Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door N.P.S., 29 nov 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    BINGO!!!!
    Nog twee oplossingen:
    Inplaats van die instelpots, van twee willekeurige stickpots de midden tap op die kanaal 5 resp. 6 ingangen aansluiten
    Of, eleganter, dit regeltje in het programma 'un-commenten', d.w.z., die // er voor weghalen. Je zult zien dat die regel weer zwart wordt i.p.v grijs en weer meegenomen wordt in de compilatie.
    mod  laatste nieuwe 7ch versi.jpg
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Dat klopt niet, de calibratie stopt zo gauw je de knop loslaat, of je de sticks en pots nu bewogen hebt of niet. De loop gaat daarna gewoon beginnen. Je zit dan alleen met een paar sticks/pots die helemaal niets doen, omdat de uiterste standen hetzelfde resultaat geven als de middenstand.

    Maar ik zie niet hoe dit allemaal iets te maken heeft met dat rare ppm signaal op je scope.
     
  3. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Kan ik de kalibratie proceduren, gewoon nogmaals uitvoeren zoals Phil dit beschreven heeft.
     
  4. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik ga vanavond weer het één en ander proberen, het blijft maar in mijn hoofd spoken, maar moet nu toch aan het werk voor de baas.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, maar je hoeft je niet druk te maken over kanalen 5 en 6 als je die verder toch niet gebruikt. Zonder kalibratie blijven die gewoon "dood", d.w.z. het signaal daarvan varieert niet meer als je de pot verdraait.

    Het blijft bij mij ook een beetje spoken. Heb je misschien een verkeerde instelling van de scope gebruikt, eentje waar er een ontkoppel-condensator in zit om de gelijkstroom-component eruit te filteren? En wat is de tijdbasis die we op de foto zien, m.a.w. wat is de tijd tussen de positieve en de negatieve piek?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je hebt helemaal gelijk. Het was gisteravond blijkbaar al te laat en zat ik al te slapen...

    Het calibreren wordt verzorgt door onderstaand deel uit de software:

    while (digitalRead(sw_btn) == 0 || digitalRead(sw_seq) == 0) { // calibrate sticks
    calibrated = 0;
    for (int stick = 0; stick < 6; ++stick) {
    raw = analogRead(stick);
    if (raw > stickcalHi[stick]) stickcalHi[stick] = raw;
    if (raw < stickcalLo[stick]) stickcalLo[stick] = raw;
    stickcalMid[stick] = raw; // save neutral sticks as button is released
    }
    } // calibrate button released

    Hieruit blijkt dat bij het loslaten van de calibratiebutton de "while" lus wordt afgesloten.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    That makes two...:oops:
    Ik denk deze waarden (en die slaan inderdaad nergens op):
    fout uitg sign laatste nieuwe 7ch versi.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2020
  8. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Jongens ik ben vanavond weer aan het de klus geweest, ik ben eerst begonen met de potmeteringangen los te gooien en na te meten, de combie stick/trm schakeling bleek niet goet te zijn, dit eerst in orde gemaakt, de boel weer gecalibreerd, en getest geen verbetering, nogmaals de combi trim/stick potmeter nagemeten, ik meet een groot verschil in weerstand met de enkele potmeters. Ik heb nu de trim potmeters los gekoppeld dus nu alle potmeters rond de 10k, nogmaals gecalibreerd geen verbetering.

    Ik heb mijn scoop niet meer gebruikt na mijn schooltijd dit is 36 jaar geleden dus de kennis moet weer van ver komen,

    Ik hoop dat ik na de corona met één van jullie even samen kunnen kijken wat ik niet goed doet ik wil het zo graag zelf kunnen.
     
  9. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    heb je voor de grap je probe al aan de kalibratie gehangen? Zo kan het er ook uitzien als je trimmertje in je probe verkeerd staat
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ed Probe aan de kalibratie geeft een mooie blokgolf.
     
    Bruno van Hoek en Ed_V vinden dit leuk.
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb geen nieuwe ideeën over wat de oorzaak van die rare ppm pulsvorm kan zijn, maar ik heb nog eens nagedacht over die instelpots op kanaal 5 en 6. Door de manier waarop de code opgesteld is kan het zijn dat, als je die kanalen niet kalibreert, de uiteindelijke pulslengte van die kanalen gaat flipperen tussen 1 ms en 2 ms. Ik kan niet goed voorzien of dat uiteindelijk problemen op gaat leveren, maar het lijkt me toch beter om één van de twee methodes die Bruno in post #361 omschrijft te gebruiken:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Ah goed maar ook een beetje jammer....
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Over het niet-binden: Op de foto van de XHT module is aan de opgeplakte sticker te zien dat het een LBT-EU versie is. Dan moet de ontvanger voor zover ik begrijp van de Frsky website dat ook zijn, is dat zo?
     
  14. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Max, het is het proberen waard, om de instel pots te koppelen, ik heb de instelpots wel meegenomen in de kalibratie, dus links/rechts gedraaid en terug in de midden stand gezet.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Niet de instelpots koppelen, maar helemaal loshalen van de arduino, en dan in plaats daarvan één van de knuppelpotmeters behalve naar z'n eigen ingang óók aan de ingang van kanaal 5 en 6 koppelen, zodat kanalen 5 en/of 6 meelopen met die knuppel (of knuppels).
    Of de arduino sketch aanpassen.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Max, vanavond nog een poging wagen.
     
  17. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Even de laatste UpDate, over mijn ombouw project, 5 en 6 lopen nu mee, nog geen mooie blokgolf maar ik zie nu wel een mooi verschuiving aks ik de knuppels beweeg, wordt vervolgd nu weer even kerst vieren.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er moet haast wel iets mis zijn met de scope(instellingen). Het plaatje suggereert dat er drie spanningsniveau's zijn. Dat is erg onwaarschijnlijk omdat het een digitale uitgang is en die kent per definitie maat twee spanningsniveaus's. Anders zou het geen digitale uitgang zijn. Het is een goed teken dat je verschuivingen in het beeld ziet als een potmeter wordt bediend. Dan werkt er iets in het systeem.
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je de tijdbasis langzamer zet, komen er dan meer pulsen in beeld?
    Is de ground naar de scoop wel echt ground? Probeer eens een ander punt.

    O ja... Merry Christmas!
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Bruno, je was me net voor. Nog bezig met het verkleinen van de foto.

    Met de tijdbasis van de scoop 0p 1 ms krijg je de hele pulstrein in beeld:

    DSC_3853.JPG
     

Deel Deze Pagina