Op stapel : Robbe U-96

Na de startersdag airbrush even aan de gang gegaan met het logo op de toren van de U-96.

Dit is maar een test en nog niet de definitive versie.

79724936ca9e37af9.jpg


79724936ca9f0ffd6.jpg


Ik heb het logo eerst op een vel van transparant plestic geprint en daar na voorzichtig uitgesneden.
Nog niet helemaal perfect, maar nu weet ik wat en hoe het gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat die plakfolie die ze in Almere hadden een veel scherper resultaat zal geven.

Weet je nog:
Folie eerst op plastic plaat met afbeelding plakken.
Afbeelding in folie uitsnijden
2e laag folie op de eerste plakken
2 lagen op de sub plakken
bovenste laag verwijderen
spuiten
onderste laag verwijderen

Groeten Willem
 
Yep Willem :-)

Ik heb de die transparante folie die ik gebruik ook bij Erik gekocht.
De lijnen zijn op de toren best scherp, maar niet echt nog helemaal in model...
Moet het nog beter uitsnijden.
Voordeel van deze manier is dat je de mal meerdere keren kan gebruiken.

Die op het stukje ABS heb ik bewerkt met een hobby mesje.
Niet echt mooi maar was ook maar een proefje en "effe" snel gedaan.
 
Hoi Joris,

Er bestaan ook transparante vellen waar je met de inktjetprinter wat je maar wilt op kunt printen. Dit dan rondom uitsnijden en als een sticker op op je model plakken. Vervolgens sealen met blanke (matte) lak, en je ziet praktisch geen randen meer, het is flinterdun. Dan heb je dus een afdruk met net zoveel detail en scherpte als in jou foto met "9.U flotille" eronder. Spul heet 'InkDeco', ik heb het bij Conrad vandaan Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
 
Bedankt voor de info Lex!
Weer wat geleerd. :-)

Heb van Jos een stel decals gekregen die hij over had.
Op de foto zie je een scan van die decals.
Ik wild proberen om de logo's er op te spuiten om het wat echter te laten lijken en het is gelijk een leuke oefening :-)

Ik ga eens kijken op de link, altijd handig om het te hebben!
 
P.S.
Het logo op de foto is er al weer af.
Ben nu bezig de toren te spuiten zo als in de filmpjes in het Airbrush topic.
 
Joris,

jouw oplossing met de CV/waterleiding knelkoppelingen is klasse! Ik was nog op zoek naar een eenvoudige oplossing voor de schroefassen van de XXI. Voordeel met de koppelingen is de dubbele draad in combinatie met mijn (platte) eindschot van m'n WTC. En nog onderhoudsvriendelijk ook.

Jos
 
Bedankt Jos!

Ik heb ze bij de Gamma gekocht (gas koppelingen).
Het idee was i.d.d. om het ondehouds vriendelijk te maken.
Simmerring zit in een losse afdichting die in de koppeling zit.
Die ringen zijn ook weer makkelijk te vervagen dan voor nieuwe.
Heb ook het ventiel wat Robbe mee levert vervangen voor een afdop dop.
Zo kan ik het waterdichte deel eventueel ontluchten als het nodig is.
 
full


hoi joris.

hier een fototje van de u96,
ik weet niet of je deze al had maar hier zie je hoe het embleem hoort te zitten.
hoop dat je er wat aan hebt ;)


gr:edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Edwin,

Bedankt voor de foto, maar dit hoeft niet de U-96 te zijn.
Het logo was van de 9de U-boot Flotille en dus te vinden op meer boten.
Ik heb een boek vol met foto's van de U-96.
De foto's zijn gemaakt door een oorlogsverslaggever tijdens een tocht.

Druk bezig met de romp hier.
Afwerken en nat schuren.
Meeste airbrush art is er nu weer af ;-)
Dan de lasnaden en klinknagels aanbrengen...
 
Het is al weer enige tijd geleden toen ik Joris aanbood de vloedgaten uit messing te etsen. Nu maakt belofte schuld en met de sub-sail in het vooruitzicht ben ik toch maar even aan de slag gegaan.

De eerste stap in het proces is het tekenen van de vloedgaten. Hiervoor gebruik ik CorelDraw maar in princiepe kan elke teken programma worden gebruikt. Elders in dit draadje vind je wat plaatjes en informatie hoe de tekening tot stand is gekomen (schaal vergroting van een fotoets setje t.b.v. de Revell 1:72).

Stap1.jpg


Belangrijk is wel te beseffen dat het door mij gebruikte foto gevoelige plaatmateriaal foto-negatief is. Dit betekend dat alles wat zwart is uiteindelijk zal worden weg geëtst en dat alles wat doorzichtig is uiteindelijk uit messing zal bestaan.

