Op stapel : Robbe U-96

Discussie in 'Duikboten' gestart door Mustang64, 12 dec 2006.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo joris

    ik yahoo en ook op afbeeldingen
    ik kom van alles tegn maar nog steeds niet wat ik zoek


    maar wat de vloed gaten bereft kan ik u wel helpen
    ik zal ze straks in scannen
    dan heb je meteen al de vloed gaten van de verschillende type boten die er zijn geweest

    nu effe verder palmuren

    groeten raf
     
  2. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Weer een kleine update van projectje U-96...

    Na wat na gedacht te hebben heb ik besloten om de wijze raad van een paar veteraan botenbouwers maar op te volgen
    en ben van het idee, om werkende torpedoluiken te maken, afgestapt.

    Vandaag dus maar de luiken opnieuw gemaakt van een stuk wat over was van het dek van Dream Arts en ze in de romp gelijmd.
    Na weer wat schuren en palmuren de boel gespoten met filler en van de week maar weer aan her schuren om alles glad en mooi te krijgen.
    Ik hoop met en week of twee toe te zijn aan het aan elkaar monteren van de boeg en het middenschip.
    Lijkt me weer een leuke fase in de bouw, dan gaat de boot wat meer vorm krijgen :!:

    Hier onder wat foto's van de boeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier en daar nog wat schuur werk, maar het schiet op gelukkig!

    Groeten,

    Joris
     
  3. Hallo Joris.

    Complimenten.
    Ziet er mooi en strak uit.

    Harry.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
  5. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Thnx heren, we werken gestaag door.
    Alweer een stukje verder.
    Nu zitten de steunen voor de voorste duikroeren er ook aan.

    Was dat gaat niet voor trossen of zo? (gok je...)
    Of had dat een andere bedoeling?

    Raf, heb jij een grotere foto van dat plaatje?

    Groeten,

    Joris
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
  7. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Heren,

    Graag zou ik wat tips enz. willen hebben wat betreft hoe en hoe ook niet ik het beste
    vloedgaten kan boren/frezen in mijn Robbe boot U-96.
    Ik zit tegen dit stukje van de bouw een beetje tegen aan te hikken om dit te gaan doen.
    Net veel tijd en moeite in het glad maken van de romp gestoken en zit er nu niet op te wachten om dit "effe"
    te verzieken door het niet mooi/juist aan brengen van de vloedgaten die Robbe "over het hoofd heeft gezien".
    Voor al het achterschip lijkt me geen makkelijke klus...

    Al vast bedankt voor eventuele tips.

    Groeten,

    Joris
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier het zelfde probleem
    met de vloed gaten
    nu ik een freesje heb staan wil ik de romp er onder in spannen en zo de gaten frezen

    tweede probleem
    waar zijn mijn foto's naartoe ??????
    bij cannon staan ze der nog wel maar hier op het forum worden het spookjes
    iemand een idee ?????

    groetjes raf
     
  9. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    als ik de URL van je foto uit de forumpagina sloop en in de browser opvraag krijg ik ook een
    404 error. er is dus iets veranderd aan de canon kant, ligt niet aan het forum.
     
  10. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    @Raf;
    Heb je de foto's vanaf je machine op het forum gezet of vanaf een "fotoalbum" elders op het web?
    Als je de foto gehost hebt vanachter de canonfotoalbum dan zal het volgens mij niet lukken, dit in verband met
    het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op de canonsite.
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Joris, Raf,

    het maken van vloedgaten in een romp die allerlei hoeken/bollingen/hollingen etc. heeft is niet makkelijk. Rechtstreeks in de romp frezen zoals Raf aangeeft zou het mooiste zijn maar om zo'n romp in te spannen en dan onder de juiste hoek te werken is nogal gecompliceerd.
    Zelf werk ik bij het maken van gaten (patrijspoorten, vensters, vloedgaten) altijd met maskers of mallen die ik vooraf m.b.v. een freesmachientje (in mijn geval een Proxxon MF70) maak van plaatjes messing of alu van 2mm dikte. Ik zaag dus eerst de maskers op maat (zodat ze zo goed mogelijk op de romp kunnen worden geklemd), en maak dan in deze maskers m.b.v. de freesmachine vrijwel perfecte gaten op de juiste positie. Daarna bevestig is deze maskers op de plek op de romp waar ze moeten komen, boor de gaatjes voorzichtig open en vijl dan de vloedgaten of wat het dan ook moet worden met sleutelvijltjes exact volgens de voorgefreesde gaten in het masker.
    Een voorbeeld is b.v. het 'verzetten' van de rij vloedgaten in de U2540 tussen het bovenste en tweede torpedoluik. Eerst een maskertje gemaakt met de vloedgaten van exacte vorm en juiste positie, daarna bevestigen op de romp (met dubbelzijdig tape en lijmklemmen) en vijlen maar. Voordeel van de 2540 is dat dit zowel aan bb als aan sb moet gebeuren (en dat Jan Huizenga het masker ook kon gebruiken).
    Als je lastige plekken moet bewerken (holle of bolle romp) is het handig om dunner messing of alu te gebruiken (messing heeft dan ook de voorkeur). Je kunt dan eerst de vloedgaten in het masker maken, en daarna het masker in de vorm van de romp buigen. Voor zover ik weet werden vloedgaten bij 1:1 ook met een masker afgekrijt en daarna er met een snijbrander uitgesleurd: ook deze gaten zijn dus niet echt 'geometrisch verantwoord' rond, ovaal of rechthoekig.
    Als je een beetje rustig met de vijltjes omgaat, gaat zo'n masker erg lang mee. Alle ramen in de bovenbouw van mijn Seabex zijn b.v. met maar 1 masker van 2mm alu gedaan, en dit masker is naderhand overgegaan naar een andere Seabex-bouwer.
    Eén voordeel v.w.b. de type VII: bedenk dat de vloedgaten in deze boten ook 1:1 'met de hand' zijn uitgesneden. Ook deze vloedgaten waren vrij ruw en echt niet allemaal supernauwkeurig. Met een masker is het zelfs wat te mooi...

