Ontwerp en bouw MicroDLG

Ey Luitjes!

Gister heb ik lekker de hele avond gevlogen op een groot veld :D. Was hartstikke leuk en eindelijk was er ook iemand die ff kon filmen, Dus hier mijn 1e MicroDLG flimpje!
Hij is wel 25mb, maar bij mij loopt ie prima, anders moet je hem ff laten laden en dan opnieuw starten. Kan ook nog een kleinere versie maken, maar das niet meer mooi.
http://media.putfile.com/MicroDLG

De rompjes gaan ook de goede kant op (nee, nog niet omhoog :lol: ).

Zeer mooi Sietse :D
Ik ben ook eens benieuwd naar de zondag, al kom ik maar kijken :P
ik zou me eens moeten verdiepen in de bouw van zon lichte Dlg, want ik weet maar amper iets van lamineren, houtbouw, en verschillende lijmen wat jullie allemaal gebruiken.
Einde van deze week heb ik wss ook een "Bug" ben eens benieuwd :P (2de hands gekocht)
heb al plannen laten afprinten dus de 2de ga ik zelf bouwen.

Ik zou geen Bug maken als 2e DLG maar een echte, originele OFA!
Binnenkort verschijnen de tekeningen en de bouwbeschrijving op www.f3k.nl

De OFA vliegt beter dan een Bug en is ook eenvoudig te bouwen (naar het schijnt). Ik ga zelf na de 11e met een rompje van Sietse een MicroDLG (de OFA dus) maken.

Tot zondag (het wordt dan misschien wel 30 graden 8) ... thermiekweer?)

Moeilijker, makkelijker...? tsja...
Ribjes uitsnijden en goed aan elkaar lijmen of net zo lang op een plankje schuren tot ie overal gelijk is aan de profieltjes. Tis maar wat je makkelijk vind.

Ik vond de Micr-DLG wel erg makkelijk, het geeft alleen meer stof, ugh ugh :D.

Zondag zeker lekker thermiekweer! Gaat mooi worden :).

Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om een ribbenversie van de OFA vleugel te maken.

Kijk naar Sietse's onderschrift :wink:

Tsja er heerst nog steeds het idee dat een ribbenvleugel makkelijker te bouwen is. :?
Het aantal ribbenvleugels die ik gebouwd heb is echt niet meer te tellen en het aantal Ofa vleugeltjes is slechts 3. Het aantal Bug vleugeltjes 3 of 4 ik weet het niet meer.
Maar mensen, doe mij maar een in profiel geschuurd vleugeltje!!!!! Sneller en makkelijker te bouwen. Profielnauwkeuriger, geen gedoe moet oracover en na bespannen weer wat torsie in de vleugel enz enz.
Ik zie alleen maar voordelen en slechts 1 nadeel en dat is inderdaad de hoeveelheid stof.
Als je tegen dat vele schuren opziet bedenk dan wel dat het meeste werk gedaan wordt met een davidschaafje. Slechts het laatste stukje doe je met een schuurlat.

Dat is zeker waar.
Afgelopen maandag was het windkracht 3 en vloog mijn OFA met dubbele v-stelling en ribbenvleugel beter als de volledig houdbouw OFA van theo terwijl die met windkracht 1 en eronder veel beter blijft hangen.
Zo heeft elke vluegel weer zijn voordeel.

tot zondag,

Groeten Martjin

ja het is ook zo dat ik daarom naar de dlg meeting kom de zondag :P
om ideën op te doen en info uit te wissellen he.
ik heb altijd met ribbenbouw gewerkt dus dit is weer iets anders.

ben het idd wel met Theo eens. Het 1e stuk heb ik trouwens uit de hand gedaan met een mesje :D.
daarna met een lange schuurlat.

Met de stofzuiger erbij is het dan zeker wel goed te doen. Toen ik met de dremel die gaten erin ragde was leuk! vergat 1 keer de stofzuiger :D LOL
Zo'n dremel met schuurbandje valt er trouwens gewoon doorheen zo'n beetje. Echt als boter :)

Wubbe zei:
Ik zou geen Bug maken als 2e DLG maar een echte, originele OFA!
Binnenkort verschijnen de tekeningen en de bouwbeschrijving op www.f3k.nl

Wanneer dan? Heb hem vandaag zien vliegen, mooi man.
Kan haast niet wachten op de tekening

Theo is een volgend model aan het maken (toch, Theo?) en Frans (Bal) maakt daar weer tekeningen van.

