Op stapel : Robbe U-96

Wat die bollard betrefd, het zijn inderdaad holle buizen met een stang erin waardoor ze een kwart slag te draaien waren.
Met die kwart slag lieten ze de bollard in het dek zakken, en bij aankomst in de haven werden ze op dezelfde manier weer naar boven gehaald.
 
beste Manfred,

Volgens mij gingen deze bollards gewoon omhoog en omlaag''zonder een kwart slag te draaien'',deze paren bollards werden handmatig bediend,
bij aankomst in b.v.(wat jij al schrijft) een haven. Als de boot op zee zat of op zee ging werden deze weer ingetrokken.

Hier mag jij mij wat meer over vertellen ik zie de reden hier niet van in om de bollards te draaien,borgen misschien.
Ik ben al aan een oor.

Op sommige boten zaten rechthoekige stalen plaatjes , waar deze bollards in werden verzonken.

met vriendelijke groet,
Ron.
 
Ron
Het antwoord wat ik je daar op kan geven is simpel, de info van met de hand indraaien en uitdraaien heb ik van overlevenden van U-boot bemanningen die ik vroeger gesproken heb, dit was tijdens een onderzeebootmeeting in Antwerpen in de beginjaren 90.
Zelf dacht ik ook dat dit in paren geschiedde, maar volgens die lui ging het allemaal met de hand
Wat de bediening betrefd, daar is die dwarsstang voor die in de buis zit, je moet het zien als een soort handgreep, zodat ze de buis konden draaien en of optillen
 
Laatst bewerkt:
beste Manfred,

Dat heb ik nog nooit geweten,ik heb altijd gedacht dat de twee bollards naast elkaar te gelijk handmatig
omhoog en omlaag gingen,nooit dat ze individueel werden bediend.Weet jij trouwens waar deze bediening zat???Onder het dek???

Maaaaaar dan blijft er nog een klein vraagje open staan,waarom werden deze bollards een kwart slag gedraaid???????


met vriendelijke groet,
Ron.
 
Ron
Ik denk dat dat te maken heeft met het vergrendelmechaniek, zelf zit ik te denken aan een soort bajonetsluiting, buis omhoog draaien dan valt hij op een ondiepe inkeping in de buis, blijft dus omhoog, terugdraaien dan valt hij op een diepe inkeping en is dan gelijk met het dek.
Geen idee hoe we dit echt kunnen bevestigen, misschien zijn hier filmfragmenten van de vinden.
 
beste Manfred,

Mmmmmmmm weer een vraag erbij,en ik heb er nog zoveel open staan.

Ik ga even wat research doen,ik kom hier op terug.

met vriendelijke groet,
Ron.
 
Nu we het over beeldmateriaal hebben, wie kent een goed programma om beeldmateriaal te bewerken?
Ik wil uit alle "week nieuws" materiaal de U-boot beelden halen en een film/argief maken....
 
hallo

adobe premiere is een heel handig programma om dat te doen


wat die bollards betreft
soms zie je op foto's dat er maar 1 is uitgetrokken
en ik denk dat het gewoon door trekken en draaien gebeurt en dat er verder geen mechaniek aan te pas kwam

groetjes raf
 
Dedankt Raf!
Ik ga straks eens zoeken er naar.
Nu met een berg onderdelen naar de Garage voor mijn Mustang.
Kunnen ze verder bouwen aan de auto.
 
143344926bae353b7a.jpg


Ron, hierbij een uitvergroting van een foto waarop je kan zien bij de rechterbollards dat er maar een omhoog staat, je kan tevens aan de stand van de handgreep zien dat ze inderdaad gedraaid worden voor omhoog en omlaag, Raf jouw vermoedens zijn volgens mij juist, geen ingewikkelde mechanieken gewoon simpel draaien en tillen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

manfred gij met uw foto's het is niet te doen
kijk wat je nu weer op het forum hebt gepost
zo help je ons nog meer in de penarie

dus hier waaromfver het gaat
wat doen die gaatjes daar aan de zijkant van het dek ??????
ze zitten over heel de lengte van het dek op de foto
en dan bedoel ik niet de sleufgaten maar die kleine ronde op de zijkant
ze lopen zelfs onder de stutten door

om er een reling in te zetten staan ze wat dicht bij elkaar
en ik dacht dat de reddings leinen in het midden van het dek stonden zodat je der aan beide kanten kon rond lopen

tjonge kijk eens in het vervolg uit als je fotos plaats he weet je wat een werk al die gaatjes boren weer gaat worden

groetjes raf
 
Raf,

Wat ik denk is dat deze kleine gaatjes toch dienen om een afneembare reling in te zetten. Deze reling werd alleen in de haven gebruikt en werd weggenomen tijdens het varen.

