dus van de week haal ik een nieuw stuk messing en begin opnieuw met het maken van het slingerende deel morgen niet dan naar de sauna, woensdag ook niet, maar donderdag dus ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
slingert een beetje ....![]()
slingert een beetje ....![]()
Hoewel niet specifiek voor stoom of hoge temperaturen bedoeld, weet ik uit ervaring dat Loctite 577 het goed doet voor dit soort toepassingen, en het kan erg goed tegen "niet schone" montage.Vraagje,wat kun je als vloeibare pakking gebruiken, moet dus ook stoom kunnen hebben!
Vraagje,wat kun je als vloeibare pakking gebruiken, moet dus ook stoom kunnen hebben!
Dat zou ik niet doen, want dat is je olie-afscheider. Als je dat overboord leid, heb je een oliespoor achter de boot en krijg je problemen met iedere club waar je wilt gaan varen.
Je kunt het water vrij sterk beperken door die afscheider goed te isoleren (dan condenseert daar minder water) en dan is als het goed is het enige wat er uit komt een olieachtige drab (nog steeds minstens 90% water hoor).
Om je een idee te geven, bij mijn machientje komt daar bij een stoomsessie van pak hem beet 30 a 40 minuten ongeveer 50~75 ml troep uit, die ik opvang in een RVS bakje. (dat bakje kan uiteraard ook van ander materiaal zijn, maar RVS glimt zo mooi![]()
![]()
.
Ik heb, als ik met Ravika Putri (zo heet Borkum tegenwoordig) op pad ben, altijd een vuilfles bij me waar ik de uit de condenser komende troep in kwijt kan.Is dat 2e vat nodig? Feitelijk niet, maar anders zit je aan de waterkant altijd te pielen waar je je condens kan dumpen. In het gras of tussen de tegels is ook zo wat. Ja, olie komt uit de grond en zo, maar...
Nu ik heb de lekkages on de knie met een papieren pakking die ik in de stroom olie Dompel en dicht!! Moet ik alleen nog uitvinden waarom de waterpomp niet werkt.Ik ben geen voorstander van vloeibare pakking.
Zelf geef ik de voorkeur aan een soort van grafiet Klingerit pakking 0,5mm dik.
Bij demontage geen geplak, waardoor zonder gebruik van kracht los te nemen.
Na het debacle met Loctite 510, door bij aandraaien van het schuifhuis kwam er ook materiaal op de spiegelplaat, was het voor mij einde oefening.
In mijn stoomschip heb ik nergens meer vloeibare pakking gebruikt.
Indien je een pakking maakt, weet je precies de ruimte naar andere bewegende delen.
Ervan uitgaande, dat de bypass afsluiter, op de bovenkant van de pomp dicht staat, heeft de pomp maar twee tekortkomingen.zit ik met het probleem dat de waterpomp niet genoeg water maakt!!
De pomp maakt maar een héél erg kleine slag, en dat betekent mt vrij grote zekerheid dat de slag van het excenter destijds door de bouwer aangepast is om hem af te stemmen op het waterverbruik van de ketel. En DÁT betekent weer dat de pomp erg veel schadelijke ruimte heeft.zit ik met het probleem dat de waterpomp niet genoeg water maakt!!
kan ik het asje, van de excentriek naar de zuiger, niet iets inkorten ?Ervan uitgaande, dat de bypass afsluiter, op de bovenkant van de pomp dicht staat, heeft de pomp maar twee tekortkomingen.
1 De afdichtingen op de plunger. Dit zijn achter elkaar twee getwijnd teflon snoeren in de groeven van de plunger.
Het vervelende van twee achter elkaar geplaatste afdichtingen is, dat de eerste gesmeerd wordt door het water en de tweede droog loopt en overmatig slijt.
Zelf heb ik dit opgelost met het aanbrengen van een pakkingskamer aangedrukt met een wartelmoer. Ik zal op de tekening moeten kijken wat het inhoud voor jouw pomp.
2 De stalen kogel kleppen. Deze zijn echt een ramp. Door aanslag dichten deze niet meer af in de zitting. Vooral bij de zuigklep is dit een probleem.
Ik heb dit opgelost door het gebruik van siliconen kogels 4mm. Niet goedkoop maar zeer betrouwbaar.
https://www.bengs-modellbau.de/Grafi-sil-Ventilkugeln/1274
Over de machine, deze draait nu mooi.
Als je straks weer achter de draaibank kruipt, zou het dan niet wijs zijn om in het vliegwiel een langere naaf te maken.
Het uiteinde van de krukas wordt dan over een grotere lengte ondersteund, maar vooral de ingaande as van de koppeling.
Deze wordt nu over een kleine lengte in het vliegwiel ondersteund, hetgeen de rondloop ook niet ten goede komt.
Overigens, je hab geluk, dat de ingaande as niet uit het vliegwiel schoot.
Succes met de voortgang. Henk
kan ik het asje, van de excentriek naar de zuiger, niet iets inkorten ?
En DÁT betekent weer dat de pomp erg veel schadelijke ruimte heeft.
De afdichtingen van de plunjer, persoonlijk zou ik denk ik de groeven uitsteken tot O-ring kamers (of als ze ruim genoeg zijn, bij www.technirub.nl een passende O-ring uitzoeken). Likje vaseline, en regelmatig vervangen.