Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door N.P.S., 29 nov 2019.

  1. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    wat denken jullie van de combi XHT module met de V4rsb ontvanger deze ontvange werkt met het D 16 protocol en is mooi klein,
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De X module met de EU-lbt firmware heeft geen toegang meer tot een D8 protocol.

    Dat hele lbt gebeuren is ooit van de grond gekomen om bijvoorbeeld problemen met hoge WiFi dichtheid (> 50 gebruikers) in grote kantoorflats te voorkomen. Daar geeft het zeker een verbetering.
    Maar op een modelvliegveld met (hoeveel kisten mogen er tegelijk in de lucht zijn?) -doe eens gek- 8 stuks , slaat het als een tang op een varken. Als ik op een modelvliegveld mijn 2,4 scanner aanzet, blijft deze vrijwel leeg.
    Goddank mogen we onze oude spullen blijven gebruiken, maar bijvoorbeeld een nieuwe zender bij je oude ontvangers kunnen we vergeten. Typisch weer zo'n geval van kind/badwater.....
    Wat dat aangaat hebben we veel te weinig invloed op zaken die ons direct aangaan en waar een ander bovendien geen last van heeft. Kijk maar naar dat hele circus rond wat drones voor ons hebben verprutst.

    Over D8/D16:
    Het zou technisch best mogelijk zijn geweest om aan D8 lbt toe te voegen, maar daar heeft FrSky marketing een stokje voor gestoken.
    We worden immers geacht spullen, die nog prima bruikbaar zijn, bij het afval te zetten en steeds maar weer de portemonnee te trekken voor nieuwe zaken die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
    Ofschoon ik nog steeds zeer onder de indruk ben van de betrouwbaarheid, veroorzaakt de koerswijziging -van een fabrikant die prima communiceerde met z'n gebruikers naar één die zelf meent te moeten voorschrijven wat zijn gebruikers het liefste willen- een wat wrange smaak.

    Maar als je helemaal van scratch begint is D-16 lbt inderdaad "the way to go".
    Het V8 protocol is tot op zekere hoogte wel compatibel met D8, heeft alleen geen ontvangstsignaalterugmelding, iets dat D8 wel heeft.
    Dat vind ik nu juist wel een enorme technische verbetering.
    Verder kan D-16 niets meer dan waar D8 bij normale modellen ook al voldoet.
    Het biedt pas voordelen bij heel complexe modellen, met veel aux kanalen en evenzo vele telemetrie signalen.
    Maar voor onze modellen - wat zeg ik, de meeste normale RC modelvliegtuigen- is het een nodeloze overkill.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bedoel je misschien de X4R?
    Dat is de X uitvoering van de D4R, die ik naar volle tevredenheid al jaren gebruik.
    Als deze net zo goed is, lijkt me dat een prima keuze.
    Let dan wel op dat je een EU-lbt exemplaar koopt, anders werkt het nog niet....
     
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt voor de heldere uitleg, hierbij een afbeelding van mijn project IMG_3786.JPG IMG_3787.JPG
     
    Cnn, HBZWEEF en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    En je hebt de sb(serial bus) versie en de gewone, de sb heeft 1 kanaal minder, wordt gebruikt voor sb dus.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zelfs met één kanaal minder is dat nog steeds prima bruikbaar voor het TFA gebeuren.
    Een tweede kanaal voor motorregeling is dan al een 'luxe' uitvoering, laat staan derde voor een trimbaar hoogteroer....:D
    Gezien deze 4 kanaals Kraft conversie lijkt mij een 4 kanaals dan de beste keuze.

    Ik zou overigens de SC knop vervangen door een C & K (of kloon), die hebben een duidelijk schakelpunt, ik heb daar de beste ervaringen mee:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  7. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bruno, ik moet zeker een ander type SC knop maar ik heb nog geen andere kunnen vinden, wat betreft de ombouw naar 7 kannalen, heb ik ook niet nodig, 4 is voormij zat ik moet nog even bestuderen hoe ik de niet gebruikte ingangen kan koppelen aan een andere ingang Phil heeft dit beschreven.

    Maar we het nu toch over SC hebben, naast het project Kraft 7 kan, ben ik ook bezig met de ombouw van een Kraft Comander SC zender, en ik heb samen met Ton v M een OS Pixi gekregen van een clublit, ik ben nu een Pro Mini aan het klaar maken, en gebruik het ontwerp van Phil, maar ik zie bij jouw wat moois en wel de trim potmeters das wel heel erg handig.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal vanavond effe een plaatje schieten, wordt leuk Jan gaan we samen veel plezier meebeleven.
    Lijkt wel of die winter met de dag langer gaat duren.
     
