Ontwerp en bouw MicroDLG

@Sietse,

Die 32 gram per vleugelhelft is niet slecht zeg.
Met de gaten aan de onderkant kan er nog een gram of 5 af.
Kom je ongeveer op een bespannen eind gewicht van 70 tot 75 gram

Frans

Ik vind dat toch veel, mijn iets kleinere vleugel weegt 40 gram (na reparatie's).

Maar gebruikt iedereen m3 breekboudjes? Ik heb ze nu al een paar keer gebroken tijdens het gooien en dat was ZEKER niet op volle kracht, ik doe er voortaan 1 metale en 1 breek in (zou hij kunnen draaien bij een landing op een vleugel tip.

Dit is het enige zwakke plekje in de kist want mijn nieuwe romp kan van 15M recht op zijn neus komen en is nog helemaal heel (en ja ook toen braken de breekboudjes, toen was het wel gewenst)

@Nando,

Ook ik ben benieuwd naar foto's.
Zelf gebruik ik ook 3mm breekboutjes. Ik heb er tot nu toe geen één gebroken.

Ik heb de vleugelgegevens samengevat. Handig om te vergelijken. Is misschien wel leuk om er nog een wat grotere vergelijking van te maken, maar daarvoor stonden de gegevens nog iets te verspreid.

vleugelaf.jpg

Theo
Span 90 cm toch?
Kaal: 41 gram
bespannen: 51 gram

gereed2.jpg

Frans:
Span 100 cm
Kaal: 56 gram
bespannen: 70 gram

01_vleugel.jpg

Nando
Span 90 cm toch?
Kaal: 35 gram
bespannen: 45 gram

HPIM1200.JPG

Sietse
Span 100 cm
Kaal: 56 gram (nu met die extra gaten evenveel als frans :D)
bespannen: 70 gram?

vleugeloppervlak van die van frans en mij zijn iets van 35% groter dan die van Nando en Theo.

Tom:

span: 100cm, +- standaard apogee vleugel

vol balsa: 69gram
gaten: 55gram
bespannen: 65gram

vleugel.jpg

mmh, uiteindelijk scheelt het allemaal dus niet veel :D

2x een "kleine" vleugel en 3x een "grotere". Die wegen echt gewoon evenveel :D

Over brekende Nylon boutjes:

Zorg dat de arm waarmee het ding belast wordt minimaal is en dat de belasting uitsluitend op afschuif is en niet op knik.

Dat doe je door het gat te harden, of eventueel met een CF of alu buisje te voorzien en het tapgat (waar je em dus indraait) heel kort of vrijwel tegen de onderzijde van de vleugel aan te monteren. Verder niet aan de achterzijde van de vleugel, maar op ongeveer een derde van de achterzijde (TE).

Nooit een gebroken. Niet in mini's en niet in 1,5 mtrs. Altijd 3 mm Nylon gebruikt. Wanneer je em echter op knik belast is het zo gedaan.

@Sietse,
Zo, die vleugel heeft een aardige afslankkuur gehad. Top. 8)
Goed idee om alle gegevens eens bij elkaar te zetten.
Bij mij wogen de losse vleugeldelen 56 gram. Na het lijmen, bespannen en het inlijmen van de werppen 70 gram.

De vleugel van mijn Gambler zit "maar" met één M3 breekboutje vast.
Ik heb aardig staan gooien met de Gambler en nooit een boutje gebroken.

@Nando,
Hoe vast draai je de boutjes. Als je deze te vast zet breng je een soort voorspanning in waardoor bij een schokbelasting het boutje sneller kan breken

Frans

Hallo,

Ik heb nu met dat torsieveertje zo een staart gemaakt. Wat ik mij nu afvraag, is wat voor scharnier jullie gebruiken? Het moet toch wel iets vrij stevig zijn, want onder bepaalde hoeken trekt dat scharnier een beetje scheeft... en die vrij grote krachten lijkt een stukje tape niet te kunnen opvangen!

Als scharnier gebruik ik op al mijn modellen Leukoflex. Te krijgen bij de apotheek in verschillende breedtes. Deze tape heeft een super!!!!! hechting, is transparant en waterbestendig.
Mijn Megalight, Ofa en al mijn Parkflyers zijn ermee voorzien. Zelfs mijn zwevers boven de 2 meter.

