Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. peytr

    peytr Guest

    Ooops! even vergeten, terwijl ik het nog wel zo'n mooie manier van uitfraisen vond......nou ja....transparant Ora dan?

    @ Frans: Oracover weegt wel wat. Er is transparant Oracover en transparant Oralight. Ik ben nog geen enkele winkelier tegengekomen die het verschil weet en kreeg dan ook regelmatig Oracover transparant, wanneer ik light bestelde. Daarna eens de nummers uitgezocht (op de site van de fabrikant) en in de winkels nagezien. Er bleek op de rand van de rollen een nummer (soms in het beshermfolie, soms op de koker) te staan. Door dat op voorhand te controleren weet je zeker dat je Oralight krijgt en geen Oracover tranparant. Overigens is het wel een stuk sterker, maar (hoe is het mogelijk :? ) ook zwaarder.

    BTW: Morgen 's ochtends zwak tot matig thermisch in de middag vrij krachtig 8). Met een matig windje zou dat nog wel eens goed uit kunnen pakken.
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Mijn vleugel heb ik een paar keer gewogen.
    zonder gaten woog hij 49, met gaten 35, met oralight en aan elkaar geplakt 45. ik vind het allenmaal wel waard, maar ik heb ook veel en grote gaaten gemaakt.

    hier mijn vleugel: (ik moet hem nog een beetje afwerken met de fohn)
    [​IMG]

    En de staart delen:
    [​IMG]

    De electronika:
    [​IMG]

    Het rompje (wat trouwens al de 2e was) moest ik verlengen vanwege het zwaarte punt, vandaar dat hij er een beetje raar uitziet, mss gaat er nog een likje verf overheen gaat.
    [​IMG]

    En alles samen (zoals hij nu is)
    [​IMG]

    Ik hoop morgen de maiden te kunnen doen (hoewel ik nog niet weet of ik hem tegen die tijd af krijg)
     
  3. peytr

    peytr Guest

    Nog een keer voor het voetlicht de Skyshark 2P. Zover ik weet is deze nergens anders te krijgen in Nederland. Alleen de 2PT is lichter (o,2 gr of zo 8) ), maar die heb ik ook nooit gezien.

    Voor de liefhebber van grammen schrapen:

    http://www.micromagic.nl/forum/viewtopic.php?t=1243

    Overigens ook voor degenen die liever met een wat kortere neus vliegen. De eerlijkheid gebied dat ik er nog geen kistje mee gemaakt heb (er zitten Excells en oude hengeldeeltjes in mijn kistjes) maar er liggen er nog een paar op de werkbank om dat eens te doen. Ik schat dat ze in ieder geval stijf genoeg zijn. De breukvastheid van deze dingen is wat minder dan van de Excells en falmilieleden.

    BTW: Het thermiekweerbericht is nu wat minder optimistisch en de windverwachting weer wat hoger :?
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Peytr,

    Ja het is even opletten. Ik heb de Oracover bij "Oracover" op de stand in Dortmund gekocht. Dus dat zal wel kloppen.
    Oracover light weegt 36 gr/m2.
    het oppervlak van mijn brouwsel is zo'n 13.5 dm2.
    Ik denk ongeveer 28 dm2 nodig te hebben, dus ongeveer 10 gram bespanning.
     
  5. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Je moet ander bespan materiaal gebruiken.

    Op mijn A2 zit Polyester tissue dit kun je strijken (krimpt) en moet je spanlakken om waterdicht te maken. Is en beetje ruw.
    Er is nu ook een lichtere variant van 15 gram/m te koop. Het is er alleen in het wit ik kleur het met decorfin (soort waterverf) verdunt met water zodat het nog doorzichtig blijft dan zie je de kleuren ook in de lucht.
    Kijk maar op www.vrijevlucht.nl daar staat op de eerste pagina een foto van een model bespannen met polyster tissue.

    Als je iets wilt wat wat gladder is lightspan /airspan maar dat scheelt niet zo geel veel in gewicht.

    Alles is hier http://www.freeflightsupplies.co.uk/ te koop
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Via Micromagic 5 buisjes besteld van 8 gram. Met een beetje doorbouwen kan ik dan dit weekend de nieuwe vleugel proberen.

