Het is al weer enige tijd geleden toen ik Joris aanbood de vloedgaten uit messing te etsen. Nu maakt belofte schuld en met de sub-sail in het vooruitzicht ben ik toch maar even aan de slag gegaan.
De eerste stap in het proces is het tekenen van de vloedgaten. Hiervoor gebruik ik CorelDraw maar in princiepe kan elke teken programma worden gebruikt. Elders in dit draadje vind je wat plaatjes en informatie hoe de tekening tot stand is gekomen (schaal vergroting van een fotoets setje t.b.v. de Revell 1:72).
Belangrijk is wel te beseffen dat het door mij gebruikte foto gevoelige plaatmateriaal foto-negatief is. Dit betekend dat alles wat zwart is uiteindelijk zal worden weg geëtst en dat alles wat doorzichtig is uiteindelijk uit messing zal bestaan.
Na het tekenwerk zal deze m.b.v. een inktjet printer (of beter een laser printer maar die heb ik geen), op een transparency moeten worden afgedrukt. Voor degene die van het beamer tijdperk zijn, een transparency werd vroeger gebruikt om via een overhead projector plaatjes/tekst op een diascherm te projecteren.
De transparancy wordt vervolgens op een lichtbak geplaatst met daarop het fotogevoelige messing plaatmateriaal. Mijn lichtbak heb ik destijds zelf gemaakt en bestaat uit een drietal UV TL-lampen uit een gezichtsbruiner.
Na vier minuten onder de zonnebank is het plaatmateriaal belicht en kan het worden ontwikkeld. Hiervoor heb je negatief ontwikkelaar nodig. Wanneer je het belichte plaatmateriaal in de ontwikkelvloeistof onderdompeld, zullen de niet blichte delen (zwart in de tekening) oplossen en blijft de fotogevoelige laag op het plaat materiaal achter op die plaatsen waar UV licht op heeft geschenen.
Zo wordt als het ware de tekening uit stap 1 gefotografeerd op het plaatmateriaal. Zoals te zien is vormt de achtergebleven fotogevoelige laag een film welke het onderliggende messing beschermt tegen het etsmiddel. Met andere woorden zodra we gaan etsen zal het etsmiddel niet het messing kunnen "weg vreten" onder de fotogevoelige laag maar wel op die plaatsen waar deze laag is weggehaald.
Hierna kunnen we gaan etsen. Hiervoor heb ik inmiddels een professionele etsbak, maar in het verleden heb ik hiervoor zelf een bakje gemaakt. De bak bestaat uit een verwarmingselement en een luchtpompje (voor de circulatie) waarin het plaatmateriaal in een etsmiddel wordt ondergedompeld.
Nadat ik een aantal maal kleren en de laminaat vloer heb verpest mag ik van mijn vrouw het huis niet meer in met ets middel. Vandaar dat ik dit tegenwoordig buiten doen. Let goed op want 1 druppeltje etsmiddel op je kleren zal zeker een gaatje gaan achterlaten!!
Na een klein uurtje in het bubbelbad te hebben gezwommen is al blanke/onbeschermde messing volledige weg gevreten door het etsmiddel.
Je ziet door de vloedgaten heen nog de blauwe foto laag van de achterzijde. Zou je bijvoorbeeld een reliëf willen etsen (b.v. klinknagels), dan kun je de achterzijde van het materiaal belichten en deze gedurende korte tijd nogmaals in de etsbak te plaatsen. Er wordt dan een laagje messing weggehaald waardoor er reliëf ontstaat. Dit was echter voor dit project niet nodig.
Na het wegschuren van de fotolaag is dit het eindreslutaat. Het is met dit proces dus heel goed mogelijk om heel nauwkeurig zeer kleine messing onderdeeltjes te maken.
Groetjes:
Mathijs