Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

Ah, Leuk dat je er was. Je bent dan over ons heen gestruikeld. We reden daar op de grond met mijn lokje en de grote stond op de stand. We hadden een mooie Nederlandse delegatie van een man of 10 daar op uitnodiging van onze Duitse zustervereniging.

kijk even voor foto's op onderstaande site:
https://stoomgroepzuid.blogspot.com/2024/04/intermodellbau-messe-dortmund.html

gr Rene
ja was leuk ,ik heb al die dingen van jullie gezien ,echt super wat jullie maken
gr John
 
Nou ben weer bezig,heb de boel opnieuw gemaakt, morgen uittesten
Gr John
PXL_20240509_142342417.jpg
PXL_20240508_103156909.jpg
PXL_20240509_125614909.jpg
PXL_20240509_111941336.jpg
 
Je hebt je draaibank wel laten werken.
Het resultaat ziet er goed uit.
Nu het volgende.
Ik heb nagedacht over de aansturing van het conische remdeel.
Deze wordt nu door de kracht van de servo in het huis gedrukt.
Dit geeft wrijving van de vork in de groef.
Indien je over de beide geleide pennen een klein stukje van een veer uit een bal point zet, dan verzorgt deze de aandrukkracht.
De servo hoeft nu alleen tegen de veerkracht het conische deel terug schuiven.
De hefbomen hoeven niet veranderd te worden, alleen de lengte van de liggende trekstang.
Veel succes met de test.
Groet. Henk.
 
gefeliciteerd met je ontwerp Henk. !!!!!!hij doet wat ie moet doen !!!!!
ik denk alleen dat de servo te zwak is en denk dat ik er een zwaardere moet zetten, hij wordt erg warm, zeg maar heet.
'T Is natuurlijk wel zo dat als ik aan het varen ben hij niet constant op en neer moet !
Gr john
 
Mooi dat het werkt, het doet mij goed.
Over de servo's.
Je kun de belasting van de servo's verkleinen, door er voor te zorgen, dat bij bekrachtiging de servo arm 180° verdraaid in lijn staat met de trekstang.
De servo staat dan in zijn uiterste stand en niet belast, heb ik ook op een van de tekeningen trachten te tekenen.
Succes met het vervolg.
Henk.
 
T Is natuurlijk wel zo dat als ik aan het varen ben hij niet constant op en neer moet !
John, het is niet het heen en weer lopen van de servo maar het constant ergens tegen aan moeten duwen (of trekken) waardoor de servo warm wordt, wat Henk eigenlijk ook zegt, als de servo-arm in lijn staat met de trekstang hoeft de motor geen kracht te leveren.
Max.
 
Het scheelt ook aanmerkelijk in het stroomverbruik als je het doet zoals Henk en Max beschrijven.
En dat kan het verschil zijn tussen "zorgeloos varen" en "teleurstellend korte bedrijfstijd van de ontvangeraccu"
 
Mooi dat het werkt, het doet mij goed.
Over de servo's.
Je kunt de belasting van de servo's verkleinen, door er voor te zorgen, dat bij bekrachtiging de servo arm 180° verdraaid in lijn staat met de trekstang.
De servo staat dan in zijn uiterste stand en niet belast, heb ik ook op een van de tekeningen trachten te tekenen.
Succes met het vervolg.
Henk.
goede dag .....niet zo goed eigenlijk..... Ik ben nu een middag aan het testen, maar gaat niet lukken met deze omkeer installatie.
Als het motortje alleen loopt prachtig, maar met de ik instantie erbij en hij loopt zonder dat ik iets doe, dus de vrijloop, dan gaat het met moeite, zodra ik het andersom wil laten draaien krijgt het meer wrijving en is het klaar ..... Een idee???!?!!!?!! misschien de omkeer ding dat je in het begin liet zien achter je liniaal??
 
Dat is een grote teleurstelling, dat het niet werkt samen met de stoommachine.
Bij vooruit draaien is alleen het teflon lager het enige, dat wrijving/weerstand kan geven, door de kleine drukveertjes loopt de vork vrij in de sleuf.
Bij achteruit draaien krijg je wel de druk van de vork en daarbij de weerstand van de tandwielen.
Misschien kun je hieraan nog iets aan doen.

Over de omkeer beweging achter de lineaal.
Dit is de omkeer beweging, Stephenson schaar, die ontworpen is voor jouw stoommachine.
Ik heb deze aangepast en vergroot voor mijn stoommachine.
Destijds ben ik er niet verder op ingegaan, daar je je machine moet ombouwen.
Ten eerste moet er een nieuwe krukas in, aan weerszijden 10mm langer.
Ook moeten er nieuwe excentrieken en stangen voor de stoomschuiven gemaakt worden.
Al met al een ingrijpende ombouw van de stoommachine.
De schaar staat op een tekening van NVM.
De beschrijving van de ombouw heb ik ook,
Indien interesse, geef dan in een PB je mail adres.
Groet. Henk.
 
Back
Top