    Gisteravond heeft zoon Martijn met versie 1 een tijdje gevlogen. Ik had het vleugelzadel wat verstevigd en kon hem nu snoeihard als een pijl zo strak lanceren. Bij de eerste harde neuslanding (foutje piloot) ontstond er een klein scheurtje in de romp.
    Even later begon de zender te piepen dat de accu bijna leeg was. Maar dan kan je nog wel een paar minuten doorvliegen toch? Dat kon nog heel even ja. Totdat alles bij een start net zo hard weer naar beneden kwam als het omhoog ging :oops: Dom dom dom
    Rompje er volledig voorweg en in 3 stukken. Snel naar huis, snel lijmen en vanavond weer snel vliegen :D
     
  7. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Misschien moest ik ook maar eens aan de Micro.
    Heb nog wel een paar schuimdelen liggen..
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vanavond aan het bespannen geslagen en het model is op het vastzetten van de servo's en de werppen gereed.
    Het oracover zit er redelijk op. ik was vergeten hoe "makkelijk" dit materiaal zich laat verwerken.
    De tip heb ik aan de bovenzijde met Oracover heavy bespannen. bracht gelijk de vleugel in balans.
    Het zwaartepunt ligt op een haar na goed. :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het aanbrengen van de bespanning even wegen.
    Het model weegt nu 130 gram met RC-spulletjes en dit is "maar" 10 gram zwaarder dan wat aangegeven wordt voor de Apogee. :D
    Natuurlijk had het lichter kunnen zijn.
    Maar niet slecht, en geen gebruik gemaakt van exotische materialen.
    Al het materiaal is gewoon bij een modelbouwwinkel te koop.

    Nu de laatste dingetjes nog doen en dan vliegen.

    Groeten

    Frans
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Strak Frans!!
    130 gram vind ik persoonlijk aan de zware kant maar komt denk ook door je accupakket. Dat extra gewicht zal weer ten goede komen bij het gooien lijkt me. Ik denk dat je hiermee een paar meter extra pakt.
    Volgens Piet Paulusma wordt het een super voorjaarsweekend dus dat wordt smijten!!! :banana:
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Theo,

    Te zwaar ja en nee.
    Ik denk dat het wel meevalt.
    Kijk je naar het vlieggewicht is dit minimaal 10 gram te zwaar.
    In vergelijk met jou model zeker. Woog iets van 100 gram toch.
    Echter het vleugeloppervlak is zo’n 35% groter.
    Kijk je naar de vleugelbelasting valt het wel mee deze ligt op ca. 9.6 gr/dm2.
    Volgens mij zat het model van jou ook rond deze waarde en dat vliegt toch al heel aardig.
    Ik ben met je eens dat het altijd lichter kan.

    Op naar mooier weer.

    Groeten

    Frans
     
  11. peytr

    peytr Guest

    @ Frans

    Ik had em gisterenavond al gezien, maar toen was ik sprakeloos.......

    Ik heb me intussen een beetje hersteld en kan weer zeggen: Erg mooi!

    Ik denk inderdaad dat het gewicht wel zo'n beetje goed is. Alleen in hele rustige lucht wil je verder onder de 10 gr/dm2 gaan, imho. Ook in wat woestere middagthermiek lijkt me dit een heel mooi gewicht. Ik ben erg benieuwd naar de vliegprestaties. Hou er bij de bepaling van het CG rekening mee dat dat relatief ver naar achteren moet, als gevolg van de sterke pijlstelling van de vleugel, maar misschien is dat wel gesneden Peijnenburg voor je.
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Peytr,

    Bedankt.

