Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mmh, goed om ook de andere kant te horen idd!

    FF een communicatieprobleempje? lol
    Ik zie niks over een slappe staart. Een slappe staart vooral in combo met een richtingsroer dan niet onder de staart uitsteekt, resulteert idd eerder in een leuke rol.
    Maar V-stelling en Rolroeren hebben daar dus weinig mee te maken..
     
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Sietse,

    Precies.


    @Boxed en Fire-Fly

    Helemaal duidelijk, maar waar komt het verhaal van de rolroeren dan vandaan.

    Groeten

    Frans
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ff wat anders:
    hier een leuk bouwverslagje van een Fabriekskit van een HLG van 1 meter. Ook leuk en misschien wel nuttig om conrstuctietjes te jatten :D

    Calimero (Mini HLG)
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik ben eindelijk een beetje aan het bouwen gekomen.
    Vleugels zijn in profiel en met gaten voorzien, 4 mooie stukjes. en het rompje is af, staart en electronica moeten er nog op.

    Maar nu heb ik toch een aantal vraagjes:

    1Hoeveel v-stelling? Ik wil hem erg stabiel hebben en hem makkelijk kunnen gooien.
    2Hoelang moet de staart zijn? (span is 90-95cm)
    3Hoe groot en welke vorm moeten de staartdelen (kielvlak/stabilo) zijn?
    4Hoe groot de roeren?
    5Hoe kan ik het beste de vleugel delen aan elkaar maken?
    6Waar op de (linker) tip moet het gooistaafje komen?
    7Moet er op de andere tip nog lood (tegengewicht)?

    Het zijn er veel maar dlg is helemaal nieuw voor mij. En ik wil geen fouten maaken die niet nodig zijn.
     
  5. Fire-Fly

    Fire-Fly

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Leiden
    nou voor mij is alles nu duidelijk en ik ga zo snel mogelijk beginnen met m'n eerste DLG :D , alleen kan dat wel even duuren gezien mijn bouwkunsten :oops:

    het idee van de rolroeren was dat je minder V-stelling had en daardoor minder last van het wegdraaien naar een kant. Dat had ik dus een beetje verkeerd begrepen want dat heeft vooral effect als je een slappe staart hebt (zie post Boxed).

    Groeten tom
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Het is wikken en wegen. Ik ben al bezig geweest met een nieuwe vleugel en ook weer gestopt. Ik heb een tip klaar in het profiel van de superGee.
    AG45cct. Had het profiel ook nog aangepast op 5,5% dikte omdat hij anders niet uit mijn 8mm plankje paste.

    Kortom, opnieuw beginnen en nog maar eens goed overwegen. Ik wil redelijk hoog gooien en natuurlijk niet te snel zakken om toch nog tijd te hebben om thermiek te zoeken. Zoeken naar een compromis dus.

    Ik ga even af op de ervaring van Peter en overweeg het SD profiel te nemen. Vleugel in enkele V stelling en in twee delen. Dus geen tip. Dit maakt het schuren niet makkelijker maar het bouwen wel sneller denk ik. En wat is het voordeel van een tip die naar een ander profiel wegloopt.

    Oke advies gevraagd:
    Vleugel spanwijdte maximaal 100cm.
    Koorde root en tip?
     
  7. dentompie

    dentompie Guest

    Opnieuw dezelfde vraag Theo: waarom pak je de vleugel van de Apogee niet? Spanwijdte tussen 80 en 100cm. Zowel het profiel als de vorm geoptimaliseerd voor HLG/DLG.
    Dan heb je wel balsa plankjes van 10mm nodig om het profiel uit te schuren.
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ja je hebt misschien wel gelijk. Maar ik hou niet van klakkeloos kopieeren en wil er graag een persoonlijk tintje aan geven. Als niemand in het verleden iets anders had geprobeerd liepen we nog steeds rond met knotsen en in berehuiden :lol:

    Krijg ik geen tips dan wordt het een Apogee vleugel.
     
  9. dentompie

    dentompie Guest

    Wel wat ik zou proberen:

    Ongeveer dezelfde vleugel als de apogee, maar met rechte lijnen ipv die kromming naar de tip toe. Op de website staat dat dit enkel om de "schoonheid" is, helaas wel moeilijker om zo een ronde tip te schuren!
    De vleugel zou je in 4 delen kunnen maken. Op de apogee website staat dat het tip-profiel in de composite versie iets anders is dan het root-profiel. Wanneer je vleugel uit 2 delen maakt moet je het bij 1 profiel houden natuurlijk. Bij 4 delen kun je de tip een ander profiel geven.
    Zo kan je ook met de V-stelling een beetje meer spelen wanneer je 4 delen gebruikt.

    Het belangrijkste is denk ik dat je bijna exact hetzelfde profiel gebruikt als de Apogee. De vorm enzo zou ik doen zoals hierboven beschreven.
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt aardig op waar ik mee bezig ben.
    Ik heb ter orientatie een beetje naar de Apogee en de Gambler gekeken.
    Het ontwerpje is nog niet helemaal gereed maar toch ter info.

    [​IMG]

    De V-stelling, tja, de Apogee heeft 12 graden (106mm) per kant. vindt ik persoonlijk wat groot. Denk aan een 75 mm per zijde.
    De vleugel AG03 verlopend naar AG11.


    [​IMG]

    Groeten

    Frans
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ziet er goed uit!

    en theo, ik ben het helemaal met jou eens hoor! kijk maar naar mijn motto hier onder :D.

