Op stapel : Robbe U-96

Heren hartelijk dank voor de complimenten :-)

Ja het kriebelt wel heel erg nu om eens de boot ter water te laten. :D

Raf, als de gaten bij jouw dek eender zijn, dan heb je het zelfde effect als ik.
De twee delen voor en achter die van hars zijn heb ik vlak gemaakt tot dat ze net zo dik waren als het ABS deel van het dek.

Toen ik klaar was met de ruuw bouw van de reling zag het er proportioneel niet echt geweldig uit.
Boeken en tekeningen er bij en toen was alles snel weer los gesoldeerd.
Het was ook even stoeien met de hoogte van de reling.
Maar na heeeeeeel veel pagina's, foto's en gereken er uit gekomen.
Het is en blijft met de Robbe U-47 toch hier en daar compromissen sluiten...
Orgineel loopt de reling voor door en stopt een aardig stukje voor bij de lange vloed opening onder het dek.
De reling stopt net bij het begin van het voorste ronde luik.
Ik ben er een beetje tussen in gaan zitten.
Hoogte aan de hand van de orginele bouw tekening en een foto uit gevogeld.
Op de foto stond een bemanningslid naast het lage deel van de reling.
Mijn lenge van mijn onderbeen genomen en toen aan de gang met de schaalverhouding enz.

De moffen had ik snel uitgedacht en zijn simpel te maken!
Ik heb voor het oog een split pen die voor de relingen zijn gebruikt.
Als mof een stukje messing buis waar het RVS draad net in paste.
Van het splitpennetje een van de "pootjes" er af gehaald.
RVS draad op het overgebleven "pootje" gelegd en dan de messing mof er over heen geschoven.
Dan klemt het zaakje al aardig vast en maakt het afsolderen een stuk makkelijker!

Reling is los op de boot en kan dus weg gehaald worden.
In de rand van de boot messing buisjes gemaakt om stevigheid te geven.
In de buisjes steek je dus de reling.
Dit gedaan om dat ik bang ben dat het abs snel slijt en speling gaat geven.
Bij komend voordeel is dat deze bussen ook gelijk het dek iets wat fixeren.

7972491d79c6cf8d9.jpg


De reling bestaat in totaal uit twee delen.
Voorste deel wat begint rond af het dek tot aan de opening waar de loopplank was.
De bovenste reling is bij mij een holle messing draad.
Dit gedaan om de reling "schuivend" te maken als in het echt.
Hier zit ook alleen een boven reling. (de opening voor de loopplank)
Op foto's zag ik dat dat deel in elkaar schoof.
Deel twee is de rest dus.
De "staal" kabels zitten dus permanent vast aan de reling.
Nu moet de reling nog wat afgewerkt worden en dan in de primer.

Pffff weer een heel verhaal.

Ik hoop dat de info duidelijk is!
Raf, als je meer foto's wil hebben of info, laat het me weten wat het DreamArts dek beterft!

Groeten,

Joris
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo joris

zo kom ik er wel een beetje aan uit
ik ga morgen proberen of ik de voor en achterkant kan vlak schuren en even dik maken als het gefreesde dek
hoe was het met de opening achter aan waar de romp in 2 gaat ????
bij mij komen de vloed gaten in het dek niet uit met de naad aldaar
ik zal dus fantasie rijk moeten zijn om dit op te lossen
de busjes in het dek is mooi opgelost en ga ik ook proberen
ik wil zelfs proberen de reddings lein stuten te gaan plaatsen
of altans de buisjes in het dek zetten

mooi werk heb je gelevert

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Ik heb het midden stuk doorgesneden precies tussen de twee luiken.
En het kleine deel wat over was weer aan het andere deel bevestigd.
Mijn boot is iets langer dan de standaard robbe boot.
Ik heb de boeg verbouwd en ook het achterschip.
Ook is er een klein beetje bij gekomen tussen voor en achterschip.
Had dus meer ruimte om met het dek te schuiven.

Mocht je meer willen weten of foto's dan hoor ik het wel.

Groeten,

Joris
 
hallo joris

ik ga proberen om de wtc terug los te kunnen maken
als dit lukt dan heb ik een beetje meer arm ruimte om ook met de lengte wat te doen
dan kan ik dus ook twee platen abs gebruiken waat de boot in 2 gedeelt is
het heck ga ik dus ook meteen wat scherper maken
maar de vloedgaten en dergelijke daar pas ik dus voor
of als ik toch bezig ben kan dit natuurlijk nog veranderen hahahaha

groetjes raf
 
Hallo joris

Je relingen zien er heel goed uit, de oplossing van je staaldraad bevestiging is slim verzonnen.
Ik gebruik zelf vliegerkoord om het staaldraad te imiteren, maar de oplossing die jij hebt gebruikt is veel mooier.
Het nadeel van vliegerkoord is dat het uitzet wanneer het nat is geweest, dan hangt het door wat niet een mooi gezicht is.
Waar heb jij dat rvs draad vandaan gehaald?
 
RVS draad op het overgebleven "pootje" gelegd en dan de messing mof er over heen geschoven.
Dan klemt het zaakje al aardig vast en maakt het afsolderen een stuk makkelijker!