    Dat van het zwaartepunt en die koek.
    Tja, ik ben meer een Japanner. :roll:
    Overal iets pikken en dan samen gooien en dan hopen dat het werkt.
    Waar het zwaartepunt moet liggen, volgens mij moet dat niet zo moeilijk zijn om te doen. Ik heb ergens nog een Bouwen en Vliegen liggen waar dat in moet staan. :idea:

    Ik schat, grote natte vinger, dat dit ergens rond de 75 mm vanaf voorlijst moet liggen. Maar als je je niet kan inhouden om de rekenmachine op te starten zou ik dat niet erg vinden. :wink:

    De knik ligt op 250 mm
    koorde knik 145
    koorde tip 90 mm
    [​IMG]

    Groeten

    Frans
     
  13. peytr

    peytr Guest

    De grap is dat ie aanstaat wanneer ik je bericht zit te lezen. Volgens mijn telraam moet het CG tussen 60 mm (16% stability) en 71 mm (8% stability) liggen. Met je geschatte ligging vliegt ie dus ook wel 8), maar wat gevoelig op het hoogteroer. Dat het toch wat meer naar voren moet komt door het relatief kleine stabilo en de korte arm. TVR is net onder de 0,4. Niet verkeerd, al zitten DLGs meestal aanzienlijk hoger. Ik heb echter fatsoenlijk vliegende kistjes tot 0,34 of zo. Niks mis mee dus.

    Toch zou ik em ergens rond het midden van de twee uitersten leggen (65mm dus) en dan eerst al het andere eruit trimmen (instelhoeken enz) en dan pas schuiven met het CG, afhankelijk van hoe het kistje dan aanvoelt. Bij voorkeur naar achteren. Meestal blijf ik overigens ongeveer in het midden van de twee gevonden punten hangen. Maar altijd even proberen. Ben benieuwd.
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Peytr,

    Bedankt, helemaal goed. :D
    Gisteravond wat beter naar de gewichtsverdeling en zwaartepunt gekeken.
    En 65 mm is met wat schuiven van de RC spulletjes prima haalbaar.
    Vanavond de laaste dingtjes doen en wellicht zaterdag of zondag de eerste vluchten.
    Als we Piet moeten geloven zal dat geen probleem zijn.

    Dat van het stabilo had ik als een vermoeden van dat deze wat groter kon. Moet ook makkelijk kunnen die paar gram in de staart, is met wat geschuif of een iets langere neus zo op te vangen. Met een lichtere accu moet de neus toch al langer worden.
    Maar dat is voor de volgende.


    Groeten

    Frans
     
  15. peytr

    peytr Guest

    Klein stabilo = goed, want weinig omstroomt oppervlak. Daarbij is het dan wel nodig om met een niet te voorlijk zwaartepunt te vliegen omdat het stabilo dan teveel kracht naar beneden moet leveren. Je kun je TVR ook vergroten door de tailboom te verlengen. Dan kan je stabilo een grotere kracht leveren, zonder meer (down) lift te moeten geneneren. Dat heeft dan als voordeel dat je (ondanks de toegenomen effectiviteit) geen groter omstroomt oppervlak hebt.

    Een stuk korter: Als je wat doet, liever je tailboom verlengen dan je stabilo vergroten.

    In beide gevallen wordt het natuurlijk lastiger om met weinig of geen ballast te vliegen.
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik ben weer wat aan het veranderen geweest na de kleine crash van mijn zoon. Ik merk nu wel dat de instelhoek erg precies komt.
    Mijn dochter heeft er net mee gevlogen en er moest flink getrimt worden. Dat geeft niet want ik weet wat ik nu moet veranderen. Na een heel klein beetje lift te hebben gehad bij wat bomen is de eerste vlucht van 1:08 gehaald. Eindelijk over de minuut dus.
    De vleugelzadel heeft het na een forse tipzwaai weer begeven. Deze is te zwak en hier zal ik wat grammen in moeten leveren om hem voldoende sterk te houden. Carbon is geen optie omdat het een startersmodel moet blijven die door iedereen ook als eerste model te bouwen is voor minder dan 15 euro!!
    Ik denk dat ik met de reparatie nog net onder de 100 gram blijf.
     
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    De laatste dingetjes gedaan, hij is gereed :D :D
    Het weer wat vandaag, bij ons, niet echt lekker. :cry: :cry:
    Leve Piet P. :?
    Morgen weer een kans.

    Hier nog een paar fototjes van de staart en de RC inbouw.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die 4 gram ECO D37 servo-tjes van Daimond niet duur (€9,=) maar ook niet super. Ze brommen wat snel.