Na het tekenwerk zal deze m.b.v. een inktjet printer (of beter een laser printer maar die heb ik geen), op een transparency moeten worden afgedrukt. Voor degene die van het beamer tijdperk zijn, een transparency werd vroeger gebruikt om via een overhead projector plaatjes/tekst op een diascherm te projecteren.

stap2.jpg



De transparancy wordt vervolgens op een lichtbak geplaatst met daarop het fotogevoelige messing plaatmateriaal. Mijn lichtbak heb ik destijds zelf gemaakt en bestaat uit een drietal UV TL-lampen uit een gezichtsbruiner.

stap3.jpg



Na vier minuten onder de zonnebank is het plaatmateriaal belicht en kan het worden ontwikkeld. Hiervoor heb je negatief ontwikkelaar nodig. Wanneer je het belichte plaatmateriaal in de ontwikkelvloeistof onderdompeld, zullen de niet blichte delen (zwart in de tekening) oplossen en blijft de fotogevoelige laag op het plaat materiaal achter op die plaatsen waar UV licht op heeft geschenen.

stap4.jpg


Zo wordt als het ware de tekening uit stap 1 gefotografeerd op het plaatmateriaal. Zoals te zien is vormt de achtergebleven fotogevoelige laag een film welke het onderliggende messing beschermt tegen het etsmiddel. Met andere woorden zodra we gaan etsen zal het etsmiddel niet het messing kunnen "weg vreten" onder de fotogevoelige laag maar wel op die plaatsen waar deze laag is weggehaald.

stap5-1.jpg


Hierna kunnen we gaan etsen. Hiervoor heb ik inmiddels een professionele etsbak, maar in het verleden heb ik hiervoor zelf een bakje gemaakt. De bak bestaat uit een verwarmingselement en een luchtpompje (voor de circulatie) waarin het plaatmateriaal in een etsmiddel wordt ondergedompeld.

stap6.jpg


Nadat ik een aantal maal kleren en de laminaat vloer heb verpest mag ik van mijn vrouw het huis niet meer in met ets middel. Vandaar dat ik dit tegenwoordig buiten doen. Let goed op want 1 druppeltje etsmiddel op je kleren zal zeker een gaatje gaan achterlaten!!

stap7.jpg


Na een klein uurtje in het bubbelbad te hebben gezwommen is al blanke/onbeschermde messing volledige weg gevreten door het etsmiddel.

stap8.jpg


Je ziet door de vloedgaten heen nog de blauwe foto laag van de achterzijde. Zou je bijvoorbeeld een reliëf willen etsen (b.v. klinknagels), dan kun je de achterzijde van het materiaal belichten en deze gedurende korte tijd nogmaals in de etsbak te plaatsen. Er wordt dan een laagje messing weggehaald waardoor er reliëf ontstaat. Dit was echter voor dit project niet nodig.

Na het wegschuren van de fotolaag is dit het eindreslutaat. Het is met dit proces dus heel goed mogelijk om heel nauwkeurig zeer kleine messing onderdeeltjes te maken.

stap9.jpg



Groetjes:

Mathijs

Hallo Mathijs,

Waar heb je de spullen gekocht?
De bak enz.?
 
Weer wat foto's van de bouw van de romp.

Heb de gaten die Robbe voor schreef in de bouwbeschrijving weer dicht gemaakt.
In de plaats daar van heb ik de water inlaten voor de ballast tanks na gemaakt die op het orgineel zitten.
Niet helemaal "orgineel" maar het moet ook werken op het model natuurlijk.

79724946c7eabd2ca.jpg


79724946c7ec43242.jpg


Hier dus nog in aanbouw...
Er komen ook nog roosters wat hoger in de romp en onder waar de water inlaten horen te zitten.
Meer weer later :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

bij een robbe boot is het beste langs achter en in de vrije ruimte laten uitkomen
daar is meer dan plaats genoeg voor een darmpje en je kan het naar beneden geleiden daar waar nog dat stukje kiel aan zit

groetjes raf
 
Heren,

Deze water inlaat is bedoeld meer om het water in de boot te laten stromen als hij te water gaat of het water er weer uit te laten stromen als hij er uit gaat.

Manfred, bij Robbe is het de bedoeling dat je langs de kiel in de romp gaten maakt om de zelfde reden als het geen wat ik nu meer "orgineel" na maak.
 
Joris, dat is inderdaad een slimme oplossing voor het erin/uithalen van het water wanneer je te water gaat.
Weet je tenminste zeker dat alles eruit is en dat je geen grote luchtbellen in de romp houd
 
hallo


met al die uitsnijdingen en zo blijft je romp nog wel voldoende sterk ??????
want je bent nu wel aardig aan het snijden in de abs romp
en zo dik was die abs nu ook weer niet
ik ga proberen aan de assen om uit het abs meteen de vloed gaten te frezen zonder dat ik er terug een stukje messing in moet zetten

groetjes raf
 
Hallo Raf,

Maak je geen zorgen, aan de buitenkant een stuk ABS er op gemaakt.
Aan de binnenkant zit een "I" profiel, dus alles is voldoende versterkt.
 
Back
Top