    En is die Apogee HET beste? Nee, zeker weten niet. Misschien wel tot nu toe, dat weet ik niet. Maar DE perfecte vorm heeft ie vast niet. Er is altijd iets te verbeteren en als je dat niet probeert, dan lukt het ook niet. Das wel een mooie? zekerheid.....
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Erg mooi Frans. Zie ik het goed dat er een gelijmde neuslijst op de vleugel zit? Reden?
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hard balsa (of ander hout) om het stootvaster te maken, lijkt mij?
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klopt, zo kan je een steviger stukje balsa als neuslijst nemen.
    Iets meer bestand tegen butsen en deuken.
    Schuren is gelijk ook een beetje eenvoudiger.
    Gisteravond de roeren gesneden en het zwaartepunt gecontroleerd.
    De verdeling is ok, het zwaartepunt was eenvoudig goed te krijgen.
    Hoewel het geheel nu 110 gram weegt weet ik nu al dat het zeker zwaarder word.
    Tel ik de ontbrekende dingen erbij kom ik op een gewicht rond de 140 gram.
     
  15. dentompie

    dentompie Guest

    Hoeveel weegt de vleugel? Die van mij weegt 70+ gram. Met ultalicht hout (dat ik in Dortmund gevonden heb :-D ) zou het toch op 50 gram moeten komen.
     
  16. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Nothing IS and WILL BE perfect :wink:
    En jammergenoeg hebben we op DLG's geen evolutieproces toe te passen, anders zou je 'm bijna perfect kunnen maken :D (dat heeft iemand al een keer in een draadje geprobeerd, twee delta's in een ietwat rare positie, maar dat is niet gelukt schijnbaar, kan het draadje niet meer vinden maar als je weet welke ik bedoel post de link maar :wink: )

    Ik zie jullie allemaal met hout bouwen, maar waar blijven de foamy ones? :(
    Dat moet toch ook te maken zijn, misschien nog wel makkelijker toch? :) Met een beetje weerstandsdraad is uit roofmate (styropor smelt te gauw weg bij deze kleine afmetingen denk ik) toch een mooi strak klein vleugeltje te maken?

    Ik snap trouwens nog niet helemaal hoe jullie die vleugel netjes in vorm schuren, doen jullie eerst het hout in repen wegsnijden en dan een malletje maken van het profiel en daar een schuurpapiertje omheen en dan schuren, of anders?
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Jij hier? haha

    Ik zit er wel aan te denken om er 1 te glasvezelen, ben nu toch lekker bezig :D
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    @dentompie,
    Het gewicht is nu 56 gram, dat is met de gaten onderin de vleugel.
    De vleugel moet nog worden afgewerkt. Met de bespanning en werp-pen denk ik op zo'n 70 gram uit te komen. Goed genoeg voor de eerste poging.

    @Planelover_crazy_murdock,
    Het handige van Balsa is dat het wat steviger is dan schuim.
    De afwerking kan hierdoor lekker licht wat een in totaal redelijk stevig en licht vleugeltje geeft, dit ondanks de geringe profiel dikte.
    Het is ook eenvoudig te verwerken.
    Een schuim vleugel zal zeker ook prima gaan, maar dan moet je gaan kliederen met epoxy en glasdoek. Niets mis mee natuurlijk.

    Het schuren is niet moeilijk. Gewoon de omtrek van het vleugel uitsnijden. Op de kopse kanten een schuurmal met een paar duppels CA vastzetten en schaven en schuren maar.


    [​IMG]

    groet

    Frans
     
  19. peytr

    peytr Guest

    Schuim kan, maar is niet nodig (en ook minder nuttig) bij deze kleine afmetingen. De crux van schuim met glas/ kevlar -epoxy huidjes is dat de inhoud van de vleugel licht wordt gemaakt, gerelateerd aan het oppervlak. Bij hele kleine (en relatief dunne) vleugeltjes is de inhoud betrekkelijk gering tegenover het oppervlak. Er is dus geen winst te behalen door de kern heel lucht of zelf leeg (volledig GFK/CFK) te maken, en het oppervlak vrij zwaar. Strikt genomen maak je hele kleine vleugels vrijwel het lichtst door ze van massief balsa te maken, bij voorkeur zonder bespanning.

    Bij grote kisten is het een heel ander verhaal. De inhoud neemt veel sterker toe dan het oppervlak en dus is het nuttig alle sterkte (en gewicht) in de huid te stoppen. Reken maar eens na, dan zie je het snel genoeg. Ook dit heb ik niet zelf verzonnen, maar las ik eens in een artikel van, hoe kan het anders. Marc Drela. Dat artikeltje ging over zijn Apogee :p.
     
  20. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Inderdaad, die regels ken ik :wink: , veel mensen maken daarmee wel eens fouten tijdens het ontwerpen of bouwen.

    Maar roofmate lijkt me juist heel geschikt hiervoor, niet poreus ofzo en je hoeft het niet te bespannen. Een ligger kun je erin maken, hoeft zelfs ook niet. En je hebt het voordeel dat je vleugel uit 1 stuk gemaakt kan worden bij grotere koordes.
    Glas of epoxy hoeft niet bij roofmate lijkt mij, is nergens voor nodig, roofmate is al non-poreus genoeg denk ik.

    Jep, als het met balsa al zo goed gaat, is het een raar idee maar ik ben niet zo'n balsa-mens, en daarnaast is ook de moraal van dit draadje een beetje "bouw anders" toch? :D
     

Deel Deze Pagina