zie:
http://www.exelcomposites.com/en-us/english/composites/rawmaterials/reinforcements.aspx
Daar staan ook wat technische gegevensa, moet ik eens verder in duiken en mijn CW pijpen in proberen terug te vinden qua technische specificaties zoals buigstijfheid.

Laatst bewerkt:
Joost
Was interessant om elkaar gisteren te zien.

Ten aanzien van de Excel pijpen. Wees voorzichtig.
De pijpen van dat merk die ik ken zijn zwaarder en slapper dan de Bantock buizen. Nu is het een groot bedrijf, dus wie weet maken ze high tech private label buizen.

Ja Wim, dat was zeker nuttig, voor mij in ieder geval.Bij wedstrijden is er meestal minder tijd om wat informatie los te peuteren.
Wat Excel betreft, ik zag daar mechanische iegenschapopen van verschillende carbon compositen. Ik wou dus proberen om terug te rekenen welke ik had en welke jij mij liet zien. Ik vermoed dat Bantock ze speciaal laat maken.Echter, omdat jij suggereerde dat ze Fins waren dacht ik misschien is dit de leverancier ?

kwam net deze adv tegen op mp.marblehead replica cyper 1932
gebouwd in 2007 adv nmr:1046898019.
mogelijk dat een van ons is geintresseerd.
vraagje van mij wie was cyper??.vgr tonsr

Ton,
Chris Vaes biedt hem aan, ook via de klasse organisatie marblehead, KOM , op de Facebook site.

Vorm is echt "Vintage".

Net in Google "marblehead cypher" ingetikt, dan kan zie je een hoop afbeeldingen tegen, ontwerper Francis Cortis ?
Voor mij te lang geleden

begrijp ik dat goed ,de ontwerper cypres,komt uit bij francis cortis.ik vindt het leuk ,sins ik mij bezich ben gaan houden met de vaan zeilboten ,waar onder mijn yellow boomerang,vindt ik het erg leuk mij met de geschiedenis van het vaanzeilen bezich te houden.vgr tonsr

na veel gepuzzel met Delftship dat toch een begin gemaakt met een meer up to date ontwerp. Bij Laserbeest in Delft de plankjes gemaakt zoals die op de foto tegen elkaar aanzitten. In tegenstelling tot de gangbare methode heb ik de plankjes volgends de vertikalen gemaakt omdat dat handiger is met de ronde vorm.
Het materiaal is 6.13 mm MDF. Ik ben me bewust van hert risico door MDF te gebruiken, maar dat was op dit moment het handigst.
Het plaatje gevangenis laat zien hoe de "plankjes" uit een grote plaat gelaserd zijn.

Bijlagen

• gevangenis.jpg
    gevangenis.jpg
    139 KB · Weergaven: 291
  • ruw model.jpg
    ruw model.jpg
    156,9 KB · Weergaven: 293
Back