  9. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton, wij vermaken ons wel hoor, ik heb het Arduino bordje al bijna klaar, donderdag avond samen even kijken, neem jij de Pixi mee dan.

    Het wordt steeds leuker om vintage bezig te zijn heerlijk.
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Arie, bedankt voor de tip
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja en nee.
    Zolang je er één kistje ( bijvoorbeeld mijn J-3) mee vliegt is het super makkelijk.
    Maar omdat je geen modelgeheugens hebt is dat ook meteen alles.
    Ander model > opnieuw trimmen > oude instellingen foetsie.
    Heb je een pulsduur meter (1000 - 2000 µsec), dan is het weer een fluitje van een cent, zolang je de instellingen maar ergens opschrijft.
    Er zijn wel Arduino sketches met trimbare éénkanaals software, maar dan heb je vaak een display nodig om te zien wat je aan het doen bent.
    Dat was mij allemaal te veel van het goede.
    Later heb ik er nog motor afhankelijke richting trim (nóg 2 pots) aan toegevoegd, omdat ik de zijtrek van de motor niet eenvoudig kon aanpassen.
    Er zijn in mijn sketch 4 motor posities. Je trimt eerst de kist, zodat deze hands off vrijwel rechtuit zweeft.
    Daarna stel je voor volgas en 40 en 60% idle de extra hoeveelheid rechts in om ook dan ongeveer rechtdoor te gaan.
    Toegegeven, het ziet er wat idioot uit, vliegen terwijl je in een openstaande zender staat te schroeven. Maar het werkt wel..... :D
    [​IMG]
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb in mijn zelfbouw 4 kanaals zender een éénknops trimsysteem geprogrammeerd. De waarde van het kanaalsignaal is daarbij opgebouwd uit een pot-waarde plus een trim-waarde. Bij het indrukken van de trimknop worden de sticks als besturing tijdelijk uitgeschakeld, en werkt de besturing alléén op de trim-waardes. Door dan de sticks te bewegen wordt de bijbehorende trim-waarde in stappen vergroot of verkleind (hoorbaar via de pieper). Als je de trimknop loslaat werkt de besturing weer met de optelsommen van pot-waarde en (de nieuwe) trim-waarde. Gas doet niet mee in mijn geval (zinloos, want elektro), maar niets verhindert een uitbreiding van het systeem.
    De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik het nog niet in de praktijk getest heb, alleen in een test opstelling op de werktafel.
    Groet,
    Max.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Geweldig al die mooie ontwerpen, ik hou het even simpel anders begrijp ik het niet meer, ik hou jullie wel op de hoogte van de vorderingen, en ik zal nog wel het 1 en ander aan jullie vragen
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je kunt er ook voor kiezen om deze encoder te maken, ben je meteen klaar:
    https://mode-zero.uk/viewtopic.php?f=27&t=687
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een Jeti zender heeft een vergelijkbare functie, maar net even iets anders.Het wordt Autotrim genoemd. Stel, je vliegt een toestel "recht" met de stickpositie uit het midden. Door het activeren van de Autotrimswitch wordt de trim (langzaam) aangepast, zodat het toestel met de sticks in de middenpositie recht vliegt. Naar mijn idee wekt dit net iets gemakkelijker dan jou oplossing. Het toestel blijft in de trimfase met de sticks volledig bestuurbaar. En dat is wel zo plezierig.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan zou je de calibratie (voor de stickcenters) nog een keer in een loop moeten opnemen.
    Is het wel aan te raden om die knop niet per ongeluk bedienbaar te maken, anders heb je volautomatische kunstvlucht..... :D
     
  18. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1608648681.583238.jpg Image1608648760.098102.jpg

    Ik ben weer lekker bezig met de ombouw van mijn Kraft zender het programs van Phil geladen, timer en trotle cut werken maar het lukt mij niet het FrSky XHT module te koppelen aan de ontvanger, nu even de scoop er aan zie ik geen mooi signaaltje.

    Heeft iemand een idee wat ik niet goed doet. Image1608649249.003288.jpg
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Waar komt dit signaal vandaan?
     
  20. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Aangesloten op de RXD aansluiting Image1608651618.784576.jpg
     

Deel Deze Pagina