Als het roer op 1 plek toch wat los wil gaan is of de kracht veel te groot of het torsieveertje zit niet goed geplaatst. Ik plaats bij gebruik van 1 veertje per roer deze altijd mooi in het midden waar ook het rooerheveltje zit.
Een dunner veertje kan ook de oplossing zijn. Gebruik je 0.3mm staal?
Als je dat gebruikt en de kracht is nog te groot (kan haast niet) dan kun je het veertje een beetje voorbuigen.

Dat scharnierprobleem had ik met gewoon plakband eerst ook bij mijn quickflick. Heb ik uiteindelijk opgelost door er van die nylon scharniertjes op te lijmen. Later heb ik het toch verandert in pull-pull. Dan staat er in ieder geval geen kracht op de servo. Bij deze wil ik toch wel weer een keer de single pull proberen.

Single pull is de manier inderdaad. Zoals Theo al aangeeft is heel dun draad al geschikt en hoeft de kracht op de roervlakje maar klein te zijn. Ik heb er nooit problemen mee gehad en het is een van de meer productieve manieren van gewichtsbesparing, omdat de vermindering van gewicht op de goede plaats zit. Gebruik eerst single pull, daarna pas Lipo. Je hebt het gewicht van de batterij anders toch nodig om het gewicht van je stuurstangen uit te balanceren.

Nog een tipje mbt single pull setup (misschien niet nieuw, maar ik heb het nog nergens gezien).

Vanaf roervlak tot 10 cm voor de servo gebruik je natuurlijk Kevlar o.g. omdat dat niet rekt en behoorlijk ongevoelig is voor vocht en temperatuur. Ik ga dan over op nylon visdraad met een dia van ongeveer 30/100ste. Ik rijg die draad dan door een stukje van 15 mm dunwandig siliconen slang, haal em door het gaatje in de servo-arm en rijg de Nylon draad dan weer terug door de siliconenslang. Wanneer je dan een stukje nylon (bezemhaar oid) in het siliconenslang propt (even natmaken), heb je een verstelbare draadlengte. Kun je je stuurvlakken mooi neutraal trimmen met de servo in middenstand. Ik gebruik het al meer dan een jaar, zowel in 1 mtrs als in 1,5 mtrs en heb nog geen slip gehad.

mmh, ik kan je laatste uitleg niet helemaal volgen peytr. Dat met die single pull met een stukje nylon en bezemhaar. Heb je misschien een fotootje?

@dentompie.

Net wat Theo al heeft opgemerkt moet je 0.3 mm verenstaal gebruiken.
Is het veertje te sterk kan je het ook wat langer maken.
Als scharnier gebruik ik scharniertape van Multiplex. Werkt perfect.
Wanneer het veertje het scharnier vervormt is deze te sterk.

veer.jpg

Frans

Je zou trouwens (bij gebrek aan beter) ook een dubbele roerhevel kunnen gebruiken met aan de andere kant een elastiekje die op een cm of 5 op spanning aan de staart vast zit.

Ey Peytr,
Das een duidelijk plaatje idd! tnx, maar net als val vind ik het er wel wat iel uit zien! Dat dat het houd zeg. Maarja, dat is op zich de truc van lichtgewicht construeren. Alles moet eigenlijk net niet kapot gaan:D.

Dat idee van Nando had ik eerst ook gebruikt. werkte prima op zich, alleen was het ff een truuc om een elastiekje te vinden dat ver genoeg uitrekt met dezelfde kracht en hem zo spannen dat je servo niet continu bromt. Een ander nadeel daaraan is dat het elastiekje na een week ofzo al uitgedroogt is :(

dat is een gedurfd systeempje, leuk dat het ook werkt.

De crux zit em natuurlijk in de juiste dikte van het nylon bezemhaartje in verhouding tot de slang. Het moet wel goed klemmen. Verder is natuurlijk de verhouding van het servohoorntje en het roerhoorntje van belang. Is ie aan het roer te kort dan moet je veel kracht leveren en kan het misgaan. Maar zo'n krachtsoverbrenging is zoiezo niet wenselijk ivm de grote servobelasting.
Ik gebruik nu niet anders meer. Nadeel van knopen en een druppeltje CA is dat je soms moet nastellen met verstelling van het servomidden. En daar heb ik het niet zo op.

Zijn er andere oplossingen in omloop om het lijntje van een single pull opzet strimbaar te maken?

Back