    :pim:

    Jos
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het probleem licht inderdaad bij de cannon site
    op mijn albums zit geen paswoord want ik wil de foto's delen met anderen
    ik zie nu dat de foto's steeds een andere url krijgen
    ik vind het maar vreemd dat ze dat doen en zie er ook geen reden voor
    maar dat zal wel hun beleid zijn zekers en dus niets aan te doen
    ik zal steeds het foto album adres er bij zeten
    dan kan je daar in bladeren en toch de foto bekijken
    ik het het weer eventjes aan gepast

    groeten raf
     
  13. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Het is een wat minder "elegante"oplossing maar we kunnen nu in ieder geval kijken.
     
  14. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hè raf,

    Wat je ook kan doen is dat je een account aan maakt bij google en dan op Picasa-webalbums foto`s plaatsen werkt heel goed.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    we zijn een beetje oftopic dacht ik
    maar het probleem met al die yahoo google en andere toestanden is dat je een account moet hebben om foto's te kunnen bekijken
    en daar heb ik zelf een hekel aan
    ik hoef geen 1000 accounts en de connon site is gratis daar ik een ixus 70 heb gekocht
    ik moet wel een beetje de zaak bedonderen maar dan krijg ik er haast 500 foto's op

    de canon site werkt van de camera zelf en dan krijg je er door de groote maar een paar foto's op
    dus eerst foto's naar de HD .dan verkleinen en terug zetten en hopla van de 100 mb haast nog maar 1 mb gebruikt

    voor de rest zelf op mijn eigen site fot's posten maar deze geraakt mede door de filmpjes al wel lekker vol

    groeten raf
     
  16. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Raf,

    Het was maar een voorstel.

    gegroet HARRIE
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo harrie

    ik nam je niets kwalijk hoor
    maar als je zoals ik op meerdere forums zit dan krijg je een heel deel van die inlog sites en dan kan het behoorlijk een rommeltje worden met paswoorden en zo
    niet elke site is zo dat je het paswoord kan veranderen

    groetjes raf
     
  18. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hè Raf,

    Ik heb zelf ook een Canon de Ixus 60 maar de website van canon zelf gebruik ik zelf helemaal niet puur om de
    problemen die jij al aan geeft daarom kan ik als het moet al mijn foto`s kwijt bij google of ik gebruik mijn eigen website.

    En voor het inloggen van gebruikersnaam en wachtwoorden heb ik het programma RoboForm en dat werkt perfect.

    maar goed succes er mee.
     
  19. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    :eek:ntopic: effe dan maar weer tussen door :lol:

    Jos, bedankt voor de uitleg. :!:
    Zelf had ik ook al zitten brainstormen en was ook op het idee gekomen om zo iets in die geest te gaan doen.
    Ik ga binnenkort maar eens langs de model zaak om een plaatje of wat te halen.

    Nu nog een frees machientje want ik denk dat het met een Dremel knoeiwerk wordt.
    We gaan maar eens :google: gebruiken om meer te leren welk merk en prijzen enz.

    De boeg sectie schiet op. Weer een uur of wat zitten schuren en het wordt steeds beter.
    Nu nog de steunen voor de voorste duikroeren palmuren. (of hoort er ruimte tussen de steunen en de romp te zitten?)

    [​IMG]

    Daar na wil ik de boeg samen gaan voegen met het middenschip.
    lijkt me leuk, wordt het steeds meer een U-boot! 8)

    Groeten,

    Joris
     
  20. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @Joris

    die steunen gaan vrijwel naadloos over in de romp. Plamuren dus.
     

Deel Deze Pagina