    Groetjes

    Frans
     
  18. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vandaag ook in het noorden geen superweer. Pas om 16:00 kwan de zon door. Snel naar het veld en de aanpassingen uitproberen. Tevens eens flink aan de gang met het zwaartepunt. Dat ligt wel goed!
    Toch ook nog eens wat met de instelhoek experimenteren. Even niet goed opletten en het was gebeurd. Bij een worp verlaat de vleugel de romp. De laatste maakt een mooi vlucht van ongeveer 50 meter, terwijl de vleugel ongeveer 5 meter van me af ligt.
    Ik betrap me erop dat ik tot de inslag van de romp blijf sturen terwijl dat helemaal geen nut meer heeft. :lol:
    Wat was er gebeurd? Doordat ik voor onder de vleugel een balsalatje had geplaatst was de bout net te kort geworden. Hij had nog wel wat grip maar niet niet voldoende :|

    Het rompje was net voor de versteviging afgebroken. Niet getreurd!! Na een kwartier was alles weer vliegklaar.
    Morgen hopen op zon en thermiek!
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Het weer was hier heerlijk!(tussen half 4 en 5), beetje bewolkt maar weinig wind en als ik de grote zweefers moet geloven genoeg termiek (1tje is 1 keer omhoog gegaan en heeft daar 1,5 uur ofzo in de lucht gehange).
    Ik merkte er zelf weinig van.

    Maar wel heerlijk gevlogen, morgen ofzo eens een glas rompje maaken. En er lekker mee gaan experimenteeren. want deze breekt soms af bij een iets hardere gooi. Maar toch nog 27 sec gehaald met een hlg gooi. En 31 met een zachte sal.

    (op enig moment had ik trouwens ook het linker tipje in mijn hand, ik was zo verbaast dat ik vergat te vliegen)
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eindelijk was het weer een beetje aardig, althans in de morgen.
    Om een uur of twee werd het toch wat koud en begon het zelfs te regenen.
    :mad:

    :D Maar de Mini-DLG heeft gevlogen. :D
    Het ging best aardig. In het begin wat zoeken naar een redelijke trimming.
    Dit is aardig gelukt. Een klein beetje lood op de neus, 4 gram. Het model laat zich goed werpen. Met een DLG-worp vanuit stilstand zonder te draaien, gewoon het model achter je houden en gooien, bereik je een aardige hoogte. Schat zo'n 20 meter.
    Om het model rechtuit te laten vliegen moest er een stukje lood aan de rechter tip worden getaped???. Vreemd want ik had de vleugel toch echt gebalanceerd. Sturen wilde het model alleen goed naar een zijde. Je raad het al de vleugel was een iestsie verdraaid bij het bespannen, niet meer dan enkele millimeters. Ook was de vleugel aan die kant iest hol geworden en dat helpt natuurlijk ook niet echt. Na het verwijderen van het loodje van de vleugel en een klein beetje minder instelhoek begon het model wat beter te vliegen. In ieder geval ging het sturen een stuk beter.
    Rond ons veld staan bomen en deze veroorzaken nogal wat turbulentie en dat merk je goed bij zo'n licht modelletje. Ook wil de wind het model erg gemakkelijk mee nemen en moet je niet te ver meewind vliegen. Zakte de wind een beetje in, ging het direct een stuk beter. Ik heb nog niet de vluchten getimed. Eerst de handel maar eens goed afstellen.
    Maar ik heb al zeker een vlucht van 2 minuten plus gemaakt :D . Tijdens een "windstilte" pakte het model na een redelijke worp wat thermiek en schroefde heel vlot naar een meter of vijftig.
    Bij thuiskomst de vleugel onderhanden genomen en deze is nu best goed vlak. Ook gelijk de antenne weggewerkt in de vleugel. Deze hing nog los uit de romp. Bij het gooien wikkelde de antenne zich vaak om de staartboom wat het zwaartepunt weer verknalde.
    Binnenkort weer verder en kijken of de aanpassingen het gewenste effect hebben.

    Groeten

    Frans

    @Theo,
    Heb jij al een pakkende naam voor je creatie verzonnen?
     

Deel Deze Pagina