Ik meende dat r v s niet te soderen is
Bij mij lukt het in ieder geval niet
mvg
Frederik
 
hallo frederik

rvs solderen lukt dus niet maar (er is steeds een maar)
als je zoals joris het doet de draad mee soldeerd dan lukt het wel
de soldeer tin loopt dan tussen de wikkelingen ven de rvs draad en de messing bus en zo komt de rvs draad vast te zitten zonder zelf gesoldeert te zijn

groetjes raf
 
hallo frederik

rvs solderen lukt dus niet maar (er is steeds een maar)
als je zoals joris het doet de draad mee soldeerd dan lukt het wel
de soldeer tin loopt dan tussen de wikkelingen ven de rvs draad en de messing bus en zo komt de rvs draad vast te zitten zonder zelf gesoldeert te zijn

groetjes raf

Yep!!!:yes:
Bedankt voor de uitleg Raf! :worship:

Heb er bij een testje even wat stevig aan getrokken en alles bleef zitten.
Ik ga zo ook de kabels maken van de toren naar de boeg en het achterschip.

groetjes,

Joris
 
hallo joris
hier nog een hint van een oude rot hahaha
als je nu rvs veren kan vinden monteer die dan onder het dek en hang daar je kabels(antenne draden)aan
zo blijven ze steeds mooi strak zitten en er zit toch wat rek in als je eens iets onder water moest raken
en voor de achterste heb je wat rek om ze aan de toren vast te hangen en dat werkt lekker
ik vond maar 1 rvs resort (veer)en heb dan van achter maar elastiekjes gebruikt maar die leiden veel van de water qualiteit

groetjes raf
 
Bedankt Raf!

Ik gebruik voor mijn periscoop systeem wel elastiek.
Maar dit is elastiek welke gebruikt wordt in de visserij.
Heb deze gekocht in een dierenwinkel.
Meen dat het iets van 10 meter is.
En niet duur!!! :-)

Groeten,

Joris
 
Even een kleine up-date.

Na wat diverse testjes en veel foto's eindelijk een van de steunen op het achterdek af.
Nu verder wat bijwerken en dan aan nummer twee beginnen.

797249257511aa9a9.jpg


7972492574cf098d8.jpg


7972492574ce5a96c.jpg


7972492574ce17338.jpg


Ron, die foto die je had geplaatst in het bouw topic van Manfred was van onschatbare waarde voor dit projectje! :worship::thumbsup::proost:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi joris, prachtig stukje superdetaillering.

enige is dat ik dacht dat de buitenste poot recht overeind stond en de twee binnenste schuin, en dat het ding de kabels op die manier uit de weg hield.

ik zal eens kijken of ik een fotootje kan vinden..
 
hallo joris

vet man die steun die je daar gebouwd hebt
echt een pracht stukje
je ziet waar een klein vraagje toe kan leiden
en meteen heb je een pracht stuk gebouwd in haast geen tijd
en het geeft zeker een meer waarde aan het model


nu de werk methode
die je gevolgt hebt en dan kunnen ze na gebouwd worden
ik dacht dat je plaatjes in gleuven had gesoldeerd maar na beter toekijken op de foto's is het meer dan alleen een plaatje
je kan er pennetjes door steken om de steunen vast te zetten op de klipsjes op het dek
graag wat meer info over deze werk methode aub hahahaha

groetjes raf
 
Heren,

aan de hand van o.a. deze foto's (met dank aan Ron!!!)
De steunen gemaakt.
Er zijn varianten op de diverse boten, maar dat was te verwachten.
De echte U-96 had deze op het dek staan.

797249258cfeb6420.jpg


797249258cfe9b25f.jpg


Ik heb de steun op de volgende manier gemaakt:

Holle messing buis op lengte gemaakt.
Aan de kopse kanten met een Dremel een inkeping gemaakt.
Van messing plaat de bevestigingsogen gemaakt door de plaat om een anders messingdraadstukje te buigen.
Die ook weer bewerkt met de Dremel.
Dit stukje in de messing buis gestoken en vast gesoldeerd.
Dan nog wat bij gewerkt zo dat het lijkt of de ronde staaf overloopt in de bevestigings ogen zo als op de foto's.
Erg veel priegel werk...
De ogen in het dek zijn splitpennen die ik over had van de reling voor de toren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie nu ook dat de steunen te ver naar achteren staan.
De gaten in het dek zitten zo wie zo niet goed.
Ga eens kijken hoe het algehele plaatje er uit ziet...
Meer later weer.
 
de 'stern arial support'' moet zeg maar bij het begin van het antislipdek beginnen,nog een tip,de ''bollards''zijn trouwens hol,
alleen die steun in de midden van de bollard moet blijven zitten,het ziet er allemaal netjes uit,toppie.

Als ik meer foto`s moet posten van bepaalde details hoor ik het wel.
 
Hallo joris

Ziet er goed uit, de manier waarop jij ze gemaakt hebt is ongeveer hetzelfde zoals ik ze nu aan het maken ben.
Het klopt inderdaad dat er verschillende varianten zijn, want bij mijn boot staat de dubbele poten aan de buitenzijde en de enkele binnen.
Ook de hoek van de dubbele poten staat buiten de dekrand, gelukkig is het dus niet allemaal hetzelfde bij ieder boot.
 
hallo


de bollards zijn inderdaad hol
het zijn een soort holle buizen die weer in buizen die verzonken zitten in het dek kunnen schuiven
ik denk dat er een soort klik (halve slag naar lks of rechts)systeem onder zit wat de bollards vergrendelt
en als ze hol zijn kunnen ze mooi het dek mee ontluchten dus mooi mee genomen

ik ga me morgen eens toeleggen op die drie pootjes
ik wil ze wel anders om monteren (u46)
en ik denk dat het ook te maken heeft met het toren type
ik heb op de u46 een A type toren (robbe origineel)maar als ik de verslagen lees wordt ik er gek van daar deze boot nooit een andere toren zou hebben gekregen omdat hij nooit langenoeg in een dock heeft gelegen om deze toren te upgraden
lekker dat die duitsers toen zoveel verschillende boten hebben gebouwd
dat houd ons van de straat hahahaha en zo heeft niemand dezelfde boot

groetjes raf
 
Back
Top