Onderstaand een paar foto's waarop deze relking te zien is.

U-873Commissioing.jpg


equipage.jpg


Je hebt wel gelijk in de zin dat de gaatjes op de andere foto dichter bij elkaar zitten. Maar mischien was het "optioneel" in welke septerpot (gat) je een septer (want zo heet zo'n staander uit een reling) stak.

Iets anders kan ik ook niet verzinnen.


M.v.g.

Mathijs


P.S. de foto's zijn natuurlijk van een type IX.
 
heren ,

Ik overtuigd hier kan je goed zien de ingetrokken bollards,dat de handgrepen met de lengte van de boot meelopen,




En inderdaad hier kan je goed zien dat handgrepen iets gedraaid zijn,




Inderdaad Raf en Manfred,gewoon simpel handmatig eruit trekken,en dan ietsje draaien.

En over die vele gaatjes,ik denk dat in die gaatjes de extra relingen gaan,voor als de boot een haven binnen voer(of in een droogdok lag),
kon de bemanning niet van de boot afvallen.

Mathijs we zaten dus nu allebij tegelijk het zelfde typen,haha je was me net voor.

met vriendelijke groet,
Ron.
_________________________
p.s. heeft iemand een idee wat die openingen/slots zijn in foto twee bij de vraagtekens,
dit zit ook in het modelbrass dek,1/72 voor de Revell boot,ik heb totaal GEEN idee.
 
hallo ron

ik denk dat daar eenvoudig omkeer rollen in zitten
de spankabels gaan daar namelijk naar binnen en als daar zo een rol zit dan zit de spanveer (piston)onder het dek terug in voorwaardse richting daar er volgens mij naar voor meer ruimte over is dan naar achter waar heel het stuur mechaniek onder het dek zit
een veer of piston daar ga ik me niet aan schuldig maken maar ik denk net zoals bij de bollardts dat ze het eenvoudig gehouden hebben dus een soort van draadstang met een veer er aan zou best kunnen
omdat ze deze wel zouden moeten kunnen bij spannen daarom die draadstang

groetjes raf
 
Raf, de volgende keer met foto's neem ik wel een iets kleiner formaat dan zie je alle gaatjes niet, wat betrefd de sleuven of slots je verklaring klopt wel, iets achter de sleuven zitten twee toegangsluiken voor onderhoud en of werkzaamheden onder het dek daar, waarschijnlijk om de kabels te kunnen spannen, en onderhoud te doen aan de assen en verbindingen van de richtingsroeren

Ron, leuk he dat gespit met zijn allen komen we toch een hoop te weten ik heb nog wel een paar andere dingen verteld gekregen van de U boot veteranen maar waarschijnlijk gaan we deze topic dan te veel vervuilen, het komt wel een keer aan de orde bij het afbouwen van de boot
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Weer wat verder met de boot!
Eindelijk mijn mooie duiktank binnen!
We kunnen weer verder met het techniekrek. :-)

79724926fad728428.jpg


79724926fb659150d.jpg


79724926fb987c59e.jpg


Was voor mij vandaag verjaardag, Sinterklaas en weet ik veel wat nog meer voor feestdagen in een!
Erg blij met mijn geweldige stukje duiktechniek.
Nu de boel in gaan bouwen!:banana::banana::banana:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Joris,

Da's een mooi ding zeg, om van te watertanden!!! Dubbelwekend, ziet er erg solide uit, waar heb je die vandaan? Niet uit Spanje schat ik .... :D :p ;)
 
Dat ziet er indrukwekkend groot uit, ik ben geheel niet thuis met dit soort dingen :confused: , zo kan ik altijd nog wat erbij leren.
Ben benieuwd hoe het totaalplaatje van je tec rack eruit gaat zien.
 
Back
Top