Binnenkort wordt de tekening 'vrijgegeven' en is hij te downloaden op www.f3k.nl.

Even geduld dus. Maar begin alvast maar het lichtste 10 mm balsahout bij je lokale modelbouwhandelaar uit te zoeken. :wink:

oke :)

maar de vleugel is meer dan 10 CM breed hoe komen jullie aan brederen planken ??

of ver lijmen julie meerderen planken ??
10 mm is wel te doen ;)

MVG MARK

ja dat snap ik ;)

daar kan ik ook wel aan komen dat heb ik wel :)

maar het ging over 20 cm brete

ik heb alleen nog maar planken gezien van 1 meter bij 10 cm groter heb ik nog nooid gezien en darom vroeg ik.

lijmen jullie dan meerderen planken aan elkaar....
omdat het op de foto's niet te zien is...

MVG MARK

HPIM1194%7E0.JPG

Hier kan je vrij duidelijk zien hoe ik de vleugel heb opgebouwd.

Hoi hoi,

Aldert is ook maar aan het bouwen gegaan. Eigenlijk moest hij 11 juni vliegen, echter helaas nog niet af. Nu ook nog niet helemaal, maar hij heeft wel zijn maiden gehad. De micro vliegt perfect.
Micro%20DLG.jpg

Specs:
-romplengte 69cm inclusief stabilo/richtingsroer.
-spanwijdte 98cm.
-koorde (romp) 100mm AG03
-koorde (tip) 90mm AG11
-gewicht: 65 gram

Het rompje zelf heeft een breedte van 10mm, en een hoogte van 22mm. Als akku wordt een 145mah kokam lipo gebruikt. Servotjes zijn wes lineair, i.c.m. een bijpassend ontvangertje.
De servo's moeten behoorlijk trekken aan het veertje van de singlepull aansturing, het veertje wordt later nog eens aangepast.
Tevens moet er nog een passende rompafdekking gemaakt worden, en een werpstiftje, er zal dus nog een paar gram bij komen.
DLG%20rompje.jpg

Bij het bouwen heb ik gekozen voor puur gemak. Als vleugel is één plank van 8mm dik gebruikt. Deze exact door midden, één zijde AG03, en de andere zijde AG11 opgeplakt, en maar schafen. Toen de vleugel iets vorm kreeg, doorgaan met schuren op de Theo manier (zie eerder in dit draadje). Ik ben als eerste met de vleugel begonnen, omdat ik hier het meest tegenop zag. Achteraf volledig onterecht, want ruim binnen anderhalf uur lag er een perfect vleugeltje op de tafel 8O . Dit ga ik zeker weer doen, ik heb hier volledig onterecht tegenop gezien, het is een fluitje van een cent!!!
Vervolgens het rompbootje. Simpel de componenten op een rijtje op een plankje gelegd, en aftekenen. Simpel de plankjes in elkaar lijmen met een 4mm hol koolstofstaafje en KLAAR!
Doordat ik te snel wilde, zijn de schroeven van de vleugelbevestiging per ongeluk vastgelijmd in de vleugelzadel. Toch maar vliegen... en toen begon de pret.

Het was vanavond windstil. Bij de eerste voorzichtige worp maakte het model een licht gierend geluidje (zoals mijn lift off'je dat ook kon). Wow 8O die gaat hard. Tikje up en... 8O looping... die is aggresief op hoog! Hij stuurt snel, strak, en lijkt hiermee amper hoogte te verliezen. Boven een asfalt voetpad zie je hem klimmen. Loopings is geen probleem, op 3 meter meerdere rondjes draaien, zonder amper hoogte te verliezen is mogelijk. Stapvoets uithongeren... enz. enz. Het ding vliegt fantastisch 8)

Groetjes van Aldert

is dit dan de Ooooh zo lang verwachte Ofa??
ik hoop het. want een vliegtuig dat er zo uitziet en zulke prestaties levert. en toch makkelijk te bouwen is, lijkt me super

EDIT:
wanneer komt de tekenign??

Back